Tiileriparka :(
Vaihdeltiinpa vihreään vielä hehkutulpat ja suuttimet, poika nimittäin kyseli että onko normaalia kun käy jonkin aikaa epätasaisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen.
Eihän se normaalia ole näissä, pitäisi rasahtaa tasaiseen käyntiin samantien.
Niin nuo muut meidän feliciat ainakin tekevät.
Suuttimet ruuvasin varaosa-skodan 250tkm ajetusta moottorista, samalla oli hyvä ruiskia crc:tä mäntien päälle.
Moottorihan ei ole pariin vuoteen ollut käyteltävissä.
Hehkut ostin tietysti uudet.
Olin vaihtanut ne tähän skodaan pari vuotta sitten mutta ajattelin että samapa nuo on laittaa kun suuttimet käyttää irti, siinä vaiheessa hehkuremontti on helppoa.
Onpahan nyt käytetyt varalla, irtaallaan.
Ylivuotoletkut samalla uusiksi.
Katsotaan nyt seuraavalla kylmäkäynnistyskerralla onko auttanut rykimiseen...
Eihän se normaalia ole näissä, pitäisi rasahtaa tasaiseen käyntiin samantien.
Niin nuo muut meidän feliciat ainakin tekevät.
Suuttimet ruuvasin varaosa-skodan 250tkm ajetusta moottorista, samalla oli hyvä ruiskia crc:tä mäntien päälle.
Moottorihan ei ole pariin vuoteen ollut käyteltävissä.
Hehkut ostin tietysti uudet.
Olin vaihtanut ne tähän skodaan pari vuotta sitten mutta ajattelin että samapa nuo on laittaa kun suuttimet käyttää irti, siinä vaiheessa hehkuremontti on helppoa.
Onpahan nyt käytetyt varalla, irtaallaan.
Ylivuotoletkut samalla uusiksi.
Katsotaan nyt seuraavalla kylmäkäynnistyskerralla onko auttanut rykimiseen...
Pihassa kävi eilen papin (tämän foorumin "pappi") entinen Felicia.
Autossa oli valovaivoja niin että käynnistettäessä valot syttyivät kuten pitää mutta kun napista laittoi varsinaiset ajovalot päälle niin kaikki sammuivat.
Kaukovalot eivät toimi automaattivaloasennossa joten niitä ei saanut päälle kuin viiksestä vetäen.
Lisäksi valot olivat joskus jääneet päälle sammuttamisen jälkeen ja sulakerasian kopauttaminen oli auttanut.
Vaihdoimme ajovaloreleen, oletettavasti se oli jumitellut.
Varsinaisten ajovalojen toimimattomuuteen löytyi syy ajovalokatkaisijasta, vasemmanpuoleisesta.
Varaosa-autosta "uusi" ja taas toimii.
Samalla vaihdettiin mittaristoon taustavaloja ja takaluukun toinen kaasujousi.
Sen auton mittarissa jotain 335000, mitä lie oli kun papilta lähti ?
Autossa oli valovaivoja niin että käynnistettäessä valot syttyivät kuten pitää mutta kun napista laittoi varsinaiset ajovalot päälle niin kaikki sammuivat.
Kaukovalot eivät toimi automaattivaloasennossa joten niitä ei saanut päälle kuin viiksestä vetäen.
Lisäksi valot olivat joskus jääneet päälle sammuttamisen jälkeen ja sulakerasian kopauttaminen oli auttanut.
Vaihdoimme ajovaloreleen, oletettavasti se oli jumitellut.
Varsinaisten ajovalojen toimimattomuuteen löytyi syy ajovalokatkaisijasta, vasemmanpuoleisesta.
Varaosa-autosta "uusi" ja taas toimii.
Samalla vaihdettiin mittaristoon taustavaloja ja takaluukun toinen kaasujousi.
Sen auton mittarissa jotain 335000, mitä lie oli kun papilta lähti ?
Miepä kaivelen arkistoja... Kyllä tuohon lisää on tullut. Ajoa vartenhan nämä Skodat on. Tämä kyseinen Skoda oli semmonen auto, että siitä ei kyllä huonoja muistoja jäänyt. Huoltokirjakin kun oli uudesta alkaen täytetty "päiväkirjan" muotoon. Mukavoo luettavaa.dealer kirjoitti:Sen auton mittarissa jotain 335000, mitä lie oli kun papilta lähti ?
