Torsen, haldeks ja diisseli?
Torsen, haldeks ja diisseli?
Viime talvena päätin, että ens talveksi tulee neliveto. Myös työmatka on pidentynyt vähän, että kuulutuksellakin on vähän väliä. Eli w124 ja 4matic ei oikein ole järkeenkäypä valinta. En oikein keksi muuta kuin VAG ja neliveto.
Perus Pertin valinta olisi tietysti Nelos koppanen Golffi 1.9tdi nelivetoisena. Mutta melkeen samaan hintaan, tai jopa halvemmalla saisi nelos koppasta passattiakin. Se olisi jo paljon isompi. Ja varmasti vikaherkempi?
Sitten pakan taitaa sekoittaa vielä nämä perkeleen torsenit ja haldexit. Onko 1.9tdi perään edes tarjolla kuin toista?
Ainut järkevä moottori taitaa olla 1.9tdi? 2.5tdi taitaa olla hieman shaisse? Toisaalta tehoa ja vääntöä olisi vähän eri tavalla.
Hirveitä kilometrejä noilla on yleensä ajettu, mites toi neliveto tekniikka kestää kilometrejä?
Perus Pertin valinta olisi tietysti Nelos koppanen Golffi 1.9tdi nelivetoisena. Mutta melkeen samaan hintaan, tai jopa halvemmalla saisi nelos koppasta passattiakin. Se olisi jo paljon isompi. Ja varmasti vikaherkempi?
Sitten pakan taitaa sekoittaa vielä nämä perkeleen torsenit ja haldexit. Onko 1.9tdi perään edes tarjolla kuin toista?
Ainut järkevä moottori taitaa olla 1.9tdi? 2.5tdi taitaa olla hieman shaisse? Toisaalta tehoa ja vääntöä olisi vähän eri tavalla.
Hirveitä kilometrejä noilla on yleensä ajettu, mites toi neliveto tekniikka kestää kilometrejä?
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Rouvalla oli juurikin 1.9 TDI 2003 Passatti, torsenilla. Yksi pyörä vetää edessä, toinen takana. Kaikkea muuta kesti muttei rekan peräänajoa. Taakse vaihdettiin vetopyörästön stefa, eteen vetoakselin suojakumi.
Oli mainio ajaa talvella ja myös kuivan kelin aikaan. Kulutus oli 6,4 sekalaisessa ajossa.
Golf on haldexilla.
Oli mainio ajaa talvella ja myös kuivan kelin aikaan. Kulutus oli 6,4 sekalaisessa ajossa.
Golf on haldexilla.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
Tuttavapiirissä oli Quattro jolla ajettiin rapiat 400tkm tekemättä voimansiirroll yhtikäs mitään. Kyseessä oli 2,5tdi jollain mtm tms tehdaslastutuunauksella. mukavasti romisi kaksoismassavauhtis kun isommalla jalalla joskus isäntä vaunua käski.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Haldex= Moottori poikittain
Torsen=Moottori pitkittäin
Ihan sama mikä moottori siellä on, noin se menee.
Mulla on ollut sekä haldex ja torsen eikä kummastakaan ole moittimista. Haldex on normaalissa käytössä vallan toimiva neliveto, tosin torsenilla on ns.leikkimistä helpompi harrastaa.
Viritystä haldex kestää vähemmän (n.400nm muistaakseni). Haldex öljy + suodatin pitää vaihtaa 30tkm välein, se on aika tärkeä sen kestämiselle.
Torsen=Moottori pitkittäin
Ihan sama mikä moottori siellä on, noin se menee.
Mulla on ollut sekä haldex ja torsen eikä kummastakaan ole moittimista. Haldex on normaalissa käytössä vallan toimiva neliveto, tosin torsenilla on ns.leikkimistä helpompi harrastaa.
Viritystä haldex kestää vähemmän (n.400nm muistaakseni). Haldex öljy + suodatin pitää vaihtaa 30tkm välein, se on aika tärkeä sen kestämiselle.
Ahneella on kehno loppu
Niin toi Halltex on vähä niinkuin visko/ monilevyinen lamellikytkin, ohjattiinkohan sitä ja sen toimintaa sitten sähköllä? Tarkka on tosiaan öljyistään
Torsen on sitten täysin mekaaninen ruuvipyörähässäkkä vailla mitään ohjauksia. Perustuu siihe n että ruuvipyörällä voit pyörittää kierukkapyörää mutta et toisinpäin. Umpinainen möykky jossa hienoja hammastuksia sikinsokin. Pomminvarma ja yksinkertainen laite mutta kait senkin rikki saa.
