Miten pitäisin mersun ruosteettomana?
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05.8.2011 12:06
- Paikkakunta: Kuopio
Miten pitäisin mersun ruosteettomana?
Tulee ajeltua paljon kilometrejä vuodessa pitkän työmatkan takia ja on alkanut kyllästyttää uusien autojen järjettömät ylläpitokustannukset. Huollot ja varaosat ovat suhteettoman kalliita (=puhdasta rahastusta). Siitä virisi pikkuhiljaa ajatus että vanhemmalla ja tekniikaltaan yksinkertaisella autolla kilometrit tulisivat lopulta aikalailla halvemmiksi vaikka kulutus onkin suurempi. Siispä aloin kysellä ns. autoammattilaisilta että mikähän mahtaisi olla yksinkertainen, varma ja suht edullinen auto ylläpitää. Muutama vuosi sitten eräs mersun huoltomiehenä työskentelevä tuttavani sai sitten minut vakuuttuneeksi siitä että W124 mersu olisi aika lähellä etsimääni. Etsin melko pitkään...vähän aikaa sitten viimein löysin... ja heti ostin varmaan näinä päivinä jo kohtalaisen harvinaisen vähänajetun W124 200D:n. Kärry on 20 vuotta vanha, mutta ihan aikuisten oikeasti vain 150 tuhatta ajettu.
Edellinen (=alkuperäinen) omistaja on pitänyt autosta mielestäni käsittämättömän hyvää huolta. Auto on täysin ruosteeton ja virheetön sekä ulkoa että sisältä(=aivan kuin uusi). Ihan jo sitä kunnioittaakseni haluaisin nyt myös minä vuorostani kohdella sitä niin hyvin kuin mahdollista ja siinä pyytäisin nyt vinkkejä teiltä joilla varmasti on kosolti kokemusta kyseisen auton mahdollisista ongelmapaikoista. Eli... mitä minun pitäisi ottaa huomioon ensinnäkin estääkseni auton ruostuminen (joka taitaa näille olla isoin uhka) ja pitääkseni sen muutenkin huippukunnossa edelleen?
Edellinen (=alkuperäinen) omistaja on pitänyt autosta mielestäni käsittämättömän hyvää huolta. Auto on täysin ruosteeton ja virheetön sekä ulkoa että sisältä(=aivan kuin uusi). Ihan jo sitä kunnioittaakseni haluaisin nyt myös minä vuorostani kohdella sitä niin hyvin kuin mahdollista ja siinä pyytäisin nyt vinkkejä teiltä joilla varmasti on kosolti kokemusta kyseisen auton mahdollisista ongelmapaikoista. Eli... mitä minun pitäisi ottaa huomioon ensinnäkin estääkseni auton ruostuminen (joka taitaa näille olla isoin uhka) ja pitääkseni sen muutenkin huippukunnossa edelleen?
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Ruosteen estää parhaiten ajamalla auton talveksi talliin.
Onhan noita muitakin keinoja, jolla hidastaa tuota korroosion etenemistä. Massaa (ruosteettoman) pohjan ja kotelot, pesee talvella suht tiuhaan ettei ehdi suola kertyä mihkään. Mikäli on muovikyljet, niin niiden alla kannattaa kurkistaa tietenkin.
Niin ja onnea auton valinnasta, eiköhän täältä löydy tietoa korjauksia ja ylläpitoa varten. Tuo 200D on melko legenda... kestää! Ei ehkä kulje, mutta kuluttaa vähän ja kestää.
Onhan noita muitakin keinoja, jolla hidastaa tuota korroosion etenemistä. Massaa (ruosteettoman) pohjan ja kotelot, pesee talvella suht tiuhaan ettei ehdi suola kertyä mihkään. Mikäli on muovikyljet, niin niiden alla kannattaa kurkistaa tietenkin.
Niin ja onnea auton valinnasta, eiköhän täältä löydy tietoa korjauksia ja ylläpitoa varten. Tuo 200D on melko legenda... kestää! Ei ehkä kulje, mutta kuluttaa vähän ja kestää.
Hyväkuntoinen W124 200D on kieltämättä yksi halvimpia autoja pitää.
Auto kestää jopa miljoonia kilometrejä, Suomessakin voi saada miljoonan
mittariin. Osat ovat halpoja ja kulutus pieni.
