palataan asiaan jos tulee tarvettaTNewa kirjoitti:touhottaja kirjoitti:mitäs tykkäät jos sanosin että kynkkien isot nivelet kolisee
Saattavat ne kolistakin, tykkään eli ei . Yritin kyllä renkaita vaihdellessa käännellä, väännellä ja heilutella noita tuentoja, mutta oli kyllä hankala paikallistaa väljyyttä. Saattoi kyllä olla vikaa myös työkaluissa ja -tekniikoissa. Repsikan puolen raidepää oli kuitenkin selkeästi väljä, mutta muualta en osannut ylimääräisiä klappeja paikallistaa. No, vaihdellaan palikoita sen mukaan, miten tarvetta ilmenee. Takapäässä ei kai olekaan muita mahdollisia kolinan aiheuttajia kuin koiranluut, apurungon limput ja ne takatukivarsien helat. Vaihdetaan niistä nyt alkuun nuo ensinmainitut.
Touhottajalla taisi jossain ollakin hyvä kuvallinen ohje tuon etupään tuennan purkuun.
TNewan W126 300SE
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Käytin ässää kokeeksi leimalla, kun ajattelin sieltä hyvänkinlaisen vikalistan saavani. Aika lyhyeksi se lista kyllä jäi, etujarrupalat ja raidetangon pää sisempi vasen olivat tiensä päässä. Tuli onneksi tilattua kaikki raidetangon päät jo aiemmin varalle ja uudet etujarrupalat tulivat auton mukana, niin varaosaostoksille ei tarvitse välttämättä lähteä. Vänkärin puolen ulomman raidepään sain vaihdeltua viime viikolla, vaikka se yritti parhaansa mukaan vastustaa toimenpidettä.
Oikeastaan eniten jännitti päästöpolitiikka. Paikallisella pajalla kävin aamulla päästölapun hakemassa jolloin saatiin houkuteltua kaikki arvot alle katillisten raja-arvojen. Kierroksilla ei ollutkaan mitään ongelmaa, mutta tyhjäkäynnin Hc oli vähän korkealla. Saatiin kuitenkin sekin kelpaamaan, kun painettiin tulostusnappia oikeaan aikaan. Vähän jäi lopen epäselväksi, millä arvoilla auto olisi mennyt läpi, kun putkissa on katit, mutta rekisteriotteessa ei mainita mitään vähäpäästöisyydestä.
Oikeastaan eniten jännitti päästöpolitiikka. Paikallisella pajalla kävin aamulla päästölapun hakemassa jolloin saatiin houkuteltua kaikki arvot alle katillisten raja-arvojen. Kierroksilla ei ollutkaan mitään ongelmaa, mutta tyhjäkäynnin Hc oli vähän korkealla. Saatiin kuitenkin sekin kelpaamaan, kun painettiin tulostusnappia oikeaan aikaan. Vähän jäi lopen epäselväksi, millä arvoilla auto olisi mennyt läpi, kun putkissa on katit, mutta rekisteriotteessa ei mainita mitään vähäpäästöisyydestä.
® Mesen Porkkana-klubi
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Ajattelin vaihdella etujarrulevyn kuskin puolelle, kun se näytti olevan tiensä päässä. Repsikan puolella taas oli ihan uudenveroinen levy . Katsastuksen uusintanäyttöön kun pitää joka tapauksessa vaihdella ne jarrupalat eteen ja raidetangon pää. Homma ei näyttänytkään ihan niin yksinkertaiselta kuin mihin oli yleensä jarrulevyä vaihtaessa tottunut. Näyttäisi menevän purkuhommiksi aina laakereita myöten. Vaihdanko nyt laakeritkin samalla vaivalla vai mitä sanoo asiantuntijat ? Hyviä neuvoja operaation suorittamiseen otetaan vastaan. Vai vienkö pajalle suosiolla? Työkaluja on käytössä normaalit käsityökalut, hylsysarjat yms. ja sorapiharemonttina tietenkin tehdään (jos tehdään).
® Mesen Porkkana-klubi
-rengas pois
-satula pois
-napamutteri auki ( lukkoruuvi 5 tai 6mm kuusiokolo )
-napa leyn kanssa pois
-napa irti levystä kuusiokoloruuvit avaamalla sieltä navan sisältä. Ei nyt muista oliko se 8 vai 12mm avain joka siihen kävi.
