Alipainepumpun ja kylmäkäynnistyssuuttimen funktioista?
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Alipainepumpun ja kylmäkäynnistyssuuttimen funktioista?
Taas on Sampolla kyselyikä menossa.
Bensapannujen alipaine jarrutehostimelle otetaan imusarjasta, selvä se. Miksi näin ei voida tehdä myös dieselissä, vaan asia on hoidettu alipainepumpulla?
Jäljempänä kysellään tyhjäkäyntisuuttimen toimintaperiaatteesta.
Bensapannujen alipaine jarrutehostimelle otetaan imusarjasta, selvä se. Miksi näin ei voida tehdä myös dieselissä, vaan asia on hoidettu alipainepumpulla?
Jäljempänä kysellään tyhjäkäyntisuuttimen toimintaperiaatteesta.
Viimeksi muokannut Sampo N., 01.3.2011 23:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Miksi dieselissä on alipainepumppu?
Dieselin imusarjassa ei ole alipainetta, koska ei ole kaasuläppää.Sampo N. kirjoitti:Taas on Sampolla kyselyikä menossa.
Bensapannujen alipaine jarrutehostimelle otetaan imusarjasta, selvä se. Miksi näin ei voida tehdä myös dieselissä, vaan asia on hoidettu alipainepumpulla?
Eeei...Sampo N. kirjoitti:Jahas, se kaasuläppä siis toimii eräänlaisena "alipainepumppuna".
Moottori yrittää käydessään ottaa imusarjaa pitkin enemmän ilmaa sisäänsä kuin mitä sille annetaan jolloin rajoittavan kaasuläpän ja palotilan välillä vallitsee ulkoilmanpainetta alempi ilmanpaine eli "alipaine"

Tätä alipainetta voidaan sitten käyttää muihinkin tarkoituksiin kuten jarrutehostimeen, valojen säätöön ja keskuslukitukseen ja kaikenmaailman paine-erolla toimiviin varusteisiin.
Eikös niissä ole jo sähkötehostetut jarrut..?Roisto kirjoitti:Mitenkähän näissä uusissa bentsiinikulkimissa, joissa kaasuläppä on periaatteessa korvattu imuventtiilien ohjauksella (Fiiatin / Alfan Multiair yms.). Kait niihinkin pitää sitten laittaa alipainepumppu tai hoitaa jarrujen tehostukset jotenkin muuten.
t.
Risto

Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Missäs autoissa moottorin tuottamaa alipainetta käytetään keskuslukitukseen? Mersuissa ja audeissa ainakin on oma sähköpumppu tuota tarkoitusta varten. Ja se pumppaa ali- tai ylipainetta riippuen siitä avataanko vai suljetaanko.Jiitek kirjoitti:Tätä alipainetta voidaan sitten käyttää ... keskuslukitukseen ...
Siis näin näkemissäni vehkeissä, joita ei kovin montaa ole. Voihan joissain autoissa olla käytettykin.
w123...jani_LPR kirjoitti:Missäs autoissa moottorin tuottamaa alipainetta käytetään keskuslukitukseen? Mersuissa ja audeissa ainakin on oma sähköpumppu tuota tarkoitusta varten. Ja se pumppaa ali- tai ylipainetta riippuen siitä avataanko vai suljetaanko.Jiitek kirjoitti:Tätä alipainetta voidaan sitten käyttää ... keskuslukitukseen ...
Siis näin näkemissäni vehkeissä, joita ei kovin montaa ole. Voihan joissain autoissa olla käytettykin.

- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
.....mut siis siis w123 ja vanhemmat kikottimet alipaine keskuslukolla......+ ainaki 1 KPL wink perään 

They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Ainakin mulla SL:llässä on keskuslukko(vaikka melkeist kaikkiin lukkoihin ylttää kuskinpaikalta)+muut alipaine+ muut hilppeet ja ja siinä on se alipainepumppu mielestäni melko keskeisellä paikalla moottoritilassa
ja mielestäni se kyllä bensaa syö eikä sähköä

ja mielestäni se kyllä bensaa syö eikä sähköä

ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Hyvä vastaus, jopa minä ymmärsin!Jiitek kirjoitti: Moottori yrittää käydessään ottaa imusarjaa pitkin enemmän ilmaa sisäänsä kuin mitä sille annetaan jolloin rajoittavan kaasuläpän ja palotilan välillä vallitsee ulkoilmanpainetta alempi ilmanpaine eli "alipaine"![]()
Tätä alipainetta voidaan sitten käyttää muihinkin tarkoituksiin kuten jarrutehostimeen, valojen säätöön ja keskuslukitukseen ja kaikenmaailman paine-erolla toimiviin varusteisiin.
Entäpä kun tuosta varaosaraadosta purin palasia pois yksi päivä ja mitä ilmeisemmin käteen osui myös kylmäkäynnistyssuutin. Kutoskoneessa ilmeisesti siinä koneen keskipaikkeilla.
Miten se toimii? Siitä näytti lähtevän putkia jonnekin lohkoon päin? Eihän tuo voi antaa kaikkiin sylintereihin lisätavaraa?
Suuttimen pitäs antaa lisäruokaa kaikille pytyille. Suutin töräyttää kakkua mukeille, kun ulkoläpötila on -5 astetetta tai alle. Suutinta ohjaa bensapumpun releen kylmäkontrollipiiri, joka saa tiedon ecun kautta lämpöanturilta.Sampo N. kirjoitti: Hyvä vastaus, jopa minä ymmärsin!
Entäpä kun tuosta varaosaraadosta purin palasia pois yksi päivä ja mitä ilmeisemmin käteen osui myös kylmäkäynnistyssuutin. Kutoskoneessa ilmeisesti siinä koneen keskipaikkeilla.
Miten se toimii? Siitä näytti lähtevän putkia jonnekin lohkoon päin? Eihän tuo voi antaa kaikkiin sylintereihin lisätavaraa?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®