Automaattinen tasonsäätö ja ASD
Automaattinen tasonsäätö ja ASD
Miten tuon tasosäädön saa pois käytöstä järkevästi, ja jos niin miten? tukitaanko vaan letkut vai...?
Tarkotus olis laittaa madallus alusta ja vaimentimet alle tai vakio iskunvaimentimet ilmansäätöä, koska tasonsäätö vuotaa.
Vuotokohta on takana pelkääjän puolella vähän takarenkaan etupuolella.
Vaikuttaako tasonsäädön vuoto ASD perän toimintaan?
Toimiiko lukko normaalisti? Voiko perä "kuivua" vuotamisen johdosta?
Tarkotus olis laittaa madallus alusta ja vaimentimet alle tai vakio iskunvaimentimet ilmansäätöä, koska tasonsäätö vuotaa.
Vuotokohta on takana pelkääjän puolella vähän takarenkaan etupuolella.
Vaikuttaako tasonsäädön vuoto ASD perän toimintaan?
Toimiiko lukko normaalisti? Voiko perä "kuivua" vuotamisen johdosta?
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Elikkä auto on 300 turbo kiisseli sedani.
Pitää laitattaa kuntoon ku kerta suositellaan, ja saahan tuohon tasonsäädölliseenkin alustaan uutta jousta. Edellisessä farkkumallissa oli tason säätö ja einbachin jouset ja nyt on ikävä sitä ajettavuutta.
Onko tasonsäädöllä sitten vaikutusta tuon perän toimintaan?
Eivätkö kuitenki käytä samaa hydrauliikka öljyä molemmat?
Onko tuo hydrauliikka vain sitä varten, että se aktivoi lukon päälle? Jostakin luin että toimii sillä periaatteella.
Onhan perässä kuiten peräöljyt erikseen, että ei tarvi sen hajoamista pelätä vaikka vuotoa ei heti saisi korjattua?
Jos jollein on tietoa, niin valaiskaa ihmeessä ku en ite ole oikein perillä vielä noista Mersun hienouksista.
Kiitos vastauksista.
Pitää laitattaa kuntoon ku kerta suositellaan, ja saahan tuohon tasonsäädölliseenkin alustaan uutta jousta. Edellisessä farkkumallissa oli tason säätö ja einbachin jouset ja nyt on ikävä sitä ajettavuutta.
Onko tasonsäädöllä sitten vaikutusta tuon perän toimintaan?
Eivätkö kuitenki käytä samaa hydrauliikka öljyä molemmat?
Onko tuo hydrauliikka vain sitä varten, että se aktivoi lukon päälle? Jostakin luin että toimii sillä periaatteella.
Onhan perässä kuiten peräöljyt erikseen, että ei tarvi sen hajoamista pelätä vaikka vuotoa ei heti saisi korjattua?
Jos jollein on tietoa, niin valaiskaa ihmeessä ku en ite ole oikein perillä vielä noista Mersun hienouksista.
Kiitos vastauksista.
Laita vain tasonsäätö kuntoon.
Kyllä on sedankin oiva peli tasonsäädöllä.
Todennäköisesti pitää vaihtaa kaksi putkea. Taka-akselilta noin metrin pätkät eteenpäin. Kiinnikkeen kohdalta akselin yläpuolelta ruostuu puhki. Tyyppivika, omassanikaan ei kestänyt kuin 21 vuotta.
Jos ei paljon vuoda, lisäile halpis hydrauliöljyä kunnes saat remonttiin.
Pumppu ei tykkää käydä kuivana.
Perän voitelusta ei tarvi olla huolissaan.
Kyllä on sedankin oiva peli tasonsäädöllä.
Todennäköisesti pitää vaihtaa kaksi putkea. Taka-akselilta noin metrin pätkät eteenpäin. Kiinnikkeen kohdalta akselin yläpuolelta ruostuu puhki. Tyyppivika, omassanikaan ei kestänyt kuin 21 vuotta.
