Akku-keskustelua
Akku-keskustelua
En yrityksistä huolimatta löytänyt topikkia jossa haukumme toistemme akkuja, joten avaan nyt sellaisen.
Ostin eilen uuden akun ässään. Merkki on "Banner", koska muuta ei ollut paikallisella huijarilla tarjolla. Onko joku muu mennyt samaan vipuun, vai eikö "Exide" olekkaan enää tänä päivänä elinehto mersua käyntiin sahatessa?
Akku on perinteinen 88Ah, käynnistysvirtaa se antaa huhujen mukaan 640A.
Entinen akku oli Saksassa asennettu Bosch, kapasiteetti sama, mutta käynnistysvirtaa rupiset 400A.
Tekeekö Bannerilla tuon taivaallista?
Hintaa 79,90, eli tarvitaanko tälläkin kertaa tervaa ja höyheniä?
Ostin eilen uuden akun ässään. Merkki on "Banner", koska muuta ei ollut paikallisella huijarilla tarjolla. Onko joku muu mennyt samaan vipuun, vai eikö "Exide" olekkaan enää tänä päivänä elinehto mersua käyntiin sahatessa?
Akku on perinteinen 88Ah, käynnistysvirtaa se antaa huhujen mukaan 640A.
Entinen akku oli Saksassa asennettu Bosch, kapasiteetti sama, mutta käynnistysvirtaa rupiset 400A.
Tekeekö Bannerilla tuon taivaallista?
Hintaa 79,90, eli tarvitaanko tälläkin kertaa tervaa ja höyheniä?
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Mulla on optima...hyvä akkuhan se ja voi luottaa että virtaa piisaa,mutta...se virta on kuitenkin aika hetkellistä.Akun kapasiteettihän on 55Ah ja kylmäkäynnistys virtaa tulee 700A:a...Kun on oikein kylmä eli jotain -35âstetta niin aika äkkiä loppuu puhti.Tosin en oo koksaan kokeellukkaa mitään muuta akkua joten oon aika jäävi tähän mitään sanomaan...sedällä on nyt raktorissa ollu jokusen 10vuotta sama optima ja kertaakaan ei oo akkuun koskettu...eli yhteen vetona pitkäikäinen huoltovapaa akku missä hetkellinen käynnistys virta suuri....
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Mulla on joku.. hmmm.. mikähän se olikaan? Sukeva? Solex? Strömperi? Sohlo? No en nyt muista merkkiä, mutta ässällä se nimi alkaa, tai voi olla että jollain muulla kirjaimella. Hyvä akku on ollut, ei ole jättänyt yli puoleen vuoteen välille kertaakaan. Suosittelen.
Pystärissä oli Vartan sininen, ties montakotuhatta vuotta vanha. Virtaa riitti talvellakin niin maan -rkeleesti ettei oikein meinannut uskoa että se olisi vain 88Ah.
Pystärissä oli Vartan sininen, ties montakotuhatta vuotta vanha. Virtaa riitti talvellakin niin maan -rkeleesti ettei oikein meinannut uskoa että se olisi vain 88Ah.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Onkohan noilla akuilla oikeasti niin paljon eroja että niitä normaalissa käytössä huomaa. Erikoistilanteet on tietenkin asia erikseen.
Jouduin vaihtamaan omaan ritsaan akun syksyllä. Autossa oli mersun tähdellä varustettu alkuperäinen 90Ah akku joka korvautui Vartan 100Ah "huoltovapaalla" akulla. Vaihto tuli ajankohtaiseksi pakkasten painuessa alle 5 pakkas-asteen kun just ja just jaksoi pyöräyttää kulkuvälineen tulille.
Jouduin vaihtamaan omaan ritsaan akun syksyllä. Autossa oli mersun tähdellä varustettu alkuperäinen 90Ah akku joka korvautui Vartan 100Ah "huoltovapaalla" akulla. Vaihto tuli ajankohtaiseksi pakkasten painuessa alle 5 pakkas-asteen kun just ja just jaksoi pyöräyttää kulkuvälineen tulille.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Mulla on joku Sisu tms 88Ah. Monta vuotta on toiminut hyvin. Kesällä luulin että se on jo kaputt, mutta olikin viallisen laturin johdosta kulunut tyhjäksi. Tyhjänä ei läpäissyt kuormitustestiä ja meinasin vaihtaa Exiden 95Ah älyvapaaseen, mutta eipä vielä tarvinnut.
HVM: tällaiset kysymykset kannattaa kysyä ennen hankintaa, tai jättää kysymättä. Ei tule paha mieli, kun ei tiedä että on kusetettu.
HVM: tällaiset kysymykset kannattaa kysyä ennen hankintaa, tai jättää kysymättä. Ei tule paha mieli, kun ei tiedä että on kusetettu.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Mulla on ikivanha (lue: ainakin 10vuotta) optiman punakantinen jossa käynnistys virta 1150A Se on talvet tuossa 300D:ssä ja kesät DeSoton pellin alla. Siinä kun ei tavan neste akku ole koskaan kestänyt yhtä kesää pidempään.
