W124 300CE-24, Perkl, kolmion takaa tuli makiasti eteen..

Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hmm, kuulostaa siltä että kusettivat ko. päästölapun ja ottivat rahat pois.

Tekevät sitä myös täällä turussa...
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Joo mikä parasta, kävin nyt vasta illasta autolla katsomassa päästölappua konttorilta, niin mitattu Lamda arvo on 1.05, eli siis auto käy laihalla. Eli ei ne vittu edes säätynyt seoksia kohdalleen.
Kaippa ne yrittää polttaa määntiin vielä reijät niin sehän on sit siinä.

Että nyt siinä on ehkä kansiremppa edessä, mutta kohta siinä on alakerta, ja sen jälkeen sen voi tuikata tuleen.
220.128 Black devil
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

elä nyt ota noin raskaasti, ei mersua tollasen takia tuikata tuleen :shock:
tollanen mersun koneen mäntähän kestää jopa sen jos venttilin kanssa törmäävät :twisted:
se oli vena mikä antautu :lol:
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

että näin, kyllä vituttaa, tässä lopputulos: Otin sähköpostitse alustavasti yhteyttä Alppilan huoltoon: (äidinkielellisiä virheitä toki on. En ole koskaan ollut hyvä äidinkielessä mutta sanoman pitäisi tulla selväksi)
Kryptonite kirjoitti:
Hei

Haluan ilmoittaa että reklamoin 17.8.11 tapahtuneesta ”huollosta” vielä kirjallisena ja tulen ottamaan vielä yhteyttä kuluttaja-asiamieheen ja tulen vaatimaan rahojani takaisin, lisäksi korvausta muista kuluista.( Katsastus ja matkakulut.)
Nimittäin jos olisin tietänyt oikeasti homman nimen että te vain rahastatte ettekä korjaa ja eikä ole edes halua korjata, niin emme olisi ikinä tulleet sinne asioimaan. Ja emmekä olisi vieneet sitä katsastukselle.

olen tilannut teiltä ajan huoltoon ja vikakuvauksessa lukee selvästi suomeksi, että Häkä HC, on korkea (256), ja seokset ovat päin metsää. Jätin erillisen lapun työtilauslapun päälle, että seokset: ilmamäärämittari, eha ja polttoaineenpaine.

Keskiviikko aamupäivästä klo 10.16 tulee tekstiviesti että:

Ajoneuvonne BBF-372 on valmis noudettavaksi. työnumero 95999.
Määräyksen loppusumma on 183,52€. Alppilan autohuolto oy, puh 075-3265510
Huolto tervetuloa.

Viestin luettua soitin vielä kyseiseen numeroon varmistaakseni että kaikki on kunnossa.
numerosta 075-3265510, kun kysyin että tuliko autoni kuntoon seoksien säädöllä, niin vastattiin että
kaikki on kunnossa ja päästöt on mitattu HC 60. Kysyin onko siitä olemassa päästömittaus dokumentti. ja vastattiin kyllä.
Vastasin hyvä ja tulen hakemaan töiden jälkeen.

Auton noudossa, huollon palvelussa, maksettuani autoni, niin sitten ruvetaan sanomaan ettei autoni olekaan kunnossa. Todellisuudessa kuulemma moottorilla on ajettu 400tkm, kuin mitä mittarissa on 216tkm.(perustuu mihin, näyttöä?)
Että koneremontti on edessä, mutta heidän antamalla päästötodistuksella auton toki saa katsastettua päästöistä. Lisänä kerrottiin rahastuksen jälkeen että Häkäarvo HC nousee tyhjäkäynnillä hetken kuluttua.
Kysyin vielä erikseen, että mitä tarkoittaa hetken. Vastaus oli noin 2min. Kysyin vielä erikseen myyjältä, että jos haen päästöt jostain muualta konttorilta, niin meneekö se päästöihin? Vastaus oli vain että kun ei käytä 2min pidempään autoa. Mutta suomen lakihan kieltää yli 2min pidempään kestävän tyhjäkäynnin käytön ainakin kesäaikaan, eli sehän riittää vallan mainiosti.

Mitä tämä tällainen palvelu oikeasti on? Toin auton huoltoon. Olen käsittänyt että autohuollossa korjataan autoja?

Eikö tässä tapauksessa olisi pitänyt ottaa minuun yhteyttä kun auto oli työnalla, että autossa on havaittu konevaurio että mitä tehdään? Palvelualan perusjuttua?
eikä ilmoiteta asiakkaalle että auto on valmis ja kunnossa. Eihän se ole valmis ja kunnossa!

Mikä parasta Isäni käytti seuraavana päivänä autoa katsastuksella aamusta, niin katsastusinsinööri mittasi autosta päästöt, Ja Häkä HC oli 200!, eikä siinä kaikki. Lamda: 1.05! , eli seoksetkin olivat laihalla. Eli ei ollut säädetty kohdilleen ja seoksen säädöllä
Ei ole tässä tapauksessa mitään tekemistä Konevian kanssa. Seokset voi toki säätää kohdilleen, mutta HC nousee, mutta olin tilannut että seokset säädetään kohdilleen, mutta olitte huollossa jättäneet laihalle pienemmän häkäarvon toivossa, ettekä edelleenkään kysyneen minulta, Auton omistajalta, mitään. Siitä ette kertoneet mitään missään vaiheessa, se selvisi minulle katsastuskonttorin mittaamista arvoista. Tiedättekö mitä seuraa pidemmässä juoksussa laihat seokset? Mäntävikaa!

Katsastus lopputulos HYLÄTTY, ja sitä en tiedä mistä autosta olette päästödokumenttinne päästöt ottaneet, että HC- ero on noin suuri 60-200. Koska joutokäyntiä ei ollut katsastuksella missään vaiheessa yli 2min. Tämä rupeaa kuulostamaan jo pirun laittomalta toiminnaltamiten te toimitte. Minusta teiltä pitäisi viedä täysin oikeudet pakokaasumittaukseen ylipäätänsä.

Sitten kun luin tuota kuittia jonka annoitte minulle, niin siinä lukee vikakoodilukua ja asiakasvalitusvikojen korjaus! Ensinnäkään minä en ymmärrä miksi olette lukeneet ne vikakoodit koska niitä en tilannut. Olin itse lukenut vikakoodit ja kerroinkin vikakoodit.
Toiseksi ei ole asiakasvalitusvikoja korjattu!

Isäni kävi tänään paikanpäällä puolestani, koska olin töissä. Niin siellä vaan pyöriteltiin päätä kuulemma H Moilasena. Ihmetteli että miksi katsastusinssi alppilan päästödokumentista huolimatta halusi tarkistaa päästöt. Sitten alppilan pavelutiski totesi että mitään ei voi tehdä, että suositellaan korvaavaan koneen etsimistä.
HEI HALOO, Moottori on täysin korjattavissa. Ja tässä tapauksessa, vika jää kansipuolelle koska korkea Häkäarvo HC ongelma esiintyy vain tyhjäkäynnillä, niin viittaa Venttiilivarrenkumeihin, taikka venttiilivikaan. Eli ei edes viittaa mäntävikaan päästöistä päätelleen kierroksilla.
Ja te sanotte että koko moottori täytyisi ostaa tilalle. Herää vaan kysymys että millainen huolto te oikein olette? Ja mikäs se teidän erikoismies siellä oikein onkaan, jota piti erikseen odottaa että palailee lomalta, kun hän tietää näistä vanhemmista autoista kaiken.
Minusta rupeaa näyttämään ettei taidakaan tietää. Haluaisin tietää mihin muuten perustuu teidän arvio että autolla on ajettu yli 400tkm, koska mitä merkkejä ei autossa edes ole. Että yleensä kun tällainen väite nostetaan esiin, niin pitää olla myös kunnon näyttöä asiasta mihin väittämä perustuu, pitäisi miltein herjauksesta nostaa syyte. Esim Venttiilivarrenkumeja menee paljon vähemmilläkin ajetuilla kilometreillä ja eikä ne kilometrit, vaan lähinnä se ikä. Kumi kuivuu ja kovettuu. Varsinkin jos seisoo pitkiä aikoja. Kuten tässä tapauksessa, koska on ainoastaan kesäkäytössä. Asioistakin kannattaisi ottaa pikkasen selvyyttä ennen kuin päättelee pienessä mielessä mitään.

Terveisin, ensimmäistä kertaa asiakas ja samalla viimeistä kertaa.

-Timo"
220.128 Black devil
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

mitattu Lamda arvo on 1.05, eli siis auto käy laihalla
Happi oli siis matalalla ?
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

dealer kirjoitti:
mitattu Lamda arvo on 1.05, eli siis auto käy laihalla
Happi oli siis matalalla ?
happi O2 tyhjäkäynnillä, 1.06 kierroksilla 1.21

Tosin tuossahan perkel vuotaa toi putkikin, tai siis katti, jostain itsekatin kohtaa. Katalita taaksepäin putki on uusi.
Pitäisi vaihtaa vanha katti takas takaisin kun on kuin uuden näkönen, kun eihän se vika siinä ollut.. Ton sain petehriltä ja siitä jo rahatkin sain jo takas, se oli sellanen kokeilu. Tosin vuotohan nostaa happea.