Tuli verolappu vihreästä, aloinpa maksamaan sitä niin huomasin että maksun määrä 0,00 euroa
Olin maksanut kesä-123:sta kolmen kuukauden verot vähän ennen myyntiä ja ne olivat odottaneet tilaisuutta käyttöön, nyt niillä kuittaantui felicialle koko vuosi eli 163,98 euroa.
Minkä verran lie jäänyt vielä käyttämättä, tuleeko toiseenkin felluun vapaavuosi tuosta kolmen kuukauden maksusta jaettuna
Olin maksanut kesä-123:sta kolmen kuukauden verot vähän ennen myyntiä ja ne olivat odottaneet tilaisuutta käyttöön, nyt niillä kuittaantui felicialle koko vuosi eli 163,98 euroa.
Minkä verran lie jäänyt vielä käyttämättä, tuleeko toiseenkin felluun vapaavuosi tuosta kolmen kuukauden maksusta jaettuna
Kyllähän se helpotti, ei yski enää.Vaihdeltiinpa vihreään vielä hehkutulpat ja suuttimet, poika nimittäin kyseli että onko normaalia kun käy jonkin aikaa epätasaisesti kylmäkäynnistyksen jälkeen.
.......
Katsotaan nyt seuraavalla kylmäkäynnistyskerralla onko auttanut rykimiseen...
Pitää joskus testata suuttimet miten huonossa kunnossa olivat.
Eilen oli taas pitkästä aikaa kovempaa pakkasta eli enemmän kuin -20 astetta, mukava istuskella lämpimässä autossa sokkarin pihalla odotellen ostoksilla käyviä kun suuri osa muista autoilijoista ajelee ikkunat jäässä karvalakki ajokoira-asennossa.
Tuleekohan ne kaikki vain parin kilometrin päästä (minulla 7 km) ettei auto ehdi lämmetä vai onko tdi-cdi-hdi-sdi- vehkeet hieman kylmempiä talvella ellei ole webastoa ?
Lasit pysyy kaikki kuivina, siihen on toki osuutensa sisätilalämmittimellä.
Ei ole lattialla lunta tai jäätä.
Tuleekohan ne kaikki vain parin kilometrin päästä (minulla 7 km) ettei auto ehdi lämmetä vai onko tdi-cdi-hdi-sdi- vehkeet hieman kylmempiä talvella ellei ole webastoa ?
Lasit pysyy kaikki kuivina, siihen on toki osuutensa sisätilalämmittimellä.
Ei ole lattialla lunta tai jäätä.
saman huomion olen itsekkin tehnyt täällä päin kun kelit viilenee noin 20pakkas asteeseen itselläkin on kyllä karvalakki päässä tuommoisilla pakkasilla mutta se ei taas johdu autosta vaan siitä kun aamulla joutuu kipuamaan aina kylmään puskukoneen koppiin harmi kun ei ole mulla nyt kannatusta ettiä tuollaista säästöpossua itellekin työajoihin (ei taitais sokotan konttiin mahtua ne romppeet mitä mulla pitää olla matkassa mukana työmaalle)
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Pakkaspäivä joten sama huollella omia autoja.
Aamusta työpaikalle ja jakohihnan + kiristimen vaihto työmatkaskodaan.
Samalla uudet öljyt moottoriin ja erinäisiä tarkistuksia tottakai kun auto on nosturilla.
Lukkojen rasvaus ja rengaspaineiden tarkastus.
Moniurahihna meni myös uusiksi.
Pakkasnestettä on joutunut hieman lisäämään silloin tällöin ja nyt oli "vihtiä" etsiä vuotopaikka; akun vieressä on lämmityslaitteen hana, ruuveilla kennon päässä kiinni ja siitä välistä vuotaa.
En viitsinyt purkaa, selvitetään ensin onko välissä o-rengas vai mitä.
Käynnistys on ollut muutamana kertana sellaista että eka pyöräytyksellä tuntuu ettei jaksa, sitten lähtee.
Akkutesti kertoo että roskalaatikosta "pelastettu" vanha mersun akku on enää 47% käynnistysteholtaan ja testerin mukaan siis uusittava.
