Black dream: Castillo's Defe ja Mersu
Defellä on ajeltu vaunua vetäen puolet ajoista, kärry on tullut perässä neljänneksen ja loput sitten vain koukunhattu nupissa. Edelleen niin mainio laite. Mutta hieman tänne juttua ajattelin laittaa.
Näin talven lähestyessä on ilmennyt aihetta miettiä muiden kuin etumatkustajien jalkojen tarkenemista, siinä kun ei taakse ole minkäänlaista puhallusta jalkatiloihin. Tämä on kyllä myös istujakohtainen asiakin koska toisilla verenkierto raajoissa on parempi ja toisilla heikompi. Eikä noiden mersussa matkanneiden takaistujoidenkaan jalat ole aina tarenneet. Muuten lämpöä ihan kyllä suulakkeista tulee. Vaihtoehtoja olen kartoittanut lähinnä seuraavista:
- ilmaeberi matkustamoon lämpöä tuomaan,
- lisäpuhallinyksikkö takapenkin alle (niitä näkyy noissa olevan ainakin lohjan poikien toimesta) tai
- oikeat talvijalkineet lämmitettävillä pohjallisilla takamatkustajille.
Lähinnä keskirivi on jalkojen palelusta kärsiville paha mesta, takaosasto tuntuu olevan lämpöisempi.
Ilmankierron parantaminen on auttanut lasien auki pysymisessä nollakelin sateissa huimasti. Jopa takasivulasit on kirkkaina ainakin pidemmillä siirtymillä.
Moottori lämpenee kylmällä kelillä todella hitaasti ainakin lankkuun verrattuna. Eberi auttaa siinä asiassa oikein hyvin.
Siis lämpöä kyllä tuntuis piisaavan, kunhan koneen ajaa lämpöiseksi mutta ilmanpuhalluspisteitä sais olla takajalkatilaankin.
Näin talven lähestyessä on ilmennyt aihetta miettiä muiden kuin etumatkustajien jalkojen tarkenemista, siinä kun ei taakse ole minkäänlaista puhallusta jalkatiloihin. Tämä on kyllä myös istujakohtainen asiakin koska toisilla verenkierto raajoissa on parempi ja toisilla heikompi. Eikä noiden mersussa matkanneiden takaistujoidenkaan jalat ole aina tarenneet. Muuten lämpöä ihan kyllä suulakkeista tulee. Vaihtoehtoja olen kartoittanut lähinnä seuraavista:
- ilmaeberi matkustamoon lämpöä tuomaan,
- lisäpuhallinyksikkö takapenkin alle (niitä näkyy noissa olevan ainakin lohjan poikien toimesta) tai
- oikeat talvijalkineet lämmitettävillä pohjallisilla takamatkustajille.
Lähinnä keskirivi on jalkojen palelusta kärsiville paha mesta, takaosasto tuntuu olevan lämpöisempi.
Ilmankierron parantaminen on auttanut lasien auki pysymisessä nollakelin sateissa huimasti. Jopa takasivulasit on kirkkaina ainakin pidemmillä siirtymillä.
Moottori lämpenee kylmällä kelillä todella hitaasti ainakin lankkuun verrattuna. Eberi auttaa siinä asiassa oikein hyvin.
Siis lämpöä kyllä tuntuis piisaavan, kunhan koneen ajaa lämpöiseksi mutta ilmanpuhalluspisteitä sais olla takajalkatilaankin.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Tekasin pojan (7v) avustuksella defelle katoksen vanhan kuivurin lahonneen kulkusillan tilalle. Pudjetti oli asetettu melko vaatimattomaaksi ja se paisui lopulta noin 210 euroon, josta huopakaton ja betonivalujen osuus 190 ja naulat yms pientarvikkeet noin 20 euroa. Muu raaka-aine on kierrätettyä tai saatua. Kuivurin maanpaineseinä korotettiin 110cm korkeaksi jo aikaisemmin kesällä lahonneiden alarakenteiden korjauksessa. Siihen touhuun euroja paloi 320 kpl.