Tai vuodostahan valitti katsatusinssi todeten, että tässähän vuotaa putkikin ja sehän jo kuulee.

tässä on nämä katsastuskonttorin arvot:

hiilivety HC 210
hiilimonoksidi 0.06 kierroksilla 0.07
happi O2 tyhjäkäynnillä, 1.06 kierroksilla 1.21
hiilidioksidi 14,45 ja kierroksilla 14.16
lamda 1.05

Keväällä samalla katilla

Arvot oli

Tyhjäkäynti: HC= 258, CO= 0.16 , C02=14.11
kierroksilla 2000r/min: HC= 54, CO= 0.06 , C02=14.88 ,Lamda= 1.01
220.128 Black devil
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

OT: Huomauttaisin edelleenkin, että:

HC = hiilivety = palamaton polttoaine/öljy

CO = hiilimonoksidi = häkä
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Sieltähän mennee liikaa palamatonta läpi eli toisin sanoen palaa joko öljyä liikaa tai bensaa jää polttamatta... :roll: Muut arvot on kyl OK, mut toi lambda ihmetyttää ku ilmaa ei oo kuitenkaan liikaa... Eihän se putki vaan satu vuotaan ennen lambda-anturia, se nimittäin selittäs ton tyhjäkäynnin korkeen HC:n ja ilman määrän.. :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

RoopeK kirjoitti:Sieltähän mennee liikaa palamatonta läpi eli toisin sanoen palaa joko öljyä liikaa tai bensaa jää polttamatta... :roll: Muut arvot on kyl OK, mut toi lambda ihmetyttää ku ilmaa ei oo kuitenkaan liikaa... Eihän se putki vaan satu vuotaan ennen lambda-anturia, se nimittäin selittäs ton tyhjäkäynnin korkeen HC:n ja ilman määrän.. :roll:

Pakoputkiston vuotokohta on merkityksellinen, jos vuotokohta ennen lambdaa (saa happea pakoputkeen) niin ECU lisää polttoaineen määrää (luulee että sylinteristä tulee liikaa happea) jolloin CO-pitoisuus lisääntyy. jos vuotokohta lambdan jälkeen lisääntyy pakokaasujen O2-pitoisuus, joka näkyy kaasuanalysaattorissa putken päässä.

LAINATTU http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=68491

Onko mitään hyvää konstia millä saisi testattua että valskaako pakosarjaa

Pakokaasusta sen verta, että bensaa minusta jää polttamatta eikä niinkään pala öljyä. Ja eikö sitten häkä arvon pitäisi nousta jos öljyä polttaa?
Viimeksi muokannut kryptonite, 19.8.2011 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black devil
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

kryptonite kirjoitti:Onko mitään hyvää konstia millä saisi testattua että valskaako pakosarja
Aika hyvin saa selville, jos on joku ohkainen putki, jonka toinen pää on korvassa ja toisella kuulostelee eri liitoksia – pienikin vuoto röpöttää melkoisesti. Itsellä vuotaa etummaisen pakosarjan ja -putken liitos.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

niin persutuu siihen, ettei tuo savuta sinistä savua, tästä päättelin että ei myöskään pala öljyä. öljyä ei kulu kovinkaan paljoa. Se öljy mitä kuluu, niin vähän vuotaa. Kannentiiviste.

pakokaasu on mielestäni oikeastaan suoraansanottuna valkoista.
Ja tosiaan pitkään tyhjäkäynnillä käyttää, niin pakoputkesta rupeaa neste valumaan, niin kaippa se on sitä bensa mikä valuu. Ja bensa yleensä haiesee voimakkaasti joutokäynnillä että ainetta saa tosiaan liikaa.

Mutta tosiaan täytyy tuota yrittää nyt kuulostella sitten putkella. Jos se helvetti onkin tuossa.
220.128 Black devil
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

katoppa ettei oo pakosarja halki. mulla oli, ja ei menny päästöist! Tuol toisaal kun AkiP kirjotti pakosarjan hitsauksesta ni tuli mieleen että mulla se oli syynä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

ok Täytyy yrittää tutkia.

Sitten, osaako joku sanoa jos moottori polttaa öljyä, nouseeko tällöin myös CO =Häkä arvo HC arvon lisäksi ja pieneekö O2 - happiarvo? Ja eikö lamda arvon pitäisi olla alle 1? NS rikkaalla?
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Eilen ajoin autoon sitten mäntsälään ja laitoin seisontaan.