Eipä vaan ollut pienempää kuin 95Ah uutta akkua työpaikalla, ja sellainen ei mahdu skodaan.
Kymmenen aikoihin vaimo tuli sovitusti vaihtamaan autoa, vei skodan pois ja toi toisen skodan, sen joka on pojalla ajokkina nyt.
Sama juttu eli jakohihna ja kiristin uusiksi.
Contin pakettina netto viitisenkymppiä.
Väliakselin stefa oli vuotanut, hain uuden varaosaliikkeestä (2 euroa).
Stefan laippa olikin mielenkiintoinen takaisin laitettava; laipan lonkon sisään menevä osa ja stefan huuli osuvat tarkalleen yhtä aikaa lohkoon ja akseliin eli siinäpä ei sitten keinutella stefan huulta akselin päälle.
Tein muovista ohjarin ja laitoin osan sen avulla paikalleen.
Joulukuussa vaihdettu vetarin suojakumi oli irtipoikki. Uutta vaan tilalle, kyllä takuu korvaa
Alkuviikosta olin huomauttanut pojalle että toinen ajovalo on pimeänä ja annoin tallista uuden polttimoparin.
Seuraavana päivänä valo oli edelleen pimeä joten huomautin että vaihdahan nyt, saattaa kohta mennä toinenkin kun kuitenkin on yhtaikaa vaihdetut.
Tänä aamuna olikin sitten se toinen pimentynyt.
Tasalaatuisia polttimoita, pitäisi laittaa erilaiset josko sitten toinen kestäisi pitempään eikä olisi mahdollisuutta joutua lähivalottomaan tilaan yllättäen.
Kotiin lähtiessä kävin Macusa grillillä, tilailin autosta käsin sapuskaa.
"Terve"
"Terve"
"Iso kokolihahampurilainen"
"Mtssnoiittta ?"
"Häh ?"
"Etmstnooiitti"
"Minen kyllä kuullu vieläkään ?"
"Että MITÄ SÄÄ SANNOIT ?"
"ISO KOKOLIHAHAMPURILAINEN"
Seuraavaan "mikkmstttt" - kysymykseen vastasin että kaikkea muuta muttei valkosipulia, ilmeisesti meni oikein kun ei tarkentavia mutinoita kuulunut.
Hyvää oli, puolen litran limsan kanssa 10.10 euroa.
Jokin (kastike ?) oli julmetun tulista.
Kotona löytyi Bosch S5 74Ah akku jonka historiaa en muista mutta lykkäsin sen uudempaan skodaan piharemonttina paikalleen.
Pakkasta 28 astetta, tallista otettu räikkäkin oli umpijäässä.
Eihän se "uusi" akku jaksanut skodaa käynnistää muttei tyhjäkään ollut, siispä Ctek kiinni ja katsotaan aamulla uudestaan.
Aamusta työpaikalle ja jakohihnan + kiristimen vaihto työmatkaskodaan.
Samalla uudet öljyt moottoriin ja erinäisiä tarkistuksia tottakai kun auto on nosturilla.
Lukkojen rasvaus ja rengaspaineiden tarkastus.
Moniurahihna meni myös uusiksi.
Pakkasnestettä on joutunut hieman lisäämään silloin tällöin ja nyt oli "vihtiä" etsiä vuotopaikka; akun vieressä on lämmityslaitteen hana, ruuveilla kennon päässä kiinni ja siitä välistä vuotaa.
En viitsinyt purkaa, selvitetään ensin onko välissä o-rengas vai mitä.
Käynnistys on ollut muutamana kertana sellaista että eka pyöräytyksellä tuntuu ettei jaksa, sitten lähtee.
Akkutesti kertoo että roskalaatikosta "pelastettu" vanha mersun akku on enää 47% käynnistysteholtaan ja testerin mukaan siis uusittava.
Eipä vaan ollut pienempää kuin 95Ah uutta akkua työpaikalla, ja sellainen ei mahdu skodaan.
Kymmenen aikoihin vaimo tuli sovitusti vaihtamaan autoa, vei skodan pois ja toi toisen skodan, sen joka on pojalla ajokkina nyt.
Sama juttu eli jakohihna ja kiristin uusiksi.
Contin pakettina netto viitisenkymppiä.
Väliakselin stefa oli vuotanut, hain uuden varaosaliikkeestä (2 euroa).