Torsen on sitten täysin mekaaninen ruuvipyörähässäkkä vailla mitään ohjauksia. Perustuu siihe n että ruuvipyörällä voit pyörittää kierukkapyörää mutta et toisinpäin. Umpinainen möykky jossa hienoja hammastuksia sikinsokin. Pomminvarma ja yksinkertainen laite mutta kait senkin rikki saa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Joo halteksii ohjataan sähköllä. Normaalissa ajossa vetosuhde 90/10 ja kun etuset pyörähtää tyhjää niin takapäähän tulee lisää vetoa. Ja tuo tapahtuu silmänräpäyksessä, että talvella, liukas risteys niin et kerkeä huomatakkaan kun nelivedolla oot jo eellä
Torsenissa jatkuva jakosuhde 50/50.
A4 1.9TDI 85kw + torsen ei ollut minulla ainaskaan mitään probleemaa.
3B passat 1.8i 20v + torsen no problem
IV Golf 1.9tdi + haldex no problemo.
Ja tossa haldeksissa nii elä sekota et haldex öljy=peräöljy. Noin se ei mee, se perä on niinku jaettu kahteen eri osaan, halteksii öljy + suodatin 30tkm vaihto, se normi peräöljy sit 60tkm välein.
Torsenissa jatkuva jakosuhde 50/50.
A4 1.9TDI 85kw + torsen ei ollut minulla ainaskaan mitään probleemaa.
3B passat 1.8i 20v + torsen no problem
IV Golf 1.9tdi + haldex no problemo.
Ja tossa haldeksissa nii elä sekota et haldex öljy=peräöljy. Noin se ei mee, se perä on niinku jaettu kahteen eri osaan, halteksii öljy + suodatin 30tkm vaihto, se normi peräöljy sit 60tkm välein.
Ahneella on kehno loppu
Elikkäs torsenissa sutii yks takaata ja yks edestä, ja haldeksilla lisätään etupyörien sutiessa vetoa takasille? Golffin ollessa aina haldeksilla, ja passat torsenilla tai haldeksilla riipuen moottorista.
Haldeksiin saa ilmeisesti jonkun virityspalikan jolla saa auton muutettua vähän hauskemmaksi ajaa. Palikka ilmeisesti kytkee nelivetoa rivakammin ja antaa takatassuille enemmän vetoa. Kuulostaa mukavalta
Mites tuo passat, onko ihan tuomiopäivän kapistus, kokoa ainakin olisi enempi kuin golffissa.
Haldeksiin saa ilmeisesti jonkun virityspalikan jolla saa auton muutettua vähän hauskemmaksi ajaa. Palikka ilmeisesti kytkee nelivetoa rivakammin ja antaa takatassuille enemmän vetoa. Kuulostaa mukavalta
Mites tuo passat, onko ihan tuomiopäivän kapistus, kokoa ainakin olisi enempi kuin golffissa.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Yksikäsitteistä vinkkiä ei voi edes antaa tietämättä mihin tarkoitukseen nelivetoa haetaan?
Jos vetovoiman kasvattaminen kinoksessa peuhaamista varten riittää, niin nelivetoiset henkilöautot ovat vajaavetoisia henkilöautoja parempia tekniikasta riippumatta.
Jos vetovoima on olennaisin asia, niin sitten Haldexin ja viskojen eri generaatioiden ja eri toteutuksien välillä on jo merkityksellisiä eroja. Yleensä niin päin, että uudet parantavat vetovoimaa reagoimalla nopeammin ja pienemmällä sutimisella. Ne pystyvät simuloimaan kovan nelivedon keskitasauspyörästön lukitusta varsin hyvin.
Parhaat kytkettävät nelivedot saattavat jopa pärjätä maantieajoon suunnitellulle nelivetoiselle katuautolle, josta on lukot pudotettu pois hinnan ja ketteryyden vuoksi. Mekaaninen neliveto ilman lukkoa sallii ääriliukkaalla paikallaan sutiessa toisen kardaanin pysähtymisen.
Sitten jos voimansiirron toiminnalla eri kaasun asennoilla ja eri sutimistilanteissa on merkitystä, alkaa vaakakuppi kääntyä mekaanisen nelivedon suuntaan. On se vaan helppo ajaa, kun auto on ja pysyy nelivetoisena, sama mitä kuljettaja tekisi.
Miten olisi VW Passat quattro, eli 4Motion ajalta, jolloin kone oli vielä pitkittäin?
Jos vetovoiman kasvattaminen kinoksessa peuhaamista varten riittää, niin nelivetoiset henkilöautot ovat vajaavetoisia henkilöautoja parempia tekniikasta riippumatta.
