Täys koneremontti 300D(video lisätty)
Täys koneremontti 300D(video lisätty)
Mitä mieltä olette tälläisestä rojektista missä rahaa ei liiemmin säästetä ja suurinpiirtein kaikki laitetaan uusiks mahdollisimman miellyttävää diesel ääntä silmällä pitäen.Semmonen käynti olis tarkotus saada mitä 300D:ssä oli vuonna 1981.Tämä rojekti lähti liikkeelle siitä ku muija näytti uusia vaatteita mitä se oli ostanu kaupungilta tämä toistu monta kertaa peräkkäin niin mä sitte ajattelin että hemmetti jos tuo ostaa noin paljon uusia vaatteita niin sitte mä kyllä teen itelleni uuden koneen.PS suurin osa rakennus palikoista on jo ostettu ja paluuta entiseen ei ole ja TURBOA EI TULE.
Viimeksi muokannut jari_w123, 24.7.2006 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Re: Täys koneremontti 300D
jari_w123 kirjoitti:TURBOA EI TULE.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Joo mun pitää yrittää laittaa kuvia tänne siitä miten rojekti etenee ja mitä sille tehään.Semmonen viritys tulee että pumppu käy pp:n diesel pajalla.Eli vois jotain 90 kaakkia irrota hyvällä tuurilla jos alunperin on ollu 88.Tuo koko homma maksaa varmasti paljon ja vähän päälle mutta mitä sitten jos kaikki onnistuu suunnitelmien mukaan niin siinä on lopputuloksena kone joka toimii vielä vuonna 2030 mihin varmasti ei tämän päivän uudet pysty,tai no pystyyhän ne jos vähän päivitetään tietokoneita ja semmosta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Mun entiseen 300D pystäriin oli tehty täys koneremontti vuonna.. ööö... 1993? 1996? No kuitenkin kone oli siinä rempassa putkitettu, uudet männät, laakerit, venat, kettingit, esikammiot vaihdettu... Pumppukin oli huollettu. Eli uskaltaa jo sanoa täydelliseksi koneremontiksi.
Kuiteista laskettuna 16500mk (sisältää työt).
Kuiteista laskettuna 16500mk (sisältää työt).
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
No jos sivosen entiseen oli tullu maksamaan markoissa jotain 16000mk niin tuo mun tulee kaiken kaikkineen maksamaan noin 2000€ nyky rahassa ja kaikki muut paitsi koneistukset voin tehdä itse niin se tulee vähän halvemmaksi 0,5mm ylikoko männät maksaa 90€ kpl rto tuonnista.Koneeseen tulee uutta männät,laakerit,jakopää ketjuineen pyörineen kiskoineen tappeineen,öljypumppu,tiivisteet tietysti,esikammiot,ja koneistaja sanoo loput mitä kanteen pitää uusia.Kaiken tämän teen siksi että voin näyttää esim työkavereille että MB on osannut tehdä hienosti käyviä dieseleitä jo 80 luvulla ja vielä ilman minkäänlaista moottorielektroniikkaa ja sähköisiä apuja.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Autodatan mukhaan avvautumispaine in hieman sama, 124:sen kohala antaa vain enämpi toleranssiaDunkelblau123 kirjoitti:Avautumispaine on hieman eri.jari_w123 kirjoitti:Täytyy tutkia asiaa,mitä eroa niillä muuten on?w123:seen on saatavana kolmea erilaista suutinta jonka viimeisin kehitysversio on käsittääkseni sama kuin w124:sen suuttimessa mutta korjatkaa jos olen väärässä.
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
No tuohan on ihan kunnioitettava projekti. Rahaa kuluu yllättävän helposti se 2000€, vaikka paljon tekisit itsekin. Toisaalta pelkkien koneistuksien teettämisellä ja muut itse tekemällä selviää pienemmin kustannuksin sekä rakenne tulee tutuksi.
Muussa tapauksessahan tuollaista ei kannata tehdä, kuin että meinaa pitää ko auton ja koneen itsellä hamaan loppuun saakka.