Jos ei paljon vuoda, lisäile halpis hydrauliöljyä kunnes saat remonttiin.
Pumppu ei tykkää käydä kuivana.
Perän voitelusta ei tarvi olla huolissaan.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Juu, perässä on omat litkut, ei liity tasonsäätöön mitenkään.
Putket sieltä tosiaan taitaa olla puhki vaan. Joskus pätkähtää myös iskarit, mutta niitäkin saa käytettynä suht edullisesti.
Putki on muistaakseni 6-millistä ja hydromarketista saa helmiliittimiä, joilla pystyy kätevästi liittämään vanhaan. Sama remppa on tosiaan itselläkin vielä edessä...
Mikäli autoa haluaa laskea, niin sitten pitää säätää sitä tasonsäädön pulttiakin sieltä auton alta. En kylä enää muista miten
Itsekin mietin madaltamista, mutta tyydyin "köyhän miehen ratkaisuun" ja laitoin 17 tuumaset valssit alle. Hieno tuli.
Putket sieltä tosiaan taitaa olla puhki vaan. Joskus pätkähtää myös iskarit, mutta niitäkin saa käytettynä suht edullisesti.
Putki on muistaakseni 6-millistä ja hydromarketista saa helmiliittimiä, joilla pystyy kätevästi liittämään vanhaan. Sama remppa on tosiaan itselläkin vielä edessä...
Mikäli autoa haluaa laskea, niin sitten pitää säätää sitä tasonsäädön pulttiakin sieltä auton alta. En kylä enää muista miten
Itsekin mietin madaltamista, mutta tyydyin "köyhän miehen ratkaisuun" ja laitoin 17 tuumaset valssit alle. Hieno tuli.
Joo se häätyy ajella auto montunpäälle viikonloppuna, ku kuulemma lauhtuu ilmat, ja tutkia tarkemmin se vuotokohta. Jos putken vaihtamalla korjaantuu, niin mahtava homma.
Mites se on tuo ASD, ku jostaki luin että vaatii oikein toimiakseen juurikin tuota hydraulista painettaa, niin onko kyseinen paine samaa mitä tuo tasonsäätö käyttää? Olenko aivan hakoteillä?
Jos joku tietää miten se tasonsäädön saa manuaalisesti alas, niin laittakaa ihmeessä viestiä.
Ja Sampo N, itelläki on 17" mesen kesä vanteet, mutta siltiki näyttää niin rattorilta siihen entiseen farkkuun nähen. Samahan se näin talvella on olla tuota maavaraa, mutta kyllä se kesä sieltä vielä saapuu.
Mites se on tuo ASD, ku jostaki luin että vaatii oikein toimiakseen juurikin tuota hydraulista painettaa, niin onko kyseinen paine samaa mitä tuo tasonsäätö käyttää? Olenko aivan hakoteillä?
Jos joku tietää miten se tasonsäädön saa manuaalisesti alas, niin laittakaa ihmeessä viestiä.
Ja Sampo N, itelläki on 17" mesen kesä vanteet, mutta siltiki näyttää niin rattorilta siihen entiseen farkkuun nähen. Samahan se näin talvella on olla tuota maavaraa, mutta kyllä se kesä sieltä vielä saapuu.
ASD tosiaankin toimii samalla hydraulipaineella kuin takapään jousitus/iskunvaimennus.
Perää saat alemmas säätämällä tasonsäädön venttiililtä kallistuksenvakaajaan menevää tankoa. Jos ei laske tarpeeksi alas, joudut lyhentämään rautajousia, ja sitten hienosäätämään em. tangosta.
Muoks. yksi mahdollisuus on, jos jousissa on isonumeroiset kumit, niin vaihtamalla matalemmat tilalle
Perää saat alemmas säätämällä tasonsäädön venttiililtä kallistuksenvakaajaan menevää tankoa. Jos ei laske tarpeeksi alas, joudut lyhentämään rautajousia, ja sitten hienosäätämään em. tangosta.