Jos vetovoima on olennaisin asia, niin sitten Haldexin ja viskojen eri generaatioiden ja eri toteutuksien välillä on jo merkityksellisiä eroja. Yleensä niin päin, että uudet parantavat vetovoimaa reagoimalla nopeammin ja pienemmällä sutimisella. Ne pystyvät simuloimaan kovan nelivedon keskitasauspyörästön lukitusta varsin hyvin.
Parhaat kytkettävät nelivedot saattavat jopa pärjätä maantieajoon suunnitellulle nelivetoiselle katuautolle, josta on lukot pudotettu pois hinnan ja ketteryyden vuoksi. Mekaaninen neliveto ilman lukkoa sallii ääriliukkaalla paikallaan sutiessa toisen kardaanin pysähtymisen.
Sitten jos voimansiirron toiminnalla eri kaasun asennoilla ja eri sutimistilanteissa on merkitystä, alkaa vaakakuppi kääntyä mekaanisen nelivedon suuntaan. On se vaan helppo ajaa, kun auto on ja pysyy nelivetoisena, sama mitä kuljettaja tekisi.
Miten olisi VW Passat quattro, eli 4Motion ajalta, jolloin kone oli vielä pitkittäin?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Melkeen olen punninnut fiksuksi valinnaksi golffin 1.9tdi ja nelivedolla. Tietysti farkkuna. Valintaa tukevat järkevä kulutus, helppo huollettavuus ja järkevä hintataso. Passat menee teknisemmäksi, mutta toisaalta tarjonta olisi parempi.740 GLE kirjoitti:Yksikäsitteistä vinkkiä ei voi edes antaa tietämättä mihin tarkoitukseen nelivetoa haetaan?
Jos vetovoiman kasvattaminen kinoksessa peuhaamista varten riittää, niin nelivetoiset henkilöautot ovat vajaavetoisia henkilöautoja parempia tekniikasta riippumatta.
Jos vetovoima on olennaisin asia, niin sitten Haldexin ja viskojen eri generaatioiden ja eri toteutuksien välillä on jo merkityksellisiä eroja. Yleensä niin päin, että uudet parantavat vetovoimaa reagoimalla nopeammin ja pienemmällä sutimisella. Ne pystyvät simuloimaan kovan nelivedon keskitasauspyörästön lukitusta varsin hyvin.
Parhaat kytkettävät nelivedot saattavat jopa pärjätä maantieajoon suunnitellulle nelivetoiselle katuautolle, josta on lukot pudotettu pois hinnan ja ketteryyden vuoksi. Mekaaninen neliveto ilman lukkoa sallii ääriliukkaalla paikallaan sutiessa toisen kardaanin pysähtymisen.
Sitten jos voimansiirron toiminnalla eri kaasun asennoilla ja eri sutimistilanteissa on merkitystä, alkaa vaakakuppi kääntyä mekaanisen nelivedon suuntaan. On se vaan helppo ajaa, kun auto on ja pysyy nelivetoisena, sama mitä kuljettaja tekisi.
Miten olisi VW Passat quattro, eli 4Motion ajalta, jolloin kone oli vielä pitkittäin?
Tarjonta golffeista suomessa on aika suppean tuntuinen, autoja on, mutta lähes kaikki järkevän hintaiset on reilusti ajettuja. Hieman jännittää ostaa auto, jolla on tahkottu 250-300 tuhatta kilometriä.
Viron tarjonta on viel huonompi. Sakasassa sentään löytyy reilusti reilun satatonnia ajettuja hyvä varusteisia golffeja. Hinta pyörii viidessätä tonnista ylös. Siihen pari tonnia veroa ja tuonti kulut niin ollaan samoissa kuin suomessa, mutta auto on vähemmän ajettu ja paremmin varusteltu.
Nelivedolta haen lähinnä helppoutta talvi ajossa, myös loogisuus ääritilanteissa ja mahdollisuus ajaa autoa leikitellen on tärkeitä. Luettuani iänkaikkisia vänkkäyksiä torsenin ja haldeksin eduista ja haitoista, melkein aloin uakomaan haldeksin paremmuuteen.
Vaikka haldeksissa onkin muutama heikko kohta, on sen korjaus siltikin lähes tulkoon mahdollista minun budjetilla ja taidoilla. Monissa tapauksissa autollakin pystyy vielä sen vikaannuttua ajamaan, toisin etuvetoisena.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Torsenilla varustetut 3B&3BG Passatit taitaa loppujen lopuksi olla niitä vähemmän teknisiä laitteita kuin Haldex-Golfit. Mekaaninin neliveto on mekaaninen ja pomminvarma neliveto sähköisesti ohjattuun haldexiin nähden. Samoin, jos haluaa talvella sitä leikittelyä, mistä on kirjoitettu, normaalisti 50:50 suhteella pelaava torsen on parempi.
