Mittoja moottorista OM601 tai OM602

Katso myös W201.
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Mittoja moottorista OM601 tai OM602

Viesti Kirjoittaja tappara »

Hellouz mersut. (persut)

Minun tarvisi vaihtaa Mazda b2600:een (bensiini) dieselmoottori.

Tietysti ajatuksissa oli heti 2,5 litrainen OM602.

Ennenkuin koneen hankin, voisi sen soveltuvuutta vähän kuutioida.

Olisiko kenelläkään mittoja koneesta sivusuunnassa josta näkyisi itse lohkon pituus ja öljypohjan korkeus?

Tai jos jollain kone irti niin sivukuvia johon lisäisi vähän mittoja.

Tai löytyisikö keneltään tietoja sivustoista joilta mitat löytyisi.





ikuisesti kiitollinen..
:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Hieno idea, tuollaset ristisiitokset ovat aina mielenkiintoisia. Meinasit vissiin laittaa siihen mersun laatikon?

Kävin yrittämässä mittoa tuota OM601 elikkäs 200D kuningasmoottoria, vähän hankalaahan se on koneen paikallaan ollessa :?

Lohkon pituus näyttsi olevan noin 50cm, joten jos siihen lisäät 13cm niin sitten kait tulee 602:n pituus.

Öljypohjan korkeus on vaike juttu, kone kun on vinossa konetilassa, korkeammalta puolen näytti olevan n. 18cm, matalemmalta oli vaikia mitata.

Apulaitteet tekee lohkon pituuteen semmosen 10cm. Kansi on noin 55cm.

Koko koneen korkeus öljypohjan pohjasta venttiilikopan huippuun 65cm.

Tässä vähän kuvallista saldoa :idea:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuskinpa näistä nyt paljoa on apua, parashan tietysti olisi jos saisit siihen koneksen viereen mallattavaksi 8)

Jahka rojekti alakaa, niin olisipa kiva jos viihtisit tehhä rojektikertomusta voorumille hommasta :D
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ota ny Jovi viikonloppuna tai viimestään pääsiäisenä irti se kones ja mittaa kunnolla.
Oon jo asian sopinu tiileri serän kans, että se tuloo sitte apumieheksi :!:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Onko pakko hetj ens viikonloppuna, ei ehhi vaihtokonetta hommata siihen mennessä :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ostakee om602 motori pois multa 8)
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Hellouz.

Sehän kävi äkkiä. On tämä melkoinen foorumi...

No niin. Selitys lienee paikallaan.
Tarkoitus olisi jättää Mazdan laatikko paikalleen koska kyseessä on neliveto ja toivottavasti myös pysyy. Helkutin leuhka kärry. Korkea kuin hevonen. Sattui vaan olemaan varustettu Peugeot 505:n koneella. Joku XD3 tai sinnepäin. Eihän sillä koneella mitään tehnyt, vaan sotki naftat öljyn kanssa ja lopulta kuukahti omaan "oksennukseensa".

Laatikko ja moottori olivat naitetu keskenään myöhemmissä kuvissa nähtävällä konvertointi renkaalla. Huomioitavaa kuvassa on myös että rakennussarjassa on aikoinaan tullut matkassa myös vauhtipyörään asennettava laakeri tukemaan laatikolle menevää akselia.

Tästä se lähtee:
Kuva



ja sitten:
Kuva
Tässä Peugeotin näyte siitä mikä on "työvoitto".



Ja lisää:
Kuva
Siinä se vielä "köllöttää".



Kuva
Tässä se aiemmin mainittu konvertointilevy ja laakeri.



Kuva
Tässä sitten se suurin ongelma.

Koneen alle jää tietty keulan perä, vetoakseli ja raidetanko. Laatikon päästä palkkiin on matkaa juuri tuo 50 cm, jolloin 200D olisi ihan kelpo vaihtoehto.
Toki murikkaa voi laskea ja palkkia siirtää... raidetanko on jo sitten vähän ikävämpi.


Jos kone menisi suunnilleenkaan "kivuttomasti", voisi öljypohjan aina moukaroida uuteen muotoonsa väistellen murikkaa ja vetoakselia sekä raidetankoa.

Niin ja Peugeotin lohkon pituus oli juuri tuo 50 cm...

Tuollaisen naittamis-levyn meinasin tilata ruotsista www.smt.nu

.... että tällainen projekti..

Niin ja juu.. kiitoksia edellisistä kuvista. niistähän näki paljonkin mielenkiintoisia asioita. Hmmmm. Öljypohja menee uusiksi .. ellei sitten mahdu raidetangon ja vetoakselin väliin .. hmmm..

:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

No vot!

Eppäilen ettei mahhu öljypohjan kuupa tuonne väliin, kuuppa on parikyt senttiä pitkä ja olisi aika ihime tuuria jos osuisi millileen oikeaan kohtaan.

Tietysti jos öljypohjan tekisi pellistä uusiksi, alumiinivaluhan se tuo alkuperäinen, sitä ei juuri muovailla :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kaipaisko tuo kuivasumppuvoitelua :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4441
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Nyt on projektissa oikea meininki pitkästä aikaa.Missäs se tykkää nappi olikaan..
Hiluxista puotin etuperää ja vakaajatankoa 50 mm.alaspäin-helppoa kuin se heinän seipäälle laitto,mutta se raidetanko voip olla vähän haasteellisempi.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kuva
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
c280r6
Viestit: 536
Liittynyt: 15.12.2010 9:28
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja c280r6 »

mikset laittaisi vanhemman viton 2.3 diseliä sekinhän on M601?sopii tehoiltaan mukavemmin tuohon projektiin :P


Vito 2.3D Cat Diesel 108D 2299cc (58 kW, 78 HP) Eng:OM601, Van, Typ:638064, ... Vito 2.3D Cat Diesel 110D 2299cc (73 kW,98HP),
taikka VITO 2.3 TD OM601.970
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Niin.. miksi en? Tokihan se 2,3 olisi parempi. Mutta ne mitä löytyy netistä, maksavat huomattavasti suurempia summia. Ja kun Martta juuri keksi että keittiökin tulisi laittaa. Pörssin pohja ei ole lähelläkään näkyäkseen vaan kun se on niin kaitanen.

Tämä projekti ei hirmu tehoja tarvitse kun ei tuo Mazda ole kumin kiljutukseen tarkoitettu. Vaan kun että pääsee kivikkoisella mökkitiellä vetämään naapurin juuttunutta hyyujundaita. Se on kuulkaa leuhkaa se.

Jos oikein olisi Pelle Pelottomana niin voisiko tuon öljypohjan kääntää toisinpäin?

:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7252
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Huh.

Pahalta näyttää että tuo on minun ex lavitsu. :D

Jos tuo on se samainen peli niin ennen minua edeltävä omistaja vaihtoi noita xd koneita tuohon muistaakseni kolme kappaletta varsin lyhyessä ajassa. :lol:

Itekkin suunnitelin OM601stä tuonne turbon kanssa. Tökkäs suunnittelu juurikin tuohon öljypohjan muotoon. Ei jaksanut alkaa muokkaamaan alkuperäistä. Öljypumppu tai ainakin imuputki olis totennäkösesti pitäny muuttaa.

Kyllä tuon alumiinivalupohjan voi muokata mieleisekseen. Tarvii vaan AC tigin ja osaavat kädet. :wink:

EDIT: Ei ole minun exä. Kylkien tarrat ei ole samanlaisia.

Kuva
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

"ostakee om602 motori pois multa"

Jaa niin.. paljonko ajettu ja mitä maksaa apulaitteineen?




:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Nyt kysyisin mielipidettänne ja mieluusti "moukarointi"-kokemuksia.
Mitäpä tuumitte jos vaikka tunkisinkin mazdan myllyksi 1,9 litraisen volkwagenin dieselin ???
Öljypohja on kohtuu litteä ja lohko tosi lyhyt. Vääntöjä on vähien omien ajokokemusten mukaan kohtuudella.


:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eikös semmoisessa Perkinsin 1.8 tiisselissä olisi tatsia tuommoseen :idea: Niitähän luulisi vielä vanahoistga puimakoneista löytyvän :P
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tappara kirjoitti:"ostakee om602 motori pois multa"

Jaa niin.. paljonko ajettu ja mitä maksaa apulaitteineen?




:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
400€ hämeenlinnassa apulaitteineen.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

jovihava kirjoitti:Eikös semmoisessa Perkinsin 1.8 tiisselissä olisi tatsia tuommoseen :idea: Niitähän luulisi vielä vanahoistga puimakoneista löytyvän :P
:shock: :shock: :shock: Elä ny semmosta laita ne mitään kestä, hetken kuluttua sylkee öljyt putsarin juuresta ulos jos huohotin letkussa on liikaa möhnää, ja sitte alkaa se kolina ja kaikki tapahtuu sekunneissa, siitä on kokemusta, ja koneen piti olla ns terve vaan oli ängetty jotaki tiiviste ainetta jottei kolissu koeajolla, ja muutenki korjattunaki oli aika hengetön peli kuljewttamaan sitä wolkkarin lt:n koppaa vastatuuleen.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Yeah!