Muussa tapauksessahan tuollaista ei kannata tehdä, kuin että meinaa pitää ko auton ja koneen itsellä hamaan loppuun saakka.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Juuri näin Olli, auton ja ainakin koneen olen päättänyt pitää hamaan iäisyyteen saakka.Kaikki muut paitsi koneistukset teen itse sillä olen ammatiltani auton asentaja töissä kilpailevan merkin korjaamolla Jos joutuisin tuommosen remontin kokonaisuudessaan teettämään jossain korjaamolla niin ei siinä olis senkään vertaa järkeä.Semmonen hyöty tästä tosiaan on että tämän operaation jälkeen tiedän just mitä koneelle on tehty ja miten huolella kasattu.Auto on muuten jatkuvasti ajossa koska hommasin toisen koneen mistä aloin uutta rakentamaan.Projekti kone on muuten Rehtijii:n alkuperäinen, kävin sen kalajoelta hakemassa
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Mutta kun kerran teet niin tee kunnolla niin tulee loppu pelissä halvemmaksi....ja on huoletonta ajoa....
-meikäkin on jo mopo ajoilta oppinut et jos koko remppa tehdään niin kaikki tarkistetaan ja katellaan kondikseen ja uusitaan.....
-esim mersun kannentiivisteen vaihto ei ole mikään kansi remppa jos kansi ei käy koneistamolla.... aina tahtoo olla sitä lievää ohjari vikaa ja istukkapitojen kunnostusta....
Tähänkin on oma isä syypää kun ei se ole hyväksynyt mitään "jokkis remppaa" opettanut heti sellaseksi ettei kahta kertaa tarvi ruuvata...
-meikäkin on jo mopo ajoilta oppinut et jos koko remppa tehdään niin kaikki tarkistetaan ja katellaan kondikseen ja uusitaan.....
-esim mersun kannentiivisteen vaihto ei ole mikään kansi remppa jos kansi ei käy koneistamolla.... aina tahtoo olla sitä lievää ohjari vikaa ja istukkapitojen kunnostusta....
Tähänkin on oma isä syypää kun ei se ole hyväksynyt mitään "jokkis remppaa" opettanut heti sellaseksi ettei kahta kertaa tarvi ruuvata...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Mulla on tuo sama periaate että kerralla kuntoon niin ei tarvi jatkuvasti olla ruuvaamassa ja kirota sitä kun tuli säästettyä väärässä paikassa.Meillä korjaamolla viedään aina kansi koneistamolle laitettavaks ja koeponnistettavaks kansiremontin yhteydessä, kertaakaan ei ole kaduttu koska ei oo tarvinu uudestaan avata tuommosen remontin jälkeen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Tuli tuossa mieleen että nyt kun hyvin tehään niin kannattais varmaan uusia samalla kiertokangen pultit nehän on ainakin kiristys ohjeiden perusteella venyvät pultit eli 40nm + 90 astetta onko muut mootorinkorjaajat vaihdellu pultteja vai saako niitä erikseen mersun kankiin?Korjausoppaassa kyllä oli mitta eli ohuimman kohdan alin mitta 8mm eli jos on tuon alle niin pultit vaihtoon pitäs käydä mittaamassa että,mitä ne näyttää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Mersu on sikäli hyvä auto, että siihen saa veholta mitä tahansa.
Noita pultteja voi joutua joskus vaihtamaan. Lueskelin w124:n vastaavia arvoja. Niistä oli rivien välistä luettavissa, että noin joka kolmannen kerran jälkeen pultit pitäisi vaihtaa, silloin alkaa mitat ylittää tehtaan raja-arvot.
Noita pultteja voi joutua joskus vaihtamaan. Lueskelin w124:n vastaavia arvoja. Niistä oli rivien välistä luettavissa, että noin joka kolmannen kerran jälkeen pultit pitäisi vaihtaa, silloin alkaa mitat ylittää tehtaan raja-arvot.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
No sitte mulla ei pitäs olla mitään hätää noitten pulttien kans koska konetta ei ole ennen tätä koskaan avattu. Tietysti ne paksuudet pitää mitata varmuuden vuoksi.Oli muuten laakerit todella hienossa kunnossa ei mitään vasymis ja leikkauma jälkiä vois sanoa melkein uuden veroiset vaikka ikää on jo 24 vuotta ja 380tkm.Sylintereistä ei voi sanoa samaa koska männän välys oli hätäsesti mitattuna kasvanu 0,11mm että aika väljä oli jo tuo kone.Männät oli toisaalta hyvässä kunnossa niissäkkään ei näkynyt leikkautumia vain pari merkityksetöntä naarmua helmoissa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Hieno homma, että laitetaan W123:sen kone viimeisen päälle kuntoon Eihän tuolla hinnalla niitä tietokoneautoja vielä kovinkaan paljoa korjaa, kun isompi vika tulee. Tuo on kyllä totta, että kannattaa tehdä kerralla kunnolla. Olen huomannut, että kalliimaksi tahtoo tulla se jälkikäteen korjaaminen uudestaan ja enenmmän työtäkin kun joutuu kahteen kertaan värkkäämään.
