560 SEC:n tyhjäkäynti hukassa
560 SEC:n tyhjäkäynti hukassa
Tuli tuossa muutama kk sitten hankittua itselle ensimmäinen mercedes ja vaatimattomasti tietysti 560 SEC -88.
Ongelma oli se perinteinen tyhjäkäynti, putsailin tyhjäkäyntimoottorin ja se alkuunsa helpottikin mutta palautu melko nopeasti taas korkeaksi. Seuraavan kerran värkkäilyn yhteydessä joku aivopieru pääsi tapahtumaan ja tuli tökättyä pistoke väärinpäin tyhjäkäyntimoottoriin Tästä johtuen katosi koko tyhjäkäynti!
Kaasupolkimessa tuntuu olevan jonkin verran "tyhjää" ennen kuin ottaa kiinni mutta tällä "tyhjällä" alueella auto lähtee normaalisti käymään ja käy tyhjäkäyntiä oikein mutta heti kun nostaa jalan polkimelta niin sammuu. Tähän astiset toimenpiteet ovat että tyhjäkäynnin ohjaus boksi(idle speed control) mittailtu ja liitokset kolvattu uudestaan vaikkei mitään vikaa löytynytkään.
Lisäksi boksille tulevat ohjaus jännitteet tuntuisivat olevan ihan oikein. havaintona bensapumppu ei lähde pyörimään kuin vasta kun kaasupojinta painaa hieman vaikka sytytys virrat on kytketty, kuuluisiko bensapunpun pyöriä heti kun virrat ovat päällä?
Olisiko kellään ideaa mistä lähteä etsimään kadonnutta tyhjäkäyntiä?
Ongelma oli se perinteinen tyhjäkäynti, putsailin tyhjäkäyntimoottorin ja se alkuunsa helpottikin mutta palautu melko nopeasti taas korkeaksi. Seuraavan kerran värkkäilyn yhteydessä joku aivopieru pääsi tapahtumaan ja tuli tökättyä pistoke väärinpäin tyhjäkäyntimoottoriin Tästä johtuen katosi koko tyhjäkäynti!
Kaasupolkimessa tuntuu olevan jonkin verran "tyhjää" ennen kuin ottaa kiinni mutta tällä "tyhjällä" alueella auto lähtee normaalisti käymään ja käy tyhjäkäyntiä oikein mutta heti kun nostaa jalan polkimelta niin sammuu. Tähän astiset toimenpiteet ovat että tyhjäkäynnin ohjaus boksi(idle speed control) mittailtu ja liitokset kolvattu uudestaan vaikkei mitään vikaa löytynytkään.
Lisäksi boksille tulevat ohjaus jännitteet tuntuisivat olevan ihan oikein. havaintona bensapumppu ei lähde pyörimään kuin vasta kun kaasupojinta painaa hieman vaikka sytytys virrat on kytketty, kuuluisiko bensapunpun pyöriä heti kun virrat ovat päällä?
Olisiko kellään ideaa mistä lähteä etsimään kadonnutta tyhjäkäyntiä?
Polttoaine pumpun pitää pyörähtää kun sytytys virran kytkee ja kun painetta on tarpeeksi pumppu sammuu. Tyhjäkäynnin katoamista ei ole tullut vastaan aiemmin, mutta kun kytkit joohdot väärin ja siitä lähtien ei ole toiminut niin tulisi mieleen onko joku paikka saanut kipeää. Tuleeko tyhjäkäynti säätimelle jännite? Onko sulakkeet ok ?
W126 V8
Ensimmäinen ehdokas oli tietysti tuo ylijännitesuoja rele mutta sen sulake oli ainakin ehjä ja on kokeiltu jo toisellakin ylijjännitesuoja releellä eikä ollut vaikutusta. kaikki muutkin sulakkeet vaikuttivat ehjiltä.
Matopurkille tulee jännite ja tyhjäkäyntimoottorille silloin kun painaa hieman kaasua...
Sattuuko kukaan tietämään onko tyhjäkäynti moottori oletusarvoisesti niin kiinni että ei anna käynnistyä vai onkohan täsä ny jotain häikkää bensan saannissa?
eikös tämä ota tarvitsemansa polttoaineen tyhjäkäynnillä siitä venttiilin jälkeisestä suuttimesta vai onko tämä vain lisärikastus?
Matopurkille tulee jännite ja tyhjäkäyntimoottorille silloin kun painaa hieman kaasua...