Tosiaan tuo punainen optima tyhjenee nopeasti. Esim jos Soto ei satu parilla starttauksella lähtemään käyntiin niin kaapeleita saa hakea. Eli antaa uskomattoman paljon virtaa lyhyessä ajassa.
Mutta kyllä konekin pyörii ihan erimalliin kuin jollakin 600A antavalla neste akulla.
Tosiaan tuo punainen optima tyhjenee nopeasti. Esim jos Soto ei satu parilla starttauksella lähtemään käyntiin niin kaapeleita saa hakea. Eli antaa uskomattoman paljon virtaa lyhyessä ajassa.
Mutta kyllä konekin pyörii ihan erimalliin kuin jollakin 600A antavalla neste akulla.
olin katsomassa vuoden 1989 datsun king cabiä. pelti auki ja siellä oli vuoden vanhoja punakantisia oikein kaksin kappalein. aika miellyttävä yllätys. vielä kun vieressä makoili wanha kunnon putkiwebasto dbw46, niin hamsteri pääsi taas irti... tuossa se datsuni nyt makoilee tallin vieressä, en vain keksi mihin sitä oikein tarvin...Mika.T kirjoitti:Mulla on ikivanha (lue: ainakin 10vuotta) optiman punakantinen jossa käynnistys virta 1150A Se on talvet tuossa 300D:ssä ja kesät DeSoton pellin alla. Siinä kun ei tavan neste akku ole koskaan kestänyt yhtä kesää pidempään.
Tosiaan tuo punainen optima tyhjenee nopeasti. Esim jos Soto ei satu parilla starttauksella lähtemään käyntiin niin kaapeleita saa hakea. Eli antaa uskomattoman paljon virtaa lyhyessä ajassa.
Mutta kyllä konekin pyörii ihan erimalliin kuin jollakin 600A antavalla neste akulla.
HVM: Banner on itävaltalainen laatuakku ja ensiasennuksena monissa eurooppalaisissa autoissa. hyvän akun valitsit.
http://www.bannerbatterien.com/eng/bb1/index.asp
Datsuni on mun ratsuni.
Joo eli samoja havaintoja kuin täälä suunnas...se 1150A on joku lämmin käynnistyvirta(niin myyjä mulle sanoo)...ja joku 700-750A KYLMÄNÄ...normi akun antama kylmävirta on luokkaa 300A,toki en käsi raamatulla vanno,mutta vahva muistikuva on.Täytyy kuuklettaa...ilmeisesti ei kerkee luovuttaa enempää...niin ja punakantinen on mullakin....Mika.T kirjoitti:Mulla on ikivanha (lue: ainakin 10vuotta) optiman punakantinen jossa käynnistys virta 1150A Se on talvet tuossa 300D:ssä ja kesät DeSoton pellin alla. Siinä kun ei tavan neste akku ole koskaan kestänyt yhtä kesää pidempään.
Tosiaan tuo punainen optima tyhjenee nopeasti. Esim jos Soto ei satu parilla starttauksella lähtemään käyntiin niin kaapeleita saa hakea. Eli antaa uskomattoman paljon virtaa lyhyessä ajassa.
Mutta kyllä konekin pyörii ihan erimalliin kuin jollakin 600A antavalla neste akulla.
e:se oli kylmäkäynnistys kyky 815A....mulla on tuo tärinän kestävä malli ja jenkkinapaisuus lisänä....
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
Mulla meni vasta Vartan 100ah akku, Mersun logolla, vaihtoon. Kesti kokonaiset 4 vuotta, että ei kestänyt bilteman akkuja pitempään sit. Nyt uusi akku Exide.
S205 C220d AMG -15
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Ex. W204 C200cdi At. -08
S203 C220cdi -05
w203 C200K At. -02
W203 C180 -01
W212 facelift E200cdi BE A Business (MY13.B)At. -13
Hämmennetänpäs tätä soppaa hieman . Käynnistyakun pääasiallisena tehtävänä on siis varastoida ja antaa ulos mahdollisimman suuri virta kylmäkäynnistystä varten.
Ns. huoltovapaassa akussa lyijyseosteisen levykennoston antimonipitoisuutta on alennettu runsaasti, mikä vähentää kaaasunmuodostusta huomattavasti seurauksena on vähäinen varausvaiheen vedenkulutus. Tästä syystä akkunesteen, eli elektrolyytin tarkastusvälinä voidaan pitää
- vähähuoltoisissa akuissa 15 kk tai 25000 km
- DIN-normin mukaisissa huoltovapaissa akuissa 26 kk tai 40000 km.
Täysin huoltovapaan (lyijy-kalsium-akku) akun nestemäärää ei tarvitse tarkistaa eikä pystykään taristamaan akun suljetun rakenteen takia. Ajoneuvon sähköjärjestelmän olosuhteiden pysyessä normaaleina (jännite pysyy suurinpiirtein vakiona) on vedenkulutus niin vähäistä, että nestepinta pysyy koko akun eliniän kennojen yläpuolella.
