C 250 TD ahdot hukassa
C 250 TD ahdot hukassa
Nyt sitten ilmeni sellanen ongelma. Vaihoin reilu viikko sitten om606 vakioturbon ja tähän asti on toiminut hyvin ja on suoran putken ansiosta ollu vähän turbomaisemmat äänet
Nyt sitten tänään kahtelin öljynpaluuputkea joka oli vaihteeks halennut ja tein jo kolmannen uuden. samalla aattelin säätää hukkaporttia mutta ne säätömutterit olikin niin vittumaisessa paikassa että ei lista mahtunu sinne ja se jäi siihen.
Sen jälkeen sitten lähin onnellisesti ajelemaan ja huomasin että voima on täysin hukassa eikä kuulosta sille että turbo pyöris normaalilla vauhilla. kattelin päälle päin alipaineletkut ja sähköjohdot. Vika on just saman tuntunen kun imusarjasta lähtevän letkun päässä oleva liitin on irti.
Asennuksessa irrotin öljynpaluuputken, ruuvasin hukkaportin tapin perän puoleista mutteria (pyöritin sen takasin samaan kohti) ja irrotin pakoputken laipan kun laitoin putkea paremmin. Muuta en muista irrottaneeni.
Olisko kellään minkäänlaista hajua mistä tuommonen vika vois johtua? Ei huvittais noin laiskalla autolla ajella
Nyt sitten tänään kahtelin öljynpaluuputkea joka oli vaihteeks halennut ja tein jo kolmannen uuden. samalla aattelin säätää hukkaporttia mutta ne säätömutterit olikin niin vittumaisessa paikassa että ei lista mahtunu sinne ja se jäi siihen.
Sen jälkeen sitten lähin onnellisesti ajelemaan ja huomasin että voima on täysin hukassa eikä kuulosta sille että turbo pyöris normaalilla vauhilla. kattelin päälle päin alipaineletkut ja sähköjohdot. Vika on just saman tuntunen kun imusarjasta lähtevän letkun päässä oleva liitin on irti.
Asennuksessa irrotin öljynpaluuputken, ruuvasin hukkaportin tapin perän puoleista mutteria (pyöritin sen takasin samaan kohti) ja irrotin pakoputken laipan kun laitoin putkea paremmin. Muuta en muista irrottaneeni.
Olisko kellään minkäänlaista hajua mistä tuommonen vika vois johtua? Ei huvittais noin laiskalla autolla ajella
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
ei onnistu ahtopaineen säätö näissä sitä tankoa säätämällä älä koske siihen, se kello toimii alipaineella moottorin ohjauksen ohjaamana.
nii ja tuohon vikaan. tarkistappa siitä siitä hukkaportinkellolta lähtevä alivaine letku se saattaa olla irti tai vuotaa. näissä kun jos ei mene alipainetta sinne kellolle nii se portti on silon auki, eli ei ahda.
nii ja tuohon vikaan. tarkistappa siitä siitä hukkaportinkellolta lähtevä alivaine letku se saattaa olla irti tai vuotaa. näissä kun jos ei mene alipainetta sinne kellolle nii se portti on silon auki, eli ei ahda.
Nykäsin hukkaportissa kiinni olevan letkun irti ja kokeilin niin kyllä sinne alipaine tulee.
Vika ilmesty just sen jälkeen kun uusin paluuputken ja yritin säätää hukkaportin tankoa niin ihmetyttää että miten just sillon olis voinut vaikka ahtoputki haleta Mihin tangon säätö vaikuttaa muuta kuin hukkaportin läpän asentoon? vai vaikuttaako mihinkään.. että olisko siinä voinut käydä jotain kun sitä räpelti
Tuossa äsken otin pari reippaampaa kiihytystä kaasu pohjassa ja huomasin että 3500 kierroksen kohdalla ottaa pienen tehopiikin. Siihen asti toimii kuin vaparina
Vika ilmesty just sen jälkeen kun uusin paluuputken ja yritin säätää hukkaportin tankoa niin ihmetyttää että miten just sillon olis voinut vaikka ahtoputki haleta Mihin tangon säätö vaikuttaa muuta kuin hukkaportin läpän asentoon? vai vaikuttaako mihinkään.. että olisko siinä voinut käydä jotain kun sitä räpelti
Tuossa äsken otin pari reippaampaa kiihytystä kaasu pohjassa ja huomasin että 3500 kierroksen kohdalla ottaa pienen tehopiikin. Siihen asti toimii kuin vaparina
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Tuossa mietin sitäkin että voikohan se hukkaportti olla jotenkin jumissa kun se tanko liikkuu hyvin vähän ja nihkeästi kun käsin liikuttelee.
