Mega Factories: Rolls Royce Phantom
Mega Factories: Rolls Royce Phantom
SuomiTV:lla pyörii National Geographicsin sarja Mega Factories, jossa
on esitelty kalliiden autojen valmistusta (MB AMG, Lamborghini, Porsche
ym.). Eilisessä jaksossa esiteltiin Rolls Royce Phantomin valmistusta.
Rolls Royce tehdään kunnolla, kuin Mersun Suomi-auto. Kun tavallinen
auto kootaan tunnissa, Rolls Roycea kootaan 450 tuntia ja koko auton
valmistus kestää kaksi kuuukautta.
Vaikka Phantomissa on täysalumiinikori ja kojelauta on tehty
magnesiumista, auto painaa 2500 kg. Pohjan päällä välipohjassa on 4
tuuman vahvuiset äänieristykset ja bassokaiuttimet. Vakiona on 15
kaiutinta ja 450 W vahvistintehoa.
Tukevuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Kori on äärimmäisen
taivutusjäykkä. Korin väitetään olevan jäykempi kuin F1:ssa. 4 tonnin
kuorma metrille taivuttaa koria vain yhden asteen.
Alumiinikorin hitsaus tehdään Saksassa. Kuulemma 10 hitsaria sadasta
oppii vaativan alumiinihitsauksen. Pisimmät saumat ovat 40 cm
pitkiä ja hitsataan käsityönä symmetrisesti molemmin puolin koria.
Vain 6 hitsaria 150:sta osaa hitsata tämän vaativimman kohdan.
Kojelauta on valettu yhtenä 7 kg:n magnesiumpalana nitinöiden
eliminoimiseksi. Myös penkit testataan äänieristetyssä huomeessa, jossa
niitä täristetään ja kuunnellaan.
Kori saa kunnollisen korroosiosuojan ja peilinkirkkaan maalipinnan.
Maaluksessa on 22 vaihetta ja maalia kuluu 45 kiloa. Pintaväri hiotaan
käsityönä aivan tasaiseksi kuin näyttelyautoissa ja suojataan kahdella
lakkakerroksella. Hiomakoneen äänestä kuulee, milloin pinta on aivan
tasainen. Hionta voi kestää jopa 5 tuntia. Värivaihtoehtoja on 44.000.
Varusteet saa vapaasti valita, tarjolla on mm. humidori sikareille ja
piknik-setti kolmelle jäähdytetylle sampanjapullolle.
Sisustukseen kuuluu 42 puuosaa, joiden valmistus kestää kuukauden.
Pelkästään kyynärnojaa työstetään päiväkausia. Puulajin voi valita itse.
Viilut asetellaan symmetrisesti niin, että vasen ja oikea puoli ovat
peilikuvia.
Omalla nahkapajalla on 60 työntekijää. Yhteen verhoiluun menee 75
neliömetriä nahkaa. Nahka tarkistetaan ja vain parhaat palat kelpaavat.
Kojelaudassa ei saa olla edes hyttysenpuremia. Verhoilutyö kestää 17
päivää. Nahkapaloja tarvitaan 450 kpl.
Alumiinimoottori on 6,75-litrainen V12, jossa on 453 hevosvoimaa ja
muhkea vääntö. Auto lähtee liikkeelle kakkosvaihteella. Automaatti on
kuusiportainen. Suorasuihkutteinen moottori on BMW:n valmistama ja
siis parasta laatua.
Lopuksi auton kylkiin maalataan liituraita. Vain yksi työntekijä kykenee
tähän tehtävään. Maalus tehdään vapaalla kädellä. Jokaisen raidan
maalaaminen kestää kolme tuntia.
Näin syntyvät Rolls Royce Phantomit:
http://www.streetfire.net/video/nationa ... 188560.htm
Näin syntyvät Suomi-autot:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/nain ... suomiautot
on esitelty kalliiden autojen valmistusta (MB AMG, Lamborghini, Porsche
ym.). Eilisessä jaksossa esiteltiin Rolls Royce Phantomin valmistusta.
