Mese.fi epävirallinen Ford topiksi
Mese.fi epävirallinen Ford topiksi
Noni.
En äkkiseltään haulla löytänyt vastaavaa, elikkä kuitenkin näkyy joitaki voorti aiheisia juttuja olevan tuolla alempana, niin samahan se oisi yks oma topikki laittaa ku tuntuu olevan ooppeleille ja tojotillekkin.
Jos kotoota foordin räppänöitä löytyy niin kuvaten vaan ja näytille. Hannu Hoolla niitähän rattoreita pari on.
Ja itelläki nytten yks voortin räppänä tuolla kartanolla, täytyne ottaa joku kuva näytille kunhan kerkiäis.
Ihan tommonen perus karvalakkimalli, mitä nyt sähkölasit, manuaali kattoluukku, sähkönen penkin säätö, ratin korkeus ja pituussäätö, varmari, etusumarit ja kyljessä lätkä GLX. Kylmästöintiä ei oo mutta tuo reikä katossa varmasti helpottaa tilannetta. On onneksi kahteen suuntaan aukeava. Lippa ja kokonaan auki. Hurja 115 heppanen tehomylly kahella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Ja minä ku luulin olevani vannoutunut noihin kasitappisiin mutta näin kävi.
Foortihan tuli mulle oikeastaan ihan vahingossa. Ooppeli lähti toisaalle omistukseen lähinnä sen takia kun itsellä ei oikein ollu paikkaa missä ropata leimakuntoon, helmassa pari reikää, pohjasta löyty yks hauska reikä ja jarruhilppeet ois pitäny uusia - pihalla; hangessa tai autokatoksessa. Tai mikäs siinä jos oisi voimavirtapistoke ja muut pelit ja vehkeet
Sunnuntaina ooppeli lähti ja rupesin sitte miettimään että pitäis auto saaha äkkie tilalle. Eiku nettiautoon hakuun vain, että varmari, bensa, manuaali ja p-pohjanmaa. Kempeleestä sitten löytyi tuo koppero ja samantien hinnasta tinkastiin satku pois ja seuraavana päivänä kojolle. Yön mietittyä (no okei, päätin sen jo melkein heti kojon jälkeen) että voishan tuon ottaa vaikka onkin laittoa, mutta ajoaikaa kuitenkin loppuvuoteen asti, mikä oli todella iso +!
Laittoa mitä tulee äkkiseltään mieleen;
- kuskinpuolen koiranluun vaihto []
- keskuslukitus reistailee []
- takakaaret vaihtokunnossa, mutta koitetaan pelastaa ennenku ruvetaan vaihtamaan []
- pyyhkijänviiksen vaihto []
- jakoremppa []
- termostaatin vaihto [x]
Värinä on tommonen perus, tumman sininen, ehkä violetin vivahteinen metalliväri.
Viimeksi muokannut Matti H, 14.3.2011 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Posti toimittaa sinulle vaikka kuun taivaalta - paitsi jos olet tilannut sen.
Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02
ex-Sammale-Rimera UGGly '95
® Mesen linttaklubi
Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02
ex-Sammale-Rimera UGGly '95
® Mesen linttaklubi
Meinasin sanoa, että onneksi ei ole koskaan ollut Fordia, mutta olisin valehdellut. Olihan mulla S-kortti.
viewtopic.php?p=324037#324037
viewtopic.php?p=324037#324037
Ville
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
mulla ollu 7 voottia
kolme vanhakoppasta ford fiestaa(kaks oli 1.0 yks 1.1l)
Pari escorttia mk3 ja mk3 uudempi malli vanhempi 1.3 kannen yläpuolisella nokalla uudempi oli 1.3 kentti fiesta koneella
pari sämpylä mallin sierraa kummatki 1.6 ohc koneella toinen uudempi ns.korimalli 87-->
kolme vanhakoppasta ford fiestaa(kaks oli 1.0 yks 1.1l)
Pari escorttia mk3 ja mk3 uudempi malli vanhempi 1.3 kannen yläpuolisella nokalla uudempi oli 1.3 kentti fiesta koneella
pari sämpylä mallin sierraa kummatki 1.6 ohc koneella toinen uudempi ns.korimalli 87-->
opel astma 1.6i 8v -96
Ex autoja ollu iso määrä pari w124 diesel mersuakin ollu
[miitit]0000000000000111000000[/miitit]
Ex autoja ollu iso määrä pari w124 diesel mersuakin ollu
[miitit]0000000000000111000000[/miitit]
Pari hassuu Fjoordiii ollu.