On se vaan mukavaa puuhastelua pikku apulaisen kanssa kun ei ole kiirusta saati aikataulua pilaamassa tunnelmaa. Katos syntyikin kolmessa päivässä vaikka siihen touhuun oli ajateltu aikatauluksi koko syksy.
On se vaan mukavaa puuhastelua pikku apulaisen kanssa kun ei ole kiirusta saati aikataulua pilaamassa tunnelmaa. Katos syntyikin kolmessa päivässä vaikka siihen touhuun oli ajateltu aikatauluksi koko syksy.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Vaihdoin öljyt näin talven alla. Olipa jotenkin tähänastisista mersuöljynvaihdoista poikkeavaa tämä defen öljyjen vaihto. Eipä muuta kun filsukotelo veks ja roottorisuodatin poikkeen, sitten auton alle ja proppu auki, liemet vatiin, proppu kiinni, uusi filsu kotiinsa ja suodatinkotelon kansi kiinni. Mobilin litkut sisään ja koekäyttö, rutiini tarkastukset ja siinäpä se olikin. Siis ei mitään ihmeellistä mutta autoa ei tarvinu ajaa pukeille, ei tunkata, ei pohjamuoveja pois, siinä kun on aukko propun kohdalla... Alle kontaten kamasan räikän kanssa ja sitä rataa
Siis
Siis
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
joo.. nelivedossa toi propun irrottamine ja pakoputkihommat ynnämuut ovat paljon helpompia.. huokaus. ikävä jo omaa haperoa eikä vielä oo ees ollut liukasta ja lumista. hahah
----
saman tyylistä yksinkertaista katosta oon omaankin talin päähän miettinyt.. sisälle kun ei autoa mahdu. (alunperin morris minille kun joskus on mitotettu.. hahah.. eli normi autot ei mene enää sisään) piti jo viime vuonna tehdä, ja kesällä.. ja nyt taas ei tullut tehtyä ees syksyksi. huokaus. ollaan taivas alla siis.
----
saman tyylistä yksinkertaista katosta oon omaankin talin päähän miettinyt.. sisälle kun ei autoa mahdu. (alunperin morris minille kun joskus on mitotettu.. hahah.. eli normi autot ei mene enää sisään) piti jo viime vuonna tehdä, ja kesällä.. ja nyt taas ei tullut tehtyä ees syksyksi. huokaus. ollaan taivas alla siis.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Foreca armahtaa vielä tekemättömien katosten rakentajia... Eli ei muuta kun toimehen. Olihan tuossa mullakin entisen purkamisen ja uuden tekemisen välissä vajaa 10 vuotta aikaa ja autot siis taivasalla. Monesti on harmittanut aikaansaamattomuus. Viime syksynä piti vihdoin väsätä katos niin talvi tulikin sopivasti ennakoitua aikaisemmin, puutavara oli jo valmiina. Oikein jälestäpäin hämmästyttää että miten noin pieni ja selkeä sekä miellyttävä rakennushomma saattaakin työntyä tuonnemmaksi vuodesta toiseen. No jotain hyvääkin, tulipas tehtyä defen ansiosta sitten kerralla sen kokoinen että isompikin auto sinne mahtuu. 7,8m pituutta, 2,8m ajoaukon korkeutta ja 3,2m leveyttä... jos vaikka defeä joskus korottaa ja kattoräkillä varustaa. Ei muutaku toimehen NonSenCe, vielä foreca antaa aikaa
Ja talvi sais jo tulla, lunta paaaaljon, pakkastakin hieman yli kuus astetta nii ei tarvitsisi suolassa uida tienpäällä.