Rolls Royce tehdään kunnolla, kuin Mersun Suomi-auto. Kun tavallinen
auto kootaan tunnissa, Rolls Roycea kootaan 450 tuntia ja koko auton
valmistus kestää kaksi kuuukautta.
Vaikka Phantomissa on täysalumiinikori ja kojelauta on tehty
magnesiumista, auto painaa 2500 kg. Pohjan päällä välipohjassa on 4
tuuman vahvuiset äänieristykset ja bassokaiuttimet. Vakiona on 15
kaiutinta ja 450 W vahvistintehoa.
Tukevuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Kori on äärimmäisen
taivutusjäykkä. Korin väitetään olevan jäykempi kuin F1:ssa. 4 tonnin
kuorma metrille taivuttaa koria vain yhden asteen.
Alumiinikorin hitsaus tehdään Saksassa. Kuulemma 10 hitsaria sadasta
oppii vaativan alumiinihitsauksen. Pisimmät saumat ovat 40 cm
pitkiä ja hitsataan käsityönä symmetrisesti molemmin puolin koria.
Vain 6 hitsaria 150:sta osaa hitsata tämän vaativimman kohdan.
Kojelauta on valettu yhtenä 7 kg:n magnesiumpalana nitinöiden
eliminoimiseksi. Myös penkit testataan äänieristetyssä huomeessa, jossa
niitä täristetään ja kuunnellaan.
Kori saa kunnollisen korroosiosuojan ja peilinkirkkaan maalipinnan.
Maaluksessa on 22 vaihetta ja maalia kuluu 45 kiloa. Pintaväri hiotaan
käsityönä aivan tasaiseksi kuin näyttelyautoissa ja suojataan kahdella
lakkakerroksella. Hiomakoneen äänestä kuulee, milloin pinta on aivan
tasainen. Hionta voi kestää jopa 5 tuntia. Värivaihtoehtoja on 44.000.
Varusteet saa vapaasti valita, tarjolla on mm. humidori sikareille ja
piknik-setti kolmelle jäähdytetylle sampanjapullolle.
Sisustukseen kuuluu 42 puuosaa, joiden valmistus kestää kuukauden.
Pelkästään kyynärnojaa työstetään päiväkausia. Puulajin voi valita itse.
Viilut asetellaan symmetrisesti niin, että vasen ja oikea puoli ovat
peilikuvia.
Omalla nahkapajalla on 60 työntekijää. Yhteen verhoiluun menee 75
neliömetriä nahkaa. Nahka tarkistetaan ja vain parhaat palat kelpaavat.
Kojelaudassa ei saa olla edes hyttysenpuremia. Verhoilutyö kestää 17
päivää. Nahkapaloja tarvitaan 450 kpl.
Alumiinimoottori on 6,75-litrainen V12, jossa on 453 hevosvoimaa ja
muhkea vääntö. Auto lähtee liikkeelle kakkosvaihteella. Automaatti on
kuusiportainen. Suorasuihkutteinen moottori on BMW:n valmistama ja
siis parasta laatua.
Lopuksi auton kylkiin maalataan liituraita. Vain yksi työntekijä kykenee
tähän tehtävään. Maalus tehdään vapaalla kädellä. Jokaisen raidan
maalaaminen kestää kolme tuntia.
Näin syntyvät Rolls Royce Phantomit:
http://www.streetfire.net/video/nationa ... 188560.htm
Näin syntyvät Suomi-autot:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/nain ... suomiautot
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Höpö hommaa ja mainos kikka koko homma, se palijo autua kummpi näyttäny oleva ku katoi kyseise ohjelma.
On muute kohtuullise ruma se rolssi phantomi nykyää
Semmose vanaha koppii vielä kehatais kömpiä ilima mustaksi maalattuja ikkunoita.
On muute kohtuullise ruma se rolssi phantomi nykyää
Semmose vanaha koppii vielä kehatais kömpiä ilima mustaksi maalattuja ikkunoita.
