raario ei löydä signaalia
raario ei löydä signaalia
Joo eli semmosta onkhelmaa löytyy että radio ei toimi ollenkaan, joskus saattaa satunnaisesti kuulua vähän aikaan isoimmat kanavat (nrj/nova) ja sekin riippuu sijainnista.
Auton oston yhteydessä myyjä sanoi että antenni on irroitettu takakontista kun radio ei toimi, tosin kuuluvuus ei parantunut ollenkaan kun sen laittoi takaisin kiinni. nyt on uusittu itse antenni ja antennijohto joka tulee mankalta takakonttiin mutta sekään ei auttanut mitään.
eilen kokeilin myös vetää lyhyemmän antennin suoraa mankan takaa kojelautaan että jos ottaisi häiriötä jostain vaan ei niin ei
kanavien automaattihaku ei toimi ollenkaan, numerot vain juoksee kunnes pysäyttää ja jos kanavia yrittää manuaalisesti hakea niin kuuluu pelkkää särinää ja jos hyvälle päälle sattuu niin muutaman sanan voi antaa särinän läpi
Auton oston yhteydessä myyjä sanoi että antenni on irroitettu takakontista kun radio ei toimi, tosin kuuluvuus ei parantunut ollenkaan kun sen laittoi takaisin kiinni. nyt on uusittu itse antenni ja antennijohto joka tulee mankalta takakonttiin mutta sekään ei auttanut mitään.
eilen kokeilin myös vetää lyhyemmän antennin suoraa mankan takaa kojelautaan että jos ottaisi häiriötä jostain vaan ei niin ei
kanavien automaattihaku ei toimi ollenkaan, numerot vain juoksee kunnes pysäyttää ja jos kanavia yrittää manuaalisesti hakea niin kuuluu pelkkää särinää ja jos hyvälle päälle sattuu niin muutaman sanan voi antaa särinän läpi
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Sen antennin tulee olla täsmälleen tietyn mittainen, jotta se vastaanottaisi
oikean taajuusalueen.
Jos kaiuttimista ei kuulu pörinääkään, tuskin mikään häiriö peittää kuuluvuutta.
Toimiiko kasetti/CD/mp3 tms. hyvin? Eihän mp3:a ole tuotu radiolähettimen
kautta soittimeen?
oikean taajuusalueen.
Jos kaiuttimista ei kuulu pörinääkään, tuskin mikään häiriö peittää kuuluvuutta.
Toimiiko kasetti/CD/mp3 tms. hyvin? Eihän mp3:a ole tuotu radiolähettimen
kautta soittimeen?
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Antenni on joku tarvikemalli motonetistä.
cd ja usb toimii moitteetta, radiossa on se ongelma että rätisee vain ja ei löydä kanavia, joskus kuuluu hyvin huonosti. keskustassa saattaa kuulua jotenkin kun manuaalisesti asettaa kanavan mutta automaattinen haku ei pelaa sielläkään.
voisi melkein käydä ostamassa vaikka tuulilasiantennin ihan hifiliikkeestä ja kokeilla rupeaako pelaamaan silläkään..
cd ja usb toimii moitteetta, radiossa on se ongelma että rätisee vain ja ei löydä kanavia, joskus kuuluu hyvin huonosti. keskustassa saattaa kuulua jotenkin kun manuaalisesti asettaa kanavan mutta automaattinen haku ei pelaa sielläkään.
voisi melkein käydä ostamassa vaikka tuulilasiantennin ihan hifiliikkeestä ja kokeilla rupeaako pelaamaan silläkään..
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Ja se radiossa oleva kaapelin liitinkin voi saada kipeää > mannemarketista hommattu yksilö varsinkin jos repästy miehekkäästi piuhat poikki "hyllystä" noudettaessa ?
Sopiiko se radioon tuleva liitin niin,jotta kontakti pelaa? Ompa ollut joskus vahvistavakohan se semmonen pätkä/pötkylä antennin johdossa olikaan ja urosliitin kävi ohkaseksi.....
Tuliskohan tuosta mittään uutta jos mankka irti kojelaudasta heiluttelis sitä antennin johtoo ja tutkisi onkos merkitystä?
Kun johto kiinni pitäs kai huomata ero siihen ilman johtoa olevaan kanavan hakuun.....jos ei näin luulisin olevan vahvistuksen paikka antennille tai se piilaatikko sittenkin...toisaalta jos monella jo kokeiltu niin aika tod. näk. antennin piikkiin mennee..?