-2kpl escort mk2
-2kpl fiesta mk1
-2kpl escort mk3
-1kpl orion mk2
-5kpl sierroja
Nyt on tämä: http://kuvablogi.com/blog/5732/15/
-2kpl escort mk2
-2kpl fiesta mk1
-2kpl escort mk3
-1kpl orion mk2
-5kpl sierroja
Nyt on tämä: http://kuvablogi.com/blog/5732/15/
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
-78 MKII Esco 2.0OHC oli muinoin, vaihdoin sen sitten tuohon avattaren Mercedekseen...
-68 MKI Esco 1.1 löytyy tallilta.
Niin ja onhan nuota voorteja A, T ja Prefect... Nämä siis mitä äkkiseltään tulee mieleen (nämä viimeiset EI ole pelkästään minun).
Kuvia ei ole laittaa mistään...
Edit: Unohtu tuo yksi 15M taunus, ja tallilta löytyvä Taunus Transit.
Olikohan nuota muita...
Edit 2: Olihan mulla yksi 2.0OHC riesakin johnakin vaiheessa...
Jokohan ne olis tässä kaikki... Niin tai näin, enää en ainakaan tähän listaan niitä laita jos muistuu mieleen...
-68 MKI Esco 1.1 löytyy tallilta.
Niin ja onhan nuota voorteja A, T ja Prefect... Nämä siis mitä äkkiseltään tulee mieleen (nämä viimeiset EI ole pelkästään minun).
Kuvia ei ole laittaa mistään...
Edit: Unohtu tuo yksi 15M taunus, ja tallilta löytyvä Taunus Transit.
Olikohan nuota muita...
Edit 2: Olihan mulla yksi 2.0OHC riesakin johnakin vaiheessa...
Jokohan ne olis tässä kaikki... Niin tai näin, enää en ainakaan tähän listaan niitä laita jos muistuu mieleen...
Viimeksi muokannut eseestie, 04.3.2011 18:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Joo, ohan sitä Fjordeihin vajottu. 3kpl ykköskoppasia sierroja, 1.6 ja 2.0 koneilla, yks jopa A-paperein muttei jaksanu ikinä hyödyntää.
Ja nytte on tuo etuvetonen sämpylätaunus elikkä Mondeo.
Ja nytte on tuo etuvetonen sämpylätaunus elikkä Mondeo.
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Miun eka auto oli Ford Cortina, vuosmallia jotain 71 tms, väri violetti, reikä pohjas josta tuli vesi sisään, joten lattialla sanomalehtiä ja pyyhkeitä. Puola kastu aina ku ajo vesilammikkoon, joten sillä kierrettiin ne. Ratissa oli klappia noin puoli kierrosta
Sit mulla oli kaksvärinen Taunus, uudempaa korimallia, olisko ollu vm 82, sen ajoin kallioon...
Sitten sain 1972 vuosmallisen Taunuksen, joka oli automaatti, värinä rusehtava viininpunainen. Todella outo väri.
Sitten siirryttiin uudempaan kastiin, olisko ollu sit Escortti-farmari vuosmallia 84 tienoilla..
Jonka jälkeen hankittiin Scorrrrppppiioni. Se oli joku 1986 ja ihana peli, kulki ja kaikki mahtu kyytiin.
Nää oli mun omia autoja. Noiden lisäksi ajoin hetken aikaa parillakin Sierralla, Taunuksia en muista montako niitä oli 15 vuoden aikana... jotain 10 kunta ehkä ajossa, loput varaosia.. yhteensä exällä ja mulla oli noin 10 vuoden aikana 45 Foordia, joista suurin osa ihan ajokuntoisia, vain pari oli täysin romuttuneita.
Kaikkein eniten kaipaan niitä kolmea Coupea mitkä meillä oli.
