560 SEC:n tyhjäkäynti hukassa

Vastaa Viestiin
Avatar
arska007
Viestit: 22
Liittynyt: 29.8.2011 18:53

560 SEC:n tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja arska007 »

Tuli tuossa muutama kk sitten hankittua itselle ensimmäinen mercedes ja vaatimattomasti tietysti 560 SEC -88.

Ongelma oli se perinteinen tyhjäkäynti, putsailin tyhjäkäyntimoottorin ja se alkuunsa helpottikin mutta palautu melko nopeasti taas korkeaksi. Seuraavan kerran värkkäilyn yhteydessä joku aivopieru pääsi tapahtumaan ja tuli tökättyä pistoke väärinpäin tyhjäkäyntimoottoriin :oops: Tästä johtuen katosi koko tyhjäkäynti!

Kaasupolkimessa tuntuu olevan jonkin verran "tyhjää" ennen kuin ottaa kiinni mutta tällä "tyhjällä" alueella auto lähtee normaalisti käymään ja käy tyhjäkäyntiä oikein mutta heti kun nostaa jalan polkimelta niin sammuu. Tähän astiset toimenpiteet ovat että tyhjäkäynnin ohjaus boksi(idle speed control) mittailtu ja liitokset kolvattu uudestaan vaikkei mitään vikaa löytynytkään.
Lisäksi boksille tulevat ohjaus jännitteet tuntuisivat olevan ihan oikein. havaintona bensapumppu ei lähde pyörimään kuin vasta kun kaasupojinta painaa hieman vaikka sytytys virrat on kytketty, kuuluisiko bensapunpun pyöriä heti kun virrat ovat päällä?

Olisiko kellään ideaa mistä lähteä etsimään kadonnutta tyhjäkäyntiä?
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Polttoaine pumpun pitää pyörähtää kun sytytys virran kytkee ja kun painetta on tarpeeksi pumppu sammuu. Tyhjäkäynnin katoamista ei ole tullut vastaan aiemmin, mutta kun kytkit joohdot väärin ja siitä lähtien ei ole toiminut niin tulisi mieleen onko joku paikka saanut kipeää. Tuleeko tyhjäkäynti säätimelle jännite? Onko sulakkeet ok ?
W126 V8
Avatar
arska007
Viestit: 22
Liittynyt: 29.8.2011 18:53

Viesti Kirjoittaja arska007 »

Ensimmäinen ehdokas oli tietysti tuo ylijännitesuoja rele mutta sen sulake oli ainakin ehjä ja on kokeiltu jo toisellakin ylijjännitesuoja releellä eikä ollut vaikutusta. kaikki muutkin sulakkeet vaikuttivat ehjiltä.

Matopurkille tulee jännite ja tyhjäkäyntimoottorille silloin kun painaa hieman kaasua...
Sattuuko kukaan tietämään onko tyhjäkäynti moottori oletusarvoisesti niin kiinni että ei anna käynnistyä vai onkohan täsä ny jotain häikkää bensan saannissa?
eikös tämä ota tarvitsemansa polttoaineen tyhjäkäynnillä siitä venttiilin jälkeisestä suuttimesta vai onko tämä vain lisärikastus?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko pumpun releessä vikkaa tuo kuvan vasemman puoleinen paketti

Kuva
Avatar
arska007
Viestit: 22
Liittynyt: 29.8.2011 18:53

Viesti Kirjoittaja arska007 »