Varmaankin jo testattu, vaan koitetaan nyt tätäkin arvausta.
Kosketelkaahan toisianne .
Sopiiko se radioon tuleva liitin niin,jotta kontakti pelaa? Ompa ollut joskus vahvistavakohan se semmonen pätkä/pötkylä antennin johdossa olikaan ja urosliitin kävi ohkaseksi.....
Tuliskohan tuosta mittään uutta jos mankka irti kojelaudasta heiluttelis sitä antennin johtoo ja tutkisi onkos merkitystä?
Kun johto kiinni pitäs kai huomata ero siihen ilman johtoa olevaan kanavan hakuun.....jos ei näin luulisin olevan vahvistuksen paikka antennille tai se piilaatikko sittenkin...toisaalta jos monella jo kokeiltu niin aika tod. näk. antennin piikkiin mennee..?
Varmaankin jo testattu, vaan koitetaan nyt tätäkin arvausta.
Kosketelkaahan toisianne .
Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei ole kovin tarkkaa. Oikea antennipiiskan pituus näissä(kin) on sähköisen varttiaallon mitta. 100MHz:llä se olisi siis 300/100MHz/4 = 75cm, jossa tuo 300 on valon nopeus kun taajuus on megahertsejä. Käytännössä mikä tahansa langan- tai tangonpätkä puolesta metristä metriin tuottaa 1-2dB vaille optimisignaalin antennijohtoon reaktiiviset sovitusvaimennukset huomioituna. Oikein jos vielä pilkkuja viilataan niin olisi huomioitava antennipiiskan induktiivinen- sekä antennin ja auton korin kapasitiivinen kuormitus, joka hidastaa sähkön kulkua keppiantennissa 5-15%. Keppiantennin ulkomittoja ei kannata suoraan tuijottaa koska sähköinen varttiaalto on saatettu saada myös aikaan lisäämällä antenniin kela, jolla se saadaan näyttämään autoradion kannalta oikean mittaiselle.Jarkko N kirjoitti:Sen antennin tulee olla täsmälleen tietyn mittainen, jotta se vastaanottaisi oikean taajuusalueen.
Alkuperäiseen ongelmaan varmaan paras arvaus radion kuulumattomuuteen on joko oikosulku tai katko antennijohdossa.
Tartuin tuohon edellä mainittuun "lyhyempään" antenniin.
Kelalla lyhennetty antenni on kapeakaistaisempi kuin oikean mittainen ja
siis huono valinta.
Se antennin syöttöjohdon pituuskin vaikuttaa hiukan lopputulokseen.
Minusta vika todennäköisesti on huonossa antennisignaalissa, jossain
antennin ja radion välissä siis.
Jaa, vika näemmä löytyi sillä välin, kun pohdin asiaa. Hyvä.
Kelalla lyhennetty antenni on kapeakaistaisempi kuin oikean mittainen ja
siis huono valinta.
Se antennin syöttöjohdon pituuskin vaikuttaa hiukan lopputulokseen.
Minusta vika todennäköisesti on huonossa antennisignaalissa, jossain
antennin ja radion välissä siis.
Jaa, vika näemmä löytyi sillä välin, kun pohdin asiaa. Hyvä.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Juu, sorry tuo minun edellisen kuljettimen vikahan se tuohon viestiini tupsahti>silloinhan ratijon vaihto auttoi ja eka kerralla ja nyt näyttäs olevan useampi koeyksilö testattu ja samat oireet. Ettei vaan useampikaan radio muka pelittäis? Edes uudellä motonetin antenni versiolla....ollakko mahdollista vai mahdotonta.... kenties jos antenni siknaali väärä? >saakos tuota millään mittarilla muuten tutkittua?Jarkko N kirjoitti:Tartuin tuohon edellä mainittuun "lyhyempään" antenniin.
Kelalla lyhennetty antenni on kapeakaistaisempi kuin oikean mittainen ja
siis huono valinta.
Se antennin syöttöjohdon pituuskin vaikuttaa hiukan lopputulokseen.
Minusta vika todennäköisesti on huonossa antennisignaalissa, jossain
antennin ja radion välissä siis.
Jaa, vika näemmä löytyi sillä välin, kun pohdin asiaa. Hyvä.
En noistakaan mööpeleistä mittään ymmärrä,mutta yritän nyt olla hengessä mukana ja kertoilla omat opettelut. Vastuuhan on täysin lukijoilla !