1. vm. 1971 ruskea Taunus Coupe GXL
2. vm 1973 vihreä Taunus Coupe GT
3. vm 1972 sininen Taunus Coupe XL
noist kahden viimesen kirjaimist en oo ihan varma enää... mut tää viimeisin oli vielä viime kesänä myynnissä tuossa olisko ollu Järvenpäässä. Meinasin ostaa, mut ei ollu tarpeeks rahaa.. en sit viittiny mennä kattoo ettei tuu paha mieli ku sitä ei saakaa
Sit mulla oli kaksvärinen Taunus, uudempaa korimallia, olisko ollu vm 82, sen ajoin kallioon...
Sitten sain 1972 vuosmallisen Taunuksen, joka oli automaatti, värinä rusehtava viininpunainen. Todella outo väri.
Sitten siirryttiin uudempaan kastiin, olisko ollu sit Escortti-farmari vuosmallia 84 tienoilla..
Jonka jälkeen hankittiin Scorrrrppppiioni. Se oli joku 1986 ja ihana peli, kulki ja kaikki mahtu kyytiin.
Nää oli mun omia autoja. Noiden lisäksi ajoin hetken aikaa parillakin Sierralla, Taunuksia en muista montako niitä oli 15 vuoden aikana... jotain 10 kunta ehkä ajossa, loput varaosia.. yhteensä exällä ja mulla oli noin 10 vuoden aikana 45 Foordia, joista suurin osa ihan ajokuntoisia, vain pari oli täysin romuttuneita.
Kaikkein eniten kaipaan niitä kolmea Coupea mitkä meillä oli.
1. vm. 1971 ruskea Taunus Coupe GXL
2. vm 1973 vihreä Taunus Coupe GT
3. vm 1972 sininen Taunus Coupe XL
noist kahden viimesen kirjaimist en oo ihan varma enää... mut tää viimeisin oli vielä viime kesänä myynnissä tuossa olisko ollu Järvenpäässä. Meinasin ostaa, mut ei ollu tarpeeks rahaa.. en sit viittiny mennä kattoo ettei tuu paha mieli ku sitä ei saakaa
MBS210 E320T vm 1999
MB124 320 TE vm 1993
MB124 320 TE vm 1993
tällä hetkellä tontilta löytyy
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-68 escort 1.3 deluxe
kaikki muttereina odottamassa entisöintiä, toi mexico olisi tarkoitus saada myös museoleimaan joskus, kuha vaa sais nuo v***n tähtikeulat joskus valmiiksi.
ex foortteja.
-4kpl escort mk1
-2kpl escort mk2
-2kpl escort mk3
-4kpl escort mk4
-1kpl escort mk5
-1kpl escort mk6
-2kpl sierra mk2
-1kpl mondeo mk1
-1kpl coupe consul
-1kpl coupe taunus
ja taivaspaikka o varma
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-68 escort 1.3 deluxe
kaikki muttereina odottamassa entisöintiä, toi mexico olisi tarkoitus saada myös museoleimaan joskus, kuha vaa sais nuo v***n tähtikeulat joskus valmiiksi.
ex foortteja.
-4kpl escort mk1
-2kpl escort mk2
-2kpl escort mk3
-4kpl escort mk4
-1kpl escort mk5
-1kpl escort mk6
-2kpl sierra mk2
-1kpl mondeo mk1
-1kpl coupe consul
-1kpl coupe taunus
ja taivaspaikka o varma
Näitähän muistuu kokoajan mieleen enemmän ja enemmän...eseestie kirjoitti:-78 MKII Esco 2.0OHC oli muinoin, vaihdoin sen sitten tuohon avattaren Mercedekseen...
-68 MKI Esco 1.1 löytyy tallilta.
Niin ja onhan nuota voorteja A, T ja Prefect... Nämä siis mitä äkkiseltään tulee mieleen (nämä viimeiset EI ole pelkästään minun).
Kuvia ei ole laittaa mistään...
Edit: Unohtu tuo yksi 15M taunus, ja tallilta löytyvä Taunus Transit.
Olikohan nuota muita...
Edit 2: Olihan mulla yksi 2.0OHC riesakin johnakin vaiheessa...
Jokohan ne olis tässä kaikki... Niin tai näin, enää en ainakaan tähän listaan niitä laita jos muistuu mieleen...