ilmeisesti simppelin tapa todeta onko kunnossa tarjota uutta relettä tilalle?
onkohan hajua minkä hintasia nuo releet on uutena ja mistä kannaattaa hankkia?
Ilmeisesti tässä mallissa kuluva osa niin ei varmastikaan vaihto menisi hukkaan tulevaisuutta simälläpitäen.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olihan se jonkin verran alle kahensajan kl-varaosassa kun ostin parisenvuotta sitten :wink: sulla taitaa olla sama numero kun mullakin :roll:
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Relen saa Veholta alle 50€ hinnat ovat laskeneet itse hankin uuden viime talvena. Pumppu on myös helppo testata ottamalla rele pois ja syöttämällä suora jännite pumpun nastaan, niin että käy jatkuvasti. Aikaisempi omistaja oli tehnyt omaani väliaikaisen suorakytkennän pumppuun ja toimi mainiosti, mutta rele on ehdottomasti parempi.
W126 V8
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Zeusx kirjoitti:Relen saa Veholta alle 50€ hinnat ovat laskeneet itse hankin uuden viime talvena. Pumppu on myös helppo testata ottamalla rele pois ja syöttämällä suora jännite pumpun nastaan, niin että käy jatkuvasti. Aikaisempi omistaja oli tehnyt omaani väliaikaisen suorakytkennän pumppuun ja toimi mainiosti, mutta rele on ehdottomasti parempi.
no säähän voisit olla välikätenä arska007:lle että saa halavalla releen, tuolla hintaa kannattaa jo ostaa yks hanskalootaan/ovitaskuun varalle :D
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

touhottaja kirjoitti:
Zeusx kirjoitti:Relen saa Veholta alle 50€ hinnat ovat laskeneet itse hankin uuden viime talvena. Pumppu on myös helppo testata ottamalla rele pois ja syöttämällä suora jännite pumpun nastaan, niin että käy jatkuvasti. Aikaisempi omistaja oli tehnyt omaani väliaikaisen suorakytkennän pumppuun ja toimi mainiosti, mutta rele on ehdottomasti parempi.
no säähän voisit olla välikätenä arska007:lle että saa halavalla releen, tuolla hintaa kannattaa jo ostaa yks hanskalootaan/ovitaskuun varalle :D
Viidenkympin luokkaa näyttää olevan hinnat ainakin Saksanmaalla.

http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W126-56 ... 3cba75eb21


ja tuossa genuine partsia reilun kympin kalliimmalla

http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W126-R1 ... 2a1421ecb2


Niin, ja nimimerkki ruikulla taitaa olla 420 SEC purkutyön alla. Eikö siinä ole sama rele. Sieltäkin voi kysellä vaikka eipä tuo uusikaan hinnan kiroissa ole
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Voin kyllä kysyä hinnan veholta jos haluatte?
W126 V8
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

arska007 kirjoitti:Ensimmäinen ehdokas oli tietysti tuo ylijännitesuoja rele mutta sen sulake oli ainakin ehjä ja on kokeiltu jo toisellakin ylijjännitesuoja releellä eikä ollut vaikutusta. kaikki muutkin sulakkeet vaikuttivat ehjiltä.

Matopurkille tulee jännite ja tyhjäkäyntimoottorille silloin kun painaa hieman kaasua...
Sattuuko kukaan tietämään onko tyhjäkäynti moottori oletusarvoisesti niin kiinni että ei anna käynnistyä vai onkohan täsä ny jotain häikkää bensan saannissa?
eikös tämä ota tarvitsemansa polttoaineen tyhjäkäynnillä siitä venttiilin jälkeisestä suuttimesta vai onko tämä vain lisärikastus?
son kymäkäynnistys suutin..

eihän se nyt vuoda ilmaa jostain hmmm tai ei saa ilmaa ollenkaan onko ilmamassamittarin läppä silleen ettei jumi tai jotain? tässähän ei kai sitä tyhjäkäynti kytkintä ole missään että ei kai se rele tiedä millon pitäis käydä tyhjäkäyntiä veikkaan kyllä ettei jää releeseen tuo vika
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Avatar
Kempakko
Mersuruhtinas
Viestit: 757
Liittynyt: 04.11.2006 16:56
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Kaverin 560:ssä on pumpun rele rikki, josta joskus olikin Touho(ttaja)n kanssa puhetta. Se lopettaa satunnaisesti kyllä käynnistymisen tyystin. Oulun Veholla ainakin hinta oli kolme viikkoo sitten 184 tai 189 eksua. Liekö sitten eri hinnat ku muilla... :evil:

Mun mielestä näyttää siltä ku monissa muissaki elektroniikkaosissa että siinä on yks juotos pettäny ja välillä menee kuso hukkaan.

