Jarruletkujen tulppaus & jarrunesteen tyyppi

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Jarruletkujen tulppaus & jarrunesteen tyyppi

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Olisi tarkoitus käyttää auki ainakin toisen puolen takajarrusatulaa ja putsata männät + laittaa uudet tiivisteet. Miten nuo letkut kannattaisi tulpata, ettei kaikki nesteet valu harakoille? Kärsiikö 20 vuotta vanha letkua puristaa littiin? WIS:ssä puhutaan jostain tulpasta mutta niillähän onkin käytössä kaikki hienot tilpehöörit.

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 31.5.2006 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun olet irrottanut ensimmäisen letkun tai avannut ilmaruuvin, paina jarrupoljin pohjaan ja lukitse se sinne; ei valu...

Ennenkuin irrotat letkun satulasta, kokeile että ilmaruuvi aukeaa ja painele polkimella männät ulos poistettuasi palat / irrotettuasi satulan.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7175
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite olen kyllä ronskisti lukkopihdeillä painanut letkun littiin... Ei ole vielä hajonnut. :D Ei sitä tietenkään ihan naama irvessä kestä puristaa.. :D
Mutta eipähän tuota paljoa tarvikkaan puristaa niin nesteen valuminen lakkaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:Kun olet irrottanut ensimmäisen letkun tai avannut ilmaruuvin, paina jarrupoljin pohjaan ja lukitse se sinne; ei valu...
Ahaa. :idea: Tänks.
dealer kirjoitti:Ennenkuin irrotat letkun satulasta, kokeile että ilmaruuvi aukeaa ja painele polkimella männät ulos poistettuasi palat / irrotettuasi satulan.
Jees. tarkoitus ei ole välttämättä edes irrottaa letkua, jos tuossa saa sen verran työskentelytilaa, että männät saa poikkeen.

Samalla kertaa oli tarkoitus vaihtaa nesteet, kun on niin tumman väristä litkua. Menisi samalla ilmauksella. Ostin Biilteemasta sen ilmauspurkin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29268
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Letku kannattaa mielestäni irrottaa, satulaa on huomattavasti mukavampi siivota ja kasata kun se ei roiku pyöränkotelossa. :D

Ennenkuin irrotat satulan kiinnitysruuvit, nitkauta 14 mm listalla letkunliitos löysälle ja väännä kevyesti takaisin kiinni jotta saat männät paineltua jarrulla ulos.
Muista puhdistaa myös mäntien tiivisterenkaiden urat erittäin huolellisesti, jos niiden pohjalla on likaa männät jumittuvat lämmetessään.
Männän pitää mennä kevyesti sormilla painaen paikoilleen.
wiimax.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Toinen puoli on rempattu. En sitten irrottanut letkua ja "tulppasin" sen semmoisella liimauspuristimella. :D

Pitänee toisen puolen kanssa harkita letkun irrottamista. Olisikohan isännän tuokaluvalikoimassa 14 mm avainta. :? Jos ei ole, niin en taida kuitenkaan sorvilla kokeilla.

Sen verran siitä Biilteeman ilmausputelista. Putken toisessa päässä on purettava takaiskuventiili. Jos venttiili on "tehtaan asetuksissa" elikkä kasattu iholleen, on sisällä oleva jousi niin tiukalla, että neste tulee mieluummin ulos vaikka ilmausruuvin kierteiden välistä. :shock: Pari milliä rakoa, niin sitten toimii paremmin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tulipa tuosta dollarihymyn jarrunippatopikista mieleen tämä oma jarruturailuprojekti.

Takajarrut siis herkisteltiin ja vaihdettiin tiivisteet. Samalla vaihdeltiin jarrunesteet. Kytkimen nesteen vaihto oli ongelmallista eikä lopullista tietoa ole, vaihtuiko sinne mitään. Kyllä sieltä sentin verran sai turistettua pullon pohjalle mutta siinäpä se – isompi osa valui letkun ohi kierteiden välistä. Ensi talvena selvennee, jos poljin meinaa harkita pohjaan jäämistä, niin kytkyttimen nesteet eivät uusiutuneet. Kokeilin myös pumpata nestettä jarrusatulan kautta kytkimeen mutta eipä sekään tainnut hommaa auttaa. Kytkin kyllä irrottaa sen mitä ennenkin.