Muoks. yksi mahdollisuus on, jos jousissa on isonumeroiset kumit, niin vaihtamalla matalemmat tilalle
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Duodah, oisko jollain laittaa kuvaa tuosta tasonsäätötangosta? Ja miten tuo säätö noin niinku käytännön tasolla tapahtuu? Säädetäänkö molemmilta puolilta vai vain toiselta? Oon yrittäny tässä etsiä vastausta tuohon kiperään kysymykseen ilman tulosta koko päivän. Vaikeetateppo21 kirjoitti:Perää saat alemmas säätämällä tasonsäädön venttiililtä kallistuksenvakaajaan menevää tankoa. Jos ei laske tarpeeksi alas, joudut lyhentämään rautajousia, ja sitten hienosäätämään em. tangosta.
Se säätö vaikuttaa molempiin puoliin. Sinne vaan auton alle kattomaan, niin sieltä löytyy. Tangon pidennys nostaa perää ja lyhennys laskee. Vai miten se nyt oliS124 kirjoitti:Duodah, oisko jollain laittaa kuvaa tuosta tasonsäätötangosta? Ja miten tuo säätö noin niinku käytännön tasolla tapahtuu? Säädetäänkö molemmilta puolilta vai vain toiselta? Oon yrittäny tässä etsiä vastausta tuohon kiperään kysymykseen ilman tulosta koko päivän. Vaikeetateppo21 kirjoitti:Perää saat alemmas säätämällä tasonsäädön venttiililtä kallistuksenvakaajaan menevää tankoa. Jos ei laske tarpeeksi alas, joudut lyhentämään rautajousia, ja sitten hienosäätämään em. tangosta.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208
® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Auton alla on poikittainen tanko pyörältä toiselle "kallistuksen vakaaja", tähän tankoon on liitetty pituussäädettävä pallonivelillä varustettu noin 10-15cm pitkä toinen tanko, jonka toinen pää taas on kiinni tasonsäädön venttiilin käyttövivussa.
Tämä säädettävä tanko sijaitsee auton keskikohdilla takapyörien välissä pystyasennossa.
Tämä säädettävä tanko sijaitsee auton keskikohdilla takapyörien välissä pystyasennossa.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Tasonsäätö
Hojo hojo.
Kumminpäin se pelaa se säätö?
Tanko löytyy kyllä. Jos pidennän vartta nouseeko perä vai laskeeko?
Kiitos tiedoista.
Kumminpäin se pelaa se säätö?
Tanko löytyy kyllä. Jos pidennän vartta nouseeko perä vai laskeeko?
Kiitos tiedoista.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Tason säätö
Ei kun terve taas.
Ruuvailin (kun ensin lämmitin punahehkuun mutterit) eestakas tankoa.
Autoa välillä käyttäen. En huomannut mitään eroa. Perä ei laskenut eikä noussut. Joku on kyllä viritellyt tähän jonkun madallus-sarjan , vaikuttaisko se asiaan.
Ruuvailin (kun ensin lämmitin punahehkuun mutterit) eestakas tankoa.
Autoa välillä käyttäen. En huomannut mitään eroa. Perä ei laskenut eikä noussut. Joku on kyllä viritellyt tähän jonkun madallus-sarjan , vaikuttaisko se asiaan.
Tasonsäätö
Terve.
Kyllä sillä sen verran vaikutusta oli, kun säädin tankoa pitemmäksi niin kolinat kovenee. Iskarin alapäässä väljää takana. Tarvii ottaa vissii takasii.
Kyllä sillä sen verran vaikutusta oli, kun säädin tankoa pitemmäksi niin kolinat kovenee. Iskarin alapäässä väljää takana. Tarvii ottaa vissii takasii.
