EPC E290 TD + outo sammutusjuttu
Mulla ei ole ollut mikään auki moottorissa ja vika on esiintynyt satunnaisen säännöllisesti. Viimeaikoina tosin useammin (n. 2kertaa viikossa).
Mulla taas polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen on esiintynyt useammin. Eikä hävinnyt pariksi viikoksi niin kuin JoeCoolilla. Taitaa olla sattumaa suodattimen vaikutus...
Mulla taas polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen on esiintynyt useammin. Eikä hävinnyt pariksi viikoksi niin kuin JoeCoolilla. Taitaa olla sattumaa suodattimen vaikutus...
Nyt tuli oikean näköinen varaosa tuolta nettikaupasta, mutta sillä ei valitettavasti ollut mitään vaikutusta asian. EPC-herja pysyy, viiveellinen sammutus ja 3000 rpm raja sekä tehon puute myöskin.
Nyt pitää kaivella tosiaan tuota sammutuslaitetta seuraavaksi esille.
Tietääkö joku, missä se tässä 1998 E290 Turbodiesel moottorissa sijaitsee?
Nyt pitää kaivella tosiaan tuota sammutuslaitetta seuraavaksi esille.
Tietääkö joku, missä se tässä 1998 E290 Turbodiesel moottorissa sijaitsee?
Kuva löytyy tuolta http://www.neoriginal.ru/cat/mb/part/cl ... ubtype/017
Sammutinsolenoidin varaosanumero on ilmeisesti toi 0000744888
Sammutinsolenoidin varaosanumero on ilmeisesti toi 0000744888
Jatketaan taas tarinaa Sammutusventtiili löytyi ja sinne tulee virtaa silloin kun kone on käynnissä. Näin ollen venttiilin kärähtäminen ei voine aiheuttaa viiveellistä sammutusta. Juttelin asiasta dieselkorjaajan kanssa ja hän vahvisti asian ja antoi vielä vinkin. Sanoi, että viiveellinen sammutus on ollut jonkinlainen tyyppivika aikoinaan väyrysissä ja etenkin taksimiesten riesa. Ja jatkoi, että auton saa sammumaan kunnolla, kun nostaa hieman kierroksia, esim. n. 1000 rpm ja vääntää virran sitten pois. No kokeilemaan ja näin se toimii, jos on likikin 1000 lasissa, sammuu täysin normaalisti. Polttoaineen paine sen venttiilin kuulemma sulkee, ei sähkö Eikä sammutusviiveen pitäisi aiheuttaa EPC-herjaakaan.
Eli taas ollaan nollatilanteessa. Sitten juttelin toisen Mersuista tietävän kaverin kanssa ja hän kertoi, että ei se väyrynen itsekseen osaa nollata sitä ilmamääräanturivikaa pois, vaikka anturi olisi vaihdettukin. Suositteli menemään mittarin jatkoksi ja katsomaan virheet ja nollaamaan sen, kertomaan systeemille, että siellä tosiaan on uusi mittari viallisen tilalla. Sillä hänen mukaansa korjautuisi koko virhetila pois.
Nyt on harmin paikka, kun ei ole rassausmiittiä kuin vasta 3 viikon päästä ja silloin olen itse pois maasta lomareissulla. No jostain se mittari pitää kaivella, että pääsee kokeilemaan tuon nollauksen vaikutuksen...
Ei sinulla Hotari ole sitä mittaria nyt viikonloppuna tallillasi?
Eli taas ollaan nollatilanteessa. Sitten juttelin toisen Mersuista tietävän kaverin kanssa ja hän kertoi, että ei se väyrynen itsekseen osaa nollata sitä ilmamääräanturivikaa pois, vaikka anturi olisi vaihdettukin. Suositteli menemään mittarin jatkoksi ja katsomaan virheet ja nollaamaan sen, kertomaan systeemille, että siellä tosiaan on uusi mittari viallisen tilalla. Sillä hänen mukaansa korjautuisi koko virhetila pois.
Nyt on harmin paikka, kun ei ole rassausmiittiä kuin vasta 3 viikon päästä ja silloin olen itse pois maasta lomareissulla. No jostain se mittari pitää kaivella, että pääsee kokeilemaan tuon nollauksen vaikutuksen...
Ei sinulla Hotari ole sitä mittaria nyt viikonloppuna tallillasi?
Tarina jatkuu.
Mittarissa käyty ja nollailtu herjat pois. Ainoa jäljelle jäänyt herja oli sammutusventtiili, joten se ilmeisesti on myös rikki. Nollauksien jälkeen kone otti kierroksia ja veti hyvin, kunnes yhdenkerran unohdin sammuttaa 1000 rpm sammutuksen. EPC palasi ja tehot katosivat. Ajoin ehkä 1000-1500 km taas vajailla tehoilla ja sitten tuli uusi käänne.