----------------------------------------------------------
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Kyllä pitäs jo meleko halavalla saaja että ostasSergey kirjoitti:kyl kai tollasen vois ostaa käytettynä...
----------------------------------------------------------
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Katselin tuon ohjelman kanssa. En kyllä pidä rolssin ulkonäöstä,sitäpaitsi nehän viilutettiin kuin purjeveneet . Ei puu oikein kuulu mihinkään autoon. Sinänsä mua ei haittaa jos joku tuollasen haluaa tai on varaa hommata,ok, mä en tuollasesta pidä. Toisin oli kun esiteltiin aiemmin SLS amg,siinä oli teknisesti hienoja juttuja+muuta "sporttia" mikä henk.koht. kiinnostaa kovasti,se olis mun valinta,mikäli raha ei olisi kummankaan valinta esteenä. Aamen
Star
Siis, sillon kun on varaa ostaa ja ylläpitää tuollaisia autoja uutena, luultavasti sinulla on tallissa se SLS AMG sekä Phantom... nuo menee molemmat yli sen haamurajan jossa rahalla ei todellakaan ole mitään helvetinkää merkitystä. Sitä on.Bomber4 kirjoitti:SLS amg,siinä oli teknisesti hienoja juttuja+muuta "sporttia" mikä henk.koht. kiinnostaa kovasti,se olis mun valinta,mikäli raha ei olisi kummankaan valinta esteenä. Aamen
Sitäpaitsi noi viilutetuthan oli asiakkaan toiveita. Saa valita itse materiaalit, niiden puiden tilalle vaikka hiilikuitua ja ne tekee sen kyllä. Suurinosa vain valitsee puun. Muutamalla vilauksella ko. ohjelmassa näkyikin hiilaria eikä puuta.
Olitteko niin sokeita kateudesta että ette huomanneet?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Ennen vanhaan (1992 saakka) Mersun insinöörit panivat parastaan.
Silloin iskulause "Engineered Like No Other Car In The World" kertoi Mersusta.
Nyt vallalla on asiakaslähtöinen ajattelu ja iskulause kertookin asiakkaasta.
Mersu haluaa asiakkaita, jotka haluavat parasta: "The Best Or Nothing".
Vahinko, että markkinapellet pelaavat mielikuvilla eikä substanssilla
(=todellinen osaaminen).
Nyt Mersu on pudonnut teknisessä kilpailukyvyssä pari luokkaa alemmaksi
ja kilpailee tavallisten autojen kanssa. Hinta on lähes sama ja valikoimassa
on etuvetoisia massatuotteita. Ennen vanhaan Mersu oli omassa luokassaan
jossain Rolls Roycen ja muiden autojen välimaastossa, ilman kilpailijoita.
Hyviä autojahan Mersut edelleen ovat, mutta eivät ylivoimaisia. Kun muut
autot ovat tulleet paremmiksi, ei ratkaisevia eroja taida olla. Lexus, BMW,
Audi ja jopa kiinalainen Volvo ovat samassa luokassa.
Silloin iskulause "Engineered Like No Other Car In The World" kertoi Mersusta.
Nyt vallalla on asiakaslähtöinen ajattelu ja iskulause kertookin asiakkaasta.
Mersu haluaa asiakkaita, jotka haluavat parasta: "The Best Or Nothing".
Vahinko, että markkinapellet pelaavat mielikuvilla eikä substanssilla
(=todellinen osaaminen).
Nyt Mersu on pudonnut teknisessä kilpailukyvyssä pari luokkaa alemmaksi
ja kilpailee tavallisten autojen kanssa. Hinta on lähes sama ja valikoimassa
on etuvetoisia massatuotteita. Ennen vanhaan Mersu oli omassa luokassaan
jossain Rolls Roycen ja muiden autojen välimaastossa, ilman kilpailijoita.