Ajeltiin iäsukon kanssa kahdella autolla, ja ohittelin kaasu pohjassa sitten faijasta ohi. kyselin että pölläyttääkö sinistä savua, niin sanoi ettei sieltä mitään sinistä savua tule. Puhtaasi palaa.

Kyllä jos siellä venttiilivarrenkumit valskaisi, niin pakkohan sielä olisi tulla sinistä savua.

"Venttiilikumien vuotaessa palotilaan pääsee öljyä joka aiheuttaa ongelmia, mahd. rikastaa seosta. Mikäli männänrenkaat vuotavat, pääsee palamatonta kaasua kampikammioon joka tuuletuksen kautta kulkeutuu imukanavaan ja sieltä takaisin sylinteriin jolloin seos saattaa rikastua."

Tutkin putkea eilen, niin ainakin yksi vuoto löytyi, heti katalysaattorin jälkeen toisesta putken liitoskohdasta katalysaattori-keskivaimetaja. Kuskinpuoleinen.
Välissä on aivan uusi tivarikin. mutta sieltä vuosii reippaasti.
Eli tästä voimme päätellä että seokset aivan päin persettä koska happiarvo ei näy nousevana.
Niin ja kupariputkella yritin kuunnella pakosarjasta, mutta enpä mitään kuullut, täytyy ensiksi korjata tuo selvä vuoto jonka jälkeen yrittää paikallistaa pakosarjan vuotoa.

Jotenkin tuntuu, nyt siltä että pitäisi hankkia vain uudet, pakosarjat, katti ja säädöt kohdilleen.
Sergey kirjoitti:katoppa ettei oo pakosarja halki. mulla oli, ja ei menny päästöist! Tuol toisaal kun AkiP kirjotti pakosarjan hitsauksesta ni tuli mieleen että mulla se oli syynä.
mites sinulla, kun oli tuo pakosarja halki, niin oliko teho hukassa? Huono vääntö? millaset oli arvot katsastuksella?

Minusta tuossa ilmenee kuitenkin sellaista että että teho, vääntö on hitusen kateissa, mutta nyt kun kokeilin vähän nopeutta, niin 200 näytti ottivan herkästi, kun ennen pysähtyi seinään 160km/h. Mutta tähän oli ratkaisu kaasuvaijerin läpivikumi. kiihtyvyys kuitenkan ei ole mielestäni sellainen kuin pitäisi.

Lisäksi mitä vaikuttaa happianturissa toi pasta 0009897651?
http://www.w124performance.com/service/ ... 3-5303.pdf

Itse en kyseistä pastaa laittanut happianturiin.


http://partscatalog.ru/mercedes/1/car/1 ... 520/14/060
220.128 Black devil
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jiitek kirjoitti:Ei muuta ku tänne vaan... on näitä tehty ja öljyvuotoja korjattu. :hang: :D
Sergey kirjoitti:mulla tuo moottorin kylki on vain kostea. suurinosa öljystä kuluu ventiilinkumien kautta. Ja sen kyllä aamulla huomaakin kun joutuu heti ajamaan satasta pihasta lähtien ja aamuruuhkaan kaasutellessa saa takanatulijat sinisen pilven nautinnoksi. Kesällä ölppää kuluu enemmän kuin talvella.

Mikäs on jiitekin hinta työlle
Saahan tänne heitellä väliin ja hymiöitä laittaa.. :wink:

Taitaa puolille päivin mennä että kansi on pöydällä ja auto pihalla, siinä kun kuskaat kantta ees sun taas koneistamolle ja pistät vielä koneen nippuun niin päivä hurahtaa.
Päälle vielä koppuroina olevien huohotinletkun metsästystä ja pakosarjojen oikaisua/hitsaamista niin oma hommansa niissäkin on... :wink:

Itellä on niin paljon kaikkee muuta rästissä, että kyllä tällä hetkellä myyn ei oota ja lähinnä aiemmalla vinkkasin surullisen/iloisenkuuluisaan Eldon 24-venaseen :D
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Tänään yrittelivät alppilasta soitella, todennäköisesti nauhottaen puhelua, mutta väärään aikaan. Olin töissä. Sanoin että soittaa 3 jälkeen. Noh odottelin miltein tunnin ei kuulunut. menin suihkuun, niin eikö sillä välin pitänyt soitella. Yritin soittaa takaisin, niin eipä numerosta enään vastattu. Olisin sanonut pari asiaa.