Niin, ja minulle kelpaisi kyllä haldex. Käytön kannalta erot ovat käytännössä pieniä.
Niin, ja minulle kelpaisi kyllä haldex. Käytön kannalta erot ovat käytännössä pieniä.
Kerros toki kokemuksia jos on todellisesta elämästä.BTriker kirjoitti:Ääni torsenille. Käytettynä ja "paljon ajettuna" luotettavampi. Kokemuksesta
Eikäs tää torsen ole kumminmkin sellanen neliveto joka siirtää sitä vetoa pois sutivilta pyöriltä, mutta toimii siis mekanisesti. Että ei ole kumminkaan kiinteä 50/50?jkvi kirjoitti:Torsenilla varustetut 3B&3BG Passatit taitaa loppujen lopuksi olla niitä vähemmän teknisiä laitteita kuin Haldex-Golfit. Mekaaninin neliveto on mekaaninen ja pomminvarma neliveto sähköisesti ohjattuun haldexiin nähden. Samoin, jos haluaa talvella sitä leikittelyä, mistä on kirjoitettu, normaalisti 50:50 suhteella pelaava torsen on parempi
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Onkos tääkin nyt sillä torsenilla, eikös se just anna sutia, jos on nolla pito jollain akselilla?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM[/youtube]
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Vänkään kyllä vieläkin, muistinvaraisesti TM nelivetotalvitestin ~02 perusteella: Volvon AWD, Mersun 4-Matic, Bemarin X-drive ja Audin quattro pääsivät liikkeelle liukkaalla vain yhdellä renkaallakin jonka alla pitoa.
Subarun tilannetta en muista, mutta Suba jäi mäkeen jossa toinen puoli autosta liukkaalla, toinen pitävällä, edellämainituilla ei ongelmaa. Jollakin artikkeli tallessa?
Ja tästähän on aikaa siis jo vuoskymmen, kaikki järjestelmät kehittyneet.
Subarun tilannetta en muista, mutta Suba jäi mäkeen jossa toinen puoli autosta liukkaalla, toinen pitävällä, edellämainituilla ei ongelmaa. Jollakin artikkeli tallessa?
Ja tästähän on aikaa siis jo vuoskymmen, kaikki järjestelmät kehittyneet.
Kunhan joka pyörän alla on edes vähän pitoa (=ei ole "ilmassa"), torsen liikkuu kun se siirtää vetoa paremmin pitävään päähän. 0 x jotakin aina nolla.Vänkään kyllä vieläkin, muistinvaraisesti TM nelivetotalvitestin ~02 perusteella: Volvon AWD, Mersun 4-Matic, Bemarin X-drive ja Audin quattro pääsivät liikkeelle liukkaalla vain yhdellä renkaallakin jonka alla pitoa.
No sellainen kokemus haldexista, että työmaanportterista kasahti nelikko, eikä työnantaja alkanut korjaamaan, koska tulisi liian kalliiksi joten jouduttiin ajelemaan kaksvetosena. Ajettu sillä oli hieman alta 300tkm rikkoutuessaan._Niko kirjoitti:BTriker kirjoitti:Ääni torsenille. Käytettynä ja "paljon ajettuna" luotettavampi. KokemuksestaKerros toki kokemuksia jos on todellisesta elämästä.
Oma Quattro-Audi aikanaan oli Torsenilla, eikä ollut mitään ongelmia koko omistustukseni aikana. Työkaverilla on edelleen samanlainen paitsi bensa koneella oleva A6 Avant quattro. Hänellä tämä kyseinen quattro on ollut kahdeksan vuotta, eikä ole ollut mitään häikkää nelivedon suhteen.
Että näin
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vanaha juttu mutta laitan silti:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ewCuL_MIbNk[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ewCuL_MIbNk[/youtube]
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Jos ratin takana istuu takavetokuski, niin normaalissakin talviajossa 40/60 takapainoinen quattro on vielä parempi. Leikkimisestä puhumattakaan.jkvi kirjoitti:Mekaaninin neliveto on mekaaninen ja pomminvarma neliveto sähköisesti ohjattuun haldexiin nähden. Samoin, jos haluaa talvella sitä leikittelyä, mistä on kirjoitettu, normaalisti 50:50 suhteella pelaava torsen on parempi.
Nykyiset takavetoquattrot vaan menevät vielä valitettavasti yli aloittajan asettamasta budjetista.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.