No nyt löytyi oikea tropiikki
Olen aikeissa asentaa jälkikäteen tasonsäädön autoon jossa on ASD (W124) Iskarit pallot ja venttiili mulla jo onkin. Asennuksen kantilta ajateltuna oleellisia tietoja kuitenkin puuttuu eli:
Onko ASD painelinjassa auton käydessä aina paine?
Jättääkö tasonsäätöventtiili tietyn paineen iskareille vaikka auton peräpään nostaa ilmaan?
"Jotkin alustavat kytkentäpiirustukset" mulla on pääkopassa mutta oleellisin tieto on se että miten orkkisasennus menee putkitusten osalta autossa jossa on ASD? Onko tasonsäädön paine ja paluu putket (tasonsäätöventtiilille menevät kaksi putkea) yhdistetty jotenkin tuohon ASD venttiilistöön joka on hankkarin takajalkatilassa vai T-haaralla suoraan ASD paine ja paluulinjasta vai jotenkin muulla lailla? (tuossa autosssa on tandempumppu ninkuin se taitaa niissäkin olla jossa tasonsäätö ja ASD on orkkiksena)
Itse tasonsäädön järjestän kabiiniin niin että voin säätää sitä napista ajon aikana manuaalisesti. Siihenkin vermeet jo on olemassa.
Olen aikeissa asentaa jälkikäteen tasonsäädön autoon jossa on ASD (W124) Iskarit pallot ja venttiili mulla jo onkin. Asennuksen kantilta ajateltuna oleellisia tietoja kuitenkin puuttuu eli:
Onko ASD painelinjassa auton käydessä aina paine?
Jättääkö tasonsäätöventtiili tietyn paineen iskareille vaikka auton peräpään nostaa ilmaan?
"Jotkin alustavat kytkentäpiirustukset" mulla on pääkopassa mutta oleellisin tieto on se että miten orkkisasennus menee putkitusten osalta autossa jossa on ASD? Onko tasonsäädön paine ja paluu putket (tasonsäätöventtiilille menevät kaksi putkea) yhdistetty jotenkin tuohon ASD venttiilistöön joka on hankkarin takajalkatilassa vai T-haaralla suoraan ASD paine ja paluulinjasta vai jotenkin muulla lailla? (tuossa autosssa on tandempumppu ninkuin se taitaa niissäkin olla jossa tasonsäätö ja ASD on orkkiksena)
Itse tasonsäädön järjestän kabiiniin niin että voin säätää sitä napista ajon aikana manuaalisesti. Siihenkin vermeet jo on olemassa.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
eihän siinä sitten kun vaan asentamaanJari Ke kirjoitti:No nyt löytyi oikea tropiikki
Olen aikeissa asentaa jälkikäteen tasonsäädön autoon jossa on ASD (W124) Iskarit pallot ja venttiili mulla jo onkin. Asennuksen kantilta ajateltuna oleellisia tietoja kuitenkin puuttuu eli:
Onko ASD painelinjassa auton käydessä aina paine?
Jättääkö tasonsäätöventtiili tietyn paineen iskareille vaikka auton peräpään nostaa ilmaan?
"Jotkin alustavat kytkentäpiirustukset" mulla on pääkopassa mutta oleellisin tieto on se että miten orkkisasennus menee putkitusten osalta autossa jossa on ASD? Onko tasonsäädön paine ja paluu putket (tasonsäätöventtiilille menevät kaksi putkea) yhdistetty jotenkin tuohon ASD venttiilistöön joka on hankkarin takajalkatilassa vai T-haaralla suoraan ASD paine ja paluulinjasta vai jotenkin muulla lailla? (tuossa autosssa on tandempumppu ninkuin se taitaa niissäkin olla jossa tasonsäätö ja ASD on orkkiksena)
Itse tasonsäädön järjestän kabiiniin niin että voin säätää sitä napista ajon aikana manuaalisesti. Siihenkin vermeet jo on olemassa.
