Akku-keskustelua

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
HVM

Akku-keskustelua

Viesti Kirjoittaja HVM »

En yrityksistä huolimatta löytänyt topikkia jossa haukumme toistemme akkuja, joten avaan nyt sellaisen. :idea:

Ostin eilen uuden akun ässään. Merkki on "Banner", koska muuta ei ollut paikallisella huijarilla tarjolla. :( Onko joku muu mennyt samaan vipuun, vai eikö "Exide" olekkaan enää tänä päivänä elinehto mersua käyntiin sahatessa? :roll:

Akku on perinteinen 88Ah, käynnistysvirtaa se antaa huhujen mukaan 640A. :roll:

Entinen akku oli Saksassa asennettu Bosch, kapasiteetti sama, mutta käynnistysvirtaa rupiset 400A. :shock:

Tekeekö Bannerilla tuon taivaallista? :roll:

Hintaa 79,90, eli tarvitaanko tälläkin kertaa tervaa ja höyheniä? :roll:
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Mitäs ne Bilteman kuvastossakin mainostetut geeliakut ovat?

Kuulemma saa asentaa kyljelleenkin, niin eivät ole moisesta moksiskaan. Onkohan kyseessä joku "rahat tyhmiltä pois"-kampanja, vai onko keeliakku jotenkin parempi muilta ominaisuuksiltaan, kuin tavallinen happoakku?
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Banner ei kuulosta lupaavalta, koska muistuttaa kovasti sanaa bannit :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Tähän akkukeskustelun piristeeksi tuodaan jotain aikanaan opiskellessa opittua: "Huoltovapaita akkuja ei ole kuin älyvapailla käyttäjillä!" :idiot:
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Boschilla on kunnon takuu, niitä ainakin on meillä lykätty koneisiin. Kuulemma Optima on kanssa hyvä, mutta vaatii oravannahkoja kaupassa.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Mulla on optima...hyvä akkuhan se ja voi luottaa että virtaa piisaa,mutta...se virta on kuitenkin aika hetkellistä.Akun kapasiteettihän on 55Ah ja kylmäkäynnistys virtaa tulee 700A:a...Kun on oikein kylmä eli jotain -35âstetta niin aika äkkiä loppuu puhti.Tosin en oo koksaan kokeellukkaa mitään muuta akkua joten oon aika jäävi tähän mitään sanomaan...sedällä on nyt raktorissa ollu jokusen 10vuotta sama optima ja kertaakaan ei oo akkuun koskettu...eli yhteen vetona pitkäikäinen huoltovapaa akku missä hetkellinen käynnistys virta suuri.... :roll:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
quizzkid
Viestit: 198
Liittynyt: 08.11.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

No entäs Energie sitten? :shock:
:arrow: Kuva
Tuommoisen 88Ah:n laitoin omaan C:hen, kun entinen akku kuoli..

Ainakin tuota Juben arvausmetodia ( :lol: ) käyttäen vaikuttaisi paremmalta, kuin Banner. :idea: Vai? :?:
-jukka
W202 C180 automaatti -94
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Pännärillä ei sitte tee mittään.

Oisit HVM ostanu jonku laatuakun, esim Bosch, Varta tai Exide.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Minä oon käyttäny nuita Exiden akkuja. Töistä saa halvalla niitä ja kun tuohon omaan mersuun mahtuu just soppelisti tuo 110Ah:n akku, niin virtakaan ei vähässä kummassa lopu :wink:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ville S. kirjoitti:Pännärillä ei sitte tee mittään.