-purkki brake cleania
-rättejä
-vaseliinia
-työintoa
-osat käänteisessä järjestyksessä paikalleen
Samalla voi kattoa onko laakerit missä kunnossa ja tais siinä navassa olla stefaki. Nuo levyn pultit saattaa sitte olla tiukassa eli ei ihan polven päällä aukase mutta eiköhän sen johonki saa kiinni senverran että saa käänneltyä
-satula pois
-napamutteri auki ( lukkoruuvi 5 tai 6mm kuusiokolo )
-napa leyn kanssa pois
-napa irti levystä kuusiokoloruuvit avaamalla sieltä navan sisältä. Ei nyt muista oliko se 8 vai 12mm avain joka siihen kävi.
-purkki brake cleania
-rättejä
-vaseliinia
-työintoa
-osat käänteisessä järjestyksessä paikalleen
Samalla voi kattoa onko laakerit missä kunnossa ja tais siinä navassa olla stefaki. Nuo levyn pultit saattaa sitte olla tiukassa eli ei ihan polven päällä aukase mutta eiköhän sen johonki saa kiinni senverran että saa käänneltyä
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
navan kuusiokolo ruuvi 5mmRuntula kirjoitti:-rengas pois
-satula pois
-napamutteri auki ( lukkoruuvi 5 tai 6mm kuusiokolo )
-napa leyn kanssa pois
-napa irti levystä kuusiokoloruuvit avaamalla sieltä navan sisältä. Ei nyt muista oliko se 8 vai 12mm avain joka siihen kävi.
-purkki brake cleania
-rättejä
-vaseliinia
-työintoa
-osat käänteisessä järjestyksessä paikalleen
Samalla voi kattoa onko laakerit missä kunnossa ja tais siinä navassa olla stefaki. Nuo levyn pultit saattaa sitte olla tiukassa eli ei ihan polven päällä aukase mutta eiköhän sen johonki saa kiinni senverran että saa käänneltyä
levyn kiinnitys napaan kuusiokolo ruuvi 10mm
pulttikoneella irtoo levyn kiinnitys ruuvit heleposti
levyn vastin pinta kannattaa putsata hyvin ettei levy lenkota sitten
Jaha, mersun alla maatessa on ässämiehiltä vastauksia tullut, kiitoksia siitä. Tuolla löytyy näköjään oikein kuvien kanssa remonttiohojetta englanniksi. Siellä on kuusiokoloja aukaistessa pudotettu napa takaisin vanteen sisään niinkuin kuvista näkyy. Pitääpä huomenna koitella tuota hommaa.
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=214123
Raidepään vaihtelin jo aamusella ja pakoputkea olen asetellut sopivampaan asentoon nyt iltapäivän puolella. Tahtoo vieläkin ottaa apurunkoon ja apusimpukkaan se alempi putki, vaikka vaihdoin moottorin kumityynyn heti aluksi repsikan puolelle. Näyttää, että liitokset on joskus kiristetty siten, että putki roikkuu vähän keskeltä. Löysäilin liitokset koko matkalta pakosarjasta perään asti ja näyttihän tuo siltä, että sen putken saa tällättyä parempaankin asentoon. Jos tässä kaffit jois, puhdistais korvat ja silmät ylimääräisestä moskasta ja lähtisi metsästämään sopivia pultteja aukaistessa katkenneiden tilalle. Saa vielä ässän illaksi ajoon
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=214123
Raidepään vaihtelin jo aamusella ja pakoputkea olen asetellut sopivampaan asentoon nyt iltapäivän puolella. Tahtoo vieläkin ottaa apurunkoon ja apusimpukkaan se alempi putki, vaikka vaihdoin moottorin kumityynyn heti aluksi repsikan puolelle. Näyttää, että liitokset on joskus kiristetty siten, että putki roikkuu vähän keskeltä. Löysäilin liitokset koko matkalta pakosarjasta perään asti ja näyttihän tuo siltä, että sen putken saa tällättyä parempaankin asentoon. Jos tässä kaffit jois, puhdistais korvat ja silmät ylimääräisestä moskasta ja lähtisi metsästämään sopivia pultteja aukaistessa katkenneiden tilalle. Saa vielä ässän illaksi ajoon