Auto on alunperin hyvin suojattu ruostetta vastaan. Tärkeää on tarkastaa
mahdolliset ongelmakohdat säännöllisesti ja paikata puutteet
maalipinnassa tai ruostesuojauksessa. Auto tulisi pestä ja vahata usein.
Ensimmäiseksi tarkistaisin tyypilliset ruostepaikat:
-T-mallissa takasivuikkunat tiivisteiden alta ja takaluukku
-Etulokasuojat vilkun takaa
-Lokasuojien reunat
-Tunkinreijät helmamuovin alta
-Jousien ja tukivarsien kiinnitykset
-Moottoritila
Jos on ruostetta, niin ruoste hiotaan kokonaan pois kirkkaalle pellille.
Sitten happopitoinen pohjamaali ja pintamaali, molempia useita
kerroksia. Lopuksi kotelosuojaa ja massaa paikasta riippuen.
Sitten veisin auton ruostesuojaukseen, jossa asennetaan
sisälokasuojat. Samalla nähdään, etti auton pohjan vinyylisuojaus ole
irti pohjasta missään kohtaa. Jos on, viat korjataan. Tarkistus pitäisi
tehdä joka kesä ja samalla suihkutella lisää suoja-aineita koteloihin ja pohjaan.
Lopuksi maalipinnasta paikataan kiveniskemät pienellä siveltimellä.
Tämä pitää tehdä joka kesä.
Kesällä voi tuulettaa autosta kosteutta pois pitämällä ovia auki
helteellä. Näin mattojen alla oleva kosteuskin poistuu pikku hiljaa.
Leveät kylkilistat voivat hioa maalipinnan puhki, se kannattaa tarkistaa.
Samoin listojen kiinnitysreijät voivat alkaa ruostua.
Auto kestää jopa miljoonia kilometrejä, Suomessakin voi saada miljoonan
mittariin. Osat ovat halpoja ja kulutus pieni.
Auto on alunperin hyvin suojattu ruostetta vastaan. Tärkeää on tarkastaa
mahdolliset ongelmakohdat säännöllisesti ja paikata puutteet
maalipinnassa tai ruostesuojauksessa. Auto tulisi pestä ja vahata usein.
Ensimmäiseksi tarkistaisin tyypilliset ruostepaikat:
-T-mallissa takasivuikkunat tiivisteiden alta ja takaluukku
-Etulokasuojat vilkun takaa
-Lokasuojien reunat
-Tunkinreijät helmamuovin alta
-Jousien ja tukivarsien kiinnitykset
-Moottoritila
Jos on ruostetta, niin ruoste hiotaan kokonaan pois kirkkaalle pellille.
Sitten happopitoinen pohjamaali ja pintamaali, molempia useita
kerroksia. Lopuksi kotelosuojaa ja massaa paikasta riippuen.
Sitten veisin auton ruostesuojaukseen, jossa asennetaan
sisälokasuojat. Samalla nähdään, etti auton pohjan vinyylisuojaus ole
irti pohjasta missään kohtaa. Jos on, viat korjataan. Tarkistus pitäisi
tehdä joka kesä ja samalla suihkutella lisää suoja-aineita koteloihin ja pohjaan.
Lopuksi maalipinnasta paikataan kiveniskemät pienellä siveltimellä.
Tämä pitää tehdä joka kesä.
Kesällä voi tuulettaa autosta kosteutta pois pitämällä ovia auki
helteellä. Näin mattojen alla oleva kosteuskin poistuu pikku hiljaa.
Leveät kylkilistat voivat hioa maalipinnan puhki, se kannattaa tarkistaa.