Onhan tuolla tallilla yksi juustohöyläkin (Anglia).
Lisätääs tähän samaan vielä sekin, että MKI Cortina (tähtiperä) on haave...
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Kyllähän sitä voorttikin löytyy, metriäkään en ole vielä tiellä tuolla laitoksella ajanut vaikka jo yli kymmenen vuotta tuo on nurkissa lojunut, kun ei ole pihakaan enää vuosiin näyttäny tuolta. Eli -69 Cortina 1600 deluxe.
Ja näkyy tuossa samassa kuvassa olevan velipojankin voortti taustalla
Vuoden -63 F600.
Ja näkyy tuossa samassa kuvassa olevan velipojankin voortti taustalla
Vuoden -63 F600.
Itsellä mieleenpainuvin voorti oli välikoppa jonka ostin yheltä kaverilta joka oli just alakanu pistää sitä osiksi, ehhin viime hetkellä väliin ja lunastin sen pois 300mk huimaan hintaan
Jarruja siinä ei enää ollut (huomasin kotia ajellessa) ja se oli alkuperäinen 1.1 johon oli runnottu 1.6 OHC il.meisesti ainoina työkaluina laikkakone ja hitsikone Jopa puola oli hitsattu kiinni lokariin Leimaa siinä oli vielä lipo vuosi :p
Viksasin siihen jarrut, valot ja vilkut, ja ajelin talaven töissä sillä, aivan ihana laitos Meinasi olla vähän huono käyntiinlähtijä, niin nostelin hyttään puimurista 140Ah akun notta jaksoi pyörittää. Avaimia siihen ei ollut, käynnistettiin virtalukon pohjasta
Muistan vielä elävästi kun lupasin kyydin yhdelle työkaverille kun sen oma auto oli jossain, tämä kaveri oli sitä ei-seikkailullista autonpitäjäkantaa, tiijättehän, joka pitää siistiä kulkinetta joka pestään ja imuroidaan viikoittain jne. Ilime oli hyvä kun hyppäsi eskon hetekaan, ja virittelin kaapelit kiinni akkuun, ja meisselillä räjäytin laitoksen mekastamaan kojelaudan alla roikkuvasta virtalukon pohjasta, sitten arvoin valojen johdot kiinni oikeaan liittimeen että sain tuikut syttymään
Jarruja siinä ei enää ollut (huomasin kotia ajellessa) ja se oli alkuperäinen 1.1 johon oli runnottu 1.6 OHC il.meisesti ainoina työkaluina laikkakone ja hitsikone Jopa puola oli hitsattu kiinni lokariin Leimaa siinä oli vielä lipo vuosi :p
Viksasin siihen jarrut, valot ja vilkut, ja ajelin talaven töissä sillä, aivan ihana laitos Meinasi olla vähän huono käyntiinlähtijä, niin nostelin hyttään puimurista 140Ah akun notta jaksoi pyörittää. Avaimia siihen ei ollut, käynnistettiin virtalukon pohjasta
Muistan vielä elävästi kun lupasin kyydin yhdelle työkaverille kun sen oma auto oli jossain, tämä kaveri oli sitä ei-seikkailullista autonpitäjäkantaa, tiijättehän, joka pitää siistiä kulkinetta joka pestään ja imuroidaan viikoittain jne. Ilime oli hyvä kun hyppäsi eskon hetekaan, ja virittelin kaapelit kiinni akkuun, ja meisselillä räjäytin laitoksen mekastamaan kojelaudan alla roikkuvasta virtalukon pohjasta, sitten arvoin valojen johdot kiinni oikeaan liittimeen että sain tuikut syttymään
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Ei mulla mutta edesmenneellä oululaisella tätini miehellä (1932 - 2004) oli ainakin seuraavat Fordit, jotka muistan/olen kuvista nähnyt.
Ford Granada MK1, metallinruskea?
Ford Granada MK2, tummanvihreä
Ford Scorpio, valkoinen, vuosmalli 1985?
Ford Transit 2,5 Diesel 1989, valkoinen, rekisteritunnus: ORX-185
Mercury Sable 3,8 GS V6 Aut. 1991, metallinpunainen, rekisteritunnus NY-536
Nuo kaksi viimeistä olivat hänen viimeiset autonsa jotka omisti ennen kuolemaansa, kaikki oli uutena ostettu.
