M110 280E käyntiongelmia
M110 280E käyntiongelmia
Eli tämä uusin hankintani (W123 250 -81) on osoittautunutkin hieman kinkkiseksi tapaukseksi. Autoon vaihdettu joskus M110 -kone ruiskuineen.
Auto käynnistäessä pyörii erittäin korkeilla kierroksilla kylmänä, mutta kun lämpiää kierrokset laskevat todella matalalle. Itse asiassa kun auton ajaa täysin lämpimäksi, niin auto ei pyöri enää tyhjäkäyntiä ollenkaan.
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet tippuvat jonnekin 1 kilon paikkeille ja tuntuu kuin ei olisi kaikki sylinterit käynnissä. Vähän kun kaasua laittaa niin kuullostaa että loputkin heräävät silloin. Tyhjäkäynti on muutenkin melko rykivää. Kuitenkin ainakin 3000rpm asti kuulee ja tuntuu siltä välillä joku sylinteri jättää käymättä. Eli tupsahtelee välillä putkessa ja auto tärähtää.
Venttiilikoneisto raklattaa melko kovaäänisesti, onkohan nokat jo aikansa eläneet vai selviääkö säädöllä?
Vaihdoin jo autoon uudet tulpat ja mittasin tulpanjohdot. Ainakaan poikkiolevia johtoja ei ollut, läpilyönnistä ei tietoa. Putsasin myös virranjakajan kannen ja pyörijän -> ei vaikutusta.
Eli nyt kaivataan vinkkiä mistä kannattaa aloittaa? Soittelin tuossa jo yhteen yhteen korjaamoon pakokaasumittausta varten, niin sanoivat että eivät ota säädättäväkseen kun kerroin minkälainen auto&moottori on kyseessä...
Auto käynnistäessä pyörii erittäin korkeilla kierroksilla kylmänä, mutta kun lämpiää kierrokset laskevat todella matalalle. Itse asiassa kun auton ajaa täysin lämpimäksi, niin auto ei pyöri enää tyhjäkäyntiä ollenkaan.
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet tippuvat jonnekin 1 kilon paikkeille ja tuntuu kuin ei olisi kaikki sylinterit käynnissä. Vähän kun kaasua laittaa niin kuullostaa että loputkin heräävät silloin. Tyhjäkäynti on muutenkin melko rykivää. Kuitenkin ainakin 3000rpm asti kuulee ja tuntuu siltä välillä joku sylinteri jättää käymättä. Eli tupsahtelee välillä putkessa ja auto tärähtää.
Venttiilikoneisto raklattaa melko kovaäänisesti, onkohan nokat jo aikansa eläneet vai selviääkö säädöllä?
Vaihdoin jo autoon uudet tulpat ja mittasin tulpanjohdot. Ainakaan poikkiolevia johtoja ei ollut, läpilyönnistä ei tietoa. Putsasin myös virranjakajan kannen ja pyörijän -> ei vaikutusta.
Eli nyt kaivataan vinkkiä mistä kannattaa aloittaa? Soittelin tuossa jo yhteen yhteen korjaamoon pakokaasumittausta varten, niin sanoivat että eivät ota säädättäväkseen kun kerroin minkälainen auto&moottori on kyseessä...
Viimeksi muokannut Timestone, 03.10.2005 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitos kiitos, pitihän sitä tännekin liittyä höpisemään.
Sivonen varmaankin osaa asiaan sanoa muutenkin jotain kyseisen koneen kanssa ennenkin painineena?
Olisiko tässä vaiheessa nyt viisasta käyttää auki venakoppa ja katsoa miltä nokat näyttää? Samalla voisi säätää välykset kohdilleen tai jos nokat ovat jo kuluneet niin harkita nokkien uusimista. Auton mukana tuli kuitteja, jossa oli muistaakseni v.2000 tehty jonkinlaista koneremppaa, oli vaihdettu kk-laakerit, yksi runkolaakeri, sylinterit hoonattu ja saattoi olla muutakin pientä.
Tässä vielä kuva autosta jos joku haluaa katsella
Sivonen varmaankin osaa asiaan sanoa muutenkin jotain kyseisen koneen kanssa ennenkin painineena?
