Yleistä lisävaloista keskustelutopic.
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Saa ne kytkettyä, kun poistat auton omat kaukovalot .
Mutta ei ne lisävalot , mutta saakeli kun on tullut näitä päivävaloja ja sitten vielä xenon.. esim: jokaisessa uudessa skodassa , häikäset ,niin v*tusti, hajavalo se on pahinta..
Ihme että menee leimasta läpi nämä uudet xenon systeemit...
Mutta ei ne lisävalot , mutta saakeli kun on tullut näitä päivävaloja ja sitten vielä xenon.. esim: jokaisessa uudessa skodassa , häikäset ,niin v*tusti, hajavalo se on pahinta..
Ihme että menee leimasta läpi nämä uudet xenon systeemit...
big jopo
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Juu, komppaan etellistä
Siis, mulla on lintas jo referenssit täynnä, kai, niiren lisäpitkäklasien kans.
No sama kai tuo, eipä tuo laillisuus tunnu muitakaan haittaavan
Nuoremmalla asentajalla marketti kseenonit omien tilalla. Olihan hupasta ku olin kyytis ja totesin, että ne valaisee oikeinkin hienosti esim. tien yläpuoliset opasteet
Yhtään ei häikäise vastaantulijoita, ei sitte yhtään
Siis, mulla on lintas jo referenssit täynnä, kai, niiren lisäpitkäklasien kans.
No sama kai tuo, eipä tuo laillisuus tunnu muitakaan haittaavan
Nuoremmalla asentajalla marketti kseenonit omien tilalla. Olihan hupasta ku olin kyytis ja totesin, että ne valaisee oikeinkin hienosti esim. tien yläpuoliset opasteet
Yhtään ei häikäise vastaantulijoita, ei sitte yhtään
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Eli auton omat pitkät ei pala
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Onko valotehoissa suurtakaan eroa näissä normivaloissa, onko 55W vai 100 W? Itselläni olisi noihin lisävaloihin kumpiakin polttimoita tallissa.
Entäs jos noihin kuuppiin lykkäis xenonsarjan, niin onko asentaminen yhtä vaivatonta kuin yleensä lisävalojen asennus?
Entäs jos noihin kuuppiin lykkäis xenonsarjan, niin onko asentaminen yhtä vaivatonta kuin yleensä lisävalojen asennus?
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Joistakin hellan lisäpitkistä pystyy muuttamaan referenssiä Polttimon kiinnike kohdassa on kolme pientä nastaa, ne kun ottaa pois niin poltin painuu pari milliä syvemmälle umpion sisään. Monesti lasiin on merkattu ref. luvut 17,5 ja 37,5. Itselläni on hella ff200 valoja neljän kappaleen patteristo lankun maskissa, virallisesti ovat 17,5x4 mutta oikeesti 37,5x4 sekä omat pitkät myös toiminnassa. Ajatuksena on ollut että muutan omat valot palamaan vain lähivaloilla... sitten joskus... ehkä
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Tästäpä maailmanuutuus; tuulivoimalla toimivat päiväajovalot
http://www.euro1supply.com/8smd-tuulivo ... anguage=fi
http://www.euro1supply.com/8smd-tuulivo ... anguage=fi
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Loistava keksintö, kirjaimellisestidealer kirjoitti:Tästäpä maailmanuutuus; tuulivoimalla toimivat päiväajovalot
http://www.euro1supply.com/8smd-tuulivo ... anguage=fi
Heti tilaamaan
Ei sitten kannata laittaa millään paukkulangalla lisävalojen johtoja. Tuohon "mustaan" oli asennettu valmiiksi johdot kun entisellä omistajallakin oli lisävalot. Tänään sitten piti peltiä aukasta kun eräälle halvaantuneelle autolle annettiin virtaa... Johdot saa asentaa uusiksi. Niille kävin niinkuin Ctekin kaapelille. Kuori halki ja sisälmykset esille. Jos ei huomenna ehdi vaihtamaan johtoja niin töihin meno tiistaina on p*rseestä.
