240D 3.0:ssa on 3.46-perä vakiona. 15" -renkailla on ollut 3.69-perä.
Minulla on nyt 3.07-perä turbotetussa 240D:ssä ja hieman hankalalle välille osuu nuo vaihtokohdat. Tehoa on 104hv ja tavallisessa 240D:ssä hieman vähempi.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nelosella jaksaa ajaa juuri 80km/h todellista, mutta useimmiten eteen sattuu teidentukko uudemmalla autolla ja ajelee sitä 70km/h ja joudun pudottamaan kolmoselle. Muillakin vaihteilla on samaa oiretta havaittavissa eli vetoalue alkaa suomalaisiin nopeusrajoituksiin nähden liian ylhäältä. Vika saattaa olla myös kierossa kardaanin etupätkässä/rättinivelissä, koska auto jaksaa mennä 70:kin mutta juristaa inhottavasti (toisaalta vedättäminen ei tee hyvää laatikolle, parempi olisi käyttää riittävästi kierroksia).
Eli saisi olla perä pykälän tiheämpi tai koneessa hivenen enemmän potkua. Joku 3.23 -välitys olisi kiva, jos sellainen olisi 115/116/123/126-sarjassa olemassa. Lähimmäksi osuu siis 3.46-perä, jota suosittelen maximissaan vapari-240D:hen. Automaattivaihteiseen voi kyllä laittaa harvemman perän kuin manuaaliin, mutta epäilen 3.07 olevan liian harva vapari 240D:hen edes automaatilla. Nyt joutuu liikkeellelähdöissä niin eteen kuin taaksepäin luistattamaan hieman liikaa kytkimellä.
Meinaan kesemmällä vaihtaa itsekin 3.46-perän tuohon turbovehkeeseen, niin saan vitosvaihteen käyttöön myös talvinopeuksilla.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)