Auto käyntiin pihalla ja liikkeelle. Reilun kilometrin jälkeen veto loppui. Rullasin tien sivuun ja kone kävi tyhjäkäynnillä eikä ottanut kierroksia kuin 1200 max. Nilkutin sillä takaisin, vaikka ylämäkiin ei meinannut päästä lainkaan. Jätin auton pihalle ja lainasin toisen auton alle.
Nyt siis auto on ajokelvoton. Pitää vaihtaa se sammutusventtiili, mutta saas nähdä, alkaako edes toimia sen jälken ennen testerillä nollausta.
Mittarissa käyty ja nollailtu herjat pois. Ainoa jäljelle jäänyt herja oli sammutusventtiili, joten se ilmeisesti on myös rikki. Nollauksien jälkeen kone otti kierroksia ja veti hyvin, kunnes yhdenkerran unohdin sammuttaa 1000 rpm sammutuksen. EPC palasi ja tehot katosivat. Ajoin ehkä 1000-1500 km taas vajailla tehoilla ja sitten tuli uusi käänne.
Auto käyntiin pihalla ja liikkeelle. Reilun kilometrin jälkeen veto loppui. Rullasin tien sivuun ja kone kävi tyhjäkäynnillä eikä ottanut kierroksia kuin 1200 max. Nilkutin sillä takaisin, vaikka ylämäkiin ei meinannut päästä lainkaan. Jätin auton pihalle ja lainasin toisen auton alle.
Nyt siis auto on ajokelvoton. Pitää vaihtaa se sammutusventtiili, mutta saas nähdä, alkaako edes toimia sen jälken ennen testerillä nollausta.
Ja tarina jatkuu. Kone käynnistyi hyvin ja kävi tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ja sammui siihen. Ei edes lupaillut eikä yskäissyt, vaikka kuinka pyöritteli startilla.
Vaihdoin sen sammutusventtiilin uuteen ja lopputulos on sama - auto ei edes yskäise. Venttiilille tulee virta ja se naksahtaa kyllä, mutta tuntuu kuin polttoaineen syöttö olisi kokonaan poikki.
Liekö joku vikatila mennyt päälle, joka katkaisee syötön täysin, jos kuski ei vähemmästä usko
Vaihdoin sen sammutusventtiilin uuteen ja lopputulos on sama - auto ei edes yskäise. Venttiilille tulee virta ja se naksahtaa kyllä, mutta tuntuu kuin polttoaineen syöttö olisi kokonaan poikki.
Liekö joku vikatila mennyt päälle, joka katkaisee syötön täysin, jos kuski ei vähemmästä usko
Tarinan loppu - vika löytyi ja maksoi maltaita. Kyrsi niin koko auto, etten ole puoleen vuoteen tänne kirjoittanut. Mutta kerrotaan nyt:
Mikään ei auttanut, auto lavetille ja kaverin Chevyllä dieselkorjaamoon. Koko dieselpumppu oli p*skana. Eli edellisen kesän korjaus autoi muutaman kuukauden ja alkoi oireilla entistä pahemmin. Nyt se pumppu oli sitten jauhanut itseltään sisäkalut loppuun ja sitä jauhetta työntänyt myös suuttimet täyteen.
Eli korjauksena uusi pumppu (taisi olla tehdaskorjattu), uudet suuttimet (tai mitä ne nyt sieltä vaihtoivat sisäkaluja) ja työtä pari päivää.
Lasku oli 3314 euroa!
Maksoin siis dieselpumpun remonteista ensin 1000 euroa remontti vuotavan pumpun korjauksesta, sitten perään tämän vuotamattomaksi korjatun pumpun uusinta lisätuhoineen (=suuttimet) 3300 - eli yhteensä 4 300 euroa.
Nyt on vaan pakko ajaa tällä autolla, siitä tuli niin kallis auto, kun ei romutukseenkaan viitsinyt vielä panna ja auto muuten on ehjä.
Olen aika vakuuttunut, että seuraava auto, jos joskus on varaa vaihtaa ei ole diesel! Tulee törkeän kalliiksi tuo halvempi polttoaine ja pienempi kulutus
Mikään ei auttanut, auto lavetille ja kaverin Chevyllä dieselkorjaamoon. Koko dieselpumppu oli p*skana. Eli edellisen kesän korjaus autoi muutaman kuukauden ja alkoi oireilla entistä pahemmin. Nyt se pumppu oli sitten jauhanut itseltään sisäkalut loppuun ja sitä jauhetta työntänyt myös suuttimet täyteen.