Sattuuko kukaan tietämään onko tyhjäkäynti moottori oletusarvoisesti niin kiinni että ei anna käynnistyä vai onkohan täsä ny jotain häikkää bensan saannissa?
eikös tämä ota tarvitsemansa polttoaineen tyhjäkäynnillä siitä venttiilin jälkeisestä suuttimesta vai onko tämä vain lisärikastus?
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Relen saa Veholta alle 50€ hinnat ovat laskeneet itse hankin uuden viime talvena. Pumppu on myös helppo testata ottamalla rele pois ja syöttämällä suora jännite pumpun nastaan, niin että käy jatkuvasti. Aikaisempi omistaja oli tehnyt omaani väliaikaisen suorakytkennän pumppuun ja toimi mainiosti, mutta rele on ehdottomasti parempi.
W126 V8
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
no säähän voisit olla välikätenä arska007:lle että saa halavalla releen, tuolla hintaa kannattaa jo ostaa yks hanskalootaan/ovitaskuun varalleZeusx kirjoitti:Relen saa Veholta alle 50€ hinnat ovat laskeneet itse hankin uuden viime talvena. Pumppu on myös helppo testata ottamalla rele pois ja syöttämällä suora jännite pumpun nastaan, niin että käy jatkuvasti. Aikaisempi omistaja oli tehnyt omaani väliaikaisen suorakytkennän pumppuun ja toimi mainiosti, mutta rele on ehdottomasti parempi.
Viidenkympin luokkaa näyttää olevan hinnat ainakin Saksanmaalla.touhottaja kirjoitti:no säähän voisit olla välikätenä arska007:lle että saa halavalla releen, tuolla hintaa kannattaa jo ostaa yks hanskalootaan/ovitaskuun varalleZeusx kirjoitti:Relen saa Veholta alle 50€ hinnat ovat laskeneet itse hankin uuden viime talvena. Pumppu on myös helppo testata ottamalla rele pois ja syöttämällä suora jännite pumpun nastaan, niin että käy jatkuvasti. Aikaisempi omistaja oli tehnyt omaani väliaikaisen suorakytkennän pumppuun ja toimi mainiosti, mutta rele on ehdottomasti parempi.
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W126-56 ... 3cba75eb21
ja tuossa genuine partsia reilun kympin kalliimmalla
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W126-R1 ... 2a1421ecb2
Niin, ja nimimerkki ruikulla taitaa olla 420 SEC purkutyön alla. Eikö siinä ole sama rele. Sieltäkin voi kysellä vaikka eipä tuo uusikaan hinnan kiroissa ole
® Mesen Porkkana-klubi
son kymäkäynnistys suutin..arska007 kirjoitti:Ensimmäinen ehdokas oli tietysti tuo ylijännitesuoja rele mutta sen sulake oli ainakin ehjä ja on kokeiltu jo toisellakin ylijjännitesuoja releellä eikä ollut vaikutusta. kaikki muutkin sulakkeet vaikuttivat ehjiltä.
Matopurkille tulee jännite ja tyhjäkäyntimoottorille silloin kun painaa hieman kaasua...
Sattuuko kukaan tietämään onko tyhjäkäynti moottori oletusarvoisesti niin kiinni että ei anna käynnistyä vai onkohan täsä ny jotain häikkää bensan saannissa?
eikös tämä ota tarvitsemansa polttoaineen tyhjäkäynnillä siitä venttiilin jälkeisestä suuttimesta vai onko tämä vain lisärikastus?
eihän se nyt vuoda ilmaa jostain hmmm tai ei saa ilmaa ollenkaan onko ilmamassamittarin läppä silleen ettei jumi tai jotain? tässähän ei kai sitä tyhjäkäynti kytkintä ole missään että ei kai se rele tiedä millon pitäis käydä tyhjäkäyntiä veikkaan kyllä ettei jää releeseen tuo vika
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Kaverin 560:ssä on pumpun rele rikki, josta joskus olikin Touho(ttaja)n kanssa puhetta. Se lopettaa satunnaisesti kyllä käynnistymisen tyystin. Oulun Veholla ainakin hinta oli kolme viikkoo sitten 184 tai 189 eksua. Liekö sitten eri hinnat ku muilla...
Mun mielestä näyttää siltä ku monissa muissaki elektroniikkaosissa että siinä on yks juotos pettäny ja välillä menee kuso hukkaan.
Joten: jos Arska tunnet jonku elemiehen tai itellä pyssyy kolovi kourassa niin kaikki liitokset uusiksi nii tod.näk. toimii jos vika on siinä. (Mitä en tällä oireistolla usko) Pumppu pyörii tai not.
Mun mielestä näyttää siltä ku monissa muissaki elektroniikkaosissa että siinä on yks juotos pettäny ja välillä menee kuso hukkaan.
Joten: jos Arska tunnet jonku elemiehen tai itellä pyssyy kolovi kourassa niin kaikki liitokset uusiksi nii tod.näk. toimii jos vika on siinä. (Mitä en tällä oireistolla usko) Pumppu pyörii tai not.
- Juokse sinä humma kun se on sinun homma -
Kiitokset tosta vinkistä polttoainepumpun releen suuntaan, siitähän se ajatus kirposi mittailla milloin pumppu käy ja milloin ei. Tulos oli että pumppu ei käy olleenkaan kun virrat kytketään eikä edes startatessa, vasta kaasua painettaessa herää henkiin.
Sitten soitin eräälle tutulle mersu tietäjälle ihan eri asioiden tiimoilta ja tuli tämä tyhjäkäynti puheeksi, niin kysy että onko kaasuvivustossa kaikki jouset paikallaan, että mikrokytkimet on varmasti kytkeytyny(sitä en tiiä onko tässä moottorissa edes niitä?).
Noh minähän olin samassa rytäkässä kun sitä tyhjäkäyntimoottoria hifistelin niin ottanu yhden jouden pois "ei se tota tartte" periaatteella. Jousi takasin paikkaansa(vetää kaasuläpälle menevää tankoa kiinni päin) ja testi...ei muutosta.
SITTEN hoksasin että eräs toinen kaverini ehdotti että koska mulla ei vakkari toimi, niin ota vakkarin tanko pois jarruttamasta kaasuvivustoa, tanko paikalleen ja VOLA! PELAA!!. Eli vakionopeudensäädin ei ollut ääri asennossa(kiinni) niin ei antanut pyörittää bensapumppua tyhjäkäynnillä...siis tämähän on aivan loogista
Aihehan näytti kirvoittavan vireän keskustelun joten jatkakaa vain , mutta ongelma olisi nyt ratkennut! Kiitokset avusta!
Pitää varmaan availla jonkinnnäköinen projekti topicci tälle autolle kun on aika paljon muitakin ongelmia mihin tarvisi hieman tietämystä esim. tähän yksilöön on jolllain ilveellä onnistuttu ohittamaan ASR:n niin että abs toimii eikä rajoita tehoja miinuksena vakkari ei toimi ja kojetaulussa palaa ASR valo.
Sitten soitin eräälle tutulle mersu tietäjälle ihan eri asioiden tiimoilta ja tuli tämä tyhjäkäynti puheeksi, niin kysy että onko kaasuvivustossa kaikki jouset paikallaan, että mikrokytkimet on varmasti kytkeytyny(sitä en tiiä onko tässä moottorissa edes niitä?).
Noh minähän olin samassa rytäkässä kun sitä tyhjäkäyntimoottoria hifistelin niin ottanu yhden jouden pois "ei se tota tartte" periaatteella. Jousi takasin paikkaansa(vetää kaasuläpälle menevää tankoa kiinni päin) ja testi...ei muutosta.
SITTEN hoksasin että eräs toinen kaverini ehdotti että koska mulla ei vakkari toimi, niin ota vakkarin tanko pois jarruttamasta kaasuvivustoa, tanko paikalleen ja VOLA! PELAA!!. Eli vakionopeudensäädin ei ollut ääri asennossa(kiinni) niin ei antanut pyörittää bensapumppua tyhjäkäynnillä...siis tämähän on aivan loogista
Aihehan näytti kirvoittavan vireän keskustelun joten jatkakaa vain , mutta ongelma olisi nyt ratkennut! Kiitokset avusta!
Pitää varmaan availla jonkinnnäköinen projekti topicci tälle autolle kun on aika paljon muitakin ongelmia mihin tarvisi hieman tietämystä esim. tähän yksilöön on jolllain ilveellä onnistuttu ohittamaan ASR:n niin että abs toimii eikä rajoita tehoja miinuksena vakkari ei toimi ja kojetaulussa palaa ASR valo.
Elikkä kun tangot ei päästäny vivustoa palautuun perille asti (ts. mikrokytkimet ei kytkeydy), nii siellä oli syötön katkaisu päällä, suomeksi ohjainlaite luuli et teet moottorijarrutusta...
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91