Ja talvi sais jo tulla, lunta paaaaljon, pakkastakin hieman yli kuus astetta nii ei tarvitsisi suolassa uida tienpäällä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Kylillä kohtasivat musta ja valakonen ykspäivä joten räpsäsin harmaan päivän valaisemana off-focuskuvan kun en ookaan aikaisemmin perheen kulkineista yhteiskuvaa ottanut. Lankussa on renkahia mielestäni aikalailla maksimikoossa eli 225-55/16 mutta mahtuu kuitenkin pyörimään. Joskus töyssyihin kaahatessa edessä skrapajaa inansa.
Nuorimmainen tyttönen 1,5v kuritti defen vilkkuviiksen sisukset atomeiksi. Ratti oli erinomaisen lujassa ja pari ensimmäistä ulosvetäjää antautui oitis. Tämä kolmas saranasta valmistettu kesti touhun kunhan vaan ensin onnistuin löytämään kovemmat ja venymättömämmät pultit. Korjaus ei tuottanut tulosta koska sisukset oli rikki ja paketin avaaminen pilasi loputkin vilkkutoiminnot. Tilasin lontooksi varaosaa, jospa saapuisi pikapuolin niin sais taas ihan vilkulla suuntamerkkiä näyttää.
Sinänsä kummaa näiden kikottimien kanssa kun molemmat ovat vilkkuviiksirempassa saman kuukauden sisään.
Musta ja valkonen kunnan virastolla.
ulosvetäjä
Nuorimmainen tyttönen 1,5v kuritti defen vilkkuviiksen sisukset atomeiksi. Ratti oli erinomaisen lujassa ja pari ensimmäistä ulosvetäjää antautui oitis. Tämä kolmas saranasta valmistettu kesti touhun kunhan vaan ensin onnistuin löytämään kovemmat ja venymättömämmät pultit. Korjaus ei tuottanut tulosta koska sisukset oli rikki ja paketin avaaminen pilasi loputkin vilkkutoiminnot. Tilasin lontooksi varaosaa, jospa saapuisi pikapuolin niin sais taas ihan vilkulla suuntamerkkiä näyttää.
Sinänsä kummaa näiden kikottimien kanssa kun molemmat ovat vilkkuviiksirempassa saman kuukauden sisään.
Musta ja valkonen kunnan virastolla.
ulosvetäjä
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Viikko sitten defe sai uuden vilkkuviiksen ja samalla kirkastui ilme uusilla kristallivaloilla. Ihan valaisevat tuntuu olevan. Umpioissa on myös parkkipolttimo ja en sitä vielä kytkenyt kun on parkit jo olemassa. Mutta kieltääkö säädökset parkkivalojen sijainnin kahdessa paikassa. En viitsis mitään konttorisetien kiusoja viritellä...
Siellä se vaanii katoksessa
Siellä se vaanii katoksessa
Viimeksi muokannut Castillo, 04.12.2011 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Kieltää.Kävin aikoinaan muutoskatsastamassa hiluxiin renkaita,katsastusmies sanoi "ota sitten vuosikatsastukseen toiset parkit pois",ja näin tein.Castillo kirjoitti: Mutta kieltääkö säädökset parkkivalojen sijainnin kahdessa paikassa. En viitsis mitään konttorisetien kiusoja viritellä...
Oli siis kulmissa auton omat,ja boschin lisäpitkissä parkit myös toiminnassa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Tätä epäilinkin että säädökset kiusaa, mutta voishan sen toteuttaa omalla katkaisijalla niin että konttorilla käyessä ei syty kuin auton orkkisparkit. Laittas katkaisijan vaikka sinne konehuoneeseen valojen luo. Ketähän mahtaa haitata se että on kahdet parkit. Vaarantuuko siinä henki ja elämä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Juu omassa ex-hiluxissa huomasin konepellinavausvivun vieressä jälkiasennetun katkaisijan.Entinen omistaja oli laittanut lisävalojen parkeille kytkimen siihen.Castillo kirjoitti:Tätä epäilinkin että säädökset kiusaa, mutta voishan sen toteuttaa omalla katkaisijalla niin että konttorilla käyessä ei syty kuin auton orkkisparkit. Laittas katkaisijan ..