Ford Granada MK1, metallinruskea?
Ford Granada MK2, tummanvihreä
Ford Scorpio, valkoinen, vuosmalli 1985?
Ford Transit 2,5 Diesel 1989, valkoinen, rekisteritunnus: ORX-185
Mercury Sable 3,8 GS V6 Aut. 1991, metallinpunainen, rekisteritunnus NY-536
Nuo kaksi viimeistä olivat hänen viimeiset autonsa jotka omisti ennen kuolemaansa, kaikki oli uutena ostettu.
Rapiat 21tkm ajoin Mondeo MK3:lla. Vuosimalli 2001. 115hp TDdi koneella. Varustetasona Ghia.
Tilojenssa puolesta oli verrattomin auto mitä olen omistanut. Ajolleen oikeen mukava ja muutenkin hinta/laatu oli suhteessa OK. Eikä nuo kilometrit tuntuneet kovinkaan paljoa. Mittarissa oli 428tkm lähtiessään eteenpäin uusiin seikkailuihin.
Tuli sitten myytyä kun jotenkin teki mieli muuta...
Monesti tulee nettiautosta katseltua aivan viimesiä kolmoskoppasia Mondeoita. Ovat aika hyvin pudottaneet hintansa sellaiselle tasolle, että voisi jopa harkita paluuta Fordi kuskiksi.
Tilojenssa puolesta oli verrattomin auto mitä olen omistanut. Ajolleen oikeen mukava ja muutenkin hinta/laatu oli suhteessa OK. Eikä nuo kilometrit tuntuneet kovinkaan paljoa. Mittarissa oli 428tkm lähtiessään eteenpäin uusiin seikkailuihin.
Tuli sitten myytyä kun jotenkin teki mieli muuta...
Monesti tulee nettiautosta katseltua aivan viimesiä kolmoskoppasia Mondeoita. Ovat aika hyvin pudottaneet hintansa sellaiselle tasolle, että voisi jopa harkita paluuta Fordi kuskiksi.
Appiukolla on kans Mk3 Mondeo tonnikasisatasella bensakoneella. Jotenkin erikiva, hiljanen ja tilava auto jo pelkästään porrasperäsenä.
Kuskinpaikalla istuessa on ihan hyvä olla, hyvä ajoasento ja muutenkin hiljainen. Takapenkki on kans yllättävän tilava vaikka etupenkkiläisen jakkara olisi taka-asennossa, niin mahtuu sen verta hyvin ettei tarvi istua polvet kurkussa. Ainut miinus mikä on takana istuessa hirveä sisämelu, ei vissiin foortin tehtaalla oo taakse niin panostettu äänen vaimennukseen, toisin kuin edessä.
Nyt ku on tuolla omalla ykkös mondeolla tullu ajeltua vajaa 1000km, alkanu saamaan hyvän ajoasennon ja oppinu kaasun käytön niin ei enää tarvi tankillakaan vähän väliä olla.
Emännän fokukseen taas en saa millää hyvää ajoasentoa, nilkka on kipeä jo puolen tunnin ajon jälkeen vaikka kuinka koittaa ettiä ajoasentoa. Penkki ollu välillä niin korkealla kun sen vain saa ja nilkka ihan turra, en tykkää yhtään.
Ainoat miinukset mitä oon tuosta omasta mondeosta löytäny niin valot, ei nää yhtään mihinkään. vaikka on pitkät päällä. Oppi vissiin ooppelin valoihin ku oli ne satawattiset keulalla ja näky ainakin 300m paremmalle puolen ja kevyesti. Nyt ei nää edes puolta tuosta. Suuntaukset on kyllä ok ja muutenkin.. Eihän nuo lisävalot hirveitä maksa ja paikalleen laitto on vain siitä kiinni että ku kehtais värkätä, mutta kohtahan tässä alkaakin valostumaan niin eiköhän tuota pärjää ens syksyyn asti.
Ja ooppelilla ja foortilla on kyllä ero ku yöllä ja päivällä. Ooppeli nyt oli ooppeli. Ihan sama oliko asvaltti vai soratie niin hirveä meteli, kolina ja räminä.