Folkkarin kone on käyty mittomassa... lohkon pituus vain 40 cm. Sopii paremmin kuin MB. Öljypohja tehty pellistä => poika voi moukaroida uuden :D :D .
Ainoa suuri ongelma on öljynsuodatin joka tulee osumaan suoraan kuskin puoleisen sisälokasuojan johonkin... -tusvinkula.-rrrrk ele.

Tällä mennään.. kirjoitanko tarinan (kuvineen) tänne vai menenkö tuonne folkkareiden foorumille?


:halm: :halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ilman muuta tänne
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

TÄNNE :!: :!: :!:

Antaa ne toiset voorumit olla kateellisia ja...noh jääköön sanomati :lol:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

jovihava kirjoitti:Eikös semmoisessa Perkinsin 1.8 tiisselissä olisi tatsia tuommoseen :idea: Niitähän luulisi vielä vanahoistga puimakoneista löytyvän :P
Puimakoneistapa hyvinkin. Perkins 4.107 tai 4.108 :lol: Laitettii Massey Ferguson 30:see alkuperäsen tilalle tommonen puimakoneversio. Vanhasta koneesta oli kans halki... :cry: Ei pysty 40 rajotuksella kaasupohjassa ajamaa, saapi viellä sakot. Taitaa ottaa puimakoneen motti enempi jenkaa. :wink: 4.107 märillä sylinteriputkilla, käytettiin traktoreissa ja puimakoneissa, 4.108 kuivilla sylinteriputkilla, käytettiin wanhoissa transiteissa. En kuitenkaan tämmöistä ihan het suosittelis. Ei oo Mersun kuningasmoottorin voittanutta! 8)
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tällä mennään.. kirjoitanko tarinan (kuvineen) tänne vai menenkö tuonne folkkareiden foorumille?
Tänne tottakai ! :D

Mistä volkkarista kone on ja tiedätkö onko se AEF vai mikä, tunnuskirjaimet löytyy jakopään kopan päältä tarrasta ?

Onko öljynsuodatin ISO pönttö ? Felician suodatin on lyhyempi ja sopii volkkarin suodattimen tilalle, bensakoneen suodatin on pienempi halkaisijaltaan ja mielestäni sopii sekin...
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Siirtolaipalla suodatin johonkin eri paikkaan? :?:
Mikä pannu se on mikä olis tulossa? Niissähän on monissa vesikierto suodattimen alla öljyn jäähdyttämiseksi.. jos sellainen on niin saanee muokattua.
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Hellouz!

Juu ei ole vielä konetta kun olin niin henkisesti valmistautunut tuohon MB:n koneeseen.

Tarvii siis löytää sopiva "donaattori" tästä lähimain jotta saa apulaitteetkin matkaan.

Kävin mutkin hajoittamoilla ja ... voi.... -ttu mitkä hinnat... Siis kannattaa ostaa kokonainen auto, josta on jopa mahdollista arvailla ajettuja kilometrejä. Lieneeköhän tuolla vakuutusyhtiöiden kolarikeskuksissa.. ..ääh niin kaukana.

Elikkä, tarvitsen folkkarin jossa 1,9 litran diesel-kone mielellään turbolla ja jonka omistaja oli sokea ja asui saaressa joten opaskoira ajeli vain rantaan ja takaisin kotia.

Jos satutte tietään niin vaikka sitten YV:llä.
Tarvii olla halpa ja lähellä Oulua, Kemiä, Rovaniemeä, Torniota...




:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Tdi-pannuun sitten myös kaasupoljin ja ecu mukaan. :ope:
Avatar
tappara
halmaaja
Viestit: 144
Liittynyt: 04.6.2007 20:54
Paikkakunta: Bryssel

Viesti Kirjoittaja tappara »

Hellouz.

Mihinkä vuoteen asti VW:llä tekivät koneita mekaanisella pumpulla?


Jos nyt kuitenkin sellaisen etsisi. Ei ole liikoja aikaa alkaa taas säätämään.


:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

En oo nyt kyllä ihan varma asiasta mut eikös sitä 1,9 TD (AAZ?) mottia tehty vuoteen -95 saakka..?
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

No kun ei nyt Tiileri sitä sano niin minun pittää. Laittaa siihen sen volkkarin koneen skoodasta, eikös semmoisia rumia felluja löydy mikä mistäkin hylättynä. Niissähän kait on se 1.9D moddi :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mulla on 1,9 AEZ vaparikone jos tarvii.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”