Olisiko tässä vaiheessa nyt viisasta käyttää auki venakoppa ja katsoa miltä nokat näyttää? Samalla voisi säätää välykset kohdilleen tai jos nokat ovat jo kuluneet niin harkita nokkien uusimista. Auton mukana tuli kuitteja, jossa oli muistaakseni v.2000 tehty jonkinlaista koneremppaa, oli vaihdettu kk-laakerit, yksi runkolaakeri, sylinterit hoonattu ja saattoi olla muutakin pientä.
Tässä vielä kuva autosta jos joku haluaa katsella
Myin sen varaosaruiskun Henkalle.
Määränjakajasta en tiiä mitään muuta kun sen verran että se on kuulemma harvinaisen helppo korjata paskaksi.
Tuossa on kuva, josta alla selitystä. http://sudit.us/kuvat/kjet.jpg
Kokeile mitä se sanoo ilman kylmäkäynnistyssuutinta. Ota siltä johto pois ja starttaa. (se sininen liitin)
Suuttimet voisi testata:
-Ota siitt... suuttimet irti. Suuttimien välissä tuommoiset mutterit pois.
-Ota määränjakaja irti. Tuo ja tuo klemmari, sekä kylmäkäynnistyssuuttimen putki.
-Nosta määränjakaja tuosta kohti irti ja vedä sitä koneesta poispäin niin että suuttimet tulee kannesta pois.
-Laita sopivaan paikkaan, taivuta suuttimien putkia vähän, että ne osoittaa suunnilleen alaspäin.
-Asenna samankokoiset purkit (mitta-asteikolliset koeputket olis parhaat) suuttimien alle.
-Laita virta päälle ja paina ilmamäärämittarin lautasta alas. Käännä virta pois. Toista tämä muutaman kerran.
-Katso onko joka purkissa saman verran bensaa. Jos ei, niin säädä(-tä) suuttimet ruikkimaan sama määrä. (en tiiä miten säätö tapahtuu)
-Ota purkit pois ja paina ilmamäärämittarin lautasta alas. Katso onko jokaisen suuttimen suhhuutuskuvio mallia "sumu" eikä "kusi".
Jos ei muuta vikaa enää jää kuin se kiertäminen, niin laita joku puristin lisäilmaventtiilin letkuun kuristimeksi (lähtö on ilmanputsarin alla peukalonpaksuinen kumiletku, kuvassa ei näy kun on ilmamäärämittarin takana). Se laskee kylmän koneen kierroksia. Säädä sen jälkeen tyhjäkäynti lämpimänä kohdalleen tuosta valkoisesta muoviruuvista. Aukaiseminen nostaa kierroksia.
Määränjakajasta en tiiä mitään muuta kun sen verran että se on kuulemma harvinaisen helppo korjata paskaksi.
Tuossa on kuva, josta alla selitystä. http://sudit.us/kuvat/kjet.jpg
Kokeile mitä se sanoo ilman kylmäkäynnistyssuutinta. Ota siltä johto pois ja starttaa. (se sininen liitin)
Suuttimet voisi testata:
-Ota siitt... suuttimet irti. Suuttimien välissä tuommoiset mutterit pois.
-Ota määränjakaja irti. Tuo ja tuo klemmari, sekä kylmäkäynnistyssuuttimen putki.
-Nosta määränjakaja tuosta kohti irti ja vedä sitä koneesta poispäin niin että suuttimet tulee kannesta pois.
-Laita sopivaan paikkaan, taivuta suuttimien putkia vähän, että ne osoittaa suunnilleen alaspäin.
-Asenna samankokoiset purkit (mitta-asteikolliset koeputket olis parhaat) suuttimien alle.
-Laita virta päälle ja paina ilmamäärämittarin lautasta alas. Käännä virta pois. Toista tämä muutaman kerran.
-Katso onko joka purkissa saman verran bensaa. Jos ei, niin säädä(-tä) suuttimet ruikkimaan sama määrä. (en tiiä miten säätö tapahtuu)
-Ota purkit pois ja paina ilmamäärämittarin lautasta alas. Katso onko jokaisen suuttimen suhhuutuskuvio mallia "sumu" eikä "kusi".
