Tulikohan isokin remontti? 300E 12v vm89
Työkalut saa melkoista kyytiä pitkin seiniä, löytyy ihan uusia piirteitä itsestä, kun taistelen yhden kuusiokolopultin kanssa. Oon puukkosahannu, vaan kun ei mahdu, oon vinguttannu, katkaissu 2 kuusiokoloavainta, tehny erikoistyökaluja yms, mutta tuo mötikkä ei nyt tykkää irrota. Eli nyt yhtään perehtymättömänä sinne kannen alkupäähän tulee sellainen mötikkä öljynsuodattimelta päin, eli ilmeisesti sielä hoidetaan voitelua jotenskin? Käynyt jo mielessä, että vedän puukkosalla sen putken poikki ja hommaan jostain siihen uuden tilalle, ei voi olla noin lujassa prkl
Heh, vähän lisää päivitystä. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa, ensimmäinenkään ei kyllä kovin kaukana ole. Katkaisin nokkaketjun, että sain ketjusuojuksen pois kannen nousun tieltä. Yritin toki napata ketjusta kiinni, mutta "kilikalokolikili" se soljui ihanasti alakertaan, se lähinnä nauratti enää. Se mötikkä on edelleen kiinni, koska poikkaisin jo viimeisetkin puukkosahan teräni tuonne viheliäisen ahtaaseen paikkaan.
Jotain kuitenkin selvisi. San etupäästä kannen nousemaan jo aivan vapaasti ja lopulta sen verran, että sain sinne 5. sylinteriin juuri ja juuri käden mahtumaan.......... Arvatkaapas mitä sitten? Alkoi taas naurattaa, vähän itkunsekaisesti: Kättäni tuli vastaan kiertokanki ilman mäntää, mutta oli sentään männäntappi vielä tallessa Taidanpa mennä vähän rauhoittumaan ja asentelemaan laminaattia kämpälle, autokiintiö on tälle päivää täys :/
Jotain kuitenkin selvisi. San etupäästä kannen nousemaan jo aivan vapaasti ja lopulta sen verran, että sain sinne 5. sylinteriin juuri ja juuri käden mahtumaan.......... Arvatkaapas mitä sitten? Alkoi taas naurattaa, vähän itkunsekaisesti: Kättäni tuli vastaan kiertokanki ilman mäntää, mutta oli sentään männäntappi vielä tallessa Taidanpa mennä vähän rauhoittumaan ja asentelemaan laminaattia kämpälle, autokiintiö on tälle päivää täys :/
Laitappa kuvia näkösälle mitä on tapahtunut
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Tänään tuli tehtyä kaupat ehjästä koneesta, josta puuttuu vain öljypohja. Täytynee vaan pestä ja puhdistaa alakerta naftalla, kun ei oo ollu 5 vuoteen moottori käytössä. Ei ollut kuitenkaan ruosteessa ainakaa mistään, kun ollut kuivassa säilytyksessä. Öljyjä ei oo ollu sisällä, että pyydän hyviä vinkkejä, mitkä tiivisteet kannattaa uusia? Sain kolmelta taholta sellaisen viestin, ettei kantta kannata aukaista, eikä moottoria alkaa remontoida sen kummemmin. Tää on tätä nuoruuden intoa, kun kokemuksen äänellä sanoivat, että pesu+kiinni+ajoa. Varmaan jotain stefoja olis kuitenki hyvä uusia? Öljypohja tuohon pitäis saada, että jos jollain on sopiva, niin saa tarjota! On mulla itselläkin tuohon jo pohja, mutta pieni halkio pohjassa, niin ei tarvitsisi sitäkään paikata.
Kun kone irti niin uudet stefat vain paikalleen
Eikös sulla jää vanhasta koneesta öljypohja siihen uuteen vai onko koneet sit erillaisia/eri malli
Eikös sulla jää vanhasta koneesta öljypohja siihen uuteen vai onko koneet sit erillaisia/eri malli
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Tätä vois jo kai verrata dealerin tarinoihin.. Tuodessani "uutta" moottoria pihaan laitoin (tällähetkellä ainoan käyntikuntoisen autoni) transportterin käyntiin siirtääkseni sitä, että sain hiacen perän (jossa siis oli mersuun se kauan odotettu moottori) haluttuun paikkaan. Onnistuikin, volkkari käy ja siirto sujuu muitta mutkitta, auto kuitenkin seissyt 1.5kk pihassa tyhjänpanttina eli sinällään jopa ihme. Volkkari käy tuttuun tapaan ja nostetaan moottori hiacen perästä. Yhtäkkiä helkkarin kova yskintä ja helekutisti savua pellin alta, nopea vilkaisu sammutuksen jälkeen osoitti, että öljyä on lentänyt ihan mukavasti pitkin konetilaa ja maata.