Tuossa päivällä pittiin autoa tyhjäkäynnillä ja kaverin kans polteltiin tupakit.. Piti ihan mennä kattomaan että onko se ees käynnissä ku ei kuulunu mitään. Kierroksia oli vajaat 900 ja oli pakko todeta että käynnissä se on.
Tuossa ajelin joku tunti sitten Puolangalle ja auto meni tasan tarkkaan sinne minne pitääkin ja minne itte haluaa, Pientä levottomuutta löyty lanatusta pätkästä kun renkaat haki urille, mutta ei mitään ku anto mennä vaan.
Ainut mikä sisällä rämisee on koiraverkko mikä piti kötöstää juurikin koirien takia.
Vaihteisto tuossa omassa on ehkä turhan lyhyt. 100kmh ajettaessa kierrokset kolmen tonnin paremmalla puolen ja taajamanopeuksissa saa runnoa nelosta ja vitosta että pysyy kierrokset maltillisella alueella ja samalla bensan kulutus järkevissä lukemissa.
40kmh 3-vaihteella, kierroksia noin 2500-2800rpm. Nelosvaihteella 1900-2000rpm ja tuohan näkyy kummasti bensamittarissa.
Kuskinpaikalla istuessa on ihan hyvä olla, hyvä ajoasento ja muutenkin hiljainen. Takapenkki on kans yllättävän tilava vaikka etupenkkiläisen jakkara olisi taka-asennossa, niin mahtuu sen verta hyvin ettei tarvi istua polvet kurkussa. Ainut miinus mikä on takana istuessa hirveä sisämelu, ei vissiin foortin tehtaalla oo taakse niin panostettu äänen vaimennukseen, toisin kuin edessä.
Nyt ku on tuolla omalla ykkös mondeolla tullu ajeltua vajaa 1000km, alkanu saamaan hyvän ajoasennon ja oppinu kaasun käytön niin ei enää tarvi tankillakaan vähän väliä olla.
Emännän fokukseen taas en saa millää hyvää ajoasentoa, nilkka on kipeä jo puolen tunnin ajon jälkeen vaikka kuinka koittaa ettiä ajoasentoa. Penkki ollu välillä niin korkealla kun sen vain saa ja nilkka ihan turra, en tykkää yhtään.
Ainoat miinukset mitä oon tuosta omasta mondeosta löytäny niin valot, ei nää yhtään mihinkään. vaikka on pitkät päällä. Oppi vissiin ooppelin valoihin ku oli ne satawattiset keulalla ja näky ainakin 300m paremmalle puolen ja kevyesti. Nyt ei nää edes puolta tuosta. Suuntaukset on kyllä ok ja muutenkin.. Eihän nuo lisävalot hirveitä maksa ja paikalleen laitto on vain siitä kiinni että ku kehtais värkätä, mutta kohtahan tässä alkaakin valostumaan niin eiköhän tuota pärjää ens syksyyn asti.
Ja ooppelilla ja foortilla on kyllä ero ku yöllä ja päivällä. Ooppeli nyt oli ooppeli. Ihan sama oliko asvaltti vai soratie niin hirveä meteli, kolina ja räminä.
Tuossa päivällä pittiin autoa tyhjäkäynnillä ja kaverin kans polteltiin tupakit.. Piti ihan mennä kattomaan että onko se ees käynnissä ku ei kuulunu mitään. Kierroksia oli vajaat 900 ja oli pakko todeta että käynnissä se on.
Tuossa ajelin joku tunti sitten Puolangalle ja auto meni tasan tarkkaan sinne minne pitääkin ja minne itte haluaa, Pientä levottomuutta löyty lanatusta pätkästä kun renkaat haki urille, mutta ei mitään ku anto mennä vaan.
Ainut mikä sisällä rämisee on koiraverkko mikä piti kötöstää juurikin koirien takia.
Vaihteisto tuossa omassa on ehkä turhan lyhyt. 100kmh ajettaessa kierrokset kolmen tonnin paremmalla puolen ja taajamanopeuksissa saa runnoa nelosta ja vitosta että pysyy kierrokset maltillisella alueella ja samalla bensan kulutus järkevissä lukemissa.