Samoin listojen kiinnitysreijät voivat alkaa ruostua.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Tota noin....jos sulla on paikka missä itse voit suojata tai löydät "jonkun"vanhanliiton miehen jätäppä noi kaupan kotelo suojat/massat hyllyyn ja hanki vaijerivaseliinia taikka jos pakko niin suojaus liikkeestä juoksevaa dinitroolia siihen lisäät puhdasta teräketjuöljyä+venetervaa(saa esim.hong kong myymälöistä)niis sekotus litra dintroolia+litrateräketjuöljyä+varttipullo venetervaa!ja tätä kun huolella "sottaa"kaikki paikat ja miksi tuo terva on siellä mukana niin se pitää aineet notkeena ja ne ei kuiva "ikinä"vaan pysyy vahamaisen tahmeena koko ajan.Kaikkein paras olis tuo vaijeri vaseliin,mutta sitä on saanu joskus pohjanmaalta hommattua mutta tuntuu olevan kiven alla.mulla tuo juttu perustuu noiden vanhojen chevyjen ja romujen suojaamiseen ne ruostuu vielä nopeemin kuin mersut ja opetukset saanu tuolta vanhan "liiton"miehiltä ja näin vaan ruoste pysyy poissa......ja jos jossain paikassa on esim.piilossa alkavaa ruostetta niin tuo mukana oleva öljy kyllä pysäyttää sen.....siinä neuvoja miten sen itse tekisin....ja teen edelleen
Yllä pumba jo toteski kattavasti suojauksen ja millä aineilla se kannattaa tehä, ite alun toistakymmentä vuotta massaillu öljy/vaseliini/terva tai alustamassa seoksella ja hyvin on suojannu ne kohdat mitkä on arkoja ruostumiselle, ja sellasta vaseliinia jota käytetään maalatoludessa konetten rasvaukseen käyttäny...sen takia ku tuttavalla on sitä aina julmetun iso tynnyri...ja ku pikkisen keittäny sitä rasvaa ni hyvin on ainehet keskenään sekottunu ja pysyny notkeana jotta ne on saanu koloihin ruiskutettua...tuttavalla on siihen hommaan ruiskuvehkeet...on kyllä enempi ku sottasta puuhaa mutta kyllä kannataa nähdä pien sottasuus tulokseen nähden, onnea kuitenki ostoksen johdosta hyvän valinnan oot tehny.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Raumalla tehdään ensi tai seuraavalla viikolla pari ameriikan ihmettä ennen talvea kuntoon,ainoa ongelma on täällä pohjan pesu(meijän laitteita ei tarvii pestä kun tulevat texasista)mutta jos sulla on auto ollu suomi paskassa ajossa suosittelen pohjan pesua mutta ei pakko.....eli täällä tehdään jos sikseen tulee ja keritään niin jonoon vaan
Mikäs muuten on syynä ettei noihin "kaupan" aineisiin nämä "vanhan liiton" henkilöt ruostesuojauksesta puhuttaessa milloinkaan luota?
Samalla logiikallahan pitäis jättää ralliformulat ja ep-peräöljyt kauppaan ja itse sotkea voiteluaineetkin ja vielä vahatkin. Omat kokemukset ei kaupallista ruostesuojausta ja -aineita itsetehtyjä huonommaksi todista, eli kait parempaa vertailutietoa jossain on olemassa?
Harrastetalli on mulle sen verran pyhä paikka etten sitä viittisi alkaa öljysumulla turhaan sotkemaan. Samoin kuin ei höyrypesulaitteita naapuristakaan löydy niin ennemmin suojautin tuon oman KÄYTTÖAUTONI liikkeessä. Nuorempana oli tietty kivaa ruikkia öljyvaseliiniseosta oikealle ja vasemmalle. Mutta harrastamistahan se sekin vaan oli.
Niillä pohjaan ruiskutettavilla aineilla ei mitään suojavaikutusta ole mikäli auton rakenteet eivät ole "satpros" puhtaat ja kuivat. Siinäpä on se suurin vaikeus perusmassaajalle.
Samalla logiikallahan pitäis jättää ralliformulat ja ep-peräöljyt kauppaan ja itse sotkea voiteluaineetkin ja vielä vahatkin. Omat kokemukset ei kaupallista ruostesuojausta ja -aineita itsetehtyjä huonommaksi todista, eli kait parempaa vertailutietoa jossain on olemassa?
Harrastetalli on mulle sen verran pyhä paikka etten sitä viittisi alkaa öljysumulla turhaan sotkemaan. Samoin kuin ei höyrypesulaitteita naapuristakaan löydy niin ennemmin suojautin tuon oman KÄYTTÖAUTONI liikkeessä. Nuorempana oli tietty kivaa ruikkia öljyvaseliiniseosta oikealle ja vasemmalle. Mutta harrastamistahan se sekin vaan oli.
Niillä pohjaan ruiskutettavilla aineilla ei mitään suojavaikutusta ole mikäli auton rakenteet eivät ole "satpros" puhtaat ja kuivat. Siinäpä on se suurin vaikeus perusmassaajalle.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jaa,a tuohon osaa oikein muuta sanoa ku sen että jos pohjassa on kosteutta ni se öljyinen massa ei siihe tartu...niinko ei ykskään alustamassa...eikä pysy liankaan päällä.
Mutta se öly/rasva/massa sumute ku tunkeutuu paremmin niihi ahtaisiin väleihin..eikä se ole kiinni siitä kuka ja millasilla laitteitta sen niihi ruiskuttaa, se vaan pitää tietää kui se tehään ja varata enempi aikaa suojeukseen ku nykyään yritykset tekee, ne kun tekee sitä ensin rahasta ja sitte vasta ajasta...kait siinä muuten mitään hirveempää eroa ole...nii ja se että yritykset EI ihan joka koloon sitä ala työntämään koska kulkine pitää suojata HYVIN ja teipata monenmota kohtaa nii sisältä ku ulkoakin, ja siihe ei kovinkaan moni yritys ala enää nykyään...plus se että ne yrtitysten aineet on sisältää monesti liuotinaineta sen takia että se aine pysyy notkeana, ite tehtynä ni niissä ei ole yhtään luiotinainetta..eikä sen enempää tärpättiä ku tinneriäkään tai muita vastaavia notkistusaineita...paitti jollei teollisuuspensaa sekaan laita...mutta se onki sitte sellasta myrkkyä jota ei ihan jokaisella ole ees mahollisuutta saada.
Mutta se öly/rasva/massa sumute ku tunkeutuu paremmin niihi ahtaisiin väleihin..eikä se ole kiinni siitä kuka ja millasilla laitteitta sen niihi ruiskuttaa, se vaan pitää tietää kui se tehään ja varata enempi aikaa suojeukseen ku nykyään yritykset tekee, ne kun tekee sitä ensin rahasta ja sitte vasta ajasta...kait siinä muuten mitään hirveempää eroa ole...nii ja se että yritykset EI ihan joka koloon sitä ala työntämään koska kulkine pitää suojata HYVIN ja teipata monenmota kohtaa nii sisältä ku ulkoakin, ja siihe ei kovinkaan moni yritys ala enää nykyään...plus se että ne yrtitysten aineet on sisältää monesti liuotinaineta sen takia että se aine pysyy notkeana, ite tehtynä ni niissä ei ole yhtään luiotinainetta..eikä sen enempää tärpättiä ku tinneriäkään tai muita vastaavia notkistusaineita...paitti jollei teollisuuspensaa sekaan laita...mutta se onki sitte sellasta myrkkyä jota ei ihan jokaisella ole ees mahollisuutta saada.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Itse suojaamisesta ja "massaamisesta" ihan vaan kertauksena muutama käytännön juttu:
Se varsinainen ruosteelta suojaava aine on sitä pellavaöljypohjaista kotelosuojaa. Se on ihan tekemällä tehty imeytymään kaikkiin kolosiin, ja menee metritolkulla ylämäkeen mitä pienempi rakonen löytyy. Pesun ja "uuni"kuivatuksen jälkeen ruikkaistaan tällä kaikki kotelot ja rakoset ajoneuvon korin valmistajan ohjeiden ja kaavion mukaan. Satalankkuun ei muistaakseni uusia reikiä porailtu, kaikissa kohteissa oli tehtaalaiset kumitulpat ja joissain paikoissa teipinpalat suojina. Yllättävää oli lankun kohdalla se runsas reikien määrä. Tuon aineen piti saada imeytyä olikohan yhden päivän verran. Luonnollisesti suojaamo uusi kulahtamaan päässeet Stuttgartin tulpat ennen seuraavaa työvaihetta.
Melko saippuamainen aine ei kuitenkaan mekaanista kulutusta kestä, niinpä tarvitaan päälle tuhdimpaa tavaraa. Ja se on se "alustamassa" mihin on varmaan jokaisen kylän puimakone- ja hitsausverstaalla se oma salainen perinnereseptinsä. Auton pohjaan tuota suojaamolla ruiskuttivat kahta eri valmislaatua. Olikohan niin että helma- ja pyöräkoteloihin vähän elastisempaa ja muualle kovempaa seosta, ei muista enää.
Komsii komsaa... Tuo alustan suojaaminen on helppoa ja kivaa hommaa ja hyvän näköistä saa halvoilla vehkeillä ja itse sotketuilla aineilla aikaiseksi. Eikä varmaan autotkaan mätäne kun niitä jaksaa ylläpitää.
Omalla kohdallani kuitenkin päätin tuon oman käyttöautoni ammattilaisella suojauttaa. Eikä ole vielä kaduttanut, kerran on käytetty täyskäsittelyn jälkeen ylläpitosuojauksessa l. puolikäsittelyssä.
Rahaa on mennyt noihin kahteen käyntiin n. tuhat euroa, mihin sisältyi ekalla kerralla asennetut lokarit ja höyrypesun päälle tarpeelliseksi havaittu tunkinkorvien hitsaus + muutaman alustan kohdan hiekkapuhallus ja paikkamaalaus.
Ruosteista autoa ei tämä suojaamo suostunut vuonna 2005 ottamaan käsittelyyn, aika moni "uudemman Mersun" Saksasta hakenut oli tuolta höyrypestyn ajokkinsa hakenut naama vinossa pois.
Se varsinainen ruosteelta suojaava aine on sitä pellavaöljypohjaista kotelosuojaa. Se on ihan tekemällä tehty imeytymään kaikkiin kolosiin, ja menee metritolkulla ylämäkeen mitä pienempi rakonen löytyy. Pesun ja "uuni"kuivatuksen jälkeen ruikkaistaan tällä kaikki kotelot ja rakoset ajoneuvon korin valmistajan ohjeiden ja kaavion mukaan. Satalankkuun ei muistaakseni uusia reikiä porailtu, kaikissa kohteissa oli tehtaalaiset kumitulpat ja joissain paikoissa teipinpalat suojina. Yllättävää oli lankun kohdalla se runsas reikien määrä. Tuon aineen piti saada imeytyä olikohan yhden päivän verran. Luonnollisesti suojaamo uusi kulahtamaan päässeet Stuttgartin tulpat ennen seuraavaa työvaihetta.
Melko saippuamainen aine ei kuitenkaan mekaanista kulutusta kestä, niinpä tarvitaan päälle tuhdimpaa tavaraa. Ja se on se "alustamassa" mihin on varmaan jokaisen kylän puimakone- ja hitsausverstaalla se oma salainen perinnereseptinsä. Auton pohjaan tuota suojaamolla ruiskuttivat kahta eri valmislaatua. Olikohan niin että helma- ja pyöräkoteloihin vähän elastisempaa ja muualle kovempaa seosta, ei muista enää.
Komsii komsaa... Tuo alustan suojaaminen on helppoa ja kivaa hommaa ja hyvän näköistä saa halvoilla vehkeillä ja itse sotketuilla aineilla aikaiseksi. Eikä varmaan autotkaan mätäne kun niitä jaksaa ylläpitää.
Omalla kohdallani kuitenkin päätin tuon oman käyttöautoni ammattilaisella suojauttaa. Eikä ole vielä kaduttanut, kerran on käytetty täyskäsittelyn jälkeen ylläpitosuojauksessa l. puolikäsittelyssä.
Rahaa on mennyt noihin kahteen käyntiin n. tuhat euroa, mihin sisältyi ekalla kerralla asennetut lokarit ja höyrypesun päälle tarpeelliseksi havaittu tunkinkorvien hitsaus + muutaman alustan kohdan hiekkapuhallus ja paikkamaalaus.
Ruosteista autoa ei tämä suojaamo suostunut vuonna 2005 ottamaan käsittelyyn, aika moni "uudemman Mersun" Saksasta hakenut oli tuolta höyrypestyn ajokkinsa hakenut naama vinossa pois.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kyllä jumu asiaa puhuu, ja sen takia tässä pitää ite se massaus tehä...ja ite aineet sekoitella ku on ruosteinen mersu kyseessä, toki ne ruosteet poistetaan mahdollisimman tarkkaan ennen massausta muutenha koko hommassa ei oo mitään järkeä.
Toinen syy miks oon niitä ite tehny..tai sitte kaveri, on juurikin se hinta, mutta hyvä työ maksaa ja se kannattaakin maksaa, kuka sitä ilman tekee.
Toinen syy miks oon niitä ite tehny..tai sitte kaveri, on juurikin se hinta, mutta hyvä työ maksaa ja se kannattaakin maksaa, kuka sitä ilman tekee.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05.8.2011 12:06
- Paikkakunta: Kuopio
KIITOS!
Ohops, olipas hyviä vastauksia. Kiitos kovasti niistä. Varmasti ovat hyödyksi kun ei ole tosiaan tämmöisestä mersusta aikaisempaa kokemusta. Pitää käydä nuo ongelmakohdat säännöllisesti jatkossa läpi luulempa että tuo "ruostesuojamoska" tulee vielä hyvinkin tutuksi.
Taitaa olla niin että tässä minun autoni tapauksessa ruosteettomuudesta on kiittäminen sekä noita ns. ammattilaisia, että pumban mainitsemia "vanhan liiton" tee se itse miehiä (=auton alkuperäistä omistajaa). Auton alkuperäinen omistaja on valitettavasti kuollut mutta hänen perillisensä (jotka auton minulle möivät), kertoivat että hän oli ensinnäkin ruostesuojauttanut sen uutena ja käsitellyt jatkossa alustan ja kotelot (mitä termi kotelot nyt sitten tässä tapauksessa ikinä käsittäneekin) joka kesä juurikin jollain tuollaisella omatekoisella öljy/massa/terva moskalla. Moskan resepti vain jäi valitettavasti salaisuudeksi. Luultavasti lienee ollut jokin hyvinkin vastaava seos kuin pumban mainitsema.
Joka tapauksessa, käsittely selvästikkin tepsii hyvin koska sekä katsastusmies että em. mersun huoltomies olivat kanssani yhtä mieltä siitä että auto on täysin ruosteeton ja alusta virheetön.
Pumbalta haluaisin kysyä että tarkoitatko "vaijerivaseliinilla" nosturinvaijereissa käytettävää erittäin sitkasta vaseliinia? Jos tarkoitat , niin luultavasti vanhanaikaista "purkissa" olevaa sudilla levitetävää tavaraa etkä nykyaikaista spray purkissa olevaa suihkutetavaa?
Ja mikäli tarkoitit juurikin tuollaista nosturinvaijerirasvaa, niin käytitkö sitä tuossa seoksessa Dinitrolin tilalla vai siltään?
Sattumoisin sekä nuo vaijerirasvat että toisaalla ohenteena mainittu teollisuusbensiini ovat työn kautta saatavilla eli olisivat käytettävissä.
Pitää vain yrittää löytää paikka jossa auton saisi kunnolla kuivaksi pesun jälkeen ja käsiteltyä. Jotenkin tuntuu että olisi ihan synti päästää tuo ruostumaan kun on selvästi ollut tosi tärkeä kapistus entiselle omistajalle.
Taitaa olla niin että tässä minun autoni tapauksessa ruosteettomuudesta on kiittäminen sekä noita ns. ammattilaisia, että pumban mainitsemia "vanhan liiton" tee se itse miehiä (=auton alkuperäistä omistajaa). Auton alkuperäinen omistaja on valitettavasti kuollut mutta hänen perillisensä (jotka auton minulle möivät), kertoivat että hän oli ensinnäkin ruostesuojauttanut sen uutena ja käsitellyt jatkossa alustan ja kotelot (mitä termi kotelot nyt sitten tässä tapauksessa ikinä käsittäneekin) joka kesä juurikin jollain tuollaisella omatekoisella öljy/massa/terva moskalla. Moskan resepti vain jäi valitettavasti salaisuudeksi. Luultavasti lienee ollut jokin hyvinkin vastaava seos kuin pumban mainitsema.
Joka tapauksessa, käsittely selvästikkin tepsii hyvin koska sekä katsastusmies että em. mersun huoltomies olivat kanssani yhtä mieltä siitä että auto on täysin ruosteeton ja alusta virheetön.
