Nonih, tilanne selvitetty, selostus on pitkä ja monilla kuvilla koristeltu, meinaan vaan että jos joku muukin painiin saman asian kanssa niin meikäläisen sepustuksista saattais olla vaikka apua. Aloin miettiä hommaa pp d:n ohjeistuksen mukaan laittamalla nokka-akseli nollakohtaan näin:
Sitten aloin kuitenkin miettimään että jos laitan kampiakselin nollakohtaan nokka-akselin mukaan niin 300 tkm ajettu jakoketju on varmasti sen verran venynyt että kampiakselille ei saada absoluuttista oikeaa nollakohtaa (oliko tarpeeksi epäselvästi selostettu

) Aloin jo miettimään yhden suuttimen ja esikammion purkamista että saisin selville absoluuttisen nolla kohdan, mutta aloin katsomaan tarkemmin että minne ne asteluvut kampiakselin kehältä olivat pyörähtäneet? No vähän aikaa peilin kanssa asiaa tutkiessani huomasin että ne hän osoittivat suoraan maata kohti eikä ylöspäin missä olin olettanut niiden olevan. Tilanne näytti tältä:
Sieltähän se "viisarikin" löytyi

Ei tietysti tullut aikaisemmin mieleen ettei ne asteluvut päältäpäin olekaan luettavissa kun eihän tuonne koneen etupuolelle nää mitään silloin kun koko keula on kasassa...
No kuvasta voimme kuitenkin todeta että jakoketju on venynyt noin 1 asteen verran. No sitten pyörittelin koneen asentoon 15 jykk ja pumpun kyljestä tähystelemään ajoitusmerkkiä, näin:
Sitten tarkastamaan kampiakselin kehältä tämänhetkinen ruiskutusennakko:
Kuvasta voimme todeta että pumpun ajoitus on noin 16,5 astetta joten jakoketjun venymä on hiukan muutanut ajoitusta. jotta ajoitus saataisiin optimaaliseen 13 asteeseen, täytyy pumpun kiinityspultit löysätä: (punaisella merkityt)
Ja:
Sitten kääntämään pumpunajoituksenmuutosruuvia, heh heh hieno yhdyssana.. :
Ja sitten tarkastamaan kehältä oikea ennakko:
Noin problem ohi. Sitten pitäisi vielä laittaa suutinputket kiinni, hihnankiristyssysteemit, hihna, flekti, syyläri, jäähdytysnesteet, keulapala jne mutta se on jo toinen tarina. tarkoitus olisi kuitenkin saada vehje tällä viikolla käyntiin...
kiitos pp d:lle alkuvihjeestä nollaasentoon laitosta. Toivottavasti opimme tästä sähellyksestä jotakin