Oisit HVM ostanu jonku laatuakun, esim Bosch, Varta tai Exide.
No kun ei ollu tähän hätään muuta tarjolla, ja auto piti saada liikenteeseen just sillä sekunnilla. :supersad:

Johan mie itekki epäilin että p*skan myivät, taas... :supersad:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mulla on joku.. hmmm.. mikähän se olikaan? Sukeva? Solex? Strömperi? Sohlo? No en nyt muista merkkiä, mutta ässällä se nimi alkaa, tai voi olla että jollain muulla kirjaimella. Hyvä akku on ollut, ei ole jättänyt yli puoleen vuoteen välille kertaakaan. Suosittelen. :idea:

Pystärissä oli Vartan sininen, ties montakotuhatta vuotta vanha. Virtaa riitti talvellakin niin maan -rkeleesti ettei oikein meinannut uskoa että se olisi vain 88Ah.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Onkohan noilla akuilla oikeasti niin paljon eroja että niitä normaalissa käytössä huomaa. Erikoistilanteet on tietenkin asia erikseen.

Jouduin vaihtamaan omaan ritsaan akun syksyllä. Autossa oli mersun tähdellä varustettu alkuperäinen 90Ah akku joka korvautui Vartan 100Ah "huoltovapaalla" akulla. Vaihto tuli ajankohtaiseksi pakkasten painuessa alle 5 pakkas-asteen kun just ja just jaksoi pyöräyttää kulkuvälineen tulille.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kestoikä kai se suurin ero noissa tavallisissa akuissa on. Piltema kestää neljä vuotta, Varta viistoista. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mulla on joku Sisu tms 88Ah. Monta vuotta on toiminut hyvin. Kesällä luulin että se on jo kaputt, mutta olikin viallisen laturin johdosta kulunut tyhjäksi. Tyhjänä ei läpäissyt kuormitustestiä ja meinasin vaihtaa Exiden 95Ah älyvapaaseen, mutta eipä vielä tarvinnut.

HVM: tällaiset kysymykset kannattaa kysyä ennen hankintaa, tai jättää kysymättä. :idea: Ei tule paha mieli, kun ei tiedä että on kusetettu.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla on ikivanha (lue: ainakin 10vuotta) optiman punakantinen jossa käynnistys virta 1150A :shock: Se on talvet tuossa 300D:ssä ja kesät DeSoton pellin alla. Siinä kun ei tavan neste akku ole koskaan kestänyt yhtä kesää pidempään. :evil:

Tosiaan tuo punainen optima tyhjenee nopeasti. Esim jos Soto ei satu parilla starttauksella lähtemään käyntiin niin kaapeleita saa hakea. :? Eli antaa uskomattoman paljon virtaa lyhyessä ajassa. :D

Mutta kyllä konekin pyörii ihan erimalliin kuin jollakin 600A antavalla neste akulla.
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mulla on joku GA-merkkinen saksalainen iänvanha 88Ah patteri. Kovin laiskasti pyörittää starttia mutta käyntiin lähtee kuitenkin. Jos tuo vielä kesän menisi, syksyllä on pakko ostaa uusi.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mika.T kirjoitti:Mulla on ikivanha (lue: ainakin 10vuotta) optiman punakantinen jossa käynnistys virta 1150A :shock: Se on talvet tuossa 300D:ssä ja kesät DeSoton pellin alla. Siinä kun ei tavan neste akku ole koskaan kestänyt yhtä kesää pidempään. :evil:

Tosiaan tuo punainen optima tyhjenee nopeasti. Esim jos Soto ei satu parilla starttauksella lähtemään käyntiin niin kaapeleita saa hakea. :? Eli antaa uskomattoman paljon virtaa lyhyessä ajassa. :D

Mutta kyllä konekin pyörii ihan erimalliin kuin jollakin 600A antavalla neste akulla.
olin katsomassa vuoden 1989 datsun king cabiä. pelti auki ja siellä oli vuoden vanhoja punakantisia oikein kaksin kappalein. aika miellyttävä yllätys. vielä kun vieressä makoili wanha kunnon putkiwebasto dbw46, niin hamsteri pääsi taas irti... tuossa se datsuni nyt makoilee tallin vieressä, en vain keksi mihin sitä oikein tarvin...