Kun vika on löytynyt, voitaneen keskittyä toisarvoisiin yksityiskohtiinJarkko N kirjoitti: Kelalla lyhennetty antenni on kapeakaistaisempi kuin oikean mittainen ja
siis huono valinta.
Se antennin syöttöjohdon pituuskin vaikuttaa hiukan lopputulokseen.
88-108 MHz kaista on tarpeeksi kapea vähän kapeampikaistaiselle antennille. Vajaamittaisen antennin "säteilyimpedanssi", eli tässä tapauksessa vastaanottoimpedanssi, laskee hieman alemmaksi ja tukevan korikontaktin merkitys kasvaa.
Nykyaikaisissa autoradioissa herkkyyttä tuntuu riittävän ja ehkäpä joissain olosuhteissa vähän huonompi antenni ei olisi edes pahasta. Lähettimen lähellä vajaamittaiseenkin tumppiin tarttuu monitie-etenemisen myötä nippu eri vaiheessa olevia signaaleja ja auton liikkuessa näiden vaihekulmat vaihtelevat tuoden mukanaan melkoisen nipun signaalivoimakkuuksia joihin radion etupään dynamiikka ei välttämättä edes riitä. Auto on hankala paikka analogiavastaanotolle ja radion etupää on kasa kompromisseja. Usein halpoja kompromisseja.
Antenni, johto ja radion tuloliitäntä ovat varmasti nimellisimpedanssiltaan jotain, ja jos kaikki olisi niinkuin suunnitelmiin on naulattu, kaikkien impedanssi olisi sama ja realinen. Kun suurella todennäköisyydellä mikään siirtoketjun osa ei ole nimellisimpedanssissa eikä realinen, saadaan taas taajuudesta riippuvainen nippu erilaisia siirtoketjun vaimennuksia.
Autoradioantennissa on paljon asioita jotka helpottavat tuskailua "oikeiden" vermeiden valinnassa. Taajuudet ovat mukavan alhaisia. Se surkea mätänetin kaapeli vaimentaa paljon, mutta onneksi sitä ei ole kuin muutama metri niin senkin osuus on merkityksetön. Antennia ei voi ilman mittalaitteita virittää niin että se olisi sijoituspaikassaan resonanssissa halutulla taajuusalueella. Onneksi radion etupäähän on näidenkin ongelmien vuoksi laskettu gainia sen verran rutkasti että ne uutiset kyllä yleensä kuuluu jos vain radion antennitöpselistä joku lanka sojottaa. Näin ainakin omien kokemusten ja mittailujenkin perusteella.
Lainaan topikkia kysyäkseni tyhmän kysymyksen. Onko antenninpiuhassa kumpi maa, sisällä menevä ohut vai se ulompi piuha? Sippas toi antenni tosta meikän autosta jokin aika sitten kun siihen osui joku rotta tai hirvi tai vastaava ja ostin uuden antennin mutta en oo vielä piuhaa laittanut kiinni.
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
Eikäkö jouduin katkasemaan sen piuhan sieltä vanhasta antennista ja nyt pitäs sellanen jatkoliitin siihen saada kiinni ja siitä lähtee sitten valamis piuha sinne antennille. On vaa nii harvinaisen ikävä kun se sisempi piuha on nii pirun ohutta lankaa.jps kirjoitti:Ulompi. Oletko tekemässä itse johtoa? Kyselen kun kaupan valmista johtoa tai antennia ei voi kytkeä väärin.
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
Täällähän on keskustelua
Sitäkin on kokeiltu että mankka on otettu kojelaudasta irti ja laitettu lyhempi antenninjohto, eikä ollut vaikutusta.
Paikallaan on nyt siis uusi antenninjohto, antenni ja signaalivahvistin lisämailla.
Nyt kun muistia virkistää loppukesän ajoilta niin tässä oli tosiaan semmonen jippo että jos antenninjohto ei ollut kiinni antennissa ja otti siitä johdon päästä kiinni ja samalla veti sen verran että oli kontin ulkopuolella niin kuuluvuus oli täyskymppi ja kanaviakin löytyi osa automaattihaulla, heti kun päästi johdosta irti tai vei sen konttiin sisälle niin alkoi rätinä ja kuuluvuus katosi.
Signaalivahvistimellakaan ei ollut mitään virkaa kun sen myöhemmin siihen kokeeksi ostin, ihan samalailla kuului oli se sitten paikallaan tai ei, eli ei mitään.
Vaikuttas vähän siltä että koko koppi on häiriötekijä ja sotkee signaalin täysin.