Eli mitä nyt olen kiireideni aikana havainnut huollon jälkeen.

-Että autossa vuosi pakoputki katin jälkeen (jota esim eivät muka huomanneet huollossa seoksia säätäessä), mutta Pakokaasuarvoissa hapen kohdalta ei ollut havaittavissa suurta hapen kasvua vaikka putki vuosi?
-Lamda anturi 1.05, laihalla?
-pätkii putkessa kun kaasun päästä nopeasti kierroksilta. (sytkäkatkoksia laihan seoksen vuoksi)

Arvot konttorilta:
hiilivety HC 210
hiilimonoksidi 0.06 kierroksilla 0.07
happi O2 tyhjäkäynnillä, 1.06 kierroksilla 1.21
hiilidioksidi 14,45 ja kierroksilla 14.16
lamda 1.05

Eli tästä päättelin että ovat alppilassa säätäneet seokset pakokaasutesterillä, vaikka seokset täytyy säätää lamdan ehdoilla, tapahtuu oikeaoppinen säätö kuulemma Pulssisuhdemittauksen avulla, mitataan (9-napainen liitin, mikä löytyy konehuoneesta kuskinpuolen lokasuojan päältä. nastat 1 ja 3)

Kuva

Eli nyt kun seokset ovat laihalla, niin automaattisesti HC, palamattoman bensan osuus kasvaa, koska liian laihalla seoksella syntyy sytytyskatokset ja tämän vuoksi ei polta oikein)

Eli seokset ei saa olla liian laihalla ja eikä rikkaalla.

Yleensä laihan seoksen voi päätellä pakokaasutesterissä alenevasta hapen määrästä, mutta tässä tapauksessa koska putki vuotaa heti katin ja välivaimentimen välisestä kuskinpuoleisesta liitoksesta, niin hapen määrä kasvaa. Joten seoksia ei voinut mitenkään säätää pakokaasumittauksella kohdilleen ja kuulemma näin ei ikinä saa edes tehdä, koska ei onnistu, vaikka putki edes vuotaisikaan!

Seokset säädetään pulssisuhdemittauksella oikeaoppisesti. Ja mistä tiedän että alppilassa on säädetty pakokaasutesterillä. Siitä että miten voi olla happi ja muut arvot kohdillansa pakokaasutesterissä, paitsi HC ja lamda, kuin että on säädetty päästöt pakokaasumittarin avulla!
aivan mahdotonta säätää muita arvoja kohdilleen ,ilman pakokaasutesteriä!

Eli enään en maksa kenellekkään tämän asian puitteissa.

Kun minulta löytyy aikaa, niin korjaan putken vuoron, ilmeisesti putkiston vaihdon yhteysessä minulla on jäänyt pultit löysälle, vaikka olin kyllä tarkistavinani että kaikki kiirellä.
-Ja hommaan oiken mittarin ja säädän sekoset kohdillensa itse, ja käytän päästöillä. Ja jos rupeaa meneen päästöihin, niin teen kyllä Alppilalle selväksi tämän ja taidan ottaa saksaan yhteyttä suoraan Bosch Car Servicee joilta alppila on luvat saanut harjottaa kyseisen nimen alla, että tälläistä huoltoa täältä.
Mutta katsotaan koska aikaa löytyy, nyt on vaan pitänyt niin perkeleen kiirettä omalla työrintamalla, jonka vuoksi
ylipäätänsä vein auton laittoon alppilaan, kun aikani on kortilla. Ajattelin pienessä mielessä että he tekisivät sen vaivattomasti pientä korvausta vastaan.
Vitut!
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Olisi taas aika nostella topicia ylös.

http://www.landiss.com/mixture.htm

On my 1991 560SEC the "X11 diagnostic connector" is mounted on the inside of the left fender, behind the ABS controller. It has a round screw-cap. On some cars (California?) there is also an "X11/4" between the two firewalls - don't get them confused.
The signal provided at pin 3 of X11 is called the "lambda on/off ratio" signal. It is convenient to use pin 2 of the same connector as a ground reference.
This lambda signal is not a replica of the voltage from the oxygen sensor. Instead, it is a constant 100 Hz pulse whose duty cycle indicates the hunting of the fuel injection for an ideal mixture by switching back and forth between very slightly rich and very slightly lean.
Mercedes has chosen the less common definition of "duty cycle" in this case. They are referring to the percentage o f the entire pulse period during which the voltage is zero, not the time when it is near battery voltage (mine was +13.6 V when the battery was +14.0 V). In other words, if the pulse rests at ground for 7 milliseconds and then rises to +13.6 V for 3 ms, the duty cycle is considered to be 70% (see oscilloscope trace at right).
If you have an oscilloscope to measure this timing, fine. If not, it can still be estimated with a voltmeter. Since continuous "0 volts" would be considered 100% and continuous 13.6 V would count as 0%, just measure the voltage between pins 2 and 3 of X11 and divide that by 13.6. Next subtract that ratio from one, and convert the result to percent.
For example, if the meter reads 4.0 V, first divide 4.0/13.6 = 0.294. Subtract 1.0 - 0.294 = 0.706, or 71%. In equation form:
Duty Cycle = [1 - (V{pin 3}/V{max})] x 100%
Remember that if the oxygen sensor is doing its job and the system is operating closed-loop, the reading will jump around, so you might see readings from 5 V to 7 V and have guess at an average.