Mutta tosiaan joo,pakut ja maasturit menee konttorille väärästä ovesta.
Raskas kalusto,Scaniat ja Volvot jotka vetää puolikasta tai jopa täysperävaunua,niissä 6-10 kpl.lisävaloa parkeilla,lisäksi ohjaamon takaseinässä valaistu merkkilogo,koelaudalla joulukuusi tai michelinukko valoilla-njet problem..
Kai siinä se amatöörikuskin ja ammattilaisen pieni ero
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Tällanen sylettää tavista. Raskaasa kalustossa on mahtavia valopatteristoja katola ja katon vieres. Varmaan ne reagoi nopeuteenkin niin että ku pollari ratsaa valoja ja auto stondaa paikalla nii ei syty kattovalot vaikka setä sininen kui räpsyttelee valoviiksiäkilander kirjoitti: Mutta tosiaan joo,pakut ja maasturit menee konttorille väärästä ovesta.
Raskas kalusto,Scaniat ja Volvot jotka vetää puolikasta tai jopa täysperävaunua,niissä 6-10 kpl.lisävaloa parkeilla,lisäksi ohjaamon takaseinässä valaistu merkkilogo,koelaudalla joulukuusi tai michelinukko valoilla-njet problem..
Kai siinä se amatöörikuskin ja ammattilaisen pieni ero
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Defeen tuli tehtyä 80tkm:n täytyttyä "B-huolto" kauniin kesäisen sään siivittämänä. Etuperään vaihdoin öljyt, koska olivat jo käytetyn oloiset. Jakiksen, lootan ja jakoaskin liemet oli kirkkaat. Jordaanit rasvasin myös. Mukavaa kun löytyy rasvarässille käyttöä muuhunkin kuin vanhan vannesahan laakereiden rasvaukseen.
Alla pyörii uudet nokian hakkapeliitta LT:t, vain lumi puuttuu maasta ja maanteiltä.
Alla pyörii uudet nokian hakkapeliitta LT:t, vain lumi puuttuu maasta ja maanteiltä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Defeä on ulkoilutettu vihdoin hieman talvisemmissakin olosuhteissa. Noin 3 kuutiota koivuklapeja ja muuta välttämätöntä siirtyi oikein mallikkaasti kotoseuvulta pirkanmaalle talvisissa olosuhteissa.
Alkaa tuntumaan että monet pienet parannukset auton perusominaisuuksissa ovat olleet oikean suuntaisia. Äänieristäminen ja samalla lämpöeristäminen yhdessä takaosan korvausilmakanavien kanssa tekevät defestä kelvollisen oloisen talviauton. Sisällä tarkenee oikein hyvin ja klasit pysyy hyvin auki vielä 9-hengen kuormalla, vaikkakin sisätilojen lämpeneminen ottaa aikansa. Ja jos auton parkkeeraa hetkeksi vaikkapa huoltsikan pihaan niin koneen lämmöt tippuu nopeasti auton ollessa tyhjäkäynnillä. Lämppäri puhaltaa kuumaa mutta keskirivin matkustajille sais olla ilmasuuttimet. Lämpö kulkeutuu takaosaan keskiriviä paremmin varmaankin näiden lattiatasossa olevien korvausilmakanavien ansiosta. Jos korvausilmakanavat tukkii, menee lasit oitis huurun etusivulaseja myöten. Kumma että ei sumujensaarilla viitsitä ilmankiertoa rakentaa jo tehtaalla.