® Mesen Porkkana-klubi
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
mites tämä, soppiiko sun kärryys tää ohoje
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _puhdistus
mun kärryyn soppii ainaki
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _puhdistus
mun kärryyn soppii ainaki
touhottaja kirjoitti:mites tämä, soppiiko sun kärryys tää ohoje
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _puhdistus
mun kärryyn soppii ainaki
Eipä tullut vielä aamusella mekkaan kurkattua, vaikka aikomus oli. Pitäähän sitä ensin katsoa, miten muualla maailmassa mersun jarruja ropataan
Mutta kiitoksia touhottajalle valmiista linkistä. Mersun jarrut saavat odottaa huomista, minä lähden vielä pihalle maansiirtotöihin
® Mesen Porkkana-klubi
Tänään on taas jumpattu ässän kanssa. Aamusella rouva valitteli auton nykivää kulkua reissusta tullessaan. Itse olin huomannut saman ilmiön sadekelillä, eli tuntui niinkuin yksi pytty olisi aina hetkeksi pudonnut pois pelistä. Myös tyhjäkäynti vaelteli. Ajattelin tarkistaa virranjakajan kannen ensiksi, kun se oli siinä koneen päässä tyrkyllä. Ykkösen johtoa irti nykäistessä lähti heti kohtuu kokoinen pala kantta mukana. Olikohan vanhaa vikaa taustalla, kun murtumapinta oli jo osittain tummunut/likaantunut niinkuin kuvasta näkyy. No siltä osin se oli kerralla selvä, uusi kansi tilaukseen. Tulpatkin vaihtelin, kun ne oli tullut jo aikaisemmin tilattua. Kolmosen johto oli melko huonon näköinen, kun joku heikoilla näppivoimilla siunattu oli tarrannut pihdeillä johdosta tulppia vaihtaessaan. Johdot ykkösestä kolmoseen olivat vanhempaa vuosikertaa ja nelosesta kutoseen taas uuden liiton johtimia. Kummaa remonttia se on ruotsinpoika tehnyt, kun jarrulevyjä ja tulpanjohtoja vaihdelllaan yksi kerrallaan . Saapa nähdä, joutuuko sytytyspuolelle, tulpanjohtoihin tms.vielä palaamaan vai asettuuko käynti uudella virranjakajan kannella. Polttoainelinjan ajettelin vielä tälle kesälle putsata, kun siihenkin on jotain pikkuosia tullut tilattua.
Kun kerran olin auton saanut invalidisoitua, niin ajattelin vaihdella sen etujarrulevyn samalla tuskalla. Kun on hidas puhe ja kankea kieli, niin kuvakertomuksena mennään, niinkuin Sampo tuolla toisessa topikissa. Tämä ei ole mikään mallisuoritus, vaan ihan amatöörin puuhastelua. Virheitäkin tuli, kuten kuvasarjassa näkyy, eli onnistuin tekemään navan vastinpintaan pienen kolhun joka täytyi sitten pyyhkäistä viilalla pois jotta jarrulevy asettuu suoraan. Kaiken lisäksi homma jäi kasaamisvaiheessa vähän kesken, kun toinen jarrumäntä oli tuhannen jumissa. Ajettelin siinä sitten pitää luovan tauon ja rakennella illan lapsille leikkimökkiä. Ootelkoon ässä tuossa porraspäässä ainakin huomiseen. Kirjalliset ohjeet jarruhommaan löytyy tuolta http://www.mese.fi/mekka/index....._puhdistus ja kuvat tästä alta