40kmh 3-vaihteella, kierroksia noin 2500-2800rpm. Nelosvaihteella 1900-2000rpm ja tuohan näkyy kummasti bensamittarissa.
Posti toimittaa sinulle vaikka kuun taivaalta - paitsi jos olet tilannut sen.
Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02
ex-Sammale-Rimera UGGly '95
® Mesen linttaklubi
Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02
ex-Sammale-Rimera UGGly '95
® Mesen linttaklubi
Tulipa vaihettua alkuviikosta termostaatti ja oikean väriset jäähytin nesteet. Entiset nesteet oli ku vettä vain, ehkä pieni vihreän nesteen vivahde. Kunnon huuhtelu ja punaset sisään. Nyt tulee lämpöä. Samalla ruuvailin britaxin 180mm sinilasiset lisävalot keulalle, vielä pitäisi jaksaa kytkeä herätejohto paikalleen. Tuli viikolla niin auttamattomasti lunta kotopuolessa, ettei enempää kehannu sähköhommia ruveta tekemään ettei mee ihan häneksi alkutekijöissään.
Heti ku sai oman voortin kuntoon niin emännän, melkein, kymmentä vuotta uudempi voorti hukkaa jäähytinnesteitä. Auton alle ei tuu mitään, sisälle ei vuoda mistään kun matot on kuivat, mutta nestettä vaan katoaa. Kuumana tuo tuntuu hukkaavan nestettä, eli oisko jossain syylärissä pienoinen vuoto josta pääsee hukkaamaan.
Lisäsin uutta nestettä 3 litraa ja oisko muutama desi taas huvennu. Auto oli koko viime yön ns. lumen päällä että aamulla näkee vuotaako maahan asti - tulos, ei.
Öljykorkkiin ei tule möhnää, eli tokkopa kansi ois menny. Ei se savutakkaan mitenkään ja pakokaasu tuoksuu/haisee ihan normaalille.
Eikait se ku rupeaa tutkailemaan että minne katoaa, huomenna on taas hetki aikaa tutkia, ennen kouluun lähtöä. Termostaatti joutane vaihtaa tuohonkin, kierroksia annettaessa tulee lämpöä sisälle, mutta tyhjäkäynnillä vähän hiipuu, parilla asteella, ehkä. Kaikkiin antureihin yms. ruiskittu elektroniikanpuhistussprayta, kun aluksi mittari temppuili. Lämmöt ei nouse punarajalle, eikä yritäkkään nousta vaikka paikallaan pitää kierroksia 3-4000rpm, rupeaa vain flekti hyrräämään mikä pitää toki ollakin normaalia, vaikka tuuletin asennossa 0. Lämmöt siis normaaleissa lukemissa. Tosin eipä se tarvi kummonen vuoto ollakkaan kun häviää nestettä.
Appiukko veikkailee, että oisi lohkolämppärin tiiviste antautunu ja sieltä tihkuu nestettä. Kuuma lohko = höyrystyy heti ja ajoviimassa ei sitä huomaa. Oli kuulemma heijän Mondejossaan tehnyt samaa.
Omaan pitäisi hakea puuilosta (jovisyndrooma tulossa?) tai motonetistä lisäjarruvalo tuon nykysen, mallia roikkuvan tilalle. On laitettu kakspuokkiteippiä ja jesaria. Kerran ku lämäsee kontin kiinni niin taas on jarruvalo valasemassa kontin pohjaa.
Samalla tarvis hakia jakopään hilut ja ruveta ihmettelemään sitäki systeemiä. Oisi huolettomat 5v/120tkm edessä sen osalta.
Mitähän muuta..? Ainiin. Etuoviin 2-tie erillissarjat merkkiä Rainbow ja vetää johdot peräkonttiin subille ja vahvistimelle.
Tuli tuossa käytyä kaverin auton kyydissä ja nautin kyllä riittävästi äänenlaadusta. Omaan ku hyppäs ni meinasi itku päästä ku voluumin pyöräyttää isommalle ku 8 niin rätsrätsrätisee
Eipä oo muuta tarvinnu tehä ku pittää ja päästää.