Metsäretkellä
Alkaa tuntumaan että monet pienet parannukset auton perusominaisuuksissa ovat olleet oikean suuntaisia. Äänieristäminen ja samalla lämpöeristäminen yhdessä takaosan korvausilmakanavien kanssa tekevät defestä kelvollisen oloisen talviauton. Sisällä tarkenee oikein hyvin ja klasit pysyy hyvin auki vielä 9-hengen kuormalla, vaikkakin sisätilojen lämpeneminen ottaa aikansa. Ja jos auton parkkeeraa hetkeksi vaikkapa huoltsikan pihaan niin koneen lämmöt tippuu nopeasti auton ollessa tyhjäkäynnillä. Lämppäri puhaltaa kuumaa mutta keskirivin matkustajille sais olla ilmasuuttimet. Lämpö kulkeutuu takaosaan keskiriviä paremmin varmaankin näiden lattiatasossa olevien korvausilmakanavien ansiosta. Jos korvausilmakanavat tukkii, menee lasit oitis huurun etusivulaseja myöten. Kumma että ei sumujensaarilla viitsitä ilmankiertoa rakentaa jo tehtaalla.
Metsäretkellä
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Nyt kun on kelit mahdollistanu oikean rypemisen metsäisessä mäkisessä maastossa ja siis lumihangessa niin on ainakin tullut kovin selväksi ikävä varuste jolle täytyy rakentaa katkaisija. Eli autossahan on abs/tc eli vetopyörästön luistonhallinta, tämä väykyn asr tyyppinen vastaava varuste, jota ei kuitenkaan saa kätevimmin mitenkään katkaisijasta kytkettyä pois päältä. Sen saa kyllä pois, mutta mielestäni liian työläästi, koska auton joutuu sammuttamaan ennen toimenpidettä. Tietty voishan sitä aina käynnistyksen yhteydessä suorittaa tietyt rituaalit jolloin systeemi hyllytetään seuraavaan käynnistykseen saakka. Mutta kyllä minä mielelläni nuo abs:t pitäisin toiminnassa ja rakanteilla onkin katkaisija jolla "sulakkeen" saa veks maastossa aina tarvittaessa. Herjaahan siitä tulee mittaristoon, mutta herjat häipyy kaiketi kun sulakkeen taas kytkee toimintaan. Joten koetan rakennella sulakkeelle kytkimen.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Muotoilu on aiheuttanu vahvasti sen suuntaisia tuntemuksia että 240 sedan volvo ois kaivattu kakkosauto taloon. Pyöreämmät nykykulkineet ei herätä enää ollenkaan tuntemuksia. Ei hyviä eikä välttämättä pahojakaan. Siis ei yhtään mitään.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Täyty kävästä katsomassa läheisen metsäautotien päässä jotta pyryttääkö sielläkin lunta. Joulu oli musta ja tammikuukin alkoi lumettomana mutta nyt on liki puolisen metriä mukavaa lunta ja defeä on mukava ulkoiluttaa vähäisemmälläkin tekosyyllä pääteitä vältellen. Laitetaanpa pari nokiatason otosta retkestä. Reipas saappaan varren mitta lunta ei tunnu kyllä missään paria jyrkkää ylämäkeä lukuunottamatta. Niissä joutu pari kertaa polkemaan uraa, autolla tosin. Lumiketjut varmaan auttas.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Laitetaampa pikku raporttia ajankuluksi tännekin, vaikka murheetta on mentykin toistaiseksi. Nyt on defestä pakkaskokemustakin kertynyt kun täällä etelä-suomen suunnallakin mittari on suorastaan viipyny -25 kylmemmällä puolella. Polttoainepumppu alkoi ääntämään 30 pakkasella ja säikähdin että joko se ny olla finaalissa, mutta kun lämpötila ulkona nousi siedettäviin -20 lukemiin niin vinkuminen hiljeni normaaliksi surraukseksi.
Auto tuntuu käynnistyvän kylmässä moitteetta, mutta akun sijainti kuskin penkin alla kylmässä muistuttaa jotta wäyryskässä oli vastaavia kylmän ajan kiusoja juurikin akun kanssa. Se kun ei lämpene käytännössä lainkaan auton käytön aikana niin tuntuu paukku hiipuvan parin viikon aikana jonkin verran.