Kokeilin just että laitoin kytkimen ja kaasun pohjaan niin ei kiertäny ku vajaan 4000 kierrosta ja kuulosti aika vitun vaisulta pitäs yrittää äkkiä saaha vika korjattua kun nous tuo kulutuskin aika reippaasti tehon laskemisen myötä eikä se tee yhtään hyvvää pitkien matkojen takia
Kokeilin just että laitoin kytkimen ja kaasun pohjaan niin ei kiertäny ku vajaan 4000 kierrosta ja kuulosti aika vitun vaisulta pitäs yrittää äkkiä saaha vika korjattua kun nous tuo kulutuskin aika reippaasti tehon laskemisen myötä eikä se tee yhtään hyvvää pitkien matkojen takia
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Nyt kokeilin hukkaportin toimivuuden niin että laitoin uuden letkun josta sitten imin ja siitä näky että se kyllä toimii. Tehoalue on kyllä korkeemmalla kuin ennen mutta vetää paremmin. Voisko se johtua siitä että kerkesin säätää hukkaporttia kiinni päin?
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
hukkaportin letku irti
Hukkaportin letku on irti. Konehuoneessa on yksi violetti putki irrallaan. Onkohan se mahdollisesti tarkoitettu tuohon hukkaportille. Alipainetta siellä ei kyllä ole.
Auto on melko vaisu, mutta en tiedä ahtaako ollenkaan. Mustaa tuuppaa putkesta kun oikein polkee. Tarkistin, ettei turbossa ole välystä.
Auto on melko vaisu, mutta en tiedä ahtaako ollenkaan. Mustaa tuuppaa putkesta kun oikein polkee. Tarkistin, ettei turbossa ole välystä.
MB 200 Cdi -01
Hukkaportilta menee normi alipaineletku ensin siihen ahtopaineventtiilille ja siitä lähtee muistaakseni sellanen violetti putki joka kiertää ylös asti josta se haarottuu egr-venttiilille ja toiseen suuntaan alipainepuolelle. Itsellä vika korjautu niin että jätin ahtopaineventtiilin välistä ja vedin hukkaportilta tulevan letkun suoraan siihen violetin putken päälle mikä siihen venalle tulee. Sillon se vetää koko ajan hukkaporttia kiinni niin sen takia ei kannata pitempään sillä patentilla ajella.
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
meni sormi suuhun
Ahtopaineventtiilin lähistölle (letkut siis irrallaan) tulee musta paksumpi putki sekä violetti ja harmaa ohuempi putki. Mielestäni missään ei ole alipainetta ainakaan tyhjäkäynnillä tai hiukan kaasuttaessa.
HArmaa letku haarautuu egr-venttiilille ja jatkuu tulipellin läpi.
Musta paksumpi letku menee egr-venttiillille
Violetti letku menee tulipellin läpi.
Ahtopaineventtiilissä näyttää olevan kolme paikkaa ja hukkaportin kellolla yksi paikka.
Joko en ymmärtänyt Requiemin ohjeita oikein tai jotain on rikki. Olisin kiitollinen rautalangasta vääntämisestä.
HArmaa letku haarautuu egr-venttiilille ja jatkuu tulipellin läpi.
Musta paksumpi letku menee egr-venttiillille
Violetti letku menee tulipellin läpi.
Ahtopaineventtiilissä näyttää olevan kolme paikkaa ja hukkaportin kellolla yksi paikka.