Stefan laippa olikin mielenkiintoinen takaisin laitettava; laipan lonkon sisään menevä osa ja stefan huuli osuvat tarkalleen yhtä aikaa lohkoon ja akseliin eli siinäpä ei sitten keinutella stefan huulta akselin päälle.
Tein muovista ohjarin ja laitoin osan sen avulla paikalleen.
Joulukuussa vaihdettu vetarin suojakumi oli irtipoikki. Uutta vaan tilalle, kyllä takuu korvaa
Alkuviikosta olin huomauttanut pojalle että toinen ajovalo on pimeänä ja annoin tallista uuden polttimoparin.
Seuraavana päivänä valo oli edelleen pimeä joten huomautin että vaihdahan nyt, saattaa kohta mennä toinenkin kun kuitenkin on yhtaikaa vaihdetut.
Tänä aamuna olikin sitten se toinen pimentynyt.
Tasalaatuisia polttimoita, pitäisi laittaa erilaiset josko sitten toinen kestäisi pitempään eikä olisi mahdollisuutta joutua lähivalottomaan tilaan yllättäen.
Kotiin lähtiessä kävin Macusa grillillä, tilailin autosta käsin sapuskaa.
"Terve"
"Terve"
"Iso kokolihahampurilainen"
"Mtssnoiittta ?"
"Häh ?"
"Etmstnooiitti"
"Minen kyllä kuullu vieläkään ?"
"Että MITÄ SÄÄ SANNOIT ?"
"ISO KOKOLIHAHAMPURILAINEN"
Seuraavaan "mikkmstttt" - kysymykseen vastasin että kaikkea muuta muttei valkosipulia, ilmeisesti meni oikein kun ei tarkentavia mutinoita kuulunut.
Hyvää oli, puolen litran limsan kanssa 10.10 euroa.
Jokin (kastike ?) oli julmetun tulista.
Kotona löytyi Bosch S5 74Ah akku jonka historiaa en muista mutta lykkäsin sen uudempaan skodaan piharemonttina paikalleen.
Pakkasta 28 astetta, tallista otettu räikkäkin oli umpijäässä.
Eihän se "uusi" akku jaksanut skodaa käynnistää muttei tyhjäkään ollut, siispä Ctek kiinni ja katsotaan aamulla uudestaan.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.10.2010 23:18
- Paikkakunta: tampere
Tervetuloa joukkoon tuimaan onko Villen skoda kakkos- kolmos- pelto- vai työmatka-autona ?
Pojalla ajossa olevan felician latausvalo jäi palamaan käynnistyksen jälkeen eikä sammunut kuin kaasuttamalla.
Muutaman kokeilun jälkeen totesin että laturissa on vikaa, ja laturihan on pahuksen hankalassa paikassa irrottaa.
Joutuu ottamaan mm. jäähdyttimen irti, ja sekin on ahtaasti.
Yläkautta mahtuu kuitenkin (isokin) käsi ruuvaamaan laturin päätyä joten ostin jännitteensäätimen valmiiksi, hiilethän on samassa paketissa kun kyseessä on Bosch laturi.
Työpaikalla sattui olemaan hyllyssä sopiva säädin, tosin tarkoitettu väykyn laturiin. Ainut ero on siinä että latausjännite -20 asteessa on väykyn säätimellä 14,3 ja felician säätimellä se olisi 14,5.
Ajattelin ettei tuolla ole käytännön merkitystä ja laiskuuttani otin väykyn säätimen mukaan.
Samalla tietysti vinkkinä mersuilijoille, latausjännitettä voitte nostaa volkkarin säätimellä ... tai minkä nyt onkin, kunhan ostovaiheessa selvittää jännitteen.
Vaihtamiseksi piti irrottaa kaasuvaijerin tuki jotta käsi sopii paremmin, herätevirtajohdon pistoke, päävirtajohto ja sen tuki laturista, laturin suojamuovi (3 ruuvia) ja itse säädin kahdella ruuvilla.
Laturihan on sitä mallia jossa on tosi pienet liukurenkaat, onneksi ne eivät näyttäneet pahasti kuluneilta.
Kilometrejä mittarissa 329300.
Poika on ajanut tällä hieman alle 2 kuukaudessa 5800 kilometriä joten kohtuullisesta kulutuksesta on todellakin hyötyä.