Hyviä autojahan Mersut edelleen ovat, mutta eivät ylivoimaisia. Kun muut
autot ovat tulleet paremmiksi, ei ratkaisevia eroja taida olla. Lexus, BMW,
Audi ja jopa kiinalainen Volvo ovat samassa luokassa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Katoin tuon ohjelman ja kyllähän siinä autoa tehtiin melekoisella pieteetillä, joka näkyy myös loppusummassa
Keulan lookki on ainut joka ei miellytä silimää, mutta luulisin, että sekään ei enää omassa pihassa haittaisi
Keulan lookki on ainut joka ei miellytä silimää, mutta luulisin, että sekään ei enää omassa pihassa haittaisi
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
mielestäni noi uudemmat viiruvalot on liian pienet siihen. mutta ne pre-facelift vanhemmat laatikkomalliset on ihan ok. tarpeeksi pröystäilevä keula muutoin, ei voi sanoa että on kopioitu mazdasta.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
PS. Mitkä Mersun mallit on muka edes yrittänyt kilpailla Rollsin kanssa viime vuosikymmeninä? Eikä nuo Rollsitkaa mitää kirkkainta teknistäosaamista edusta vaan luksusta, luksusta ja luksusta minkä varassa koko auto suunnitellaan ja siintä niissä maksetaan
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
En ole kuullutkaan sellaisesta mallista kun Mercedes Maybach? Maybach-merkistä kyllä oon kuullut ja auto tuskin oli teknisesti tai mukavuuden kannalta ainakaan yhtään sen huonompi kuin Rolls vaan homma kaatui lähinnä imagoonSergey kirjoitti:no maybach.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Tekninen osaaminen eli kyky on yksi asia ja halu toinen asia.
Rolls Roycen edustaja sanoi, että auto on pitkäikäisempi kuin hän itse ja
auton on toimittava 70 vuotta. Osat valmistettiin tätä silmällä pitäen ja
korroosionsuojauskin tehtiin perusteellisesti.
Mersu osaisi varmasti tehdä kestävämpiä autoja, vaan kun ei huvita. Olisi
aika yksinkertaista valmistaa autot niin, että ne kestäisivät 30 vuotta
ruostumatta. Samaten sähkölaitteet olisi mahdollista tehdä toimiviksi.
Aikaisemmin Mersut todella tehtiin 30 vuoden käyttöikää silmällä pitäen.
Nykyään halutaan myydä enemmän uusia autoja ja rahastaa vanhojen
autojen korjauksilla. Määrä ohittaa laadun. Jos kilpaillaan samassa
luokassa muiden autojen kanssa, ei ole kannattavaa tehdä yhtään
kestävämpiä autoja.
Planned obsolescence is here to stay.
Rolls Roycen edustaja sanoi, että auto on pitkäikäisempi kuin hän itse ja
auton on toimittava 70 vuotta. Osat valmistettiin tätä silmällä pitäen ja
korroosionsuojauskin tehtiin perusteellisesti.
Mersu osaisi varmasti tehdä kestävämpiä autoja, vaan kun ei huvita. Olisi
aika yksinkertaista valmistaa autot niin, että ne kestäisivät 30 vuotta
ruostumatta. Samaten sähkölaitteet olisi mahdollista tehdä toimiviksi.
Aikaisemmin Mersut todella tehtiin 30 vuoden käyttöikää silmällä pitäen.
Nykyään halutaan myydä enemmän uusia autoja ja rahastaa vanhojen
autojen korjauksilla. Määrä ohittaa laadun. Jos kilpaillaan samassa
luokassa muiden autojen kanssa, ei ole kannattavaa tehdä yhtään
kestävämpiä autoja.