Vajaa 1000 kilsaa tullu ajettua nyt. Muutamia pieniä onkelmia on, mutta ne ehtii remppailla kunhan ilmat lämpenee paremmin, kun eivät ajoonkaan vaikuta.
Heti ku sai oman voortin kuntoon niin emännän, melkein, kymmentä vuotta uudempi voorti hukkaa jäähytinnesteitä. Auton alle ei tuu mitään, sisälle ei vuoda mistään kun matot on kuivat, mutta nestettä vaan katoaa. Kuumana tuo tuntuu hukkaavan nestettä, eli oisko jossain syylärissä pienoinen vuoto josta pääsee hukkaamaan.
Lisäsin uutta nestettä 3 litraa ja oisko muutama desi taas huvennu. Auto oli koko viime yön ns. lumen päällä että aamulla näkee vuotaako maahan asti - tulos, ei.
Öljykorkkiin ei tule möhnää, eli tokkopa kansi ois menny. Ei se savutakkaan mitenkään ja pakokaasu tuoksuu/haisee ihan normaalille.
Eikait se ku rupeaa tutkailemaan että minne katoaa, huomenna on taas hetki aikaa tutkia, ennen kouluun lähtöä. Termostaatti joutane vaihtaa tuohonkin, kierroksia annettaessa tulee lämpöä sisälle, mutta tyhjäkäynnillä vähän hiipuu, parilla asteella, ehkä. Kaikkiin antureihin yms. ruiskittu elektroniikanpuhistussprayta, kun aluksi mittari temppuili. Lämmöt ei nouse punarajalle, eikä yritäkkään nousta vaikka paikallaan pitää kierroksia 3-4000rpm, rupeaa vain flekti hyrräämään mikä pitää toki ollakin normaalia, vaikka tuuletin asennossa 0. Lämmöt siis normaaleissa lukemissa. Tosin eipä se tarvi kummonen vuoto ollakkaan kun häviää nestettä.
Appiukko veikkailee, että oisi lohkolämppärin tiiviste antautunu ja sieltä tihkuu nestettä. Kuuma lohko = höyrystyy heti ja ajoviimassa ei sitä huomaa. Oli kuulemma heijän Mondejossaan tehnyt samaa.
Omaan pitäisi hakea puuilosta (jovisyndrooma tulossa?) tai motonetistä lisäjarruvalo tuon nykysen, mallia roikkuvan tilalle. On laitettu kakspuokkiteippiä ja jesaria. Kerran ku lämäsee kontin kiinni niin taas on jarruvalo valasemassa kontin pohjaa.
Samalla tarvis hakia jakopään hilut ja ruveta ihmettelemään sitäki systeemiä. Oisi huolettomat 5v/120tkm edessä sen osalta.
Mitähän muuta..? Ainiin. Etuoviin 2-tie erillissarjat merkkiä Rainbow ja vetää johdot peräkonttiin subille ja vahvistimelle.
Tuli tuossa käytyä kaverin auton kyydissä ja nautin kyllä riittävästi äänenlaadusta. Omaan ku hyppäs ni meinasi itku päästä ku voluumin pyöräyttää isommalle ku 8 niin rätsrätsrätisee
Eipä oo muuta tarvinnu tehä ku pittää ja päästää.
Vajaa 1000 kilsaa tullu ajettua nyt. Muutamia pieniä onkelmia on, mutta ne ehtii remppailla kunhan ilmat lämpenee paremmin, kun eivät ajoonkaan vaikuta.
Posti toimittaa sinulle vaikka kuun taivaalta - paitsi jos olet tilannut sen.
Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02
ex-Sammale-Rimera UGGly '95
® Mesen linttaklubi
Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02
ex-Sammale-Rimera UGGly '95
® Mesen linttaklubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
1,4l CVH-koneinen -87 Viesta joskus oli. Sain sen Vikaron sitte yheltä lainakeikalta takasi etupyörä vaakasessa koneen alla, oli kanttikivi tullu liki. Ketjutaljalla kahen puun välissä sitä ratasta kiskottiin sieltä öljypohjasta ja vaiheltiin muutama osa että pääs vielä mökillä käymään, mutta hylykyyn piti sitte laittaa ku ei se ennää suora ollu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.