320 coupe vanne-/madallusasiaa

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

320 coupe vanne-/madallusasiaa

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Ehti mersuinnostus vähä jo hiipua talveksi, kun viime kesänä hajos kolmisatasesta kone ja ei millää aika riittäny sen laitteluun. Nyt kun kesää kohti taas tultiin, niin 90km/h rajotetulla kuormuri ducatolla ajelu sai miettimään josko sitä nyt ostais itelleen oikein sellasen silmäterän joka vähä liikkuiski ja ois vastapainoa tolle pakulla ajelulle. Pitkällisen etsinnän jälkeen löytyikin w124 320 coupe, likipitäen kaikilla herkkusilla. Kaikenmaailman korjailut ja näpräämiset on noiden vanhempien mersujen kanssa koettu, mutta sit tulee se "darkside" jossa tarttisin kyllä rutkasti jonkun apua!
Eli vanteet ja madaltaminen. Autossa on sportline alusta ja pyörän navasta kaareen mitattuna joka kulmassa n. 36cm matkaa. Viime kesänä laitoin uudet kummit kolmisatasen 17" vanteille en muista vanteiden leveyttä saati ET:tä, mutta kumit 225/235. No päätin, että ne saa kelvata ny ainaki alkuun tuon coupen alle. Ei muutako autosta autoon vanteiden vaihtoa kovalla innolla, mutta into lopahti siihen ku meinasin kääntää coupen toistepäin laitettuani toiselle puolelle vanteet. Automaatti onneksi pelasti väkisin runnoutumiselta, mutta kolmeen puolaan sain muistutukseksi etujarrujen kokoerosta mukavat jäljet, eli nämä vanteet eivät siis juuri mahtuneen pyörimään isompien jarrujen vuoksi.
No vanneostoksille tässä on siis alettava ja nyt siis kiinnostaisi, että onko 18" ihan utopistista, kun ajettavuudenkin täytyis säilyä vähän huonommillakin teillä? Mistä tiedän mikä vanne sit sopii noiden isojen jarrujen kanssa? Yhtäkkiä näyttäis, että jos uusilla vanteilla renkaan ympärys kasvaa, niin auto jäis omaan makuun liian ylös, eli madallusta pitäis kans vähän harkita (en koskaan uskonut madaltavani yhtäkään autoani) ja taas tulee kysymys, missä tulee se ajettavuuden raja vastaan ja kannattaako tuolle sportline alustalle tehdä mitään ja meneekö ihan madallusjousien vaihdolla, että iskarit sais jättää rauhaan? Loppuun olen pahoillani siitä, etten osaa ilmaista asioitani yksinkertaisesti ja lyhyesti :)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jos se on noin matala jo nyt niin siellä on jo jotku muut ku alkuperäiset jouset tai sitten katkottu.

Se on totta että isojen jarrujen kanssa ei mikä tahansa vanne mahdu! Tämä usein poissulkee halpavanteet.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tikku
Viestit: 82
Liittynyt: 27.4.2008 17:56
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tikku »

Joo no toki voi olla, ettei vielä ihan iskarit istahtanu ku oli ne 17" kiinni, että sen takia jäi korkeen näköseksi... toisaalta jos profiilin pitäis matalana, niin ei välttämättä sen puolesta tarvis alkaa madallella, koska nyt tuo korkeus on hyvinkin passeli, jos pyörien halkaisija pysyy suunnilleen samana. Vituttaa ku yhtä hepreaa noiden eeteiden ja muiden kanssa, vaan jospa joku osais kertoa mitkä sopii ja omia kokemuksia, niin suoritetaan sit tarvittavat ostotoimenpiteet ja väännetään sitte vaan vähä pidempää päivää ihmisten putkien kimpus, niin saa maksuun : )

E: unohtu kysästä, että mikäs on sportlinessä sitte vakiona tuo mitta noin suunnilleen? Kiitos tähän saakka :)
jomiko
Viestit: 2
Liittynyt: 17.4.2011 11:49

mulle kans

Viesti Kirjoittaja jomiko »

Löytykö sopivaa vannetta? Mun pitäs kans ostaa 320 coupeen isommat kun on 15 tuumaset nyt. Mulla ei oo mitään madalluksia. Kai 17 tuumaset on ihan kohtuunäköset ilman madallustakin vai mitä arvelette?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl. 225/45/17 on hyvä ja halpa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”