Planned obsolescence is here to stay.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Helppo luvata autolle 70v. ikää kun autolla ei kuitenkaan sen elinkaaren aikana ajeta ku maksimissaan 100-200tkm ja mitä säilytetään kun kukkaa kämmenellä tallissa mikä on siistimpi paikka kun useimpien meistä olohuone missä Hugo Boss merkkisiin haalareihin sonnustautunut mekaanikko nuolee auton päivittäin puhtaaksi ja varsinkin kun ostajat ei kysele huoltoväleistä tai varaosien hinnoista, puhumattakaan että autoa käytettäisiin räpellettävänä jossain nyrkkipajassa made in italy-osilla että säästyy se kahvipaketin hinta huolloissa. Minä haluan nähdä millin ajetun Rollsin mikä on seisonu ikänsä hesarilla kadunvarressa ja liotettu aidossa suomalaisessa suolakylvyssä talvisin
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Hesan lauttasaaressa on..tai ainaki oli.. 1 rolssihuolto..siellä aikoinaan seiso 1 vanhempaa mallia oleva ghost tms, se seiso siellä korjaamolla 16kk ku eivät saaneet suomeen jotaki osaa, sitte kun se osa tuli ni se oli väärään vuosmalliin..sopiva osa sitte lennätettiin asentajan kanssa jostaki mistälie mutta itävallasta se kone ja asentaja tuli.
Tiedän ku ite hain sen asentajan lentokentältä ja vein laruun, odotin sen tunnin ku asentaja laitto osan kiinni ja lähti lentokentän halliin odottamaan lentoa..minne sitte lensikin..sitä ku ei kuulemma ollu lupa kertoa..niinko ei sitäkään mikä osa siihe rolssiin vaihdettiin, ja tuli muuten suomalaiset asentajat ulos pihalle sen tunnin ajaks, se korjaamopäällikkö sai sisälle jäädä.
Nii ja vuosi oli 1991.
Vilaukselta sen rolssin perän näin ku ovi avattiin ja ulos ajettiin alfa spider...sen asentajan toiveesta
Näkyy se vieläki oleva toiminnassa:
http://www.rover.fi/korjaamopalvelut06.php
Tiedän ku ite hain sen asentajan lentokentältä ja vein laruun, odotin sen tunnin ku asentaja laitto osan kiinni ja lähti lentokentän halliin odottamaan lentoa..minne sitte lensikin..sitä ku ei kuulemma ollu lupa kertoa..niinko ei sitäkään mikä osa siihe rolssiin vaihdettiin, ja tuli muuten suomalaiset asentajat ulos pihalle sen tunnin ajaks, se korjaamopäällikkö sai sisälle jäädä.
Nii ja vuosi oli 1991.
Vilaukselta sen rolssin perän näin ku ovi avattiin ja ulos ajettiin alfa spider...sen asentajan toiveesta
Näkyy se vieläki oleva toiminnassa:
http://www.rover.fi/korjaamopalvelut06.php
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
70 vuotta ei ollut pelkkä lupaus vaan fakta, sen verran noilla oikeastisonikki kirjoitti:Helppo luvata autolle 70v. ikää kun autolla ei kuitenkaan sen elinkaaren aikana ajeta ku maksimissaan 100-200tkm ja mitä säilytetään kun kukkaa kämmenellä tallissa mikä on siistimpi paikka kun useimpien meistä olohuone missä Hugo Boss merkkisiin haalareihin sonnustautunut mekaanikko nuolee auton päivittäin puhtaaksi ja varsinkin kun ostajat ei kysele huoltoväleistä tai varaosien hinnoista, puhumattakaan että autoa käytettäisiin räpellettävänä jossain nyrkkipajassa made in italy-osilla että säästyy se kahvipaketin hinta huolloissa. Minä haluan nähdä millin ajetun Rollsin mikä on seisonu ikänsä hesarilla kadunvarressa ja liotettu aidossa suomalaisessa suolakylvyssä talvisin
ajetaan ja siksi auto halutaan pitää rakenteellisesti kestävänä.
Minusta ei ole auton vika, jos siitä pidetään hyvää huolta. Pikemminkin
päin vastoin, jos auto on sen ansainnut. Vaan eihän noita Rolls Royceja
tietenkään samoista syistä osteta kuin tavallisia autoja.