Joko en ymmärtänyt Requiemin ohjeita oikein tai jotain on rikki. Olisin kiitollinen rautalangasta vääntämisestä.
MB 200 Cdi -01
letkut on nyt kiinni
Laitoin ahtopainemittarin saadakseni tietää ahtaako vai ei. Haaroiti mittarin siitä letkusta mikä menee imusarjasta jollekin anturille. Olikohan paikka väärä tuolle haaralle? Eikös imusarjassa pitäisi olla alipainetta, jos turbo ei toimi? Mittari ei näytä painetta eikä alipainetta. Kokeilin vielä toisella mittarilla, mutta samalla tavalla hiukan värähtää alipaineelle kun kaasuttaa.
Onkohan turbo sittenkin rikki, vaikka ei siinä välystä tuntunutkaan?
Onkohan turbo sittenkin rikki, vaikka ei siinä välystä tuntunutkaan?
MB 200 Cdi -01
Ei se paikka väärä ole. Ahtopainetta se anturikin mittailee mihin se letku imusarjalta menee. Luulisin ettei hukkaportti vaan jostakin syystä mene kiinni niin ei tule ahtojakaan. Kokeile vielä onko se hukkaportti jumissa vaikka niin että laitat pitkän alipaineletkun hukkaportin kelloon ja imet siitä ja kokeile samalla liikkuuko hukkaportin vipu siellä turbon alla.
Kokeile sekin että tuleeko siihen ohueen putkeen alipainetta mikä on siinä ahtopaineventtiilissä kiinni siinä päällä.
Kokeile sekin että tuleeko siihen ohueen putkeen alipainetta mikä on siinä ahtopaineventtiilissä kiinni siinä päällä.
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
ei tullut alipainetta letkuun
Hukkaportti toimi kun imaisin letkusta.
Jarrutehostajalta ahtopaineventtiilille tulevassa letkussa ei ollut alipainetta. Kokeilinpa sitten vetää letkun suoraan ahtopaineventtiililtä sinne jarrutehostimen kylkeen. Voiko tuosta olla jotain haittaa? Alkuperäinen putkihan taitaa mennä myös tulipellin läpi ohjaamoon sekä johonkin venttiilille, josta letku menee sinne egr:lle? Nyt ahtaa mittarin mukaan parhaimmillaan noin 0,5 bar.
Kun tuon bensaturboni viritin niin auto ei heti softamuutoksen jälkeen toiminut kunnolla, mutta "oppi" toimimaan melko pian. Onko näissä dieseleissä sama juttu, että pitää antaa aikaa oppia vian korjaamisen jälkeen?
Kiitokset taas Siekkiselle!
Jarrutehostajalta ahtopaineventtiilille tulevassa letkussa ei ollut alipainetta. Kokeilinpa sitten vetää letkun suoraan ahtopaineventtiililtä sinne jarrutehostimen kylkeen. Voiko tuosta olla jotain haittaa? Alkuperäinen putkihan taitaa mennä myös tulipellin läpi ohjaamoon sekä johonkin venttiilille, josta letku menee sinne egr:lle? Nyt ahtaa mittarin mukaan parhaimmillaan noin 0,5 bar.
Kun tuon bensaturboni viritin niin auto ei heti softamuutoksen jälkeen toiminut kunnolla, mutta "oppi" toimimaan melko pian. Onko näissä dieseleissä sama juttu, että pitää antaa aikaa oppia vian korjaamisen jälkeen?
Kiitokset taas Siekkiselle!
MB 200 Cdi -01
Enpä usko että tuosta mitään hirveetä haittaa olis. En varmaks tiiä minkä takia se letku ohjaamoon edes menee. Vois olla mahollista että esimerkiks valojen suuntaus toimis sillä.. En oo kyllä yhtään varma. EGR jää tosiaan toimimattomaks sillein mutta melko hyödytön värkki se on muutenkin.
Pitäis kyllä korjauksen jälkeen toimia kaiken saman tien ettei tarvii ootella.