0v = lean
13.6v = rich


Voikohan kyseisiä ohjeita noudattaa?

http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... cycle.html

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pulssisuhde

tarvittavat työkalut:


Seossuhde joka olisi optimaalinen katalysaattori autossa 14,7:1 lamda =1V

kutakuinkin lähelle yrittäisi säätää 375mv = Lamda 0.99 14.5:1

http://ryydis.homeip.net/www/volvo/seos.htm

Tiedossa olisi kansiremonttia, siitä on neuvotellut vielä kesken, että kuka sen tekee ja milloin.

Saksasta tuli jo uusi alkuperäinen katti tilattua ja putkistoneen pakosarkoista taaksepäin. Mutta kattia ei autoon laitetta ennen kuin kansiremppa on tehty. Uuutta kattia ei ruveta rikkomaan

http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... ation.html

positive lead in pin #3 of the X-11 connector and neg to ground. Or pin #2 The meter will be showing a percentage reading. With the engine at operating temp. you want to get a reading of 47 - 51%.

the higher the duty cycle, the WEAKER the mixture.

http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... -help.html
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Tänään tuli uusi ja alkuperäinen putkisto saksasta, joka jää nyt odotteleen että saa tuon kansirempan eka tehtyä.. Ei kannata uutta kattia vaihtokuntoon laittaa..

Kuva

sähköliittimet ja tarvittat kilpetööritkin sain haalittua. Täytyy liittimet laittaa kuntoon autosta ennen kansiremppaan viemistä, niin saa ropaaja sitten helposti laitettua johdot oikein. ilman liittimiä täytyy tietää mihin tulee mikäkin kun vanhat liittimet hapertu..
220.128 Black devil
Avatar
Juse
Viestit: 133
Liittynyt: 18.10.2010 11:55
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Juse »

Mistäs sivustolta tilailit putkiston?
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Riman nimi lukee kuvassa pakkausteipissä. Ei se mikään ilmainen ollut. On muuten 100% alkuperäinen. Ei ole tarvike.

Minulla olisi muuten uusi tarvike putkisto katista taaksepäin. Tai on se autossa kiinni tällä hetkellä. Viime kesänä laitettu. Ajettu max 300km
100€ olis hinta uudenkarhealla väli ja takavaimentimella..
Huom kyseessä siis ei ole alkuperäinen
220.128 Black devil
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mitäs ne liikkeessä sanoivat, saitko jo yhteyden sinne päin?
Kein siknatuur
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Sampo N. kirjoitti:Mitäs ne liikkeessä sanoivat, saitko jo yhteyden sinne päin?
Mistähän firmasta on kyse? Mihin olisi pitänyt saada yhteys?
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

tänään tuli käytyä herättelemässä coupe henkiin, näin viimeisen kesälomapäivän kunniaksi..

Mutkia tuli matkaan.. Akku aivan tyhjä vaikka napa oli akusta irti.. Akku vaihtoon. Noh tilapäisesti saatiin akkuun kyllä virtaa..

-Vaihdevivusto ei sitten liikahtanut mihinkään P-asennosta. Lopputuloksena vika oli virtalukon vaijerissa. Oli ryytynyt. vaijeriin vähän aseöljyä ja edestakaista venklailua, niin johan rupes taas pelittään.

- Konepellin vaijeri tuli vaihdettua vihdoin ja viimein.

-Kaasupoljin vivusto tuli vaihdettua, ja vihdoin tuli kaasun säädöt kuntoon. Nyt on ASR-asentotunnistin stoppairt oikein säädetty suhteessa vaijeriin. Tuli kaasustakin huomattavasti hätäsempi..