Kyllä ne vaan xenont polttelee mielessä. sunnuntaipäivän kunniaksi laitoin sitten sellaset tulemaan. http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/co ... 010400001/ tuollaaset 6000k väriarvolla ja otin tuon can-väylän ohjaimenkin. näinköhän pellaa vaan kun lyöpi kiinni?
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: 15.1.2011 10:36
- Paikkakunta: Espoo
dealer kirjoitti:Tästäpä maailmanuutuus; tuulivoimalla toimivat päiväajovalot
http://www.euro1supply.com/8smd-tuulivo ... anguage=fi
Ei ole totta !!!
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Tuossa viikonloppuna olin paikallista op-rallia katsomassa ja sitten myöhemmin menin käymään kisa-keskuksella. Siinä ihailin ralli autojen valoja ja illalla sitten etsimään netin ihmeellisiltä sivuilta että onko ne valot kalliita... Wesem merkkisiä valoja oli melkein joka auton keulilla, joissakin oli boschit tai jotkut muut. Wesem valoja löysin netistä ja mielestäni oli aika halvat 22,50e/kpl ref 20 ja 33,00e/kpl ref 40, valojen halkaisija 150mm. Laitoin lamput tilaukseen , 4kpl ref 20 ja 2kpl ref 40, neljän kappaleen patteriston laittaa lipsautan tuohon emännän kakssataseen. Jos valoteho riittää kilpa-autoon, niin luulisin aika vahvasti että se riittää myös kakssataseen tiisseliin Emäntä saa ajella sitten "melkein" kilpa-autolla Omat ajovalot kun muuttaa siten että niissä palaa koko ajan vain lyhyet niin 4x20 valot ovat vielä lailliset...
Lain mukaan kaukovaloja saa olla vain 4 kappaletta yhteensä ja yhteen laskettu referenssi luku saa olla 100, näin ainakin trafin sivuilla sanottiin. Siihen en löytänyt suoraa vastausta että saisiko ne valot laittaa katolle, ennen oli sääntö että valot pitää olla etummaisen etuakselin etupuolella mutta onko se sääntö jo vanhentunut Niin, en minä mitään kattotelineitä ajatellut...
Lain mukaan kaukovaloja saa olla vain 4 kappaletta yhteensä ja yhteen laskettu referenssi luku saa olla 100, näin ainakin trafin sivuilla sanottiin. Siihen en löytänyt suoraa vastausta että saisiko ne valot laittaa katolle, ennen oli sääntö että valot pitää olla etummaisen etuakselin etupuolella mutta onko se sääntö jo vanhentunut Niin, en minä mitään kattotelineitä ajatellut...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Oliko ne tämmöset mitä laitoit tilaukseen...
http://www.rtemotorsport.net/shop/produ ... oduct=1080
Kerrohan toki kokemuksia kun valot käytössä...
http://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=13/89
Tuommonen sarja xenoneilla
http://www.rtemotorsport.net/shop/produ ... oduct=1080
Kerrohan toki kokemuksia kun valot käytössä...
http://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=13/89
Tuommonen sarja xenoneilla
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Hieno topikki! Sumuvalothan olisi pitänyt lailla kieltää jo ajat sitten, mutta ne pitkät pitää olla kunnolliset, kun täällä jossain ei ole katuvaloja...
Tämmöset on itsellä ollut vuoden. Kiinan xenonit, 55w ja tuskallisen hitaat syttymään. Leveä valokuvio on mielestäni hyvä. Mesen omat pitkät on apuna.
Kuten kuvasta huomaa, bosch sopii AINA meseen...
Mutta eivät keiku metriä auton edellä, vaan nätisti siinä maskin pinnalla!
Muuten pitkistä puheen ollen, eikös lyhyiden pitäminen yhtä aikaa pitkien kanssa heikennä näkyvyyttä kauas?