Joten: jos Arska tunnet jonku elemiehen tai itellä pyssyy kolovi kourassa niin kaikki liitokset uusiksi nii tod.näk. toimii jos vika on siinä. (Mitä en tällä oireistolla usko) Pumppu pyörii tai not.
- Juokse sinä humma kun se on sinun homma -
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Itse tarkistelin hintaa äsken omista kuiteista uusi rele oli 500se sama lie 560se 48€ Veho koivuhaka vantaa. Tuota hintaa silloin itsekkin ihmettelin kun olin kuullut sen olevan paljon kalliinpi.

Asiasta poiketen missä tuo tyhjäkäynti ohjausyksikkö sijaitsee?
W126 V8
Avatar
Kempakko
Mersuruhtinas
Viestit: 757
Liittynyt: 04.11.2006 16:56
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

No kun varaosanumero on eri 560 ja 500...

Muoks. Voihan se olla sama molemmissa kuoren alta, en tiiä.
- Juokse sinä humma kun se on sinun homma -
ruikku
Käyttöohjeuskovainen
Viestit: 380
Liittynyt: 19.10.2010 0:09

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Zeusx kirjoitti:
Asiasta poiketen missä tuo tyhjäkäynti ohjausyksikkö sijaitsee?
Tuolla:

Kuva

Ei ihan näy, mutta keskellä ylhäällä.
"Älykäs selviytyy tilanteista mihin viisas ei joudu"
Avatar
Zeusx
Viestit: 107
Liittynyt: 15.11.2010 8:35
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zeusx »

Laittakaas varaosanumero tulemaan niin selvitän

Ainakin noissa Ebay linkeissä sopivuus on sama 500 ja 560

420 SE / 420 SEL / 420 SEC / 420 SL
500 SE / 500 SEL / 500 SEC / 500 SL
560 SE / 560 SEL / 560 SEC / 560 SL



Kiitos ruikku
W126 V8
Avatar
arska007
Viestit: 22
Liittynyt: 29.8.2011 18:53

Viesti Kirjoittaja arska007 »

Kiitokset tosta vinkistä polttoainepumpun releen suuntaan, siitähän se ajatus kirposi mittailla milloin pumppu käy ja milloin ei. Tulos oli että pumppu ei käy olleenkaan kun virrat kytketään eikä edes startatessa, vasta kaasua painettaessa herää henkiin.

Sitten soitin eräälle tutulle mersu tietäjälle ihan eri asioiden tiimoilta ja tuli tämä tyhjäkäynti puheeksi, niin kysy että onko kaasuvivustossa kaikki jouset paikallaan, että mikrokytkimet on varmasti kytkeytyny(sitä en tiiä onko tässä moottorissa edes niitä?).
Noh minähän olin samassa rytäkässä kun sitä tyhjäkäyntimoottoria hifistelin niin ottanu yhden jouden pois "ei se tota tartte" periaatteella. Jousi takasin paikkaansa(vetää kaasuläpälle menevää tankoa kiinni päin) ja testi...ei muutosta.

SITTEN hoksasin että eräs toinen kaverini ehdotti että koska mulla ei vakkari toimi, niin ota vakkarin tanko pois jarruttamasta kaasuvivustoa, tanko paikalleen ja VOLA! PELAA!!. Eli vakionopeudensäädin ei ollut ääri asennossa(kiinni) niin ei antanut pyörittää bensapumppua tyhjäkäynnillä...siis tämähän on aivan loogista :P :P

Aihehan näytti kirvoittavan vireän keskustelun joten jatkakaa vain :D, mutta ongelma olisi nyt ratkennut! Kiitokset avusta!

Pitää varmaan availla jonkinnnäköinen projekti topicci tälle autolle kun on aika paljon muitakin ongelmia mihin tarvisi hieman tietämystä esim. tähän yksilöön on jolllain ilveellä onnistuttu ohittamaan ASR:n niin että abs toimii eikä rajoita tehoja miinuksena vakkari ei toimi ja kojetaulussa palaa ASR valo.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Elikkä kun tangot ei päästäny vivustoa palautuun perille asti (ts. mikrokytkimet ei kytkeydy), nii siellä oli syötön katkaisu päällä, suomeksi ohjainlaite luuli et teet moottorijarrutusta... :roll: :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

mutta missä on tuossa mikrokytkimet kun omasta en löydä?
pienimuotoinen voitontanssi kuitenkin lienee paikallaan :roll:
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 sähkö”