Hyytelöakku on normaali lyijyakku. Suurin ero hyytelöakun ja tavallisen vesiakun välillä on elektrolyyttiä sitova hyytelö. Latauksessa syntyvät kaasut muutetaan nesteeksi hyytelöakuissa. Tämä niin sanottu jälleenyhdistäminen estää kaasujen pääsyn ulos akusta ja tekee hyytelöakusta erittäin hyvän kulutusakun. Tästä syystä hyytelöakuista käytetään usein nimitystä syväpurkausakku, ja niitä käytetään pitkäkestoista virranantokykyä vaativissa kohteissa, kuten sähkötrukeissa, -pyörätuoleissa jne. Hyytelöakku kestää paremmin jatkuvaa käyttöä ja sietää paremmin tärinää ja iskuja kuin vesiakku. Vaikka hyytelöakkuja voi käytää missä asennossa tahansa, olisi ne syytä kuitenkin ladata pystyasennossa kestoiän maksimoimiseksi.
Ns. huoltovapaassa akussa lyijyseosteisen levykennoston antimonipitoisuutta on alennettu runsaasti, mikä vähentää kaaasunmuodostusta huomattavasti seurauksena on vähäinen varausvaiheen vedenkulutus. Tästä syystä akkunesteen, eli elektrolyytin tarkastusvälinä voidaan pitää
- vähähuoltoisissa akuissa 15 kk tai 25000 km
- DIN-normin mukaisissa huoltovapaissa akuissa 26 kk tai 40000 km.
Täysin huoltovapaan (lyijy-kalsium-akku) akun nestemäärää ei tarvitse tarkistaa eikä pystykään taristamaan akun suljetun rakenteen takia. Ajoneuvon sähköjärjestelmän olosuhteiden pysyessä normaaleina (jännite pysyy suurinpiirtein vakiona) on vedenkulutus niin vähäistä, että nestepinta pysyy koko akun eliniän kennojen yläpuolella.
Hyytelöakku on normaali lyijyakku. Suurin ero hyytelöakun ja tavallisen vesiakun välillä on elektrolyyttiä sitova hyytelö. Latauksessa syntyvät kaasut muutetaan nesteeksi hyytelöakuissa. Tämä niin sanottu jälleenyhdistäminen estää kaasujen pääsyn ulos akusta ja tekee hyytelöakusta erittäin hyvän kulutusakun. Tästä syystä hyytelöakuista käytetään usein nimitystä syväpurkausakku, ja niitä käytetään pitkäkestoista virranantokykyä vaativissa kohteissa, kuten sähkötrukeissa, -pyörätuoleissa jne. Hyytelöakku kestää paremmin jatkuvaa käyttöä ja sietää paremmin tärinää ja iskuja kuin vesiakku. Vaikka hyytelöakkuja voi käytää missä asennossa tahansa, olisi ne syytä kuitenkin ladata pystyasennossa kestoiän maksimoimiseksi.
En suosittele, tiisseli mazda 626:sesta tulivat toimintasavut pihalle kun kuljettaja joutui peruuttamaan autoa startilla vajaan kymmenen metriä. Syy perruutus tarpeeseen taisi olla häiriö polttoaineen syötössä.Padova Star kirjoitti:..Tuntui siltä, kun banneri oli oooppelissa (korsa) että sillä vois käydä kirkolla pelkällä startilla
Niin ja varta on hyvä akku, semmosia se voort raktorin huoltomies myy. Autoon ei akkua erikseen ole ikinä tarvinnut hankkia. Ruohonleikkurissa taasen käytetään sitä halvinta. Jonssissa on ny globalin akku.
Dunkelblau123 kirjoitti:Energie oli vuosituhannen alussa TM testin peränpitäjiä.quizzkid kirjoitti:No entäs Energie sitten?
Jes! Mutku oli hätä saada auto heti ajoon, eikä ollut vaihtoehtoja..
No saapas nähdä kuinka käy, on se jo kaksi kuukautta toiminu ihan ongelmitta.
-jukka
W202 C180 automaatti -94
W202 C180 automaatti -94
Tuli tuossa alkutalvesta uusittua akku kun autossa oli Saksan peruja joku "Arctic"-merkkinen halpisparisto joka ei luovuttanut virtaa lähellekään ilmoitettuja arvoja.
Nyt pellin alla on Exiden huippuakku, maksoikin vain 85€ ja riittää virta taas...
Nyt pellin alla on Exiden huippuakku, maksoikin vain 85€ ja riittää virta taas...
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
Banner on hyvä akku. Ässä on seissyt viikon tallissa uusi akku paikoillaan, ja sisävalot syttyvät vieläkin kun oven avaa. Eli taisi Ville pelotella turhaan...HVM kirjoitti:No kun ei ollu tähän hätään muuta tarjolla, ja auto piti saada liikenteeseen just sillä sekunnilla.Ville S. kirjoitti:Pännärillä ei sitte tee mittään.
Oisit HVM ostanu jonku laatuakun, esim Bosch, Varta tai Exide.
Johan mie itekki epäilin että p*skan myivät, taas...