Eräskin Lada-kuski selitti, että helppohan on Mersulla ajaa miljoona
kilometriä, kun autoa pestään ja vahataan jatkuvasti ja pidetään kuin
kukkaa kämmenellä ja säilytetään tallissa eikä kadun varressa. Sanoin,
että saattaa siinä autollakin olla jotain osuutta asiaan, kun ammattikuskit
kuitenkin valitsevat Mersun eikä Ladan. Mersunhan se sitten osti, heti kun
tuli pakettiautolle tarvetta.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Ei ainakaan varsinkaan rattiin. Oon tuolta tsättiautosta nuita Mersuja kattellu ja kovaa kyytiä ovat raukat parat saaneet kun on ratti männy rikki ja on veistetty tilalle jostain männystä tai katajasta joku korvike tilalle... Kyllä perhana tehtaalla tietävät millanen ratti autoon kuuluu, niinku vilkkulasien väritkinBomber4 kirjoitti:Katselin tuon ohjelman kanssa. En kyllä pidä rolssin ulkonäöstä,sitäpaitsi nehän viilutettiin kuin purjeveneet . Ei puu oikein kuulu mihinkään autoon.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
etkö? kyllä sitä o jo toistakymmentä vuotta saanu sillä nimellä. taino eihän se sen niminen vaan Mercedes-Benz Maybach. Pitäskö sun päivättää luxusautotietosi jo 90 luvulle? Daimler omistanut Maybach tuotemerkin jo 50 vuotta.sonikki kirjoitti:En ole kuullutkaan sellaisesta mallista kun Mercedes Maybach? Maybach-merkistä kyllä oon kuullut ja auto tuskin oli teknisesti tai mukavuuden kannalta ainakaan yhtään sen huonompi kuin Rolls vaan homma kaatui lähinnä imagoonSergey kirjoitti:no maybach.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Ja sun vissii kannattais petrata tuota sun lontoon kieltä? Jopa tuossa sun linkissä lukee päivän selvästi että ensimmäinen konsepti kulki nimellä MB-Maybach mutta nimi muutettiin kuitenkin vain pelkäksi Maybachiksi markkinointivaiheessaSergey kirjoitti:Pitäskö sun päivättää luxusautotietosi jo 90 luvulle?
wiki kirjoitti: In 1997, Mercedes-Benz presented at the Tokyo Motorshow a luxury concept car under the name Mercedes-Benz Maybach (V12, 5987 cc, 550 hp). Mercedes-Benz decided to develop and market the car under the sole brand name of Maybach
Tuo nyt on päivän selvä että Daimler omistaa Maybachin mutta se ei tee siintä Mersua vai onko Smarttikin Mersu ja Rolssi BMW? Jos näin niin ihme homma ettei autoissa ole johtotähteä tai BMW-logoa...
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Niihä se o ku aletaa tarpeeksi nussimaan. Parempi ajella vaa Daimlerilla ja Volkkarilla Mistähä tuoho Väyryseen sais Daimlerin keulakuvion.
Ainoa Maybach josta olen saanu kyytiä o MTU laivadieselit Rauma-luokan ohjusveneessä
Ainoa Maybach josta olen saanu kyytiä o MTU laivadieselit Rauma-luokan ohjusveneessä
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Re: Mega Factories: Rolls Royce Phantom
Tämä todistaa sen mitä olen vuosikausia epäillyt, Jarkolla on kuin onkin huumorintaju Vieläpä kiero sellainenJarkko N kirjoitti:Rolls Royce tehdään kunnolla, kuin Mersun Suomi-auto.
Sooooriii
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Minä taas uiskoissa. Melkoinen check-list ennenkuin sai alkaa veivata sammutin pohjassa kunnes öljynpaineet nousi tarpeeksi ja sitten WROM-WROM-WROM-WROM-WROM. Hienosti murahtaa kun aallon harjalta ottaa ilmalennon ja jetti haukka tyhjää Kyllä tiesi miksi on jousitettu penkki siinäkin vekottimessasonikki kirjoitti:Ei tainnu olla ihan yhtä hulppea konttori tollasessaSergey kirjoitti:Ainoa Maybach josta olen saanu kyytiä o MTU laivadieselit Rauma-luokan ohjusveneessä
® Mesen linttaklubi