Voit toki kokeilla vetää siitä tehostimen putkesta suoraan hukkaportin kellolle letkun ja kokeilla ahtaako sitten reilusti ( ehkä pari baaria parhaillaan). Jos ei niin vika voi olla myös haljennut ahtoputki tai liitos tai vaikka tukkiutunut välijäähytin.
Pitäis kyllä korjauksen jälkeen toimia kaiken saman tien ettei tarvii ootella.
Voit toki kokeilla vetää siitä tehostimen putkesta suoraan hukkaportin kellolle letkun ja kokeilla ahtaako sitten reilusti ( ehkä pari baaria parhaillaan). Jos ei niin vika voi olla myös haljennut ahtoputki tai liitos tai vaikka tukkiutunut välijäähytin.
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
auto piristyi jokun verran
Nyt ahtaa 0,5. Onko tuo ahtopaine sitä luokkaa kuin pitääkin?
Täytyy vielä kokeilla alipainetta suoraan hukkaportin kelloon. Varovasti polkien.
Välijäähdyttimen voin varmaan irrottaa ja pestä varmuuden vuoksi. Kunhan pääsen nosturille niin pitää hoitaa.
Täytyy vielä kokeilla alipainetta suoraan hukkaportin kelloon. Varovasti polkien.
Välijäähdyttimen voin varmaan irrottaa ja pestä varmuuden vuoksi. Kunhan pääsen nosturille niin pitää hoitaa.
MB 200 Cdi -01
Re: auto piristyi jokun verran
jiivee kirjoitti:Nyt ahtaa 0,5. Onko tuo ahtopaine sitä luokkaa kuin pitääkin?
Mulla on paineet autogaugen mukaan n. 1,2 kiloa,
eli melko vähältä tuo 0,5 tuntuu.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
0,5 bar vrt 1,2 bar
Onko 1,2 kiloa vakiossa autossa, vai viritetyssä. Toisaalta ero 0,5 vrt. 1,2 tuntuu isolta vaikka 1,2 olisi lastutettuna.
MB 200 Cdi -01
En tiedä 250-koneesta mutta tuossa kolmisatasessa on ainakin sellaisia sähköohjattavia alipaineventtiileitä 2 kpl (toinen hukkaportille ja toinen EGR:lle), niiden päässä on suodatin joka voi olla tukossa tai sitten itse venttiili on rikki. Näistä voi aiheutua vikatila ohjauselektroniikalle.
® Mesen Porkkana-klubi
Re: 0,5 bar vrt 1,2 bar
jiivee kirjoitti:Onko 1,2 kiloa vakiossa autossa, vai viritetyssä. Toisaalta ero 0,5 vrt. 1,2 tuntuu isolta vaikka 1,2 olisi lastutettuna.
Kyllä nuo paineet oli ihan vakio tällissäkin. Ei ole softaus eikä föönin vaihto nostanut paineita.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
On se tuossakin koneessa sähköllä ohjattu ahtopaineventtiili joka sitä hukkaporttia ohjailee. Siitäkin voi toki olla kalvo rikki. Ensin jos kokeilee vaan niin että jättää sen välistä ja vetää letkun suoraan siihen hukkaportin kellolle niin näkee onko vikaa ahtoputkissa tai siinä välijäähyssä.
Vikahan vois myös olla siinä ahtopainetunnistimessa mutta ne ei kait niin usein hajoa?
Vikahan vois myös olla siinä ahtopainetunnistimessa mutta ne ei kait niin usein hajoa?
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Se voi olla että noilla "ohituksilla" ei ole mitään hyötyä... OM606-kokemuksilla voin kertoa että siinä on ainakin jo sen verran diagnostiikkaa että vikatilaa pukkaa. Ja sen huomaa siitä että autosta katoaa tehot.
Mie annan ääneni joko ahtopainetunnistimelle tai niille sähköventtiileille.
Mie annan ääneni joko ahtopainetunnistimelle tai niille sähköventtiileille.
® Mesen Porkkana-klubi
Meinasinkin että vaan väliaikasesti kokeilee nouseeko ahdot sitten. Itsellä ei -97 mallissa menny edes vikatilaan sillein. Mutta paras vaihtoehto olis kyllä se että jos tiiät jonkun toisen jolla on sama auto niin kokeilet siitä sitä ahtopaineventtiiliä ja ahtopainetunnistinta ennen ku ostelet niitä. Tunnistimen hintaa en tiiä mutta venttiili maksaa ainakin yli 100 euroa.
