W 124 300D TURBON automattivaihteistoon sopivin öljy?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

W 124 300D TURBON automattivaihteistoon sopivin öljy?

Viesti Kirjoittaja Köster »

Eli ensimmäinen tomaatti ajopeli ja aivan hukassa noiden öljyjen suhteen>ymmärtääkseni automaattilaatikon toimintaan/toimimattomuuteen suuri merkitys öljyn sopivuudella?

Tässä yksilössä kuulemma vahvistettu versio (siekkinen) jolla vasta vähän sisäänajokilometrejä menty>toimii tällä hetkellä ihan hyvin.(Kun ei tämän vuosituhannen ajokkeihin vertaa :)

Syyshuollossa ajattelin nuo öljyt ja suotimet jne.. vaihdella myös laatikkoon.

Mutta mistäs tietää mikä toimii?>punaista on ja teboilin 10l pöntössä tuo mitä mukaan kaupassa sain ja eipä minua paljon lohduta.

Hyvistä kokemuksista kaipaisin lisätietoa,lienee kuitenkin muutama öljymerkki/laatu joka sen valmistajan riman ylittää ja toimii paremmin kuin joku toinen?

Varsinkin ne mitä ei saa erehtyä laittamaan ja miksi, kiinnostaa myöskin.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Vakioaskissa ATF mutta Jarkon vahvistamissa yleensä Type-F. ATF toimii paremmin luistavassakin askissa mutta F on taas tiukassa pakassa parempi pidoltaan.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Eetu92
Viestit: 113
Liittynyt: 11.2.2011 11:55
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja Eetu92 »

mulle vahvistettii just loota laitto teboil fluid eetä kehu hyväksi
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

XUX63 kirjoitti:Vakioaskissa ATF mutta Jarkon vahvistamissa yleensä Type-F. ATF toimii paremmin luistavassakin askissa mutta F on taas tiukassa pakassa parempi pidoltaan.
Juu, tuntuupi enempi pyörät luistavan kuin aski ,joten se Type-F lienee
paikallaan.

Kiitos, olen jälleen valaistunut yhdessä öljy asiassa!
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Eetu92 kirjoitti:mulle vahvistettii just loota laitto teboil fluid eetä kehu hyväksi
Hyvä tietää,taitaakin olla sitten oilit jo varastossa :) . Tullut tuo teboilin kannu samasta osoitteesta otaksun.

Kiitän jälleen lisävalaistumisestani!
Avatar
Eetu92
Viestit: 113
Liittynyt: 11.2.2011 11:55
Paikkakunta: yka

Viesti Kirjoittaja Eetu92 »

ei se mulla siekkisellä käyny mut vahvistettu silti 8)
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Eetu92 kirjoitti:ei se mulla siekkisellä käyny mut vahvistettu silti 8)
Oho, ajatusvirhe tulla tupsahti!

Siis type F antaa terävämmän vaihdon (esim.kiihdytyskisassa), koska ei sisällä liukasteita kuten ATF?

No täytyypi tutkia mitä se seppä mukaan on laittanut, ihan siviiliheposilla ja käytössä tuo kulkine mulla kuitenkin on.>ehkäpä se type F oireista päätellen.

Huomasin vaan ,jotta tieto lisää tuskaa ,kun rupesin googlettamaan noista öljyistä>menee viimenenkin tolkku jos kaikkea lukemaansa uskoo :D .
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Köster kirjoitti:
Eetu92 kirjoitti:ei se mulla siekkisellä käyny mut vahvistettu silti 8)
Oho, ajatusvirhe tulla tupsahti!

Siis type F antaa terävämmän vaihdon (esim.kiihdytyskisassa), koska ei sisällä liukasteita kuten ATF?

No täytyypi tutkia mitä se seppä mukaan on laittanut, ihan siviiliheposilla ja käytössä tuo kulkine mulla kuitenkin on.>ehkäpä se type F oireista päätellen.

Huomasin vaan ,jotta tieto lisää tuskaa ,kun rupesin googlettamaan noista öljyistä>menee viimenenkin tolkku jos kaikkea lukemaansa uskoo :D .
Type F eli ford = luisto vähentää kitkaa, eli alkukitka on suurin "high-friction fluid that allowed the shifting clutches to lock up or engage quickly.". Nopeita jämäköitä vaihtoja, tuskin kukaan haluaa tällaisia ominaisuuksia automaattiin ?

Type normi atf = luisto parantaa kitkaa eli alkukitka on pienempi. Pehmeitä leppoisia vaihtoja.
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Mullon mag1 type f öölit Siekkisen vahvistamassa lootassa, noita se sinne laitteli 8)
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

EzKo kirjoitti:Mullon mag1 type f öölit Siekkisen vahvistamassa lootassa, noita se sinne laitteli 8)
Jep, nykyisin vaihtaa kaasu pohjassa terävästi ja hennolla jalalla hennosti>mitenhä tuonkin sais pysymään ennallaan :).

Kiitokset tiedoista, laitan sinne samaa öljyä jatkossakin> sitä mitä siellä nytkin on>jos onni myöden saan tiedot edellisen omistajan avulla.

Näköjään vaihtoehtoja on monia ja kinastellahan saa loputtomiin tästäkin aiheesta halutessaan.

Olen taas valaistunut :D .
Aamen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”