Niijjase kysymys. Kun ostin ne tiivisteet paikallisesta KL:n edustustosta, niin otin samalla pari putelia nestettä. Kyselivät minkä ikäiseen autoon tulee ja onko ABS:iä ja tuuppasivat loppupelissa DOT 5.1:t kouraan. Jälkeenpäin olen katsellut speksejä ja niissä puhutaan DOT 4:sta. Teinkö pahimman luokan mokan, kun pukkasin sinne nyt ne 5.1:t? Vieläkö kerkiää homman perua vai onko koko systeemi pilassa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

DOT 4 ja DOT 5.1 ovat yhteensopivia, DOT 5.1 tarkoitettu erityisesti abs-jarrullisiin ja muutenkin uudehkoihin autoihin.

DOT 5 ei sovi yhteen kummankaan kanssa!
I drive an Opel. What's your excuse?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Melitos kirjoitti:DOT 4 ja DOT 5.1 ovat yhteensopivia, DOT 5.1 tarkoitettu erityisesti abs-jarrullisiin ja muutenkin uudehkoihin autoihin.
Rok, rok. Eli kauheaa paniikkikohtausta ei tarvi järjestää. :D Uudehkoihin. :lol:

Tuota DOT 5:a ei kyllä missään normiliikkeessä taideta myydäkkään tai ainakaan omaan silmään ei ole sattunut.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Roisto kirjoitti: Uudehkoihin. :lol:
Niin. Mutta käy se vanhoihin romuihinkin, kuten esim 124-mersuihin. :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
dollarihymy
Jenkki-mies
Viestit: 394
Liittynyt: 28.3.2006 11:34
Paikkakunta: Vapaala city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

Melitos kirjoitti:
Roisto kirjoitti: Uudehkoihin. :lol:
Niin. Mutta käy se vanhoihin romuihinkin, kuten esim 124-mersuihin. :lol:
samaa tököttii on mullakin.. :shock:
Mercedes 220 T CDI Combi
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Melitos kirjoitti:DOT 4 ja DOT 5.1 ovat yhteensopivia, DOT 5.1 tarkoitettu erityisesti abs-jarrullisiin ja muutenkin uudehkoihin autoihin.

DOT 5 ei sovi yhteen kummankaan kanssa!
Tarkennusta kaivataan. :roll:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

mjo33400 kirjoitti:Tarkennusta kaivataan. :roll:
:?:

DOT 4 ja DOT 5 eivät sovi keskenään.
DOT 5 ja DOT 5.1 eivät sovi keskenään.
DOT 4 ja DOT 5.1 voidaan käyttää sekoituksena.

DOT5 on silikonipohjaista tavaraa ja reagoi jotenkin muiden laatujen kanssa.
Viimeksi muokannut Melitos, 31.5.2006 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kiitän. se oli siis silikoni.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

DOT 3, 4, ja 5.1 glykoli-pohjaisia, DOT 5 silikoni.

Tuo DOT 5 oli yritys päästä eroon jarrunesteen veden imemisestä, mutta
muita ongelmia tuli tilalle.
DOT 5 ja 5.1 eivät käy yhteen. Mikään ei käy DOT5:n kanssa yhteen.
ABS ei tykkää DOT 5:sesta.

Lyhyesti: Käyttäkää DOT 5.1 -nesteitä ja vaihtakaa joka toinen vuosi.
Pro HVM
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Muistaakseni siinä käy niin tuon silikonipohjaisen kanssa, että kumit, jotka ovat olleet ennen kosketuksissa 'tavallisen' jarrunesteen kanssa, turpoavat käyttökelvottomiksi.

Silikonineste käy siis vanhoihin vehkeisiinkin, mutta ainoastaan kun koko jarrujärjestelmä rakennetaan uusilla osilla.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Marde2 kirjoitti:Muistaakseni siinä käy niin tuon silikonipohjaisen kanssa, että kumit, jotka ovat olleet ennen kosketuksissa 'tavallisen' jarrunesteen kanssa, turpoavat käyttökelvottomiksi.

Silikonineste käy siis vanhoihin vehkeisiinkin, mutta ainoastaan kun koko jarrujärjestelmä rakennetaan uusilla osilla.
Eeeipä kai ihan välttämättä turpoa, lähinnä vanhan nesteen tarkka pois saaminen riittää.
Silikoninesteen oikeastaan ainoa etu on tuo vettäimemättömyys.
Poljin on muuten silikonilla pehmeämpi, koska silikonin sisään jää pieniä ilmakuplia.
Systeemiin väistämättä ilmestyvä kondensaatiovesi jää pisaroiksi silikoniin ja
painuu hiljalleen systeemin alimpaan kohtaan "lammikoksi".
Siinäpä meillä oiva korroosiokohta. :roll:
Nuissa muissa nesteissä on korroosiosuoja-aineita, mutta ne kuluvat käytössä, siksi vaihto säännöllisin välein.
Pro HVM
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”