HVM: Banner on itävaltalainen laatuakku ja ensiasennuksena monissa eurooppalaisissa autoissa. hyvän akun valitsit.
http://www.bannerbatterien.com/eng/bb1/index.asp
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Mika.T kirjoitti:Mulla on ikivanha (lue: ainakin 10vuotta) optiman punakantinen jossa käynnistys virta 1150A :shock: Se on talvet tuossa 300D:ssä ja kesät DeSoton pellin alla. Siinä kun ei tavan neste akku ole koskaan kestänyt yhtä kesää pidempään. :evil:

Tosiaan tuo punainen optima tyhjenee nopeasti. Esim jos Soto ei satu parilla starttauksella lähtemään käyntiin niin kaapeleita saa hakea. :? Eli antaa uskomattoman paljon virtaa lyhyessä ajassa. :D

Mutta kyllä konekin pyörii ihan erimalliin kuin jollakin 600A antavalla neste akulla.
Joo eli samoja havaintoja kuin täälä suunnas...se 1150A on joku lämmin käynnistyvirta(niin myyjä mulle sanoo)...ja joku 700-750A KYLMÄNÄ...normi akun antama kylmävirta on luokkaa 300A,toki en käsi raamatulla vanno,mutta vahva muistikuva on.Täytyy kuuklettaa...ilmeisesti ei kerkee luovuttaa enempää...niin ja punakantinen on mullakin....

e:se oli kylmäkäynnistys kyky 815A....mulla on tuo tärinän kestävä malli ja jenkkinapaisuus lisänä....
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

quizzkid kirjoitti:No entäs Energie sitten?
Energie oli vuosituhannen alussa TM testin peränpitäjiä. Biltema voitti samaisessa testissä :shock:

Silloin kun Biltema voitti ko.testin niin akkujen todellinen valmistaja oli Hankook. Nythän sitä taas ei tiedä mitä valmistajaa ne käyttää.
Avatar
Joker
Viestit: 112
Liittynyt: 02.2.2006 11:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Mulla meni vasta Vartan 100ah akku, Mersun logolla, vaihtoon. Kesti kokonaiset 4 vuotta, että ei kestänyt bilteman akkuja pitempään sit. Nyt uusi akku Exide.
S205 C220d AMG -15

Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Hämmennetänpäs tätä soppaa hieman :roll: . Käynnistyakun pääasiallisena tehtävänä on siis varastoida ja antaa ulos mahdollisimman suuri virta kylmäkäynnistystä varten.

Ns. huoltovapaassa akussa lyijyseosteisen levykennoston antimonipitoisuutta on alennettu runsaasti, mikä vähentää kaaasunmuodostusta huomattavasti :arrow: seurauksena on vähäinen varausvaiheen vedenkulutus. Tästä syystä akkunesteen, eli elektrolyytin tarkastusvälinä voidaan pitää

- vähähuoltoisissa akuissa 15 kk tai 25000 km
- DIN-normin mukaisissa huoltovapaissa akuissa 26 kk tai 40000 km.

Täysin huoltovapaan (lyijy-kalsium-akku) akun nestemäärää ei tarvitse tarkistaa eikä pystykään taristamaan akun suljetun rakenteen takia. Ajoneuvon sähköjärjestelmän olosuhteiden pysyessä normaaleina (jännite pysyy suurinpiirtein vakiona) on vedenkulutus niin vähäistä, että nestepinta pysyy koko akun eliniän kennojen yläpuolella.