Auton sisällä tarkenee, kun muistaa pukea lämpimästi päälle Siis parinkympin pakkasilla ei niinkään moitteen sijaa, lämpenee hitaasti mutta lämpenee kuitenkin jopa niin että saa säätää lämmityslaitteen tehoa pienemmälle. Siinä missä lankku on saavuttanu normaali lämmöt moottoriin niin defessä juuri viisari on heränny pohjatapista. Eberi siis auttaa tässä asiassa ja on paikallaan autossa ollakin. Kaupunkinopeuksissa kone ja auto asuu kylmänä, maantiellä moottori saavuttaa täydet lämmöt varttitunnin ajossa. Pahveja en oo jaksanu viritellä keulalle. Pakkasajan kulutus eberin kera on ollu 10,5l satkulla
Auto tuntuu käynnistyvän kylmässä moitteetta, mutta akun sijainti kuskin penkin alla kylmässä muistuttaa jotta wäyryskässä oli vastaavia kylmän ajan kiusoja juurikin akun kanssa. Se kun ei lämpene käytännössä lainkaan auton käytön aikana niin tuntuu paukku hiipuvan parin viikon aikana jonkin verran.
Auton sisällä tarkenee, kun muistaa pukea lämpimästi päälle Siis parinkympin pakkasilla ei niinkään moitteen sijaa, lämpenee hitaasti mutta lämpenee kuitenkin jopa niin että saa säätää lämmityslaitteen tehoa pienemmälle. Siinä missä lankku on saavuttanu normaali lämmöt moottoriin niin defessä juuri viisari on heränny pohjatapista. Eberi siis auttaa tässä asiassa ja on paikallaan autossa ollakin. Kaupunkinopeuksissa kone ja auto asuu kylmänä, maantiellä moottori saavuttaa täydet lämmöt varttitunnin ajossa. Pahveja en oo jaksanu viritellä keulalle. Pakkasajan kulutus eberin kera on ollu 10,5l satkulla
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
mutta hodarissa tais lämmetä sisätilatkinMika.T kirjoitti: Vastaavan kokoinen HDJ80 landcruiseri veti -25-30asteen pakkasissa 20-25l/100km.
Mutta varsin yllättynyt olen defenderin kulutuksesta kaikenkaikkiaan. Suurin kulutus talven leikeissä on ollu hieman päälle 13 litraa ja siihen tarvittiin pakkasten lisäksi useiden tuntien lumileikit soramontulla ja metsässä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Metsäretki kuvassa kyllä näyttää vaan jotenkin niin hyvältä tuo defe.
Sitä tuli itekin ihmeteltyä joskus harmaissa, että kuinka briteissä tehtyä autoa, jossa on aina kosteeta yms, ei saa pysymään huurteettomana. Uskomatonta.
Eikös tuo td5 kone (sehän sulla lienee?) ole jotain bmw yhteistyötä, luulis olevankin sen puoleen pieniruokanen.
Sitä tuli itekin ihmeteltyä joskus harmaissa, että kuinka briteissä tehtyä autoa, jossa on aina kosteeta yms, ei saa pysymään huurteettomana. Uskomatonta.
Eikös tuo td5 kone (sehän sulla lienee?) ole jotain bmw yhteistyötä, luulis olevankin sen puoleen pieniruokanen.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Aika pienillä paranteluilla defe on tuunattavissa huurteettomampaan suuntaan. Hiljattain veti oikein rintamusta rottingille kun laskettelurinteeltä lähtiessä 9 lumista ihmistä änkes defeen omille paikoillensa ja vartin päästä klasit oli edelleen huurteettomammat kuin uuden karheassa tila-auto pösössä. Mutta mikäli nämä itse tehdyt korvausilmakanavat tukkii takaosasta niin jopa etuklasi huuruuntuu vajaallakin henkilökuormalla.
TD5 koneella tämä rattori on eli bmw:n omistusajalta, ihan mukavasoundinen masiina, johon alavääntöä tarvitsisi hiukan lisää. ABS / TC luistonvalvonnan laitoin katkaisijlla pois kytkettäväksi, jolloin jarrut ei puutu peliin vaikka joku pyörä suditteleekin. Kummasti parani maastoajo-ominaisuudet ja loppui turhat sammumiset tyhjäkäynnin tuntumassa.