Lisäksi hän on pari kertaa lainannut Ceetä pitemmälle reissulle, vakionopeussäädin kun helpottaa ajamista huomattavasti ja eritoten rajoitusten mukaan ajamista.
Onhan mersu tietysti muutenkin mukavampi matka-auto vaikkei feliciassa mitään ongelmaa ole pitemmillä taipaleilla.
Valotehossa felicia on parempi vaikka ceessä on xenonit.
Pojalla ajossa olevan felician latausvalo jäi palamaan käynnistyksen jälkeen eikä sammunut kuin kaasuttamalla.
Muutaman kokeilun jälkeen totesin että laturissa on vikaa, ja laturihan on pahuksen hankalassa paikassa irrottaa.
Joutuu ottamaan mm. jäähdyttimen irti, ja sekin on ahtaasti.
Yläkautta mahtuu kuitenkin (isokin) käsi ruuvaamaan laturin päätyä joten ostin jännitteensäätimen valmiiksi, hiilethän on samassa paketissa kun kyseessä on Bosch laturi.
Työpaikalla sattui olemaan hyllyssä sopiva säädin, tosin tarkoitettu väykyn laturiin. Ainut ero on siinä että latausjännite -20 asteessa on väykyn säätimellä 14,3 ja felician säätimellä se olisi 14,5.
Ajattelin ettei tuolla ole käytännön merkitystä ja laiskuuttani otin väykyn säätimen mukaan.
Samalla tietysti vinkkinä mersuilijoille, latausjännitettä voitte nostaa volkkarin säätimellä ... tai minkä nyt onkin, kunhan ostovaiheessa selvittää jännitteen.
Vaihtamiseksi piti irrottaa kaasuvaijerin tuki jotta käsi sopii paremmin, herätevirtajohdon pistoke, päävirtajohto ja sen tuki laturista, laturin suojamuovi (3 ruuvia) ja itse säädin kahdella ruuvilla.
Laturihan on sitä mallia jossa on tosi pienet liukurenkaat, onneksi ne eivät näyttäneet pahasti kuluneilta.
Kilometrejä mittarissa 329300.
Poika on ajanut tällä hieman alle 2 kuukaudessa 5800 kilometriä joten kohtuullisesta kulutuksesta on todellakin hyötyä.
Lisäksi hän on pari kertaa lainannut Ceetä pitemmälle reissulle, vakionopeussäädin kun helpottaa ajamista huomattavasti ja eritoten rajoitusten mukaan ajamista.
Onhan mersu tietysti muutenkin mukavampi matka-auto vaikkei feliciassa mitään ongelmaa ole pitemmillä taipaleilla.
Valotehossa felicia on parempi vaikka ceessä on xenonit.
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2334
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Jaha vai on keeniperimä ajokortti iässä ,sehän tietää monenlaista hupaa.
Autoilut on aloitettu varsin reippailla kilometrimäärillä. Ei liene vaikea ennustaa kun kierrokset alkavat ulettua riittävän kauas pihapiiristä,että "ilmavainu" jossain välissä väkisinkin saadaan. Ja jos kollektorin pää on yhtä timmissä kunnossa kun isälläkin huomaa tiileri pian asuvansa mummolassa.
Autoilut on aloitettu varsin reippailla kilometrimäärillä. Ei liene vaikea ennustaa kun kierrokset alkavat ulettua riittävän kauas pihapiiristä,että "ilmavainu" jossain välissä väkisinkin saadaan. Ja jos kollektorin pää on yhtä timmissä kunnossa kun isälläkin huomaa tiileri pian asuvansa mummolassa.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 28.10.2010 23:18
- Paikkakunta: tampere
Nythän kävi niin että moottorikelkkaan vaihdossa tuli -96 1,9TD Golf, lyhyt malli mutta kahden hengen pakuksi rekisteröity.Poika on ajanut tällä hieman alle 2 kuukaudessa 5800 kilometriä joten kohtuullisesta kulutuksesta on todellakin hyötyä.
Kyseinen laite oli pojalle niin mieluinen että otettiin se hänelle ajoon.
Hauska koppihan se, ahtoja max 1,1 ja syötöt isolla + ahtokaraa vähän muokattu.