Tuo on kyllä hyvä homma mersuissa. W123 malliinkin saa lähes kaikkia osia ja ne osat ovat sitten sellaisia, että ei tarvitse arpoa, että onko hvyin istuva ja toimiva. Ne kun ovat juuri sellaisia kuin pitääkin. Hinta vain saattaa olla kova joillakin osillaPerttu K kirjoitti:Mersu on sikäli hyvä auto, että siihen saa veholta mitä tahansa.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Niinpä niin ajatelkaapa jos jostain sähköautosta särkyy joku moottorin ohjausyksikkö niin sen lootan hinnaksi saattaa aika helposti tulla juuri tuo mainitsemani 2000€ vian etsintöineen ja asennuksineen.Tuommosta vaaraa ei ainakaan w123 dieseleissä ole jos nyt ei ratin ja penkin välissä oleva ohjainlaite satu kokemaan jotain burnouttia tms
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Joo, ei kärsi aurinkoisella säällä avata konepeltiä - voi sokeutua toviksi Mielettömän hienoa jälkeädealer kirjoitti:Heavyllä voisi olla esimerkkikuvaa siitä millaiseen kuntoon 123 apulaitteita kannattaa kiillotella samalla kun remontoi koneen.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
..
vesihiomapaperilla, patapatapatapatalla ja krominkiillotustahnalla saa ihan nättiä jälkeä aikaan... Mutta Heavy kertokoon kaikki salat.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Juu, kyllähän nuo alumiiniosat tosiaankin alkavat kiiltämään kunhan niitä tarpeeksi kauan työstää. Se ei ole ihan sellainen pikku juttu, kun alkaa kiillottamaan imusarjaa ja öljynputsarikoteoa, laturia ja venakoppaa, ym osia. Imusarjassa on varsinkin älytön työ kun sen joutuu muodon vuoksi käytännössä tekemään täysin käsityönä ja se on hyvin karkeaa valua. Kun kiillottaa niin pitää muistaa se, että peilikiiltävä pinta ei anna mitään virheitä anteeksi eli pinnasta täytyy lähteä kaikki pois eikä siinä saa olla hionnassa syntyneitä epätasaisuuksia. Olen tehnyt sillä periaatteella, että näkymättömätkin kohdat tehdään niin, että kestää katsoa tarkasti.
Siinä on myös se, että itsellä ei käsi kestänyt ja kiillotukset ovat olleet pitkään jäissä. Hiontamäärä noissa osissa on todella suuri. Lyhyesti kiteytettynä homma menee seuraavasti: Aloitetaan karkealla paperilla ja poistetaan pinnasta kaikki ylimääräinen. Sitten siirrytään hienompiin karkeuksiin ja lopulta pinta ajetaan harjalaikalla ja kiinteällä vahalla. Lopuksi pinta ajetaan toisella kiinteällä vahalla ja rättilaikalla peiliksi.
Työn iloa jos päätät urakkaan ryhtyä. Kun tekee yhden osan niin seuraava vieressä vaatii kiillotusta ja lopulta sitä hiottavaa onkin iso kasa.
Laitoin sinulle YV:tä jari_w123
Siinä on myös se, että itsellä ei käsi kestänyt ja kiillotukset ovat olleet pitkään jäissä. Hiontamäärä noissa osissa on todella suuri. Lyhyesti kiteytettynä homma menee seuraavasti: Aloitetaan karkealla paperilla ja poistetaan pinnasta kaikki ylimääräinen. Sitten siirrytään hienompiin karkeuksiin ja lopulta pinta ajetaan harjalaikalla ja kiinteällä vahalla. Lopuksi pinta ajetaan toisella kiinteällä vahalla ja rättilaikalla peiliksi.
Työn iloa jos päätät urakkaan ryhtyä. Kun tekee yhden osan niin seuraava vieressä vaatii kiillotusta ja lopulta sitä hiottavaa onkin iso kasa.
Laitoin sinulle YV:tä jari_w123
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Noniin nyt tuli lohko koneistamolta ja hyvältä näyttää ei ole enää kulumapykälää Männänvälys on 0,03mm joten sisäänajossa pitää välttää suuria kierroslukuja ja kuormitusta.Tuli tuossa puhetta automaatin ja manuaalin kampiakseleista onkohan niitten tasapainotuksissa eroja?Kun mulla on automaatin kone ja manuaali tulee perään niin miten on vauhtipyörän tasapainotuksen kans.Mistäköhän sen vauhtipyörän kohdistusmerkin löytää?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan