TNewan W126 300SE
Eilisiltana ja tänä ehtoona tuli jumpattua pensiinipumpun ja oheisvermeiden kanssa
Tuolta se löytyy vänkärin puolelta taka-akselin takaa. Aika huonossa kunnossa nuo sähköpiuhojen suojakumit. Löytyykö tuollaisia ihan yleismallin tarvikkeina joka vauhtiputkasta vai mistä niitä kyselisi?
Ei muuta kuin letkuista ja ruuveista irti koko romukasa, eli paineentasaaja, bensansuodatin ja pentsiinipumppu. Tuollainen paketti siis
Ja purettuna
Pannalle tarjosin vähän hiekkaa
Maalasin ja niputin höystettynä uusilla osilla. Pannan alle leikkasin tyylikkäät kaistaleet höyrynsulkumuovia. Pari prikkaa vielä jäi puuttumaan, kun unohtui motissa käydessä ostaa. Jatkamma huomenissa hommaa, jos joutoaikaa jää.
Tuolta se löytyy vänkärin puolelta taka-akselin takaa. Aika huonossa kunnossa nuo sähköpiuhojen suojakumit. Löytyykö tuollaisia ihan yleismallin tarvikkeina joka vauhtiputkasta vai mistä niitä kyselisi?
Ei muuta kuin letkuista ja ruuveista irti koko romukasa, eli paineentasaaja, bensansuodatin ja pentsiinipumppu. Tuollainen paketti siis
Ja purettuna
Pannalle tarjosin vähän hiekkaa
Maalasin ja niputin höystettynä uusilla osilla. Pannan alle leikkasin tyylikkäät kaistaleet höyrynsulkumuovia. Pari prikkaa vielä jäi puuttumaan, kun unohtui motissa käydessä ostaa. Jatkamma huomenissa hommaa, jos joutoaikaa jää.
® Mesen Porkkana-klubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Minä tilasin Ässääni uuden amerikoista mercedessource.comista. Tuli halvemmaksi postituksineen + veroineen kuin Veholta ostettuna (oisko ollu jtn 130 €, Veholta muistaakseni ~180 €. Näyttää Saksan eBayssäkin nuita olevan tuohon ensin mainittuun hintaan). Tilasin uuden siksi, kun lämpimänä käynnistyi melko lailla röpeltäen ennenkuin tasaantui, taispa se hiukkasen tilanne parantua tuon vaihdolla (ja olihan vanhalla päästeltykin jo 500000 km...).RoopeK kirjoitti:Mistä löyty uus paineentasaaja? Täällä kyselin kaikki tarvikeliikkeet läpi nii ei mistään...
laineracing kirjoitti:Oiskohan joku mersun osia myyvä liike,kun on uusittu putki pumpun,suotimen ja tasaajan välillekkin =D ei löydy joka arwidsoni liikkeestä...RoopeK kirjoitti:Mistä löyty uus paineentasaaja? Täällä kyselin kaikki tarvikeliikkeet läpi nii ei mistään...
Paineentasaaja on vanha, mutta tosiaan vaan pikaisesti putsattu bkäkliinillä ja paperilla. Väliputki on tilattu soittamalla Rovaniemen KL-varaosaan. Tilasivat Saksasta, tuli noin viikossa paikallispostiin. Näkyi olevan Mercedes original teile
® Mesen Porkkana-klubi
Omaani tein ihan saman homman, puhaltelin runko-osan ja uutta kalikkaa väliin. Suihkutin lopuksi Dinitrolin Combi Wax ruostesuoja-aineet koko paketin päälle. Jätti kuivuttuaan kauniin kullan ruskean kalvon suojaksi, kuitenkin niin, että erottaa "uudet osat"
"Älykäs selviytyy tilanteista mihin viisas ei joudu"
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 21.6.2008 21:08
h.hartikainen kirjoitti:komiat on kuvat kyllä..
mutta kilipi kierossa.!
Ei ole kyllä kilpi oikein passissa . Kilvenaluset on ruotsinmaalta peräisin olevat kierot muoviset lerpakkeet, jotka aion vaihtaa kromattuihin orikinaaleihin jahka saan aikaiseksi. Eiköhän se samalla tule laitettua kilpikin vaateriin.
® Mesen Porkkana-klubi
Pensiinivermeet laittelin eilen takaisin paikoilleen. Tankin irrotuksen jätin kuitenkin tekemättä, mutta laskin sen letkun kautta tyhjäksi kanistereihin. Sellaisella vauhdilla tuli kyllä polttoaineet putkesta, että tuskimpa tuo karkeasuodatin kovin paljon siellä vielä ahdistaa. Varsinainen syy siihen, miksi jätin leikin siltä osin kesken oli se, että polttoaineputket eivät kovin mielellään käytettävissä olevilla työkaluilla irtautuneet tankista.
Tullin setä luovutti vesiventtiilit ja sain nekin eilen paikoilleen. Mittailin myön käämien vastukset ja ne olivat mielestäni tasaiset. Lämmönsäätö ei operaatiosta huolimatta vieläkään pelaa toivotulla tavalla. Kuskin puolen rullalla säätäessä nyt jotain tapahtuu, mutta repsikan puolella puskee jatkuvasti kuumaa niiinkuin ennenkin. Sulakkeen vaihdoin ja mittasin millaista jännitettä närhenmunille tulee, kun lämmönsäätörullia pyörittää. Kuskin puolen rulla tarjoili koko säätöalueella jatkuvaa täyttä jännitettä, paitsi lämpötilan max-asennossa pudotti voltit nollaan. Repsikan rulla taas antoi koko alueelle 0,84 volttia paitsi lämpötilan min-asennossa nosti jännitteen johonkin 7,8 voltin tietämiin. Kuitenkin käännettäessä virrat päälle virta-avaimesta, repsikan puolikin sai täyden jännitteen muutaman sekunnin ajan lämmönsäätörullan asennosta riippumatta . Onko vika nyt siten tuossa lämmönsäätörullassa, vai onko lämmönsäädön älypoksi pimeänä? Käytin sen irti liittimestä ja vilkaisin pääällisin puolin liittimen kunnon . Meisselin jäljistä päätellen boksia oli joskus ainakin yritetty aukoa.
Tullin setä luovutti vesiventtiilit ja sain nekin eilen paikoilleen. Mittailin myön käämien vastukset ja ne olivat mielestäni tasaiset. Lämmönsäätö ei operaatiosta huolimatta vieläkään pelaa toivotulla tavalla. Kuskin puolen rullalla säätäessä nyt jotain tapahtuu, mutta repsikan puolella puskee jatkuvasti kuumaa niiinkuin ennenkin. Sulakkeen vaihdoin ja mittasin millaista jännitettä närhenmunille tulee, kun lämmönsäätörullia pyörittää. Kuskin puolen rulla tarjoili koko säätöalueella jatkuvaa täyttä jännitettä, paitsi lämpötilan max-asennossa pudotti voltit nollaan. Repsikan rulla taas antoi koko alueelle 0,84 volttia paitsi lämpötilan min-asennossa nosti jännitteen johonkin 7,8 voltin tietämiin. Kuitenkin käännettäessä virrat päälle virta-avaimesta, repsikan puolikin sai täyden jännitteen muutaman sekunnin ajan lämmönsäätörullan asennosta riippumatta . Onko vika nyt siten tuossa lämmönsäätörullassa, vai onko lämmönsäädön älypoksi pimeänä? Käytin sen irti liittimestä ja vilkaisin pääällisin puolin liittimen kunnon . Meisselin jäljistä päätellen boksia oli joskus ainakin yritetty aukoa.
® Mesen Porkkana-klubi
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
kyllä nuo kannattaa vaihtaa molemminpuolin kun ostat uuvet kumit, KANNATTAA MITATA KUMIEN KESKIREIKIEN PAIKAT KUMIN REUNOIHIN NÄHEN ETTÄ OVAT KESKELLÄ
reijät saattaa heittää jopa kolome milliä mikä taas aiheuttaa taka-akselin suoruuteen etuakseliin nähen
jos ne reijät ovat paljon pielessä se tekee vielä sen, että se "lypsää" sen kumin pois paikaltaan vaikka tuntuukin, että ompahan kiree laittaa paikalleen
reijät saattaa heittää jopa kolome milliä mikä taas aiheuttaa taka-akselin suoruuteen etuakseliin nähen
jos ne reijät ovat paljon pielessä se tekee vielä sen, että se "lypsää" sen kumin pois paikaltaan vaikka tuntuukin, että ompahan kiree laittaa paikalleen
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Itse kiinnitin huomiota samaan asiaan. Jäävät nuo eturenkaat juuri ja juuri tuonne puskurin taakse piiloon ja valon suunta on (ja siitä johtuen varjot) vähän tavanomaisesta poikkeva, joten siitä se varmaan johtuu.Väsynyt Mies kirjoitti:Jännä vaikutelma tuossa kuvassa, aivan kuin tuo Auto leijuisi.
® Mesen Porkkana-klubi
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Väsynyt Mies kirjoitti:Mahdatko pahastuo jos tällään tuon omalle työpöydälle taustakuvaksi?
Ei siinä mitään, laita vain. Ilmoittele, jos laatu ei riitä niin pukkaan vähän parempilaatuisen kuvan tulemaan vaikka spostiin. Nettiin en viitsi isompana/paremmalla laadulla kuvia jaella
® Mesen Porkkana-klubi
Ässää on palauteltu kohti entistä loistoa pienin askelin. Tyhjäkäyntiongelmat rauhoittuivat lähes kokonaan lisäilmaventtiilin puhdistamisella. Lämmintä moottoria käynnistettäessä tosin vieläkin ilmenee ajoittain sellaista murhetta, että kytkettäessä vaihde päälle jarrua vastaan kierrokset tahtovat nyykähtää tuonne 500 varvin tienoille. Ennen auto saattoi sammua kyseisessä tilanteessa, mutta puhdistusoperaation jälkeen ei ole sellaista tapahtunut.
Tuossa vielä näkymä moottorista ilmanputsari irrotettuna. Lisäilmaventtiili on edessä keskellä oleva sylinterinmuotoinen kappale, johon tulee sähköpistoke päähän. Otin ko. osain irti piuhoista ja letkuista, bräkliiniä sisään, kääntelyä ja valutusta useaan kertaan toistaen. Mitään WD-40 tai muuta voiteluainetta ei tullut lopuksi laitettua, mutta äkkiäkös tuonne sellaistakin lisää.
Mikä on muuten tämä possin kikkula määräjakajan kyljessä. Vähän tuntui tuolta välistä vuotavan pensiiniä kuten kuvasta näkyy
Yleiskuvaa ilmanputsarin alta
Ylimääräisiä ääniä tuli myöskin jonkin verran metsästettyä ja eliminoitua. Ässän äänimaailmaan eivät sovellu mitkään resonanssit, kolinat tai narinat (pl. matkustajien aiheuttamat). Moottorin oikean puolen kumityynyn vaihdoin jo toistamiseen muutaman kuukauden sisään, kun pakoputki alkoi taas kolisemaan runkoon vedätettäessä . Viimeksi sinne tuli laitettua Febin tarviketyyny, joka oli samanlainen molemmille puolille. Kuitenkin tuohon myydään oikeaa ja vasenta tyynyä eri varaosanumeroilla. Tilasin kokeeksi Saksan pojalta tuollaisen, jonka tälläsin paikoilleen. Oli ehkä hiemna kovemman tuntoinen kumimateriaali, mitä Febin tyynyssä ja ulkonäöltäänkin vastasi sitä alkuperäistä huhtikuussa vaihdetttua tyynyä.. Muutaman kuukauden paikoillaan ollut Febin tyyny oli mennyt pari-kolme senttiä kasaan ja oli niin vetelä, että sen kumin pystyi sormivoimilla puristamaan sinne tyynyn "rungon" sisään. Uusi gummi meni paikoilleen rutiinilla ja pultitkin lähtivät auki kakistelematta. Vaihteiston takapään kannakekumi tuli auton alla tetsatessa tutkittua ja todettua halkeilleeksi ja melko vetelän oloiseksi. Laitoin sitten senkin osan pyyntiin KL:stä. Saatavuudesta ei annettu kyllä takeita.
Eli tuo vasemmanpuoleinen osa oli ominaisuuksiltaan muuttunut tuota oikeanpuoleista vastaavaksi, vaikka mitään murtumia kumissa ei ollut. Kuva siis huhtikuulta.
Tuossa vielä uusien tyynyjen erot noin päällepäin. Oikealla Febi, vasemmalla nyt tilattu osa.
Ovikoteloiden suunnalta kuuluva narina oli seuraavaksi häiritsevin ääni, kun pakoputken resonanssi saatiin pois päiväjärjestyksestä. Rehtijiin kanssa asiasta tuli puhetta ja hän kertoi metsästäneensä W140:stä aikoinaan samaa ärsyttävän äänen aiheuttajaa. Oli purkanut oviverhoilut ja kaikki kunnes syylliseksi oli paljastunut se, että ovipahvin alareuna ja kynnyksen muovilista hinkasivat yhteen pienessäkin tärinässä ja aiheuttivat kyseisen äänen. Rehti neuvoi laittamaan eristysnauhan pätkät ovikoteloiden alle vastinpintaan, joka vastasi kynnyslistaan. Sellaiset tuli investoitua ja narina loppui kertaheitolla. Nyt ajossa kuuluu enää mittaristosta jotain (askelmoottorin ?) raksutusta ja oikealta takaa jotain vaimeata kolahtelua monttuihin ajetaessa. Ääni paikallistuu lähinnä iskarin yläpään tietämille.
Lämmityslaitteen sielun syövereihin piti vielä palata, kun masiina ei ymmärtänyt edelleenkään tehdä muuta, kuin pyrkiä hiostamaan matkustavaisia lämpimällä tai turhankin lämpimällä puhaltelulla. Vesiventtiili koki jo aiemmin kerrottuja kajoavia toimenpiteitä, joten mielenkiinto suunnattiin apparaatin ohjauspuolelle. Lämmönsäätimet ja paneeli taas kerran irti, lämmönsäätörullat kouraan ja pöydölle tutkittavaksi. Putsailin pinnit ja pinnat, taivuttelin rullan pinnejä varovaisesti kontaktin varmistamiseksi ja niputin kyseiset härvelit. Nyt vesiventtiili alkoi totella ainakin rullien ääriasennoissa. Asian pystyi havainnoimaan helposti, kun autoon käänsi virrat päälle, laittoin puhalluksen vaikka 1-teholle ja pyöritteli lämmänsäätörullia vuorotellen. Lämpimälle käännettässä, eli venttiilin avautuessa kiertovesipumppu kuormittui ja sen ääni vaimeni selvästi. Seuraamme mielenkiinnolla, pysyykö valittu lämpötila myös kelien viilentyessä. Nyt kun on tarvinnut lähinnä vain tuota Min-asentoa. Miten tuon sisävalohässäkkä taustapeilin yläpuolella siisteimmin saadaan purettua? Eikö siellä ole joku lämpötilan haistelija-anturi? Ajattelin, että jos tämä episodi vielä jatkuu...
Kuva lämmönsäätörullasta purettuna
Tuossa vielä näkymä moottorista ilmanputsari irrotettuna. Lisäilmaventtiili on edessä keskellä oleva sylinterinmuotoinen kappale, johon tulee sähköpistoke päähän. Otin ko. osain irti piuhoista ja letkuista, bräkliiniä sisään, kääntelyä ja valutusta useaan kertaan toistaen. Mitään WD-40 tai muuta voiteluainetta ei tullut lopuksi laitettua, mutta äkkiäkös tuonne sellaistakin lisää.
Mikä on muuten tämä possin kikkula määräjakajan kyljessä. Vähän tuntui tuolta välistä vuotavan pensiiniä kuten kuvasta näkyy
Yleiskuvaa ilmanputsarin alta
Ylimääräisiä ääniä tuli myöskin jonkin verran metsästettyä ja eliminoitua. Ässän äänimaailmaan eivät sovellu mitkään resonanssit, kolinat tai narinat (pl. matkustajien aiheuttamat). Moottorin oikean puolen kumityynyn vaihdoin jo toistamiseen muutaman kuukauden sisään, kun pakoputki alkoi taas kolisemaan runkoon vedätettäessä . Viimeksi sinne tuli laitettua Febin tarviketyyny, joka oli samanlainen molemmille puolille. Kuitenkin tuohon myydään oikeaa ja vasenta tyynyä eri varaosanumeroilla. Tilasin kokeeksi Saksan pojalta tuollaisen, jonka tälläsin paikoilleen. Oli ehkä hiemna kovemman tuntoinen kumimateriaali, mitä Febin tyynyssä ja ulkonäöltäänkin vastasi sitä alkuperäistä huhtikuussa vaihdetttua tyynyä.. Muutaman kuukauden paikoillaan ollut Febin tyyny oli mennyt pari-kolme senttiä kasaan ja oli niin vetelä, että sen kumin pystyi sormivoimilla puristamaan sinne tyynyn "rungon" sisään. Uusi gummi meni paikoilleen rutiinilla ja pultitkin lähtivät auki kakistelematta. Vaihteiston takapään kannakekumi tuli auton alla tetsatessa tutkittua ja todettua halkeilleeksi ja melko vetelän oloiseksi. Laitoin sitten senkin osan pyyntiin KL:stä. Saatavuudesta ei annettu kyllä takeita.