Valkoinen auto ja sen verran näkyvää ruostetta että ei enää mikään helmi, toki ei ole golfit koskaan sitä olleetkaan
Avattiin golfista piharemonttina (no on se tuossa tallissa mutta maajalassa värkätään, yäk) jakopää, jos laittaisi kaikki remmit uusiksi ja jakohihnalle myös kiristimen.
Kone on AAZ mutta ka-pultti näemmä uudempaa mallia.
Paikat on hyvässä kunnossa sikäli ettei hihnapyörä vipota yhtään kuten joskus on näissä nähty.
Tehostimen remmi kiristyy pumppua kääntämällä ja laturin / vesipumpun remmi laturin liikkeellä, siinähän on alla jousikin eli onko se sitten puoliautomaattikiristin kun kuitenkin lukitaan ruuvilla.
Raitisilmasuodatin oli totta vie tukossa, pitää hakea mittojen mukaan uusi kun tahtoo olla niin että aina väärän saa jos volkkariin hakee mallin perusteella.
Suodattimen kotelon ympäriltä imuroitiin multaa pois ... lehdet ja neulaset vähän jo kompostoituneet.
Pitäähän ne moottoriöljyt ja suodatin vaihtaa myös.
Huomenna saa osia, katsotaan viitsiikö pajottaa illalla vai jätetäänkö lauantaiksi. Eihän noissa kyllä kauaa menisi.
Golfin keskikulutus oli muuten 5,9 samalla reissulla jossa C250TDT aut. kulutti 6,2.
Niin juu ja ne kuuluisat takapyörien laakerit vaihdoin jo aiemmin, seistsemän ja puoli euroa / sarja.
Kone on AAZ mutta ka-pultti näemmä uudempaa mallia.
Paikat on hyvässä kunnossa sikäli ettei hihnapyörä vipota yhtään kuten joskus on näissä nähty.
Tehostimen remmi kiristyy pumppua kääntämällä ja laturin / vesipumpun remmi laturin liikkeellä, siinähän on alla jousikin eli onko se sitten puoliautomaattikiristin kun kuitenkin lukitaan ruuvilla.
Raitisilmasuodatin oli totta vie tukossa, pitää hakea mittojen mukaan uusi kun tahtoo olla niin että aina väärän saa jos volkkariin hakee mallin perusteella.
Suodattimen kotelon ympäriltä imuroitiin multaa pois ... lehdet ja neulaset vähän jo kompostoituneet.
Pitäähän ne moottoriöljyt ja suodatin vaihtaa myös.
Huomenna saa osia, katsotaan viitsiikö pajottaa illalla vai jätetäänkö lauantaiksi. Eihän noissa kyllä kauaa menisi.
Golfin keskikulutus oli muuten 5,9 samalla reissulla jossa C250TDT aut. kulutti 6,2.
Niin juu ja ne kuuluisat takapyörien laakerit vaihdoin jo aiemmin, seistsemän ja puoli euroa / sarja.
Golfiin laitettu nyt uutta kaikkiaan nämä:
- takapyörien laakerisarjat
- moottoriöljyt 5w40 synt.
- raitisilmasuodatin
- jakohihna
- kiristin
- moniurahihna
- tehostimen hihna
Ilmansuodatin on mallia vapari-kartio.
Ostettu myös moottoriöljynsuodatin jota ei nyt vaihdettu koska en saanut paljain käsin irti, eikä ole avainta kotona.
Samaten jakopääsarjan mukana tullut ka-pultti menee vaihtoon myöhemmin, kotosalla ei ole pulttikonetta jolla irrottaa vanha.
Osat ja öljyt maksoivat yhteensä 110 euroa.
Autolla on ajettu 340tkm ja moottori tuntuu olevan hyvässä kunnossa. Käynnistyy pakkasesta hyvin ja käynti on niin tasaista kuin vain voi olla, eikä vanhat öljyt olleet huomattavasti vähentyneet 1500-2000 km ajolla.
Toki kyseessä on volkkari joten huomenna kaikki voi olla toisin
Jostain syystä auto ei savuta yhtään kiihdytyksessä.
Ainakin Passat samalla koneella savusi karan muokkauksen jälkeen silminnähden
Painetta karalle tulee koska ahtopainemittari pelaa ja on rosvottu samasta letkusta.