-Seokset tuli säädettyä, noin piirtein lamda-anturin suhteen. Dyty Cycle on noin 45-51% lämpösellä koneella tyhjäkäynnillä.. Eipä saanut kovin helposti säädettyä.. taitaapi koneessa olla vähän jotain häikkää, kun optimaalinen oli 47-50%, huomattavasti pienempi heitto alue.. Ilmeisesti suositeltavaa on että hitusen rikkaalla, kuin laihalla..

-Imunokan asentoanturan, liitin uusittu.

-Ehan liitin jäi uusimatta, kun unohtu se kolvi ottaa mukaan..


-Nyt olisi auto kutakuinkin siirtokunnossa kansiremppaa varten..
220.128 Black devil
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Eli säädin tuossa Duty Cyclen kuntoon, Arvo on kunnossa tyhjäkäynnillä,noin 46-50% mutta kun kierroksia nostaa, niin duty cycle putoaa, reippaasti alle. 20-30% Rikkaalle!

Niin ja vikakoodeja mokoma ei anna..

Aivan kuten tässä videossa, mutta ei ihan näin paljoa.
http://www.youtube.com/watch?v=UOfME5uoPJo

sen kun pitäisi olla näin

http://www.youtube.com/watch?v=LFbZ-q2R71I

Ammattilaiset, mitä mieltä olette?

Ei kellään olisi tässä pääkaupunkiseudulla ehjää M104.980 moottorilla olevaa autoa?

Haluaisin autostasi vain mitata tuon duty cyclen ja verrata vähän omaani, että mitä sen kuulu olla.
220.128 Black devil
Avatar
Taikuri
Viestit: 10
Liittynyt: 12.6.2012 15:21
Paikkakunta: "Suur"kouvola

Viesti Kirjoittaja Taikuri »

Tervehdys kaikille tasapuolisesti :)

Itse ihmettelen myös tuota samaista ongelmaa pienine tyhjäkäynteineen ja sammumisineen. Myös mulla toi lukema pienenee kun pyy maailmanlopun edellä, mutta seuraavat havainnot huomioiden:

- pakokaasuissa jäännöshappea ~6%
- lukema alkaa heittelehtiä vasta koneen lämmettyä normaaliin lämpötilaan
- tyhjäkäynnillä lukema tippuu lähes nollaan

Eli oma diagnoosini on, et kaikki johtuu vaan ilmavuodosta, melko isosta sellaisesta.

Perustelut:

Lambda puuttuu peliin vasta kun kone lämmin. Kun se puuttuu peliin, sille ajetaan happirikasta pakokaasua, jolloin se pyytää lisää leipää peliin. Kun hapen määrä ei tipu, pyydetään taas lisää jne. Kun kaasua polkaisee, nousee arvo hetkellisesti jonnekin 35% paikkeille.

Eikös Kryptollakin ollu kaasuissa happea jotain prosentin luokkaa? :?:
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

http://www.youtube.com/watch?v=5syKYwfEyCo

his partucular example the duty cycle periodically goes down (together with RPM), returns back on 50 % and goes down again.. The problem is caused by faulty KE jetronic control unit. Control unit does not control an idle valve switch (there is no signal to the idle valve switch at all). A video with properly working control unit can be found here : http://www.youtube.com/watch?v=LFbZ-q2R71I

Ite olen kyllä vaihtanut tuon ruiskuohjainboxinkin ja ei vaikutusta.
en usko vian kyllä olevan siinäkään ja edelleen vikakoodeja ei saa

vikakoodit voi lukea kun heittää pelkän sytysvirranpäälle ja mittaa samoista nastoista.

(DWELL) - on/off fault codes for KE JETRONIC 3.1 control unit.

The control unit displays faults currently present via the on/off ratio .
The on/off fault codes are listed below:

On/off fault codes with ignition on:
0% Unused
10% Idle speed contact at throttle switch not opening
20% Full load contact at throttle switch not opening
30% Coolant temperature below 70°C
40% Air flow sensor potentiometer malfunction
50% All input signals are OK. No faults
60% Vehicle speed limitation signal active
70% Start signal active
80% Selector lever in “DRIVE“ position
90% Electro-hydraulic actuator current implausible
100% Unused

On/off fault codes with engine running:
0% Control unit receives no voltage or is defective
10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
20% Full load contact defective or incorrectly connected.
30% Short or open circuit between coolant temperature sensor and control unit or the temperature sensor is defective.
40% Short or open circuit between air flow sensor and
control unit or the air flow sensor is defective.
50% Oxygen sensor not at operating temperature, open circuit or defective.
60% Vehicle speed signal to the control unit implausible
70% Control unit receives no RPM signal.
80% Interrupted data exchange between ECU and ignition control unit (EZL).
90% Current at electro-hydraulic actuator out of range.
95% Deceleration fuel shut-off active.
Values Oscillates: All signals are OK. No fault in monitored signals.
220.128 Black devil
Avatar
Taikuri
Viestit: 10
Liittynyt: 12.6.2012 15:21
Paikkakunta: "Suur"kouvola

Viesti Kirjoittaja Taikuri »

Siis mistä et saa vikakoodeja? Siitä 16-napaisesta pistokkeesta?

