Morjes,
Otsikon mukainen kulkuväline herättää minussa lähinnä suurta kauhistusta ja ällötystä, MUTTA perustin silti tämän topicin jakaakseni teidän kanssanne, rakkaat kanssafoorumilaiset, seuraavan tiedonjyvän.
Jos ikinä vaihdatte otsikon mukaiseen kapineeseen laturin hihnaa tai itse laturia, kiristin on ylivoimaisesti helpoin löysätä niin, että irrottaa ilmanputsarin kotelon. Tämän jälkeen kiristinrullan 15mm pultti on tosi kätevästi tarjolla, niin että siihen saa avaimen ja sen verran jatkoa että yhdellä kädellä voi kevyesti kääntää hihnan löysälle.
Laturissa on sitten sellainen jäynä, ettei sitä pitkää alapulttia saa irti ennenkuin laturi kannattimineen on irti autosta. Suosittelen itse seuraavaa työjärjestystä:
1) hihna pois tieltä
2) laturin yläpultti
3) löysää pitkä pultti ja kannattimen etupultti
4) laturin kannattimen taaimmainen pultti (se joka on lähempänä auton keskilinjaa)
5) kippaa laturi ensin kohti auton perää ja sitten oikeaa kylkeä niin pääset helposti käsiksi johtoihin
6) johdot irti
7) etupultti irti
valmis!
Ei muuten mitään, mutta tämän kaiken päätteleminen kadunvarressa tihkusateessa otti sen verran aivoon, että päätin kirjoittaa kaiken ylös johonkin. Mainittakoon myös että näin 123-dieselin konehuoneeseen tottuneena sanoisin, että tuo hihna sekä laturi sijaitsevat tässä ajopelissä aivan uskomattoman ahtaissa koloissa.
Opel Astra X16XEL 1.6 16V
Kysymyksessä ilmeisesti G-mallin Astra?
Zafira A:ssa samoja ratkaisuja, ite nostin konetta ylöspäin, jotta laturin alapultti mahtuu pois. Muuten osuu runkopalkkiin
En siis ottanut itse kannatinta irti.
Toivottavasti et joudu vaihtamaan hammastankoa..
Zafira A:ssa samoja ratkaisuja, ite nostin konetta ylöspäin, jotta laturin alapultti mahtuu pois. Muuten osuu runkopalkkiin
En siis ottanut itse kannatinta irti.
Toivottavasti et joudu vaihtamaan hammastankoa..
"Älykäs selviytyy tilanteista mihin viisas ei joudu"
Opelille/Vauxhallille suunnitellaan uutta isoa mallia:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/261363/ Ω ?
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/261363/ Ω ?
Tulipas vaihdettua appiukon Astraan (F- malli 1.6 16V) myös laturi ja moniurahihna. Laturi oli helppo vaihtaa mutta moniurahihna oli sitten työläämpi vaihtaa. Hihna kulkee moottorin tuen sisällä joten sitä ei saa kuin moralla pois ja uutta ei mitenkään
Vaihtamisen ei tarvittu kuin renkaan irroitus jonka jälkeen sisälokasuojan irroitus. Sitten tunkilla moottoria kannatellen moottorin tuki irti, moottoria alaspäin niinpaljon kuin saa ja remmi pois ja samaa reittiä uusi hihna paikalleen.
Moottorin korva kiinni ja sisälokasuoja + rengas. Aikaa meni noin 2h yhteensä
Vaihtamisen ei tarvittu kuin renkaan irroitus jonka jälkeen sisälokasuojan irroitus. Sitten tunkilla moottoria kannatellen moottorin tuki irti, moottoria alaspäin niinpaljon kuin saa ja remmi pois ja samaa reittiä uusi hihna paikalleen.
Moottorin korva kiinni ja sisälokasuoja + rengas. Aikaa meni noin 2h yhteensä
Samanlaiseen Astraan tuli kans vaihdettua moniurahihna pari vuotta takaperin.
Siinä on taas insinööri ollut vauhdissa ja pitihän se hetki miettiä kun ensimmäistä kertaa alkoi remmiä vaihtamaan.. Tehtiin muuten samalla menetelmällä, mutta emme irroittaneet rengasta ja sisälokasuojaa eli pääsimme hieman helpommalla
Siinä on taas insinööri ollut vauhdissa ja pitihän se hetki miettiä kun ensimmäistä kertaa alkoi remmiä vaihtamaan.. Tehtiin muuten samalla menetelmällä, mutta emme irroittaneet rengasta ja sisälokasuojaa eli pääsimme hieman helpommalla
® Mesen linttaklubi
W124 tuultakin nopeampi 200D
W210 200CDI
W124 tuultakin nopeampi 200D
W210 200CDI