Sitäkin on kokeiltu että mankka on otettu kojelaudasta irti ja laitettu lyhempi antenninjohto, eikä ollut vaikutusta.
Paikallaan on nyt siis uusi antenninjohto, antenni ja signaalivahvistin lisämailla.
Nyt kun muistia virkistää loppukesän ajoilta niin tässä oli tosiaan semmonen jippo että jos antenninjohto ei ollut kiinni antennissa ja otti siitä johdon päästä kiinni ja samalla veti sen verran että oli kontin ulkopuolella niin kuuluvuus oli täyskymppi ja kanaviakin löytyi osa automaattihaulla, heti kun päästi johdosta irti tai vei sen konttiin sisälle niin alkoi rätinä ja kuuluvuus katosi.
Signaalivahvistimellakaan ei ollut mitään virkaa kun sen myöhemmin siihen kokeeksi ostin, ihan samalailla kuului oli se sitten paikallaan tai ei, eli ei mitään.
Vaikuttas vähän siltä että koko koppi on häiriötekijä ja sotkee signaalin täysin.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Ja jotta ei menis helpoksi niin kontin ku aukasee niin kuuluu paremmin Ainakin jossain välissä oli näin...
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
No löytyyhän sitä tähtitiedettä 124 mallistakin ...ratijo meinaan tai sen kuuluvuus.Multiviri kirjoitti:Ja jotta ei menis helpoksi niin kontin ku aukasee niin kuuluu paremmin Ainakin jossain välissä oli näin...
Mullakin aikoinaan semmonen mikä lie prosecuri tms.>sai ne dvd systeemit ja ties mitä paitti ratijon kuulumaan. Ratijo kuului vain pois "kotelostaan" ja se karumpi JVC kuuluikin yllättäen sitten vielä kotelossaankin , jolloin kuvittelin sen piuhan änkyttävän ratijossa tai jotain...taas oppi paljon uutta... en meinaan koske
tuohon antenniin saati radioon !
Takakonttiakin käytän vain kesälomalla jos pakko
Cityssä löytyy kanavia ilman antennin johtookin vaan kehä 3 jälkeen jo häipyvät näköjään...lienee eroja tuolla sijainnillakin miten sattuu ne kirkonmenot kuulumaan otaksun.
pakkasukko roplaili antennin paikalleen tuolla -26 asteen pakkasessa pihalla sietääkin toimia
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Ei ainakaan omaan silmään sattunut kuin 19,90 maksavia, ensimmäinen oli pieni mokkula josta meni antenni läpi kumpaankin suuntaan n. 10cm ja toinen pelkkä puolikuun muotoinen mötikkä, jonka itse ostin.
pitää vielä testailla enemmän kun saa auton lämpimään talliin, tahtoo olla tympiä tuolla -26 pakkasessa pari viikkoa seissyttä autoa räplätä
vastaanotto toimi moitteettomasti kun löi antennijohdon suoraan mankan taakse ja oli antenni kädessä, saa nähdä toimiiko kun laittaa takakonttiin johdon päähän ja lasiin kiinni. ei nimittäin ollut läpivientikumeja kontissa silloin kun uudet johdot vetiin, mutta tuskin se niin paljoa häiritsisi signaalia että ei mitään kuulu?
pitää vielä testailla enemmän kun saa auton lämpimään talliin, tahtoo olla tympiä tuolla -26 pakkasessa pari viikkoa seissyttä autoa räplätä
vastaanotto toimi moitteettomasti kun löi antennijohdon suoraan mankan taakse ja oli antenni kädessä, saa nähdä toimiiko kun laittaa takakonttiin johdon päähän ja lasiin kiinni. ei nimittäin ollut läpivientikumeja kontissa silloin kun uudet johdot vetiin, mutta tuskin se niin paljoa häiritsisi signaalia että ei mitään kuulu?
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Vikaa ei tähänkään asti ole paikallistettu mutta ikkuna-antennilla rupesi pelaamaan täysin! kaikki kanavat kuuluu ja automaattihakukin pelaa
antennin puotin mankan taakse keskikonsoliin ja hyvin soi
jos ei jollakin muullakin soi radio kovin hyvin piiskalla niin kannattaa vaihtaa sisäantenniin!
antennin puotin mankan taakse keskikonsoliin ja hyvin soi
jos ei jollakin muullakin soi radio kovin hyvin piiskalla niin kannattaa vaihtaa sisäantenniin!
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.