Niin Kaikki muu on kokolailla selvää paitsi se että miten paine ja paluu kytketään tuohon tasonsäätöventtiiliin? T-haaralla vai jotenkin muuten? Miten se mahtaa olla orkkiksena kytketty kun autossa on ASD ja tasonsäätö?
Kävin just autonalla ja ASD venttiilistölle tuleekin kolme putkea. Paine paluu ja sit joku muu
Kävin just autonalla ja ASD venttiilistölle tuleekin kolme putkea. Paine paluu ja sit joku muu
Tasonsäätö on paikoillaan. Vielä jouset ja kumit takas alkuperäisiin niin alkaa toimimaan järkevämmin. Lisää juttua jota jatkan jahka saan servon + ohjaushilppeetJari Ke kirjoitti:Niin Kaikki muu on kokolailla selvää paitsi se että miten paine ja paluu kytketään tuohon tasonsäätöventtiiliin? T-haaralla vai jotenkin muuten? Miten se mahtaa olla orkkiksena kytketty kun autossa on ASD ja tasonsäätö?
Kävin just autonalla ja ASD venttiilistölle tuleekin kolme putkea. Paine paluu ja sit joku muu
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=102347
Juu. Paine, ASD-venttiilin tyhjennys (suoraan säiliölle) ja "ylivuoto", josta ASD:ltä yli jäävä öljy menee esim. tasonsäädölle. Jos ei ole tasonsäätöä, tämäkin menee säiliölle.Jari Ke kirjoitti:Kävin just autonalla ja ASD venttiilistölle tuleekin kolme putkea. Paine paluu ja sit joku muu
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eikös tossa ollut tossa tasonsäädön säätämisessä sellanen juttu, että se tasonsäätö ei saanut olla se kantava komponentti. Näin mulle ainakin on opetettu.
Siis kun säätää uusille jousille, takakontti tyhjänä ja normaali ajo-asennossa, niin löysätään murkulaa niin kauan, ettö perä tippuu niin alas, kun on tippuakseen. Sitten käännetään vartta sillätavalla, että perä melkeen nousee, mutta ei ihan nousekkaan.
Siis kantavana ideana, se että tasonsäädössä on painetta, muttei se toimi jousena. Tasonsäätö iskarit ei pitemmän päälle kestä jos vastaavat auton korkeudesta.
Siis kun säätää uusille jousille, takakontti tyhjänä ja normaali ajo-asennossa, niin löysätään murkulaa niin kauan, ettö perä tippuu niin alas, kun on tippuakseen. Sitten käännetään vartta sillätavalla, että perä melkeen nousee, mutta ei ihan nousekkaan.
Siis kantavana ideana, se että tasonsäädössä on painetta, muttei se toimi jousena. Tasonsäätö iskarit ei pitemmän päälle kestä jos vastaavat auton korkeudesta.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Juu, näin on tehdas ohjeistanut._Niko kirjoitti:Eikös tossa ollut tossa tasonsäädön säätämisessä sellanen juttu, että se tasonsäätö ei saanut olla se kantava komponentti. Näin mulle ainakin on opetettu.
Siis kun säätää uusille jousille, takakontti tyhjänä ja normaali ajo-asennossa, niin löysätään murkulaa niin kauan, ettö perä tippuu niin alas, kun on tippuakseen. Sitten käännetään vartta sillätavalla, että perä melkeen nousee, mutta ei ihan nousekkaan.
Siis kantavana ideana, se että tasonsäädössä on painetta, muttei se toimi jousena. Tasonsäätö iskarit ei pitemmän päälle kestä jos vastaavat auton korkeudesta.
Jossain malleissa on muistaakseni eri hydrauliikkapiiri ASD-perälle ja
tasonsäädölle. Esim. 4matic 1992. Nelivedon ja siinä yhteydessä ASD:n
voi kytkeä pois sähköisesti niin, että tasonsäätö toimii.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.