Muoks: Voisiko moderaattori ystävällisesti poistaa nuo ruosteet tuosta etulokasuojasta?
Tämmöset on itsellä ollut vuoden. Kiinan xenonit, 55w ja tuskallisen hitaat syttymään. Leveä valokuvio on mielestäni hyvä. Mesen omat pitkät on apuna.
Kuten kuvasta huomaa, bosch sopii AINA meseen...
Mutta eivät keiku metriä auton edellä, vaan nätisti siinä maskin pinnalla!
Muuten pitkistä puheen ollen, eikös lyhyiden pitäminen yhtä aikaa pitkien kanssa heikennä näkyvyyttä kauas?
Muoks: Voisiko moderaattori ystävällisesti poistaa nuo ruosteet tuosta etulokasuojasta?
W124 - omistamisen iloa.
Kimmo: Siis eihän ne himmennä, vaan silmä näkee vähemmän kauas, enemmän lähelle. Toisin sanoen valoa heijastuu läheltä niin paljon kuskin silmiin, että kauempaa heijastuva valo (pitkien valo) ei näy yhtä hyvin, kuin näkyisi ilman läheltä heijastuvaa valoa.
Tuota uusien autojen valosysteemiä olen ihmetellyt juurikin em. syystä. Siihen kun vielä laittaa sumarit päälle, niin näkyvyys kauas vaan huononee.
Jotkut puhuvat tuon ilmiön yhtedessä valoverhosta.
Tuota uusien autojen valosysteemiä olen ihmetellyt juurikin em. syystä. Siihen kun vielä laittaa sumarit päälle, niin näkyvyys kauas vaan huononee.
Jotkut puhuvat tuon ilmiön yhtedessä valoverhosta.
W124 - omistamisen iloa.
-taitaa olla henkilöautoissa sitten niin kun katellaan alempaa eri kulmasta valojen näyttämää. Meillä kun ei Tähdissä ole muita loistoa kun tehtaan valot.
Mutta tuas Volvossa missä on valot joilla näkee enemmänkin mitä nopeus edellyttäisi. On ainakin mun silmään erittäin tärkeää nähdä eteen lähelle HYVIN eikä niin miten henkilöautojen halogeeneilla on totuttu näkemään. Mun pakkaa nopeus laskemaan jos kaukovaloilla jää valojen ja kantaman väliin varjopaikkoja.
Tilanne missä tie on kapee ja kohtaamassa toisen rahtikoneen. Tarvii nähdä siihen minne etupyörät menee SEURAAVAKSI ja sekin "sivusilmällä" kun katsetta ei voi kohdistaa kahteen paikkaan vaan kapeassa kohtaamisessa siihen mitä linjaa vasen etupyörä menee kohdattaessa. Nopeutta molemmilla tilanteesta riippuen 60-90.. tilanne "valmisteluineen vie sekunnin tai kaksi ja "hum" kohdattu niin ettei peilit osuneet yhteen.
Näin talvella aurauspenkat vievät leveyttä kohtaamisessa jolloin joutuu jopa hiljentämään VARMUUDENVUOKSI.
Ts.ainakin ylhäältä katsottuna eteen näkeminen on välttämätöntä myös tilanteille mitä tapahtuu kaukovalojen kantaman ja keulan välissä. Ja väitänkin näin muutaman yökilometrin ajaneena, ettei ylempää katsottaessa se "valoverho" OMISTA valoista sokaise kuin korkeintaan vastaantulijaa ennen kohtaamista.
Mutta tuas Volvossa missä on valot joilla näkee enemmänkin mitä nopeus edellyttäisi. On ainakin mun silmään erittäin tärkeää nähdä eteen lähelle HYVIN eikä niin miten henkilöautojen halogeeneilla on totuttu näkemään. Mun pakkaa nopeus laskemaan jos kaukovaloilla jää valojen ja kantaman väliin varjopaikkoja.
