M102 nokkapukkien kiristysmomentti?
M102 nokkapukkien kiristysmomentti?
Uus nokka-akseli ois, samoin uudemman malliset kovametalli paloilla olevat nostimet. Tarvis siis kiristysmomentin. Ja liekö pukeilla mitään eroa, muutakuin ekassa ja viimeisessä öljyputken pitimet? On osat irrallaan pussissa, tarviiko niitä nyt kovin ryhtyä laittelemaan järjestykseen?
Niissä pitäs olla numerot...
Ainaki mulla oli 1,2 ja 3 mekitty ku käyteltiin irti ne nostimien vaihon yhteydessä... Momentiksi laitettiin pikkuräikällä rannemomentti kun ei ollu opusta käsillä... 


Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Se putken pidikekkin on pultin alla kii nii se voi olla siirtyny, mut eka sen pitäs olla...
Jos se on samannäköinen nelosen kanssa (eli öljyputkelle sellanen reikä) nii se on ykkönen... 
Kato tuolta kuvia jos niistä olis yhtään apuja...
viewtopic.php?t=32146&start=30


Kato tuolta kuvia jos niistä olis yhtään apuja...
viewtopic.php?t=32146&start=30
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Tais olla muuten juurikin m102 mihin on wis:sissä ohje että osaa reikiä tulee porata isommaksi... Mutta mahtaako koskea uudempia kovempia keinuja ja nokkia?sv22 kirjoitti:Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?
Ei mun tietääkseni...AK47 kirjoitti:Tais olla muuten juurikin m102 mihin on wis:sissä ohje että osaa reikiä tulee porata isommaksi... Mutta mahtaako koskea uudempia kovempia keinuja ja nokkia?sv22 kirjoitti:Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?

Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Kyllähän se jotaki reittiä pitkin pitää sinne vivun päähän mennä, muuten saattas nostajat naputtaa...sv22 kirjoitti:Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?

Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Toisaalta jos öljyputki on muutettu myöhemmin isompireikäiseksi niin vanhaan vois poraaminen olla ihan asiallista. Mutta wis on pimeänä ja tieto on muistin varassa...RoopeK kirjoitti:Ei mun tietääkseni...AK47 kirjoitti:Tais olla muuten juurikin m102 mihin on wis:sissä ohje että osaa reikiä tulee porata isommaksi... Mutta mahtaako koskea uudempia kovempia keinuja ja nokkia?sv22 kirjoitti:Yön pimeinä tunteina vielä hölmö kysymys, minne pukkien öljykanavat johtaa? Vai johtaako minnekään? Niitä tuossa rassaillu ku 2 ja 3 öljy vaan jää siihen, et liekö kanavat tukossa vai mikä se ajatus noissa on?
Tässä kyseessä oli ne 2 ja 3 pukissa olevat kolot joihin se öljputki uppoaa. En meinaan sitten millään löytänyt yhtään mitään paikkaa minne se öljy niistä koloista kulkeentuis, joten totesin et varmaan niiden kolojen virkana vaan pitää se putki kohillaan. Kattelin ne vanhat ja uudemmat käytetyt läpi, eikä kummassakaan ollu minkään näköistä reikää läpi.
Mutta loppuipa se naputus akselinvaihdolla, pitää olla tyytyväinen tähän.
Vaikka iteltäkin WIS löytyy, en sitä oo vaan millään oppinu käyttämään, jäi häiritemään tuo et mitä reikiä siellä pitäis suurentaa?
Kasasin tuon vanhoilla pukeilla ja nostimilla, ei ollut kulumaa. Konehan on -86, mutta niissä nostimissa oli selkeästi erilliset kovametalliset palat päissä, liekö ne kertaallen tuohon jo näin ollen uusittu? Vai onko vanhemman mallisissakin jonkinlaiset erilliset palat siellä päissä?
Mutta loppuipa se naputus akselinvaihdolla, pitää olla tyytyväinen tähän.
Vaikka iteltäkin WIS löytyy, en sitä oo vaan millään oppinu käyttämään, jäi häiritemään tuo et mitä reikiä siellä pitäis suurentaa?
Kasasin tuon vanhoilla pukeilla ja nostimilla, ei ollut kulumaa. Konehan on -86, mutta niissä nostimissa oli selkeästi erilliset kovametalliset palat päissä, liekö ne kertaallen tuohon jo näin ollen uusittu? Vai onko vanhemman mallisissakin jonkinlaiset erilliset palat siellä päissä?
sv22 kirjoitti:Tässä kyseessä oli ne 2 ja 3 pukissa olevat kolot joihin se öljputki uppoaa. En meinaan sitten millään löytänyt yhtään mitään paikkaa minne se öljy niistä koloista kulkeentuis, joten totesin et varmaan niiden kolojen virkana vaan pitää se putki kohillaan. Kattelin ne vanhat ja uudemmat käytetyt läpi, eikä kummassakaan ollu minkään näköistä reikää läpi.
Mutta loppuipa se naputus akselinvaihdolla, pitää olla tyytyväinen tähän.
Vaikka iteltäkin WIS löytyy, en sitä oo vaan millään oppinu käyttämään, jäi häiritemään tuo et mitä reikiä siellä pitäis suurentaa?
Kasasin tuon vanhoilla pukeilla ja nostimilla, ei ollut kulumaa. Konehan on -86, mutta niissä nostimissa oli selkeästi erilliset kovametalliset palat päissä, liekö ne kertaallen tuohon jo näin ollen uusittu? Vai onko vanhemman mallisissakin jonkinlaiset erilliset palat siellä päissä?
Keinut on uusittu jos 86 ja kovapalat. -88/89 asti ollut ilman kovempia paloja keinut. Suurennettavat reijät oli muistaakseni siinä putkessa (nokkien välissä).
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Pukit menee järjestyksessään ja aina settinä kannen kanssa, sekun nokkalinja on porattu pukit kiinni ollessa. Väärät pukit tai väärä järjestys, niin on äkkiä "sitruunan mallinen" joku nokan reikä, eikä oikeen pelaa. Tuurilla voi pelata ristiinkin, mutten mittoomatta kokeilis.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Sanoisin että se reikien poraaminen on hätätoimenpidekeksintö pehmeille keinuille ja nokalle jotta kestäis pidempään. Jos siis ne ei ole jo paskana. Uudet kovalla palalla olevat keinut ja nokka kestänee ihan ok.sv22 kirjoitti:Elikkä vanhemmissa ei ole minkäänlaisia erillisiä paloja nokkien päässä? Onko mitään ajatusta minkä kokoisiksi niitä reikiä kannattais kairata? Jos noilla palikoilla vielä pari sataatonnia ajelis, jos sitten päästäis vanhan rouvan eläkkeelle.
Sitä aikoinaan luulin että kl:stä tulleet m102 keinut ois jotain kunnostettuja kun niissä oli juotettuna ne liukupalaset. Mutta kuulema ne on ihan tehdasuusia. Outo silti että koko keinua ei ole tehty kovemmasta...
Sehän ei ole välttämättä tarvi olla kovempaa kunhan on eri ainetta. Valurauta valurautaa vasten ei useinkaan liukupintoina toimi. Jossain vehkeissähän on valurautaisen / teräksisen kierukkahammaspyörän kaverina messingistä tehty.AK47 kirjoitti:Sitä aikoinaan luulin että kl:stä tulleet m102 keinut ois jotain kunnostettuja kun niissä oli juotettuna ne liukupalaset. Mutta kuulema ne on ihan tehdasuusia. Outo silti että koko keinua ei ole tehty kovemmasta...
Muutenkin taisi olla nokkakeppi, joka vanhemmissa otti itseensä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No, mulla meni m102 (-88 muovikyljestä) nokkakeppi jossain 250-270 välissä. Nokista oli pahimmillaan lähtenyt 1-1.5mm ja keinuista sellaisen 0.5-1mm että molemmat oli kulunut. Tosin kun alkoi ääntää niin viikon pari ajelin n 500km ja siinä kuluin noihin mittoihin kun eka avauksella nokasta puuttui n 0.5mm eli nopeesti menee kun alkaa. Mittasin nokan kovuuden kun se vaivasi silloin, mutta taitaa se tarina olla mesen bittitaivaassa. Keppi ja keinut taitaa olla jo roskissa.... Ellei jäänyt jonnekkin nurkkiin. Vois mittailla ihan piruuttaan niitä joskus jos löytyvät. Varmaan meni ensin nokat ja ne sitten söi keinutkin.Roisto kirjoitti:Sehän ei ole välttämättä tarvi olla kovempaa kunhan on eri ainetta. Valurauta valurautaa vasten ei useinkaan liukupintoina toimi. Jossain vehkeissähän on valurautaisen / teräksisen kierukkahammaspyörän kaverina messingistä tehty.AK47 kirjoitti:Sitä aikoinaan luulin että kl:stä tulleet m102 keinut ois jotain kunnostettuja kun niissä oli juotettuna ne liukupalaset. Mutta kuulema ne on ihan tehdasuusia. Outo silti että koko keinua ei ole tehty kovemmasta...
Muutenkin taisi olla nokkakeppi, joka vanhemmissa otti itseensä.
t.
Risto
Viimeksi muokannut AK47, 03.4.2012 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.