Eli korjauksena uusi pumppu (taisi olla tehdaskorjattu), uudet suuttimet (tai mitä ne nyt sieltä vaihtoivat sisäkaluja) ja työtä pari päivää.
Lasku oli 3314 euroa!
Maksoin siis dieselpumpun remonteista ensin 1000 euroa remontti vuotavan pumpun korjauksesta, sitten perään tämän vuotamattomaksi korjatun pumpun uusinta lisätuhoineen (=suuttimet) 3300 - eli yhteensä 4 300 euroa.
Nyt on vaan pakko ajaa tällä autolla, siitä tuli niin kallis auto, kun ei romutukseenkaan viitsinyt vielä panna ja auto muuten on ehjä.
Olen aika vakuuttunut, että seuraava auto, jos joskus on varaa vaihtaa ei ole diesel! Tulee törkeän kalliiksi tuo halvempi polttoaine ja pienempi kulutus
Nyt mittarissa on 320 000, silloin vähän vajaa 300 000. Huoltokirjan mukaan pitäisi olla kohdallaan, mutta mistä näitä tietää. Tosin siellä dieselkorjaamoissa sanoivat, että nämä pumppuongelmat ovat aivan jokapäiväisiä ja parhaat ovat tulleet alle 100 000 km ajolla. Ja siellä ekassa paikassa oli 2 väyrystä omani lisäksi pumppurempassa, joten tuntuu uskottavalta
Siksi siis alkaa tämä dieselautoilu kyrsiä...
Siksi siis alkaa tämä dieselautoilu kyrsiä...
Onkos tuo sinun autosi ns. suomiauto?Joe Cool kirjoitti:Nyt mittarissa on 320 000, silloin vähän vajaa 300 000. Huoltokirjan mukaan pitäisi olla kohdallaan, mutta mistä näitä tietää. Tosin siellä dieselkorjaamoissa sanoivat, että nämä pumppuongelmat ovat aivan jokapäiväisiä ja parhaat ovat tulleet alle 100 000 km ajolla. Ja siellä ekassa paikassa oli 2 väyrystä omani lisäksi pumppurempassa, joten tuntuu uskottavalta
Siksi siis alkaa tämä dieselautoilu kyrsiä...
Ihmetyttää nuo kilometrit jos 300 tkm oli pumppu noin kulunut kun samalla koneella varustettuja sprintereitä pyörii tuossa pari ja toisella on 570 ajettu ja toisella 700 ja molemmissa pumppu on koskematon. Kait ne nyt sitten hajoaa molemmat tänään kun alkaa niitä kehumaan
Ei kyllä se on kuuluisa Saksantuontiauto, jossa todellisen ajomäärän saa kertomalla mittarilukeman viidellä (5x) No auton kunto ei kyllä antaisi ymmärtää suurta petosta lukemissa.jolle kirjoitti:Onkos tuo sinun autosi ns. suomiauto?
Ihmetyttää nuo kilometrit jos 300 tkm oli pumppu noin kulunut kun samalla koneella varustettuja sprintereitä pyörii tuossa pari ja toisella on 570 ajettu ja toisella 700 ja molemmissa pumppu on koskematon.
On se ihmeellistä, kun minulla edellinen mersu '95 E250 diesel (124) oli ajettu 560 000 pumppuun ja juuri mihinkään muuhunkaan koskematta. Tosin pumppu oli kai erilainen, eikös noissa ollut rivipumppu ja tässä on jakajapumppu.
Muuten voisi toki epäillä vaikka mitä, mutta kun vastaavia oli siellä nurkat täynnään pumppuremontissa, niin kai se on tyypillistä tai ei ainkaan harvinaista.
Ja pumppuongelmat tosiaan alkoivat vuotavasta pumpusta. Naftaa tuli aina lammikollinen parkkipaikalle, joten oli pakko viedä pumppu huoltoon. Siellä kaveri aukaisi pumpun ja sanoi, että rungossa on jo kulumaa, mutta voi tällä pärjätä vielä vaikka vuoden tai 5 vuotta tai mitä hyvänsä, sitä on mahdoton ennustaa. Annoin luvan kasata pumpun ja lasku oli 998 eur. Sitten noin 2 kk kuluttua auto ensimmäisen kerran meni 3000 rpm tilaan, mutta palautui normaaliksi samuttamisen ja uudelleen käynnistämisen jälkeen. Ja sitten ongelma vaan paheni ja paheni, kuten tämän ketjun tarina kertoo. n. 11 kuukautta ja 35 000 km vuotoremontista ei enää käynnistynyt.