Ylläoleva oli asiaan liittymätöntä, mutta itse asiaan. Tänään aloin sitten tositoimiin mersun moottorin suhteen. Otin öljypumpun rattaan irti ja porakoneella pumppua pyörittämään ja öljyä "pohjakatista" tupaan (kaikki sujui hyvin sen jälkeen, kun ymmärsin laittaa öljynsuodattimen paikoilleen) näin, nyt on laakerit voideltuna ja tuli kokeiltua myös se, että sylkee öljyä joka kanavasta. Toimii, mahtavaa. Sitten kysyn itseltäni, miksen ole vielä edes yrittänyt pyörittää moottoria ei muuta kun putkitongit kauniiseen (tai paremminkin arpiseen) käteen ja sitten vain pyöräytys, mutta kun ei pyöri. Nauran pienille putkitongeille ja haen ne normaalit, mutta kun ei pyöri (tässä vaiheessa hain vielä metrin jatkovarren ja varovasti totesin, ettei pyöri vieläkään).
Isäpappa sattu onneksi olla maisemissa ja tuli masentamaan mut. Moottorinhan piti olla ruosteeton, mutta todettiin pientä pintaruostetta sylinterin seinämissä, siis pieniä pisteitä, mutta se riittänee. Ukko myös tuli tiirailemaan sitä mersun moottoritilaa ja päivitteli lisälaitteiden määrää. "Ei tässä mun satakakskolmosessa vaan.." Noh, neuvo kuitenki miten saa lioteltua männät irti, mutta totes samantien, että kansi ois suotavaa ottaa auki jokatapauksessa, kun karstat likoaa samalla.
Ukko myös heitti villinä, että ei se moottori sieltä lähde, jos ei imusarjaa ja lisäheleitä purkaa autosta pois. Kertokaas nyt onko mahdollista vaihtaa moottori siten, että irrottelee imusarjat ja vempeleet sinne päin, tai siis nehän nyt onkin jo irti, mutta mahtuuko se moottori nousemaan sieltä ilman imusarjan ja siihen liittyvien rojujen purkamista koko autosta? Alkaa vähän epätoivo hiipua tuon homman kanssa, kun voin myöntää, ettei se imusarja-ruisku-tunnistin-alipaine-sensori-mittari-viidakko oikein vaikuta sellaiselta, että mun sitä kannattais alkaa purkamaan. Tilanne ois toinen, jos ois viikko vapaata aikaa, tilat ja ei tarvitsisi miettiä muita asioita. Kertokaa jos on tietoa tai mutua, nouseeko se moottori sieltä näpsäkästi ilman noiden laitosten purkua ://
Ylläoleva oli asiaan liittymätöntä, mutta itse asiaan. Tänään aloin sitten tositoimiin mersun moottorin suhteen. Otin öljypumpun rattaan irti ja porakoneella pumppua pyörittämään ja öljyä "pohjakatista" tupaan (kaikki sujui hyvin sen jälkeen, kun ymmärsin laittaa öljynsuodattimen paikoilleen) näin, nyt on laakerit voideltuna ja tuli kokeiltua myös se, että sylkee öljyä joka kanavasta. Toimii, mahtavaa. Sitten kysyn itseltäni, miksen ole vielä edes yrittänyt pyörittää moottoria ei muuta kun putkitongit kauniiseen (tai paremminkin arpiseen) käteen ja sitten vain pyöräytys, mutta kun ei pyöri. Nauran pienille putkitongeille ja haen ne normaalit, mutta kun ei pyöri (tässä vaiheessa hain vielä metrin jatkovarren ja varovasti totesin, ettei pyöri vieläkään).
Isäpappa sattu onneksi olla maisemissa ja tuli masentamaan mut. Moottorinhan piti olla ruosteeton, mutta todettiin pientä pintaruostetta sylinterin seinämissä, siis pieniä pisteitä, mutta se riittänee. Ukko myös tuli tiirailemaan sitä mersun moottoritilaa ja päivitteli lisälaitteiden määrää. "Ei tässä mun satakakskolmosessa vaan.." Noh, neuvo kuitenki miten saa lioteltua männät irti, mutta totes samantien, että kansi ois suotavaa ottaa auki jokatapauksessa, kun karstat likoaa samalla.
Ukko myös heitti villinä, että ei se moottori sieltä lähde, jos ei imusarjaa ja lisäheleitä purkaa autosta pois. Kertokaas nyt onko mahdollista vaihtaa moottori siten, että irrottelee imusarjat ja vempeleet sinne päin, tai siis nehän nyt onkin jo irti, mutta mahtuuko se moottori nousemaan sieltä ilman imusarjan ja siihen liittyvien rojujen purkamista koko autosta? Alkaa vähän epätoivo hiipua tuon homman kanssa, kun voin myöntää, ettei se imusarja-ruisku-tunnistin-alipaine-sensori-mittari-viidakko oikein vaikuta sellaiselta, että mun sitä kannattais alkaa purkamaan. Tilanne ois toinen, jos ois viikko vapaata aikaa, tilat ja ei tarvitsisi miettiä muita asioita. Kertokaa jos on tietoa tai mutua, nouseeko se moottori sieltä näpsäkästi ilman noiden laitosten purkua ://
Ei pirkales vieköön ruvennu pyörimään, vaikka tulpanrei'istä lykkäsin mökää ja öljy-bensa sekotuksella suihkuttelin ainaski litran verran sylinterin seinämiin alakerran puolelta. Mahtaakohan tuostakaan tulla enää moottoria edes pyhällä hengellä? On se kumma juttu, miten saa vaipumaan epätoivoon yks auton ropales, tai kaks tai kolme. Hirvittää vaan ajatella, että auton saa kuntoon joko kovalla työllä ja kohtuullisella rahalla tai toisaalta maksamalla kuukauden oman palkan ulkopuolisille tahoille ja siltikin pitäis vielä heittää moottori paikoilleen itse. Toisesta mersusta sais helpommalla, siis pikkumersusta. Siinäkin odottaa rikkinäinen öljypohja, haljennut tuulilasi, puskuria ei ole, en edes muista mikä kömmähdys sen kanssa sattui, mutta sillä oli myös jotain tekemistä huonon tuurin kanssa. Kuten on jo perinteeksi muodostunut.
Mikäli imusarjaa ja ruiskuvermeitä ei korista tarvitse irroittaa, niin tuo moottorinvaihto vaikuttais suhteellisen mahdolliselta. Ehkä se on niitä asioita, jotka täytyy kerran tehdä, että sen peikon saa pois kummittelemasta.
Mikäli imusarjaa ja ruiskuvermeitä ei korista tarvitse irroittaa, niin tuo moottorinvaihto vaikuttais suhteellisen mahdolliselta. Ehkä se on niitä asioita, jotka täytyy kerran tehdä, että sen peikon saa pois kummittelemasta.
Eräs tuttu liotti kerran pitkään seisseen Nuffieldin koneen Cokiksella. En olisi uskonut homman onnistuvan, mutta kyseisen henkilön ura traktoriasentajan ammatista antoi uskoa projektin onnistumiseen. Kone oli myös jumissa.Tikku kirjoitti:Ei pirkales vieköön ruvennu pyörimään, vaikka tulpanrei'istä lykkäsin mökää ja öljy-bensa sekotuksella suihkuttelin ainaski litran verran sylinterin seinämiin alakerran puolelta. Mahtaakohan tuostakaan tulla enää moottoria edes pyhällä hengellä? .
Muutaman vuoden tuo Nuffield sai toimia lietepumpun pyörittäjänä.
END OF OT.
Voihan nyt perskele, kuulostais hyvältä Tai onhan kai noita, mutta kuitenkin. Asut vaan vähän kaukana (tätähän kuulee yleensä jännästi kaikilta mukavilta naisilta) Onko moottorin historiasta mitään tietoa muuten?Antti P kirjoitti:Tuossa parisen pävää sitte nostin keulalta pois, siinä keulalla ollu vuojen ja kertaalleen oon vaihtanu öljyt Ja ei oo jumissa kokkeilin Silloli ajettu joku 389 tai jotain, kuiten alle 400tkm.