Vetoja on kyllä kohtalaisesti, ei siinä mitään.
- takapyörien laakerisarjat
- moottoriöljyt 5w40 synt.
- raitisilmasuodatin
- jakohihna
- kiristin
- moniurahihna
- tehostimen hihna
Ilmansuodatin on mallia vapari-kartio.
Ostettu myös moottoriöljynsuodatin jota ei nyt vaihdettu koska en saanut paljain käsin irti, eikä ole avainta kotona.
Samaten jakopääsarjan mukana tullut ka-pultti menee vaihtoon myöhemmin, kotosalla ei ole pulttikonetta jolla irrottaa vanha.
Osat ja öljyt maksoivat yhteensä 110 euroa.
Autolla on ajettu 340tkm ja moottori tuntuu olevan hyvässä kunnossa. Käynnistyy pakkasesta hyvin ja käynti on niin tasaista kuin vain voi olla, eikä vanhat öljyt olleet huomattavasti vähentyneet 1500-2000 km ajolla.
Toki kyseessä on volkkari joten huomenna kaikki voi olla toisin
Jostain syystä auto ei savuta yhtään kiihdytyksessä.
Ainakin Passat samalla koneella savusi karan muokkauksen jälkeen silminnähden
Painetta karalle tulee koska ahtopainemittari pelaa ja on rosvottu samasta letkusta.
Vetoja on kyllä kohtalaisesti, ei siinä mitään.
Tässä oli 2008-2009 kulut joihin voisi nyt verrata miten kustannukset ovat muuttuneet muutamassa vuodessa.Vakuutusmaksu on 107 euroa. (70%, lähtöhinta 356 euroa)
Käyttövoimavero 53 euroa.
Käyttömaksu mikälie 124 euroa.
Katsastus 44 euroa.
Korjauksiin yhteensä 77 euroa; raidepää 18 euroa, jarrupalat 15 euroa, jarrukengät ja -sylinterit 40 euroa, polttimo 4 euroa.
Huoltoihin on mennyt rahaa 96 euroa jossa summassa on mukana öljynvaihtohuollot 2x26 euroa, polttoaine- ja ilmansuodatin 29 euroa.
Lasinpesunestettä 27 euroa.
Vakuutukset, verot, huollot ja korjaukset yhteensä (päässälaskien) 528 euroa.
Ajettu 25000 kilometriä joten edellämainituista kertyy 2,11 euroa / 100 km.
Polttoainekulut noin 1500 euroa = 6 euroa / kilometri.
Yhteensä 8,11 euroa / 100 km.
Renkaat toki kuluu jne... ja kaikki huolto- ja korjaustyöt on tehty itse eikä niille ole laskettu hintaa.
Huoltoja on tehty tarpeen mukaan, myös jakopää ja moniurahihna tuli vaihdettua.
Korjauksia 2009-2012 on tehty: lasinpyyhkijän moottorin vaihto varaosa-autosta, pakoputken kannatinkumit, mittariston taustavalopolttimoita, takalasinpyyhkijän mutterin kiristys, vetoakselin suojakumi, hehkutulpat (turhaan ), suuttimet varaosa-autosta, ylivuotoletkut, lataussäädin.
Ajoneuvoveron perusosa on pudonnut parikymppiä ja jälleen noussut 50 euroa, vakuutuksen hinta on noussut noin 15 euroa.
Polttoaineen hinta on noussut niin että 1500 euron sijasta dieseliin menee vuodessa 2175 euroa 25tkm ajolla.
Ero on siis valtaisa näissä kuluissa, 675 euroa vuodessa...se nostaa kuluja 2,7 euroa / 100 kilometriä eli mennään toiselle kympille Ei ole autoilu halpaa
Myös laturi jouduttiin vaihtamaan.Golfiin laitettu nyt uutta kaikkiaan nämä:
- takapyörien laakerisarjat
- moottoriöljyt 5w40 synt.
- raitisilmasuodatin
- jakohihna
- kiristin
- moniurahihna
- tehostimen hihna
Latausvalo alkoi palaa himmeästi eikä Valeoon juuri osia kannata vaihtaa kun koko (90A) laturin saa vaihto-osana 120 eurolla.