Kun kerran olin auton saanut invalidisoitua, niin ajattelin vaihdella sen etujarrulevyn samalla tuskalla. Kun on hidas puhe ja kankea kieli, niin kuvakertomuksena mennään, niinkuin Sampo tuolla toisessa topikissa. Tämä ei ole mikään mallisuoritus, vaan ihan amatöörin puuhastelua. Virheitäkin tuli, kuten kuvasarjassa näkyy, eli onnistuin tekemään navan vastinpintaan pienen kolhun joka täytyi sitten pyyhkäistä viilalla pois jotta jarrulevy asettuu suoraan. Kaiken lisäksi homma jäi kasaamisvaiheessa vähän kesken, kun toinen jarrumäntä oli tuhannen jumissa. Ajettelin siinä sitten pitää luovan tauon ja rakennella illan lapsille leikkimökkiä. Ootelkoon ässä tuossa porraspäässä ainakin huomiseen. Kirjalliset ohjeet jarruhommaan löytyy tuolta http://www.mese.fi/mekka/index....._puhdistus ja kuvat tästä alta
® Mesen Porkkana-klubi
Jarrumännät sain lopen puristeltua sisään ja jarrupalat vaihdeltua eteen molemmille puolille. Käytätti kyllä kumpaakin etujarrusatulaa irrallaan. Molemmilla puolilla oli ulomman männän suojakumi hapertunut ja rikki. Tilaillaan siis taas lisää kumitavaraa lähiaikoina. Nyt oli kuitenkin pakko kasata olemassa olevilla osilla, kun katsastuksen uusintanäyttöpäivä on ihan justiinsa. Uutta virranjakajan kantta odotellessa tutkin huvikseni vanhaa versiota. Näytti, että siitähän saattaisi saada vielä toimivan kamppeen, kun osat sai niin tarkasti kohdistettua toisiinsa. Putsailin molemmat osat präkliinillä, tein koesovitukset, sekoittelin epoksiliiman ja liimailin palat yhteen. Tänään töistä tultuani pulttasin liimatun ja puhdistetun kannen paikoilleen ja hienostihan se sillä hyrskähti käymään. Oli melko luja tuo liimaus, kun sitä käsissäni koitin väännelllä. Nyt olisi mersu valmis konttorilla käyntiin
® Mesen Porkkana-klubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Villari irti ja hetki töhöllä kohti rasvakuppia, taas on mörjää laakeriissa.jps kirjoitti:Noista kuvista tuli mieleeni että onko tuo navan rasvakkuppi oltava täynnä rasvaa/vaseliinia, ja jos on oltava niin miksi? Tulisi mieleen että ei laakeri siitä pysty "imemään" rasvaa jos sitä ei ole riittävästi itse laakerissa ja jos taas on riittävästi niin mihin kupissa olevaa rasvaa tarvitaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
masa66 kirjoitti:Varsinkin tuo viimeinen on lähes "ylihieno"pp d kirjoitti: Onkos nuo oikeita kuvia, vaiko jotaki fotoshoppailuja
Voipiikos nuin sieviä kuvia ollakhaan
t. masa
Mitähän tuohon sanoisi. Eilen oli kuvaamiselle otolliset olosuhteet. Mukava iltavalo, matalalla leijaileva sumu ja lähes tyyni sää. Illalla omalta pihalta tuonne aukiolle katselin ja kun näytti keli olevan viimeisen päälle, nappasin kamerarepun mukaan, ässän alle ja ajettelin käydä kokeilemassa josko muutamia tunnelmapläjäyksiä saisi aikaiseksi.
Itse kuvausakti ei kestänyt kuin sen varttitunnin, ehkä parikymmentä ruutua tuli kaikkineen otettua. Siinä ajassa aurinko ehti laskea näkymättämiin. Normaalizoomilla on tuo eka kuva otettu ja laajakulmalla kolme viimeistä. Vähän piti hyppiä ojan yli ja harppoa perunapenkkien välissä, että pääsi sopivalle asemapaikalle. Säädöt laittelin näppituntumalla kohdalleen ja siitä sitten käsivaralta muutama puristava laukaus.