Minkä lukeman saat tuosta 9-napaisesta, kun laitat virrat päälle? Ja tuleeko sulla muuten 100Hz pistokkeen taajuudeksi? Mulla antaa ~81Hz... :?

Jos lopetan käynnnistyksen niin, et kone ei ehdi lähteä käyntiin, niin arvo on joko 20% tai 30%. Virran päällelaitossa - riippuen koneen lämpötilasta, saan joko 70% tai 50%.

Mulla siis sama auto / kone, paitsi et sulla on ASR ja mul ei.

Nii ja sit on semmonen erityispiirre, et kun ongelmat alko reilu kuukausi sitten, niin vekotin kasteli tulpat aina kun koitti lämpimänä käynnistää. Otin käynnistyssuuttimen johdon irti, ja mittasin siihen tulevan jatkuvan jännitteen ja maan. Nyt suutin irti ja tilalla tupakansytkäriin tuleva viritys jota käytän käynnistäessä. Hyvin pelaa noinkin... :oops:
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Taikuri kirjoitti:Siis mistä et saa vikakoodeja? Siitä 16-napaisesta pistokkeesta?

Minkä lukeman saat tuosta 9-napaisesta, kun laitat virrat päälle? Ja tuleeko sulla muuten 100Hz pistokkeen taajuudeksi? Mulla antaa ~81Hz... :?

Jos lopetan käynnnistyksen niin, et kone ei ehdi lähteä käyntiin, niin arvo on joko 20% tai 30%. Virran päällelaitossa - riippuen koneen lämpötilasta, saan joko 70% tai 50%.

Mulla siis sama auto / kone, paitsi et sulla on ASR ja mul ei.

Nii ja sit on semmonen erityispiirre, et kun ongelmat alko reilu kuukausi sitten, niin vekotin kasteli tulpat aina kun koitti lämpimänä käynnistää. Otin käynnistyssuuttimen johdon irti, ja mittasin siihen tulevan jatkuvan jännitteen ja maan. Nyt suutin irti ja tilalla tupakansytkäriin tuleva viritys jota käytän käynnistäessä. Hyvin pelaa noinkin... :oops:
En ole mitannut vikakoodeja 9 napasesta. Ainoastaan 16 napasesta. Auto on mätsälässä ja minä helsigissä. Mittaan ensikerralla jos antaa jotain vikakoodeja 9 napasesta.

Mulla kasteli aikoinaan tulpat, kun virrajanjakajan kansi ja pyörijä oli kaput.
Saattoi sammua ajossa ja kasteli tulpat. Joutui odottelmaan 30min-tuntiin että lähti uudelleen tulille jos ei kuivannut tulppia.
ja lämpimänä ei lähtenyt käyntiin välttämättä myöskään.
220.128 Black devil
Avatar
Taikuri
Viestit: 10
Liittynyt: 12.6.2012 15:21
Paikkakunta: "Suur"kouvola

Viesti Kirjoittaja Taikuri »

Siis eikö se 16-napainen anna ees sitä ykköstä (ei vikaa) :?:

Sit katselisin boksin ja vikapistokkeen välisiä johtoja jos kerran kahdella eri boksillakin oot kokeillu.

Oon katsellu läpi kaikki paikat mitä täällä ja ulkolaisillakin foorumeilla on ehdoteltu, mut mielestäni kaikki on niinkun pitääkin. Tuo ilmavuoto on vielä tutkimatta tarkemmin. Vaan ellei sitä löydy, niin sit alkaa olla konstit vähissä
:help:
kryptonite
aktiivimeseläinen
Viestit: 1311
Liittynyt: 20.1.2007 19:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kryptonite »

Käväsin tänään motonetissä hakemassa tälläsen alipainepumpun..
Tosin tutkiakseni faijan 220CDI:tä kun o vähän väännöt hukassa ja aika paljon viivettä. Epäillään alipainevuotoa..

Tosin tällä saa sopivasti katsottua coupesta, että onko minkäläistä vuotoa imusarjassa..

Kuva
220.128 Black devil
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”