Jarruletkujen tulppaus & jarrunesteen tyyppi
Jarruletkujen tulppaus & jarrunesteen tyyppi
Terve,
Olisi tarkoitus käyttää auki ainakin toisen puolen takajarrusatulaa ja putsata männät + laittaa uudet tiivisteet. Miten nuo letkut kannattaisi tulpata, ettei kaikki nesteet valu harakoille? Kärsiikö 20 vuotta vanha letkua puristaa littiin? WIS:ssä puhutaan jostain tulpasta mutta niillähän onkin käytössä kaikki hienot tilpehöörit.
t.
Risto
Olisi tarkoitus käyttää auki ainakin toisen puolen takajarrusatulaa ja putsata männät + laittaa uudet tiivisteet. Miten nuo letkut kannattaisi tulpata, ettei kaikki nesteet valu harakoille? Kärsiikö 20 vuotta vanha letkua puristaa littiin? WIS:ssä puhutaan jostain tulpasta mutta niillähän onkin käytössä kaikki hienot tilpehöörit.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 31.5.2006 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ahaa. Tänks.dealer kirjoitti:Kun olet irrottanut ensimmäisen letkun tai avannut ilmaruuvin, paina jarrupoljin pohjaan ja lukitse se sinne; ei valu...
Jees. tarkoitus ei ole välttämättä edes irrottaa letkua, jos tuossa saa sen verran työskentelytilaa, että männät saa poikkeen.dealer kirjoitti:Ennenkuin irrotat letkun satulasta, kokeile että ilmaruuvi aukeaa ja painele polkimella männät ulos poistettuasi palat / irrotettuasi satulan.
Samalla kertaa oli tarkoitus vaihtaa nesteet, kun on niin tumman väristä litkua. Menisi samalla ilmauksella. Ostin Biilteemasta sen ilmauspurkin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Letku kannattaa mielestäni irrottaa, satulaa on huomattavasti mukavampi siivota ja kasata kun se ei roiku pyöränkotelossa.
Ennenkuin irrotat satulan kiinnitysruuvit, nitkauta 14 mm listalla letkunliitos löysälle ja väännä kevyesti takaisin kiinni jotta saat männät paineltua jarrulla ulos.
Muista puhdistaa myös mäntien tiivisterenkaiden urat erittäin huolellisesti, jos niiden pohjalla on likaa männät jumittuvat lämmetessään.
Männän pitää mennä kevyesti sormilla painaen paikoilleen.
Ennenkuin irrotat satulan kiinnitysruuvit, nitkauta 14 mm listalla letkunliitos löysälle ja väännä kevyesti takaisin kiinni jotta saat männät paineltua jarrulla ulos.
Muista puhdistaa myös mäntien tiivisterenkaiden urat erittäin huolellisesti, jos niiden pohjalla on likaa männät jumittuvat lämmetessään.
Männän pitää mennä kevyesti sormilla painaen paikoilleen.
wiimax.fi
Toinen puoli on rempattu. En sitten irrottanut letkua ja "tulppasin" sen semmoisella liimauspuristimella.
Pitänee toisen puolen kanssa harkita letkun irrottamista. Olisikohan isännän tuokaluvalikoimassa 14 mm avainta. Jos ei ole, niin en taida kuitenkaan sorvilla kokeilla.
Sen verran siitä Biilteeman ilmausputelista. Putken toisessa päässä on purettava takaiskuventiili. Jos venttiili on "tehtaan asetuksissa" elikkä kasattu iholleen, on sisällä oleva jousi niin tiukalla, että neste tulee mieluummin ulos vaikka ilmausruuvin kierteiden välistä. Pari milliä rakoa, niin sitten toimii paremmin.
t.
Risto
Pitänee toisen puolen kanssa harkita letkun irrottamista. Olisikohan isännän tuokaluvalikoimassa 14 mm avainta. Jos ei ole, niin en taida kuitenkaan sorvilla kokeilla.
Sen verran siitä Biilteeman ilmausputelista. Putken toisessa päässä on purettava takaiskuventiili. Jos venttiili on "tehtaan asetuksissa" elikkä kasattu iholleen, on sisällä oleva jousi niin tiukalla, että neste tulee mieluummin ulos vaikka ilmausruuvin kierteiden välistä. Pari milliä rakoa, niin sitten toimii paremmin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tulipa tuosta dollarihymyn jarrunippatopikista mieleen tämä oma jarruturailuprojekti.
Takajarrut siis herkisteltiin ja vaihdettiin tiivisteet. Samalla vaihdeltiin jarrunesteet. Kytkimen nesteen vaihto oli ongelmallista eikä lopullista tietoa ole, vaihtuiko sinne mitään. Kyllä sieltä sentin verran sai turistettua pullon pohjalle mutta siinäpä se – isompi osa valui letkun ohi kierteiden välistä. Ensi talvena selvennee, jos poljin meinaa harkita pohjaan jäämistä, niin kytkyttimen nesteet eivät uusiutuneet. Kokeilin myös pumpata nestettä jarrusatulan kautta kytkimeen mutta eipä sekään tainnut hommaa auttaa. Kytkin kyllä irrottaa sen mitä ennenkin.