Eli tuo vasemmanpuoleinen osa oli ominaisuuksiltaan muuttunut tuota oikeanpuoleista vastaavaksi, vaikka mitään murtumia kumissa ei ollut. Kuva siis huhtikuulta.
Tuossa vielä uusien tyynyjen erot noin päällepäin. Oikealla Febi, vasemmalla nyt tilattu osa.
Ovikoteloiden suunnalta kuuluva narina oli seuraavaksi häiritsevin ääni, kun pakoputken resonanssi saatiin pois päiväjärjestyksestä. Rehtijiin kanssa asiasta tuli puhetta ja hän kertoi metsästäneensä W140:stä aikoinaan samaa ärsyttävän äänen aiheuttajaa. Oli purkanut oviverhoilut ja kaikki kunnes syylliseksi oli paljastunut se, että ovipahvin alareuna ja kynnyksen muovilista hinkasivat yhteen pienessäkin tärinässä ja aiheuttivat kyseisen äänen. Rehti neuvoi laittamaan eristysnauhan pätkät ovikoteloiden alle vastinpintaan, joka vastasi kynnyslistaan. Sellaiset tuli investoitua ja narina loppui kertaheitolla. Nyt ajossa kuuluu enää mittaristosta jotain (askelmoottorin ?) raksutusta ja oikealta takaa jotain vaimeata kolahtelua monttuihin ajetaessa. Ääni paikallistuu lähinnä iskarin yläpään tietämille.
Lämmityslaitteen sielun syövereihin piti vielä palata, kun masiina ei ymmärtänyt edelleenkään tehdä muuta, kuin pyrkiä hiostamaan matkustavaisia lämpimällä tai turhankin lämpimällä puhaltelulla. Vesiventtiili koki jo aiemmin kerrottuja kajoavia toimenpiteitä, joten mielenkiinto suunnattiin apparaatin ohjauspuolelle. Lämmönsäätimet ja paneeli taas kerran irti, lämmönsäätörullat kouraan ja pöydölle tutkittavaksi. Putsailin pinnit ja pinnat, taivuttelin rullan pinnejä varovaisesti kontaktin varmistamiseksi ja niputin kyseiset härvelit. Nyt vesiventtiili alkoi totella ainakin rullien ääriasennoissa. Asian pystyi havainnoimaan helposti, kun autoon käänsi virrat päälle, laittoin puhalluksen vaikka 1-teholle ja pyöritteli lämmänsäätörullia vuorotellen. Lämpimälle käännettässä, eli venttiilin avautuessa kiertovesipumppu kuormittui ja sen ääni vaimeni selvästi. Seuraamme mielenkiinnolla, pysyykö valittu lämpötila myös kelien viilentyessä. Nyt kun on tarvinnut lähinnä vain tuota Min-asentoa. Miten tuon sisävalohässäkkä taustapeilin yläpuolella siisteimmin saadaan purettua? Eikö siellä ole joku lämpötilan haistelija-anturi? Ajattelin, että jos tämä episodi vielä jatkuu...
Kuva lämmönsäätörullasta purettuna
® Mesen Porkkana-klubi
Itse otin sen meisselin avulla, koko hässäkkä siis lähtee yhtenä yksikkönä irti, kun sen oikealta puolelta varovasti meisselillä napsauttaa katonrajasta irti. Vaihdoin samalla sen haistelijan, kuten myös imurinkin hanskalokeron oikealta puolelta (mulla kans automaatti-ilmastoinnissa edelleen jotain pientä häikkää, turhan kuumaa pukkaa välillä ja aikamoista viivettä löytyy myös lämpötilansäädössä kun rullaa kääntää )TNewa kirjoitti: Miten tuon sisävalohässäkkä taustapeilin yläpuolella siisteimmin saadaan purettua? Eikö siellä ole joku lämpötilan haistelija-anturi? Ajattelin, että jos tämä episodi vielä jatkuu...
]
Ulkomaan foorumeilta lueskeltuna: ovat kovasti varoitelleet noista tarvikemoottorityynyistä, eivät tahdo kuulemma kestää mitään. Itse koitankin ostaa alkuperäistä aina kun mahdollista (paitsi jos hinnat ovat aivan järjettömiä, kuten joissain tapauksissa on tullut vastaan...)