Vaihdettaessa todettiin että kokonaan uusi oli joka tapauksessa oikea ratkaisu, laakerit nimittäin olivat vanhassa jo huonot.
Sitäpä ei tullut kokeiltua hihnoja vaihtaessa.
Laturi oli varmaankin kestänyt uudesta saakka eli ne 340 tkm, ainakin se oli tarkalleen yhtä hapettunut kuin muut kevytmetalliosat konetilassa....
Laturi on helpossa paikassa vaihtaa, hyvä niin.
-
- Viestit: 2152
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
dealer kirjoitti:Myös laturi jouduttiin vaihtamaan.Golfiin laitettu nyt uutta kaikkiaan nämä:
- takapyörien laakerisarjat
- moottoriöljyt 5w40 synt.
- raitisilmasuodatin
- jakohihna
- kiristin
- moniurahihna
- tehostimen hihna
Latausvalo alkoi palaa himmeästi eikä Valeoon juuri osia kannata vaihtaa kun koko (90A) laturin saa vaihto-osana 120 eurolla.
Vaihdettaessa todettiin että kokonaan uusi oli joka tapauksessa oikea ratkaisu, laakerit nimittäin olivat vanhassa jo huonot.
Sitäpä ei tullut kokeiltua hihnoja vaihtaessa.
Laturi oli varmaankin kestänyt uudesta saakka eli ne 340 tkm, ainakin se oli tarkalleen yhtä hapettunut kuin muut kevytmetalliosat konetilassa....
Laturi on helpossa paikassa vaihtaa, hyvä niin.
TÄH
Mootori/vaihdelaatikko/tehostin öljyt
Vaihteensiirtäjä
- olis pitäny vaihta koko laatikko (pakki jurskuttaa pahasti)
Moottorin tyyny vaihdelaatikon päähän
Polttoainesuodin
Kaikki hehkut
Hihnan kiristin tällit
Tehostimen hihna
Uusi lukko oveen
Kaksi vanhaa käymätöntä normaali laatikkomallista ilmanputsaria
Lasinpyyhkimet
Raitisilmasuodatin
Valokatkaisin
Puhaltimen katkaisin (vain kaksi asentoa pelasi)
Aurinkolippa
Vararengas
Tunkki
Rengasavain
Muistuipa nyt, että Varokolmiokin puuttuu
Laitettava vielä:
+ peili
+pakkivalo (pelittää jatkuvana
kun vetää piuhat yhteen laatikon kupeessa)
+ yks suuttimen juuri vuotaa
+ toisen peilin sähkösäädöt
Ehkä vielä jotakin muutakin jo unohdettua.
Kakostelu ei ole loppunut vieläkään kylmäkäynnistyksen jälkeen (helvetinmoiset savut ilmassa kaasulla kirnutessa)
Ennakon säätö ???
Tytär kyselee: Milloin tulee hintoihinsa
Laakkosella kattelivat pitkään, kun osia kantaessani epäilin olevani liian "ankara" isä, kun hommaan omalle tyttärelle vanhan "Räplän"
Ainut lohtu on, että töyssyihin ( 4 kpl kilometrillä torilta pihaan tullessa, ja viides suunnitteilla, voi ajaa reippaammin kuin Mersuilla ja Toyotalla. Jäykempi "paukku"alusta.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Onpa yllättävää, yleensä volkkareissa vika on vastuksessa.Puhaltimen katkaisin (vain kaksi asentoa pelasi)
Tässä meidän yksilössä oli tosin ostettaessa vastus hajalla ja lämmityslaitteen säätöpaneeli osittain palanut, lisäksi erinäisiä pisteosia piti hankkia sisustaan.
Tuollaisten osien rikkonaisuus ja puutteet ovat ostovaiheessa aika merkityksettömiä koska ne eivät maksa purkuosina juuri mitään.
Neljälläkympillä sai tähänkin kaikki tarvittavat osat ja velä niin että myyjä toi ne työpaikalleni - joka toisen mökin takapihallahan on golf osittain purettuna
Onneksi en kuvitellut pojan kanssa että reilulla tonnilla saisi edes volkkarin johon ei tarvitse mitään osia laittaaTytär kyselee: Milloin tulee hintoihinsa
Vielä pitäisi hitsailla pikku paikat lokasuojien päihin.
Joskus kesällä, ei vaikuta ajoon...