Niijjase kysymys. Kun ostin ne tiivisteet paikallisesta KL:n edustustosta, niin otin samalla pari putelia nestettä. Kyselivät minkä ikäiseen autoon tulee ja onko ABS:iä ja tuuppasivat loppupelissa DOT 5.1:t kouraan. Jälkeenpäin olen katsellut speksejä ja niissä puhutaan DOT 4:sta. Teinkö pahimman luokan mokan, kun pukkasin sinne nyt ne 5.1:t? Vieläkö kerkiää homman perua vai onko koko systeemi pilassa?
t.
Risto
Takajarrut siis herkisteltiin ja vaihdettiin tiivisteet. Samalla vaihdeltiin jarrunesteet. Kytkimen nesteen vaihto oli ongelmallista eikä lopullista tietoa ole, vaihtuiko sinne mitään. Kyllä sieltä sentin verran sai turistettua pullon pohjalle mutta siinäpä se – isompi osa valui letkun ohi kierteiden välistä. Ensi talvena selvennee, jos poljin meinaa harkita pohjaan jäämistä, niin kytkyttimen nesteet eivät uusiutuneet. Kokeilin myös pumpata nestettä jarrusatulan kautta kytkimeen mutta eipä sekään tainnut hommaa auttaa. Kytkin kyllä irrottaa sen mitä ennenkin.
Niijjase kysymys. Kun ostin ne tiivisteet paikallisesta KL:n edustustosta, niin otin samalla pari putelia nestettä. Kyselivät minkä ikäiseen autoon tulee ja onko ABS:iä ja tuuppasivat loppupelissa DOT 5.1:t kouraan. Jälkeenpäin olen katsellut speksejä ja niissä puhutaan DOT 4:sta. Teinkö pahimman luokan mokan, kun pukkasin sinne nyt ne 5.1:t? Vieläkö kerkiää homman perua vai onko koko systeemi pilassa?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Rok, rok. Eli kauheaa paniikkikohtausta ei tarvi järjestää. Uudehkoihin.Melitos kirjoitti:DOT 4 ja DOT 5.1 ovat yhteensopivia, DOT 5.1 tarkoitettu erityisesti abs-jarrullisiin ja muutenkin uudehkoihin autoihin.
Tuota DOT 5:a ei kyllä missään normiliikkeessä taideta myydäkkään tai ainakaan omaan silmään ei ole sattunut.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
-
- Jenkki-mies
- Viestit: 394
- Liittynyt: 28.3.2006 11:34
- Paikkakunta: Vapaala city
mjo33400 kirjoitti:Tarkennusta kaivataan.
DOT 4 ja DOT 5 eivät sovi keskenään.
DOT 5 ja DOT 5.1 eivät sovi keskenään.
DOT 4 ja DOT 5.1 voidaan käyttää sekoituksena.
DOT5 on silikonipohjaista tavaraa ja reagoi jotenkin muiden laatujen kanssa.
Viimeksi muokannut Melitos, 31.5.2006 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I drive an Opel. What's your excuse?
DOT 3, 4, ja 5.1 glykoli-pohjaisia, DOT 5 silikoni.
Tuo DOT 5 oli yritys päästä eroon jarrunesteen veden imemisestä, mutta
muita ongelmia tuli tilalle.
DOT 5 ja 5.1 eivät käy yhteen. Mikään ei käy DOT5:n kanssa yhteen.
ABS ei tykkää DOT 5:sesta.
Lyhyesti: Käyttäkää DOT 5.1 -nesteitä ja vaihtakaa joka toinen vuosi.
Tuo DOT 5 oli yritys päästä eroon jarrunesteen veden imemisestä, mutta
muita ongelmia tuli tilalle.
DOT 5 ja 5.1 eivät käy yhteen. Mikään ei käy DOT5:n kanssa yhteen.
ABS ei tykkää DOT 5:sesta.
Lyhyesti: Käyttäkää DOT 5.1 -nesteitä ja vaihtakaa joka toinen vuosi.
Pro HVM
Muistaakseni siinä käy niin tuon silikonipohjaisen kanssa, että kumit, jotka ovat olleet ennen kosketuksissa 'tavallisen' jarrunesteen kanssa, turpoavat käyttökelvottomiksi.
Silikonineste käy siis vanhoihin vehkeisiinkin, mutta ainoastaan kun koko jarrujärjestelmä rakennetaan uusilla osilla.
Silikonineste käy siis vanhoihin vehkeisiinkin, mutta ainoastaan kun koko jarrujärjestelmä rakennetaan uusilla osilla.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Eeeipä kai ihan välttämättä turpoa, lähinnä vanhan nesteen tarkka pois saaminen riittää.Marde2 kirjoitti:Muistaakseni siinä käy niin tuon silikonipohjaisen kanssa, että kumit, jotka ovat olleet ennen kosketuksissa 'tavallisen' jarrunesteen kanssa, turpoavat käyttökelvottomiksi.
Silikonineste käy siis vanhoihin vehkeisiinkin, mutta ainoastaan kun koko jarrujärjestelmä rakennetaan uusilla osilla.
Silikoninesteen oikeastaan ainoa etu on tuo vettäimemättömyys.
Poljin on muuten silikonilla pehmeämpi, koska silikonin sisään jää pieniä ilmakuplia.
Systeemiin väistämättä ilmestyvä kondensaatiovesi jää pisaroiksi silikoniin ja
painuu hiljalleen systeemin alimpaan kohtaan "lammikoksi".
Siinäpä meillä oiva korroosiokohta.
Nuissa muissa nesteissä on korroosiosuoja-aineita, mutta ne kuluvat käytössä, siksi vaihto säännöllisin välein.
Pro HVM