W124 3.0 DT ST
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
W202 2.5 TDT/KKK ja lastu
W201 2.6
Joo, niin kyllä kannattaa, oli tosiaan yli satkun se venttiili.Siekkinen kirjoitti:Meinasinkin että vaan väliaikasesti kokeilee nouseeko ahdot sitten. Itsellä ei -97 mallissa menny edes vikatilaan sillein. Mutta paras vaihtoehto olis kyllä se että jos tiiät jonkun toisen jolla on sama auto niin kokeilet siitä sitä ahtopaineventtiiliä ja ahtopainetunnistinta ennen ku ostelet niitä. Tunnistimen hintaa en tiiä mutta venttiili maksaa ainakin yli 100 euroa.
® Mesen Porkkana-klubi
Re: hukkaportin letku irti
Se violetti on ainakin omassa valojenkorkeuden säätö, laita se paikoilleen tai tulppaa. Ja jos sinne ei kerran tule sitä alipainetta minnekkän niin seuraa sitä letkua niin kauan että löytyy paikka minne se alipaine jää.jiivee kirjoitti:Hukkaportin letku on irti. Konehuoneessa on yksi violetti putki irrallaan. Onkohan se mahdollisesti tarkoitettu tuohon hukkaportille. Alipainetta siellä ei kyllä ole.
Auto on melko vaisu, mutta en tiedä ahtaako ollenkaan. Mustaa tuuppaa putkesta kun oikein polkee. Tarkistin, ettei turbossa ole välystä.
Ahtaa sen saman 0,5 bar oli sitten ahtopaineventtiili käytössä tai laitettu suoraan alipaine hukkaportin kellolle.
Kun asensin ahtopainemittaria, siinä t-harassa oli mittarille lähtevässä lähdössä messinkitulppa ja siinä vain pieni reikä. Luulisi vaikuttavan mittarin näyttämään?
Viime viikolla kun oli kuuma, lakkasi ahtamasta lähes kokonaan. Mitä kylmempi ilma, sitä paremmin lähteen persydynolla. Ero on siis ihan huomattava. Viittaisikohan tuo tukkoiseen cooleriin? On meinaan imusarja niin törkyinen, että pakko sitä öljyistä karstaa on coolerissakin olla.
Violetti letku oli tosiaan valojen korkeuden säätöön. Lunttasin isäukon samanlaisesta autosta. Äijällä on vain vapari, joten ei saa apuja ahtovaivoihin.
Kun asensin ahtopainemittaria, siinä t-harassa oli mittarille lähtevässä lähdössä messinkitulppa ja siinä vain pieni reikä. Luulisi vaikuttavan mittarin näyttämään?
Viime viikolla kun oli kuuma, lakkasi ahtamasta lähes kokonaan. Mitä kylmempi ilma, sitä paremmin lähteen persydynolla. Ero on siis ihan huomattava. Viittaisikohan tuo tukkoiseen cooleriin? On meinaan imusarja niin törkyinen, että pakko sitä öljyistä karstaa on coolerissakin olla.
Violetti letku oli tosiaan valojen korkeuden säätöön. Lunttasin isäukon samanlaisesta autosta. Äijällä on vain vapari, joten ei saa apuja ahtovaivoihin.
MB 200 Cdi -01
Nyt on ahtopainemittarille menevässä haarassa joka suuntaan saman kokoiset lähdöt. Nyt ahtaa ainakin 0,7 - 0,8 bar ja on pirteämpi kuin ongelman alussa. Ymmärsin, että enemmän pitäisi paineen nousta.
Olisihan tuo mukava vielä tutkia onko ahtopaineen tunnistin ja ahtopaineventtiili kunnossa.
Olisihan tuo mukava vielä tutkia onko ahtopaineen tunnistin ja ahtopaineventtiili kunnossa.
MB 200 Cdi -01