Tilanne missä tie on kapee ja kohtaamassa toisen rahtikoneen. Tarvii nähdä siihen minne etupyörät menee SEURAAVAKSI ja sekin "sivusilmällä" kun katsetta ei voi kohdistaa kahteen paikkaan vaan kapeassa kohtaamisessa siihen mitä linjaa vasen etupyörä menee kohdattaessa. Nopeutta molemmilla tilanteesta riippuen 60-90.. tilanne "valmisteluineen vie sekunnin tai kaksi ja "hum" kohdattu niin ettei peilit osuneet yhteen.
Näin talvella aurauspenkat vievät leveyttä kohtaamisessa jolloin joutuu jopa hiljentämään VARMUUDENVUOKSI.
Ts.ainakin ylhäältä katsottuna eteen näkeminen on välttämätöntä myös tilanteille mitä tapahtuu kaukovalojen kantaman ja keulan välissä. Ja väitänkin näin muutaman yökilometrin ajaneena, ettei ylempää katsottaessa se "valoverho" OMISTA valoista sokaise kuin korkeintaan vastaantulijaa ennen kohtaamista.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Jeps, aika hyvin selvitetty tuo juttu isomman kaluston osalta. En epäile yhtään, ei ole itsellä kokemusta mistään ducatosta isommasta....
Kyllähän toki kulmakin, mistä tietä tarkkaillaan, vaikuttaa taas siihen, miten näkee.
Onhan tämä pitkä/lyhyt valokeskustelu pikkusen pilkunn.. varsinkin pikkuautojen osalta. Näitä vaan tulee pähkäiltyä aina yksin pimeällä ajaessa.
Mutta jotenkin tuntuu, että nämä pitkätkin valaisee pikkusen liian läheltä, ehkä joku pistemäisempi valo olis passelimpi... Vai onko kiinanxenonissa tuota hajavaloa turhan paljo...
Kyllähän toki kulmakin, mistä tietä tarkkaillaan, vaikuttaa taas siihen, miten näkee.
Onhan tämä pitkä/lyhyt valokeskustelu pikkusen pilkunn.. varsinkin pikkuautojen osalta. Näitä vaan tulee pähkäiltyä aina yksin pimeällä ajaessa.
Mutta jotenkin tuntuu, että nämä pitkätkin valaisee pikkusen liian läheltä, ehkä joku pistemäisempi valo olis passelimpi... Vai onko kiinanxenonissa tuota hajavaloa turhan paljo...
W124 - omistamisen iloa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Auton keulassa tehdasasenteiset koristesumuvalot. En ole aiemmin keksinyt niille mitään käyttöä, mutta tänä talvena olen ensimmäisen kerran huomannut että niille on oikeasti hyödyllistäkin käyttöä: Puolihämärässä lumituiskussa, kun lunta on tuiskuttanut niin että tien ja penkan väli on pyöristynyt, niin pelkillä ajovaloilla on vaikea hahmottaa tien reunaa. Sumuvalot kun laittaa päälle, niin penkan reuna näkkyy huomattavasti selkeämmin.
Minulla oli eräässä 124:ssä kytketty valot niin että lähivalot paloivat myös kaukovaloilla ja silloin lisäksi syttyi vain apukaukovalot.jaakkoha kirjoitti:
Muuten pitkistä puheen ollen, eikös lyhyiden pitäminen yhtä aikaa pitkien kanssa heikennä näkyvyyttä kauas?
Muoks: Voisiko moderaattori ystävällisesti poistaa nuo ruosteet tuosta etulokasuojasta?
Molemmissa oli xenonit, kaukovaloina Bosch 190.
Lumikelillä valoa oli lähelle liikaa eli se häiritsi näkemistä kauas.
mulla on viton keulilla tuommoset http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/x- ... ion_anchor
nuilla näkee kiitettävästi..
nuilla näkee kiitettävästi..
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)