Fotosoppausta ei ole pahemmin harjoitettu kun ei fotosoppia koneella ole, mutta Adoben Lightroomissa kuvia on kevyesti käpistelty. Suoraan kamerasta kun ei tahdo tulla "valmista" kuvaa oikein koskaan. Lähinnä tässä on säädetty valotuksia, tehty liukutummennoksia ja säädetty sävyjä. Sitten tietysti normalit horisontin oikomiset tarvittaessa, vähän terävöitystä jne, normaalia pikkusäätöä, jonka teen rutiinista kuvia käsiteltäessä. Vaalea pää taittaa kuvissa vähän keltaiseen ja varjopaikat violetin/sinisen suuntaan. Ja RAW-kuvista saa tosiaan pieniä ihmeitä kaivettua ensinäkemältä näennäisen latteastakin taivaasta esiin . Viimeisessä kuvassa ei pyrittykään minkäänlaiseen realitisuuteen vaan yritin saada siihen vähän surrealistisempaa sävyä
® Mesen Porkkana-klubi
Katselin aikani kuluksi juutuubista mainospätkiä w126:sta. Näytti olevan suomessa kuvattu . Liekö nämä ollut aikanaan vain kotimaan levityksessä vai laajemminkin maailmalla
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FfDDJF5n ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UsLu5RYS ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ARgLCIpQ ... re=related[/youtube]
Olihan tuolla vielä koko pätkä, näyttävät nuo edelliset olevan klippejä siitä
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3_ru9ERK ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FfDDJF5n ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UsLu5RYS ... re=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ARgLCIpQ ... re=related[/youtube]
Olihan tuolla vielä koko pätkä, näyttävät nuo edelliset olevan klippejä siitä
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3_ru9ERK ... re=related[/youtube]
® Mesen Porkkana-klubi
Tänään illalla aloin närhenmunien eli vesiventtiilien rassuuseen, kun näillä keleillä jatkuva kabiiniin puhaltava lisälämpö tuntui jo vähän liiottelulta.
Munien kaivelua. Tuolta ne akun vasemmalta puolelta (menosuuntaan katsottuna) löytyvät. Irrotellessa menee muutama tovi.
Varaosanumeroa
Elämän jälkiä
Olisko korjaussarjan paikka
Tuolta niitä sarjoja ainakin löytyy. Noin 110 eur/ 2 kpl rahteineen sain nopealla laskulla http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MB-W126- ... 25540650dc
Munien kaivelua. Tuolta ne akun vasemmalta puolelta (menosuuntaan katsottuna) löytyvät. Irrotellessa menee muutama tovi.
Varaosanumeroa
Elämän jälkiä
Olisko korjaussarjan paikka
Tuolta niitä sarjoja ainakin löytyy. Noin 110 eur/ 2 kpl rahteineen sain nopealla laskulla http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MB-W126- ... 25540650dc
® Mesen Porkkana-klubi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Laakerin päällä oleva kuppi on ainoastaan pölysuoja. Rasvat kuuluu olla laakerin kehalla ja siellä ne pysyy kun käytössä on oikea rasva.Mika.T kirjoitti:Esim väykyissähän on alunperin nuo kupit tyhjiä. Eipä niissä pyörälaakerit kestäkkään
Erihenkilöitä on ne jotka menevät kiristelemään laakeria ja täyttämään "rasvakupin". Sen jälkeen ihmetellään kiinni leiponutta etupyörän laakeria ja haukutaan taas väykkyä huonoksi autoksi.
Näytti ameriikan poika laittaneen heater valve solenoidit tulemaan suomea kohti. Eiköhän nuo muutaman päivän sisällä ole hyppysissä. Pitää keksiä sillä aikaa jotain muuta remonttikohdetta, kun tuo auto joka tapauksessa on seisokissa vähän aikaa. Vois vaikka pensatankin puhdistella. Onko siinä mitään kummempaa huomioitavaa? On tuossa uusi suodatinkin ja se mutkaputki sinne suodatin-polttoainepumppu-paketin liepeille valmiina, jos ne samalla vaihtelisi.
® Mesen Porkkana-klubi
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Arvelinkin, että touhottaja tietää tämän homman, jos joku. Kaikki tieto aiheen tiimoilta onkin tervetullutta, ettei tarvis tehdä turhaa työtä/särkeä paikkoja kovin paljon. Tankin suodattimen olin tosiaan aikonut puhdistaa ja katsella muutenkin polttoainelinjan läpi samalla kertaa.touhottaja kirjoitti:sen verran ehkä kannattas huomijoija, että tankki tulee tyhyjksi molemmista tankin pohjasta lähtevistä letkuista imu-sekä paluu letkusta, ja kannattas varmaanki putsata se tankin sisällä oleva suodatin
tää ny on vaan mun veikkaus vihije edelliseen kysymykseen
.
® Mesen Porkkana-klubi