TD5 koneella tämä rattori on eli bmw:n omistusajalta, ihan mukavasoundinen masiina, johon alavääntöä tarvitsisi hiukan lisää. ABS / TC luistonvalvonnan laitoin katkaisijlla pois kytkettäväksi, jolloin jarrut ei puutu peliin vaikka joku pyörä suditteleekin. Kummasti parani maastoajo-ominaisuudet ja loppui turhat sammumiset tyhjäkäynnin tuntumassa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Talvensydän lie ohi pahimpien pakkasten osalta lisälämppäreitä ei tullut aiheelliseksi asennella, ellei niihin kuuluviksi lasketa merinovilla kerrastoa ja lidlin angoravillaisia välihousuja
Arska rehottaa taivaalla jo melkoisen pitkiä kaaria ja kesärengastusta lie aiheellista alkaa pohdiskelemaan. Ongelmakseni vaan en tällaisista isoista katu-uskottavista ja myös maastossa pelittävistä rattaista mitään kokemuksia omaa, joten mitä lie siis alkais etsiskelemään. Kokohan olisi 285/75-16
AT vai MT?
Räyhemmän näköiset kumit ilmeisesti laulelee maantiellä aikalailla, mutta allterrain tyylisillä jäänee aika säälittäviinkin nurmikoihin kiinni. Kuka tietäis kertoa hyviä varteenotettavia suosituksia gumeksista.
Nokian rotiiva uutuus
http://www.nokiantires.com/tyre?id=1323 ... tiiva%20AT
Good year wrangler http://www.autopurkaamot.com/kesarenkaa ... gasid=8920
Hankook dynapro http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Ti ... ook-MT.htm
Vai mikäkö
pitkillä asfalttisiirtymillä saattaa tympäistä pitemmänpäälle kova meluisuus muuten niin hiljaisessa autossa
mutta vielä enemmän jurppii jäädä kiinni asuntovaunua parkkeeratessa märempään rantaan tai pellolle...
Siis mitä vinkkejä raadilla olisi esittää..
Arska rehottaa taivaalla jo melkoisen pitkiä kaaria ja kesärengastusta lie aiheellista alkaa pohdiskelemaan. Ongelmakseni vaan en tällaisista isoista katu-uskottavista ja myös maastossa pelittävistä rattaista mitään kokemuksia omaa, joten mitä lie siis alkais etsiskelemään. Kokohan olisi 285/75-16
AT vai MT?
Räyhemmän näköiset kumit ilmeisesti laulelee maantiellä aikalailla, mutta allterrain tyylisillä jäänee aika säälittäviinkin nurmikoihin kiinni. Kuka tietäis kertoa hyviä varteenotettavia suosituksia gumeksista.
Nokian rotiiva uutuus
http://www.nokiantires.com/tyre?id=1323 ... tiiva%20AT
Good year wrangler http://www.autopurkaamot.com/kesarenkaa ... gasid=8920
Hankook dynapro http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Ti ... ook-MT.htm
Vai mikäkö
pitkillä asfalttisiirtymillä saattaa tympäistä pitemmänpäälle kova meluisuus muuten niin hiljaisessa autossa
mutta vielä enemmän jurppii jäädä kiinni asuntovaunua parkkeeratessa märempään rantaan tai pellolle...
Siis mitä vinkkejä raadilla olisi esittää..
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Mulla on ollu kahessa landcruiserissa tuollaiset nappularenkaat.
Toisessa pinnatut fediman F-mud 35/12.5/15 ja toisessa bfg mud-terrainit 33/12.5/15.
Ei noissa nyt kovin suuri meteli ollut.
Itse odotin kyllä paljon pahempaa.
ajettavuus menee kyllä tuon kokoluokan renkailla vähän huteraksi johtuen varsin korkeasta profiilista.
Kuvassa HDJ 35":lla Renkaan korkeus maasta oli 91cm.