Pumbalta haluaisin kysyä että tarkoitatko "vaijerivaseliinilla" nosturinvaijereissa käytettävää erittäin sitkasta vaseliinia? Jos tarkoitat , niin luultavasti vanhanaikaista "purkissa" olevaa sudilla levitetävää tavaraa etkä nykyaikaista spray purkissa olevaa suihkutetavaa?
Ja mikäli tarkoitit juurikin tuollaista nosturinvaijerirasvaa, niin käytitkö sitä tuossa seoksessa Dinitrolin tilalla vai siltään?
Sattumoisin sekä nuo vaijerirasvat että toisaalla ohenteena mainittu teollisuusbensiini ovat työn kautta saatavilla eli olisivat käytettävissä.
Pitää vain yrittää löytää paikka jossa auton saisi kunnolla kuivaksi pesun jälkeen ja käsiteltyä. Jotenkin tuntuu että olisi ihan synti päästää tuo ruostumaan kun on selvästi ollut tosi tärkeä kapistus entiselle omistajalle.
Ihme ettei kukaan oo vielä kyselly kuvia No, mä kysyn... että soisko kuvia tuosta upeasta vempeleestä?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Vaijerivaselinia ihan sitä itteensä,ei mitään sprey tavaraa....se lämmitetään ja ohennetaan "haihtuvalla" kuten tinneri ei millään teollisuus bensalla jossa on "lyijyä "ym niitä korvaavia ei haihtuvia aineita jopa silikoonia=(ruostuu taatusti jos etikkaa tai silikoonia mukana) jos vaseliinista saa hyvin juoksevaa sinne voi sekoittaa myös dinitroolia,mutta yleensä ainetta semmosenaan,se ei nääs kuivu koskaan niin kuin kaikki tietää miten vaseliini hyökkää haalareihin kun avaa vaikka pyöränlaakerit ym.....ja muista aineen pitää olla puhdasta ei käytettyä.Joskus tehny vaikeisiin paikkoihin kuten ne kotelot mistä puhuit niin tuolla öljy/massa seoksella se tunkeutuu hyvin todella pieniin koloihin,ja loput tolla vaseliinilla.toiv.saat selkoa!!
w 124 on oikea auto
Itse ostin 250 d vm 94 kaksi vuotta sitten saksasta ja annoin heti massata auton.
Nyt on ajettu 2 vuotta ja ohjaustehostin, jarrupalat, kuskin oven ikkunahissin moottori on mennyt yhteensä n 800€.
Kuva pohjasta ennen massausta, tunkin kohdat kannattaa hitsata ne ruostuu helposti.
Muuten auto on kun uusi ajettu vasta 250000
Nyt on ajettu 2 vuotta ja ohjaustehostin, jarrupalat, kuskin oven ikkunahissin moottori on mennyt yhteensä n 800€.
Kuva pohjasta ennen massausta, tunkin kohdat kannattaa hitsata ne ruostuu helposti.
Muuten auto on kun uusi ajettu vasta 250000
Re: w 124 on oikea auto
mestari70 kirjoitti:Itse ostin 250 d vm 94 kaksi vuotta sitten saksasta ja annoin heti massata auton.
Nyt on ajettu 2 vuotta ja ohjaustehostin, jarrupalat, kuskin oven ikkunahissin moottori on mennyt yhteensä n 800€.
Kuva pohjasta ennen massausta, tunkin kohdat kannattaa hitsata ne ruostuu helposti.
Muuten auto on kun uusi ajettu vasta 250000
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 05.8.2011 12:06
- Paikkakunta: Kuopio
On tosi siistin näköinen alusta mestarin autossa. Omassani oli massoineen ja vuosittaisten öljy/tervamoska käsittelyjen jäljiltä "vähän" erinäköinen kun nosturilla käytettiin.
Kuvia ei ole tullut autosta otettua sen kummemmin alta eikä päältä, mutta voihan noita ottaakkin joskus hyvällä säällä pesun päälle jos kerran jotain semmoiset kiinnostaa. Se nyt ei ole minusta autona kovin kummaisen näköinen kun on se "valkea harmailla muoveilla"... mutta ihan on uutta vastaava maaleiltaan ja muutenkin ja täysin "originaali" talvirenkaita myöten. Ne talvirenkaat olisi pinnaltaan vaikka kuin hyvät, mutta uusiinhan ne menee kun on kovettuneet varmasti pilalle. Olisikohan perinteiset luottorenkaat nokian neloset hyvät tämmöisessä mersussa?