Jos ei muuta vikaa enää jää kuin se kiertäminen, niin laita joku puristin lisäilmaventtiilin letkuun kuristimeksi (lähtö on ilmanputsarin alla peukalonpaksuinen kumiletku, kuvassa ei näy kun on ilmamäärämittarin takana). Se laskee kylmän koneen kierroksia. Säädä sen jälkeen tyhjäkäynti lämpimänä kohdalleen tuosta valkoisesta muoviruuvista. Aukaiseminen nostaa kierroksia.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Kävinpä tuossa taas illan tullessa mersun kimppuun. Otin sen kylmäkäynnistyssuuttimen liittimen irti -> siltikin nostaa kierrokset kylmänä melko korkealle. Vähän aikaa pyörittyään laskee kierroksia pikku hiljaa ja lopulta pyörii hyvin vaivalloisesti tyhjäkäyntiä.
Sen lisäksi rupesin kuuntelemaan tarkemmin naputusta venttiilikoneistosta. Naputus kuuluu nimittäin aivan selvästi ja kuuluu jostain 5. tai 6. sylinterin luota. Naputus kasvaa mitä enemmän on kierroksia. Jospa sitä jo huomenna pääsisi kurkkaamaan venttiilikopan alle...
Sen lisäksi rupesin kuuntelemaan tarkemmin naputusta venttiilikoneistosta. Naputus kuuluu nimittäin aivan selvästi ja kuuluu jostain 5. tai 6. sylinterin luota. Naputus kasvaa mitä enemmän on kierroksia. Jospa sitä jo huomenna pääsisi kurkkaamaan venttiilikopan alle...
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Oma vaatitamaton mielipiteeni 110 kymppi koneesta on:
Rix ja rakston...noin niinkun käyntiääneltään.
Se kansihäsäkkä ei pysy vent. ohjareiltaan juurikaan tallista ja ulos pirempään tivihinä. Voirahan välttää osin tiukilla vent. säädöillä.....mut siltiki tuppaa säklättämähän.
No asiahan ookko tarkistanu:
- imusarjan tiivistehen
- suuttimien tiivistehet
- virranjak. ennakkosäätimen
- nää Sivosen ohjehet
Rix ja rakston...noin niinkun käyntiääneltään.
Se kansihäsäkkä ei pysy vent. ohjareiltaan juurikaan tallista ja ulos pirempään tivihinä. Voirahan välttää osin tiukilla vent. säädöillä.....mut siltiki tuppaa säklättämähän.
No asiahan ookko tarkistanu:
- imusarjan tiivistehen
- suuttimien tiivistehet
- virranjak. ennakkosäätimen
- nää Sivosen ohjehet
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
No ei sillä niin väliä jos se vähän raklattaa, mutta tuolta kuuluu tällä hetkellä naputusta joka ei ainakaan minun korvasta ole normaalia. Pelottaa, että siellä kalkattaa joku kk-laakeri vaikka kuittien mukaan nekin on kyllä vaihdettu...
En ole vielä tarkastellut mitään noista (paitsi kokeilin sitä kylmäkäynnistyssuuttimen liittimen irroittamista), joten puuhastelua riittää. Pitääpä huomenna rueta tutkailemaan tarkemmin asiaa!
En ole vielä tarkastellut mitään noista (paitsi kokeilin sitä kylmäkäynnistyssuuttimen liittimen irroittamista), joten puuhastelua riittää. Pitääpä huomenna rueta tutkailemaan tarkemmin asiaa!
No niin, kävinpäs tänään vähän lisää tutkimassa mersua. Eli aukaisin venttiilinkopan, alla näkyi siistin näköiset nokat. Mieleen tuli kuitenkin muutama kysymys, mahtaneeko olla tähän vaihdettu uudet nokat...
Nimittäin, pakopuolen nokassa oli jokaisessa sellaista mattapintaa "nokkaa" vastapäätä. Eli siis tämä puolihan ei pahemmin ota kiinni välyksen takia varsinkaan pakopuolella? Sen puoliympyrän verran oli siis mattapintaa jokaisessa (jonka alta pikkuisen näkyi kirkasta), onko tämä kenties jotain suoja-ainetta/pinnoitetta tms.? Se mattapinta ei kuitenkaan tuntunut karhealta. Itse "nokat" olivat sitten taas kirkkaat. Imupuolella taasen kaikki nokat olivat kirkkaat ympäriinsä kuten normaalisti.
Pitänee ottaa kuvia selvittämään asiaa.
Nimittäin, pakopuolen nokassa oli jokaisessa sellaista mattapintaa "nokkaa" vastapäätä. Eli siis tämä puolihan ei pahemmin ota kiinni välyksen takia varsinkaan pakopuolella? Sen puoliympyrän verran oli siis mattapintaa jokaisessa (jonka alta pikkuisen näkyi kirkasta), onko tämä kenties jotain suoja-ainetta/pinnoitetta tms.? Se mattapinta ei kuitenkaan tuntunut karhealta. Itse "nokat" olivat sitten taas kirkkaat. Imupuolella taasen kaikki nokat olivat kirkkaat ympäriinsä kuten normaalisti.
Pitänee ottaa kuvia selvittämään asiaa.
Mulla tuo alipaineletku menee virranjakajalle.
Löysinpä kuvan omista nokka-akseleista (vasemmalla vakio, oikealla hiottu) http://www.sudit.us/kuvat/nokat1.jpg
Löysinpä kuvan omista nokka-akseleista (vasemmalla vakio, oikealla hiottu) http://www.sudit.us/kuvat/nokat1.jpg
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Mitenköhän nuo alipaineletkut kuuluisivat oikeasti olla? Minulla tulee virranjakajaan jostain imusarjan luota yksi letku ja toinen letku tulee ikään kuin vastapäätä tuota tulpattua letkua.
Luultavasti viisasta olisi nyt kuitenkin ostaa uudet tulpanjohdot +pyörijän ja kannen. Joka tapauksessa ne olisi hyvä olla uudet ja samalla pystyy rajoittamaan vianetsintää. Vir.jak. kannessa oli jo vähän hapettumaa/kulumaa, ne toki puhdistin pois. Pyörijäkin oli hapettunut aikas mukavasti. Tulpanjohdot mittasin ja resistanssi kasvoi johdoissa pituuden mukaan. Kuutospytyssä taisi olla jo n. 6kohmin tienoilla, kun taas esim. ykkösen kohdalla oli n. 2k. Mitä materiaali lie sitten johdin, ilmeisesti kuitenkin parhaat tähän olisi kuparipiuhat joissa sitten vaan olisi hatussa 1kohm vastus?
Kyllä oli taas tuskaa tänään päräytellä menemään tojotalla kun on päässyt kokeilemaan taas välistä mersun mukavia ajo-ominaisuuksia...
Luultavasti viisasta olisi nyt kuitenkin ostaa uudet tulpanjohdot +pyörijän ja kannen. Joka tapauksessa ne olisi hyvä olla uudet ja samalla pystyy rajoittamaan vianetsintää. Vir.jak. kannessa oli jo vähän hapettumaa/kulumaa, ne toki puhdistin pois. Pyörijäkin oli hapettunut aikas mukavasti. Tulpanjohdot mittasin ja resistanssi kasvoi johdoissa pituuden mukaan. Kuutospytyssä taisi olla jo n. 6kohmin tienoilla, kun taas esim. ykkösen kohdalla oli n. 2k. Mitä materiaali lie sitten johdin, ilmeisesti kuitenkin parhaat tähän olisi kuparipiuhat joissa sitten vaan olisi hatussa 1kohm vastus?
Kyllä oli taas tuskaa tänään päräytellä menemään tojotalla kun on päässyt kokeilemaan taas välistä mersun mukavia ajo-ominaisuuksia...
Kyselijälle jolla 123 230 E
123 280 E:n tyhjäkäynnin säätö on virranjakajan johtojen alla. Valkoinen iso muoviruuvi . Yletyt pitkällä meisselillä. Käännä sitä vasempaan muutama milli ja kierrokset nousee. Epäilen että sinulla on imusarjan tiiviste rikki.
Samat oireet oli minulla. Älä hötkyile. Mittauta jossain. Nyrkkipajat eivät ymmärrä tästä autosta mitään.
Samat oireet oli minulla. Älä hötkyile. Mittauta jossain. Nyrkkipajat eivät ymmärrä tästä autosta mitään.
Autoni 123 korinen 1983 mallin 280E.
Sjtv, kyllähän se ainakin liikkuu eteen- ja taaksepäin.
Mutta asiaan, tyhjäkäyntiruuvi on paikallistettu jo ja olen kokeillut pyöritellä, ei vaikuta rykimiseen.
Imusarjan tiivisteen vuotamista puoltaa se, että auto on huono käynnistymään kylmänä ja nostaa kierrokset heti ylös käynnistyttyään. Joka tapauksessa käyntiin pitäisi tolkkua saada. Voisihan sitä yrittää viedä tuohon mersun valtuuttamaan huoltoon, muut pajat ei oikein mielellään tunnu ottavan.
Toisaalta nyt mieleeni muistui, että ammattikoulussa on eräs opettaja joka rakentelee W123:sista muistaakseni jokkisautoja. Tekniikka tietenkin M110 ruiskulla. Pelottaa vaan sinne viedä autoaan, tiedä missä kunnossa tulee takaisin...
Mutta asiaan, tyhjäkäyntiruuvi on paikallistettu jo ja olen kokeillut pyöritellä, ei vaikuta rykimiseen.
Imusarjan tiivisteen vuotamista puoltaa se, että auto on huono käynnistymään kylmänä ja nostaa kierrokset heti ylös käynnistyttyään. Joka tapauksessa käyntiin pitäisi tolkkua saada. Voisihan sitä yrittää viedä tuohon mersun valtuuttamaan huoltoon, muut pajat ei oikein mielellään tunnu ottavan.
Toisaalta nyt mieleeni muistui, että ammattikoulussa on eräs opettaja joka rakentelee W123:sista muistaakseni jokkisautoja. Tekniikka tietenkin M110 ruiskulla. Pelottaa vaan sinne viedä autoaan, tiedä missä kunnossa tulee takaisin...
Ja käyntiongelmat jatkuu (hieman suuremmassa määrin)... Tilasin motonetistä uudet sytytysvehkeet, tulpanjohdot on ihan OK (jokaisessa 1kohm vastus hatuissa). Mutta nyt kun on asennettu uusi pyörijä, vir.jak kansi ja piuhat niin eipä lähde mersu hyrisemään. Kokeilin vanhalla pyörijällä ja vanhalla puolanjohdolla -> ei vaikutusta. Meni kyllä kerrasta täysin mykäksi,ei siis yritäkään. Puola on vielä kuitenkin sama vanha puola, mutta tähän asti mersu on tärähtänyt heti pyörimään. Ei taas naurata tänä päivänä...
Tulpan johdot varmasti oikeassa järjestyksessä?GoldenMB kirjoitti:Ja käyntiongelmat jatkuu (hieman suuremmassa määrin)... Tilasin motonetistä uudet sytytysvehkeet, tulpanjohdot on ihan OK (jokaisessa 1kohm vastus hatuissa). Mutta nyt kun on asennettu uusi pyörijä, vir.jak kansi ja piuhat niin eipä lähde mersu hyrisemään. Kokeilin vanhalla pyörijällä ja vanhalla puolanjohdolla -> ei vaikutusta. Meni kyllä kerrasta täysin mykäksi,ei siis yritäkään. Puola on vielä kuitenkin sama vanha puola, mutta tähän asti mersu on tärähtänyt heti pyörimään. Ei taas naurata tänä päivänä...
Vertaile niitä uusia ja vanhoja osia, että ovat varmasti samanlaisia, ja tarkista ettei esim jakajan kannesta ole keskihiili tippunut
Tulpanjohdot on oikein, olen tarkistellut "pariin" kertaan.
Osat ovat samanlaisia, keskihiilikin on kiltisti paikallaan (ja mittasin myös yleismittarilla resistanssin joka OK). Kokeilin tuossa iltamassa vielä huvikseen entisellä vir.jak. kannella, eipä lupaillut silläkään. Tosin on kyllä varmaan tulpatkin kastellut jo. Pitänee huomenna vilkaista että antaako edes kipinää ollenkaan.
Osat ovat samanlaisia, keskihiilikin on kiltisti paikallaan (ja mittasin myös yleismittarilla resistanssin joka OK). Kokeilin tuossa iltamassa vielä huvikseen entisellä vir.jak. kannella, eipä lupaillut silläkään. Tosin on kyllä varmaan tulpatkin kastellut jo. Pitänee huomenna vilkaista että antaako edes kipinää ollenkaan.