Kumhon KL71 renkaita on moni kehunut hiljaisiksi vaikka on aika karkea kuvio.
Lie pehmeää kumia.
Toisessa pinnatut fediman F-mud 35/12.5/15 ja toisessa bfg mud-terrainit 33/12.5/15.
Ei noissa nyt kovin suuri meteli ollut.
Itse odotin kyllä paljon pahempaa.
ajettavuus menee kyllä tuon kokoluokan renkailla vähän huteraksi johtuen varsin korkeasta profiilista.
Kuvassa HDJ 35":lla Renkaan korkeus maasta oli 91cm.
Kumhon KL71 renkaita on moni kehunut hiljaisiksi vaikka on aika karkea kuvio.
Lie pehmeää kumia.
Tuossa pikku Land Cruiser:ssa on MT 33"ajelu renkaina ja tosiaan tuo äänimaailma ei ole sellainen, että tulisi kiinnitettyä edes huomiota. Mikäli mutaa alkaa olla, niin tuo kuvio kyllä menee tukkoon heti.
Tässä oltiin vinssin perässä ihan kohta..
Yhdet AT:t on 31", mutta noilla en ole ajanut kuin muutamia kymmeniä kilometrejä. Ei ainakaan tuolla kokemuksella sen kummemmin äännelleet.
Sitten taasen on nuo Boggerit 33" Land Cruiser:n ja niillä ei täysi järkisenä pysyvä aja mieluusti metriäkään maantietä.. Meteli on aivan järjetöntä ja sen metelin kuulee myös ulkopuolella olevat.
Mutta mikäli tuota kärryn vetämistä ja metsäpolkua tulee suurimmaksi osaksi, niin rouhea kuvio varmaan riittää, joka ei kuitenkaan mene tukkoon noista ruohikoista, mikäli esim kärriä tarvii sellaisesta vetää pois.
Tässä oltiin vinssin perässä ihan kohta..
Yhdet AT:t on 31", mutta noilla en ole ajanut kuin muutamia kymmeniä kilometrejä. Ei ainakaan tuolla kokemuksella sen kummemmin äännelleet.
Sitten taasen on nuo Boggerit 33" Land Cruiser:n ja niillä ei täysi järkisenä pysyvä aja mieluusti metriäkään maantietä.. Meteli on aivan järjetöntä ja sen metelin kuulee myös ulkopuolella olevat.
Mutta mikäli tuota kärryn vetämistä ja metsäpolkua tulee suurimmaksi osaksi, niin rouhea kuvio varmaan riittää, joka ei kuitenkaan mene tukkoon noista ruohikoista, mikäli esim kärriä tarvii sellaisesta vetää pois.
W124 500E
W903 316cdi
W903 316cdi
Kumhon KL71 ei oikein vakuuta kuulemani mukaan maantiellä ja kuluu nopeasti. Näin ainakin yhden käyttäjän kertomana. Goodyear wrangler duratrac taas on useamman suosittelemana varsin mainio sekakäyttöön. Saatavuutta en oo kyllä vielä tiedustellu. Taitaa niitä ihmiset ulkomailtakin hankkia.
Hankookin dynapro lie myös ihan käypänen, vaikka mulla jonkinverran ennakkoluuloja kyseiseen merkkiin onkin. Lähinnä tosin kulumisen keston suhteen.
Pinnatuilla saattais saada käytännössä isoimman halkaisijan kyljessä oleviin merkintöihin nähden mutta taitaa pitkissä maantiesiirtymissä tuottaa pettymyksen.
Hankookin dynapro lie myös ihan käypänen, vaikka mulla jonkinverran ennakkoluuloja kyseiseen merkkiin onkin. Lähinnä tosin kulumisen keston suhteen.
Pinnatuilla saattais saada käytännössä isoimman halkaisijan kyljessä oleviin merkintöihin nähden mutta taitaa pitkissä maantiesiirtymissä tuottaa pettymyksen.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98