Hyytelöakku on normaali lyijyakku. Suurin ero hyytelöakun ja tavallisen vesiakun välillä on elektrolyyttiä sitova hyytelö. Latauksessa syntyvät kaasut muutetaan nesteeksi hyytelöakuissa. Tämä niin sanottu jälleenyhdistäminen estää kaasujen pääsyn ulos akusta ja tekee hyytelöakusta erittäin hyvän kulutusakun. Tästä syystä hyytelöakuista käytetään usein nimitystä syväpurkausakku, ja niitä käytetään pitkäkestoista virranantokykyä vaativissa kohteissa, kuten sähkötrukeissa, -pyörätuoleissa jne. Hyytelöakku kestää paremmin jatkuvaa käyttöä ja sietää paremmin tärinää ja iskuja kuin vesiakku. Vaikka hyytelöakkuja voi käytää missä asennossa tahansa, olisi ne syytä kuitenkin ladata pystyasennossa kestoiän maksimoimiseksi.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mihin se Onanias on piäsä lyönä? Tässähän alakaa ihan huolestua kun luki tuon akku-lausunnon. :eek:
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Padova Star kirjoitti:..Tuntui siltä, kun banneri oli oooppelissa (korsa) että sillä vois käydä kirkolla pelkällä startilla :shock:
En suosittele, tiisseli mazda 626:sesta tulivat toimintasavut pihalle kun kuljettaja joutui peruuttamaan autoa startilla vajaan kymmenen metriä. :lol: Syy perruutus tarpeeseen taisi olla häiriö polttoaineen syötössä. :lol:
Niin ja varta on hyvä akku, semmosia se voort raktorin huoltomies myy. :lol: Autoon ei akkua erikseen ole ikinä tarvinnut hankkia. Ruohonleikkurissa taasen käytetään sitä halvinta. :roll: Jonssissa on ny globalin akku. :shock: :roll:
kuujalka
Viestit: 569
Liittynyt: 30.9.2005 11:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja kuujalka »

kerranpa tuossa kun kurkkailin jenkeistä tulleen lintan pellin alle niin meinasi naurattaa kun akun kyljestä nimen luin: "DieHard" ... ja vielä kirjoitettu hienoin sähäköin kirjaimin.. arvatkaas saiko sillä starttia inahtamaankaan vaikka kuinka yritti ladata...
quizzkid
Viestit: 198
Liittynyt: 08.11.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

Dunkelblau123 kirjoitti:
quizzkid kirjoitti:No entäs Energie sitten?
Energie oli vuosituhannen alussa TM testin peränpitäjiä.
:shock:
Jes! 8) Mutku oli hätä saada auto heti ajoon, eikä ollut vaihtoehtoja.. :supersad:

No saapas nähdä kuinka käy, on se jo kaksi kuukautta toiminu ihan ongelmitta. :ope: :happy:
-jukka
W202 C180 automaatti -94
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

HVM kirjoitti:Mihin se Onanias on piäsä lyönä? Tässähän alakaa ihan huolestua kun luki tuon akku-lausunnon.
Eilen jäi lääkkeet ottamatta :arrow: päässä naksahti, nyt olo on taas normaali :roll:
Avatar
mannesman
Huima mies
Viestit: 392
Liittynyt: 30.9.2005 18:30
Paikkakunta: Onttola

Viesti Kirjoittaja mannesman »

mä vaihdatin :!: työautooni akun, se oli exiden joku silver malli, siinä oli semoinen indikaattori silmä, josta näki onko akku kondiksessa.. se näytti hyvältä :lol: tosin volskin starttaaminen vaatikin pakkasella puolet Ingalinan ydinvoimalan vuosituotosta :lol:
ML 270 CDI -00
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Tuli tuossa alkutalvesta uusittua akku kun autossa oli Saksan peruja joku "Arctic"-merkkinen halpisparisto joka ei luovuttanut virtaa lähellekään ilmoitettuja arvoja.
Nyt pellin alla on Exiden huippuakku, maksoikin vain 85€ ja riittää virta taas... 8)
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

HVM kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:Pännärillä ei sitte tee mittään.

Oisit HVM ostanu jonku laatuakun, esim Bosch, Varta tai Exide.
No kun ei ollu tähän hätään muuta tarjolla, ja auto piti saada liikenteeseen just sillä sekunnilla. :supersad:

Johan mie itekki epäilin että p*skan myivät, taas... :supersad:
Banner on hyvä akku. :idea: Ässä on seissyt viikon tallissa uusi akku paikoillaan, ja sisävalot syttyvät vieläkin kun oven avaa. 8) Eli taisi Ville pelotella turhaan... :kele:
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Pännäri on vieläki paska akku. Kai sitä niihinki mahtuu toimivia yksilöitä... Vai muistikko kokeilla tartata, sisävalo syttyy huonollaki patterilla :idea:
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”