Puolahan on helppo tarkistella, mittailet siitä vastukset: ensiöpuolella po. noin. 0,33-0,46 ohmia jos on esivastuksellinen ja ilman esivastusta:0,5-0,9 ohmia. Toisiopuolella po. esivastuksellisessa 7-12 Kohmia ja ilman vastusta 6-16 Kohmia. Nuo on 250 arvoja, mutta pitäisi olla samat käsittääkseni myös tuossa 280 koneessa.GoldenMB kirjoitti:Tulpanjohdot on oikein, olen tarkistellut "pariin" kertaan.
Osat ovat samanlaisia, keskihiilikin on kiltisti paikallaan (ja mittasin myös yleismittarilla resistanssin joka OK). Kokeilin tuossa iltamassa vielä huvikseen entisellä vir.jak. kannella, eipä lupaillut silläkään. Tosin on kyllä varmaan tulpatkin kastellut jo. Pitänee huomenna vilkaista että antaako edes kipinää ollenkaan.
Olethan varmaan tarkistanutkin, että puolalle tulee edes sähköt kun virrat on päällä ?
Eilen kokeilin mersua vanhoilla sytytysosilla ja heti hörähti pyörimään. Noh, osa kerrallaan vaihdoin uudet osat paikalleen hyvällä menestyksellä. Ei vissiin passaa säikytellä vanhaa mersuparkaa noin suurella kasalla uusia osia, osa kerrallaan kun pistin paikalleen niin nyt toimii normaalisti. Perjantaina tuli vettä taivaalta kyllä aika reilusti, liekö sitten mennyt vettä jakajaan vahingossa.
Mutta asiaan, pikkuisen käynti meni jo parempaan suuntaan. Silti käynti on vielä ontuvaa pienemmillä kierroksilla ja kone yskii kummasti. Tuossa koeajolla auto pelasi kuitenkin aika mukavasti, ajossa ei tuota rykimistä pahemmin huomaa (muuta kuin pysähtyessä). Seuraavaksi puuhasteltavaksi menee varmastikin tuo suuttimien tarkastelu.
Mutta asiaan, pikkuisen käynti meni jo parempaan suuntaan. Silti käynti on vielä ontuvaa pienemmillä kierroksilla ja kone yskii kummasti. Tuossa koeajolla auto pelasi kuitenkin aika mukavasti, ajossa ei tuota rykimistä pahemmin huomaa (muuta kuin pysähtyessä). Seuraavaksi puuhasteltavaksi menee varmastikin tuo suuttimien tarkastelu.
Lainataanpas tätä topikkia. Tuli tuossa laitettua tuollanen -80 123 coupe 280e koneella. Kerkesin ajaa pari päivää ja alko käymään viidellä, tämä vika korjaantu 3. tulpan vaihdolla. Taas mentiin pari päivää ja sitten noin 80 matkavauhdissa alko yhtäkkiä röpeltämään ja vedot hävis. Pysty kuitenkin jotenkuten ajamaan auton tallille.
Mitään ylimääräsiä ääniä ei kuulu, lähtee todella vaivalloisesti kaasu puolessa välissä käyntiin, mutta kuulostaa että puolet pytyistä on pois pelistä ja sammuu heti kun löysää kaasun. Virranjakajan pyörijä oli osittain sulanu?!, mutta nyt on vaihdettu pyörijä, virranjakajan kansi, tulpanjohdot mitattu, tulpat pitäs olla uudehkot, kokeiltu että kipinä tulee joka tulppaan mutta silti ei pelaa.
Sytkäksi näkyy vaihdetun crane camsin kärjetön ja kansiremppakin koneeseen on hiljattain tehty. Eli oisko jollakulla tietoa vastaavista oireista ja mistähän kannattais seuraavaksi vikaa alkaa ettimään?
Mitään ylimääräsiä ääniä ei kuulu, lähtee todella vaivalloisesti kaasu puolessa välissä käyntiin, mutta kuulostaa että puolet pytyistä on pois pelistä ja sammuu heti kun löysää kaasun. Virranjakajan pyörijä oli osittain sulanu?!, mutta nyt on vaihdettu pyörijä, virranjakajan kansi, tulpanjohdot mitattu, tulpat pitäs olla uudehkot, kokeiltu että kipinä tulee joka tulppaan mutta silti ei pelaa.
Sytkäksi näkyy vaihdetun crane camsin kärjetön ja kansiremppakin koneeseen on hiljattain tehty. Eli oisko jollakulla tietoa vastaavista oireista ja mistähän kannattais seuraavaksi vikaa alkaa ettimään?