Itse en automaaleista paljon ymmärrä enkä ole maalipinnan kunnossapitämiseen perehtynyt (muuta kuin nyt vahannut omat autot pari kertaa kesässä sillä vahalla mitä on sattunut kulloinkin olemaan), mutta tuo em. naapuri sanoi, että yleensä helposti "hapettuu" tuo valkoinen väri ja ihasteli auton maalipinnan kuntoa. Siltä "hapettumiselta" sun muulta lienee tuon pelastanut se kun on pitäneet tallissa, vahanneet vähintään 2 kertaa vuodessa ja pesseet aina ennen talliin ajoa. Vähän häpeillen pitää myöntää että samaan olen minäkin nyt syyllistynyt, siis pessyt kurat pois joka päivä ennen talliin ajoa. Vähän huvittavaa ja naurettavaa kyllä kun on kyse 20 vuotta vanhasta autosta.
Tuohon vaijerivaseliiniasiaan vielä sen verran että sitä saa ihan "purkkivaseliininakin" helposti ostettua (esim. Le-voiteluhuollolta ALMASOL 2002:ta). Tosin aika vähän taidetaan nykyään käyttää kun spraynä on sen verran kätevä levittää siinä varsinaisessa käyttötarkoituksessaan ja sinällään samaa tavaraa.
Kuvia ei ole tullut autosta otettua sen kummemmin alta eikä päältä, mutta voihan noita ottaakkin joskus hyvällä säällä pesun päälle jos kerran jotain semmoiset kiinnostaa. Se nyt ei ole minusta autona kovin kummaisen näköinen kun on se "valkea harmailla muoveilla"... mutta ihan on uutta vastaava maaleiltaan ja muutenkin ja täysin "originaali" talvirenkaita myöten. Ne talvirenkaat olisi pinnaltaan vaikka kuin hyvät, mutta uusiinhan ne menee kun on kovettuneet varmasti pilalle. Olisikohan perinteiset luottorenkaat nokian neloset hyvät tämmöisessä mersussa?
Itse en automaaleista paljon ymmärrä enkä ole maalipinnan kunnossapitämiseen perehtynyt (muuta kuin nyt vahannut omat autot pari kertaa kesässä sillä vahalla mitä on sattunut kulloinkin olemaan), mutta tuo em. naapuri sanoi, että yleensä helposti "hapettuu" tuo valkoinen väri ja ihasteli auton maalipinnan kuntoa. Siltä "hapettumiselta" sun muulta lienee tuon pelastanut se kun on pitäneet tallissa, vahanneet vähintään 2 kertaa vuodessa ja pesseet aina ennen talliin ajoa. Vähän häpeillen pitää myöntää että samaan olen minäkin nyt syyllistynyt, siis pessyt kurat pois joka päivä ennen talliin ajoa. Vähän huvittavaa ja naurettavaa kyllä kun on kyse 20 vuotta vanhasta autosta.
Tuohon vaijerivaseliiniasiaan vielä sen verran että sitä saa ihan "purkkivaseliininakin" helposti ostettua (esim. Le-voiteluhuollolta ALMASOL 2002:ta). Tosin aika vähän taidetaan nykyään käyttää kun spraynä on sen verran kätevä levittää siinä varsinaisessa käyttötarkoituksessaan ja sinällään samaa tavaraa.
Ei tuossa ole mitään hävettävää. Olen hieman kateellinen etten ole noin aikaansaapa... Ei se auto tekemättä kunnossa pysy, vaikka kuin olisi Mersu. Siisti ja alkuperäinen auto joka näyttää kuin uudelta on AINA huolenpidon arvoinen ja näyttää 1000 x paremmalta kuin ei orggikset vaikka olis kuin laitettu isollakin rahalla. IMHOEnsikertalainen kirjoitti:Vähän häpeillen pitää myöntää että samaan olen minäkin nyt syyllistynyt, siis pessyt kurat pois joka päivä ennen talliin ajoa. Vähän huvittavaa ja naurettavaa kyllä kun on kyse 20 vuotta vanhasta autosta.
.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi