Jakomerkit

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Rou_inen
Viestit: 76
Liittynyt: 31.3.2012 14:26
Paikkakunta: Susrajoilta

Jakomerkit

Viesti Kirjoittaja Rou_inen »

Kertokaas miten noihin jakomerkkien pitäisi olla tuossa m103 koneessa. Kuvan minkä löysin niin sen mukaan eivät ole siellä päinkää, mutta jos noin paljon olisi jako pielessä niin tuskin etes lähtisi käyntiin. Onko mitä linkkejä,kuvia tai etes niitä kylän teboilin nurkkapöytä tarinoita :)
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Re: Jakomerkit

Viesti Kirjoittaja Köster »

Rou_inen kirjoitti:Kertokaas miten noihin jakomerkkien pitäisi olla tuossa m103 koneessa. Kuvan minkä löysin niin sen mukaan eivät ole siellä päinkää, mutta jos noin paljon olisi jako pielessä niin tuskin etes lähtisi käyntiin. Onko mitä linkkejä,kuvia tai etes niitä kylän teboilin nurkkapöytä tarinoita :)

No onhan kampiakseli kohillaan ,siis se puristus tahti ei pakotahti kampuran merkin ollessa 0 asennossa :idea: ?
Ja ne ykkösen venttiilit kiinni?>siinäkös se vika olikin?? Eli jako heittää?

Eli kampiakselin kohdistin merkki 0 kohtaan jolloin nokankin merkit pitäis täsmätä ,kun 1 sylinterin imuventtiili ja pakoventtiili kiinni.> lienee perus ohje tuossakin hommassa. Vaikka kyseinen kone ei mulle tuttu olekkaan.

Aikas jännältähän tuo kuulostaa......
Toisaalta 200d oli aikanaan myynnissä "konevikasena" ostin ku halavalla sain ja syykin löytyi> väärät arvot pumpulla>piti olla 15 jälkeen yläkuolokohan ja oli 20 astetta ennen ykk. säädöt ,lähti kuitenkin käyntiin savutti,kulutti,ja nosti lämpöö vaan kesti kaikesta huolimatta 30km matkan pumppupajalle....jossa laitettiin se 13 ja johan pelitti jälleen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Muistaaksein (!) satakolomosen nokkapyörän saa moneen eri asentoon ja kääntämällä se ratas ympäri vielä usiampaan. Näin nokan ajoitusta voidaan säätää tehon toivossa, tai kannen höyläyksen, ketjun venymisen ja laahainten kulumisen takia. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Easy Rider kirjoitti:Muistaaksein (!) satakolomosen nokkapyörän saa moneen eri asentoon ja kääntämällä se ratas ympäri vielä usiampaan. Näin nokan ajoitusta voidaan säätää tehon toivossa, tai kannen höyläyksen, ketjun venymisen ja laahainten kulumisen takia. :idea:

Hmmm....on se vaan jännä peli näköjään ja jos ? yksirivinen ketju kai sitten venähtääkin aika sujuvasti? Vai mikä lie tuossa kolomosessa.....empäs tiijä...

Onneksi on vaan nokivasaroiden kanssa tullu pelailtua, tuossahan helposti
vois epävarmuus yllättää?

Vaan tarvittaessa uutta ketjua,laahainta jne..kehiin niin luulis pikkuhiljaa merkkien täsmäävän :idea: ?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Vakiossa se nokan pyörä menee tasn yhteen asentoon, tuo em. kuvaus oli lainasu sadusta jossa nuata juttuja säädellään :shock:

Ihan täs ny konttorirotan muistin pohjalta:
- kampi OT
-- nokan viiva kannen yläpinnan kans tasalla, erestä jos tsumaa nii oikia puali :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lucky-Dog kirjoitti:Ihan täs ny konttorirotan muistin pohjalta:
- kampi OT
-- nokan viiva kannen yläpinnan kans tasalla, erestä jos tsumaa nii oikia puali :roll:
Noin tarkistetaan M102:n ajoitus.

M103:ssa merkit pitäisivät näkyä ylhäältä katsottuna. Ekassa laakeripukissa ja akselissa olevat merkit pitäisi mennä kohdakkain. Vanhemman mallisessa akselissa on tappi, uudemmassa reikä. Tuolloin myös edestä katsottuna pitäisi klo 9:ssä näkyä akselin ja rattaan kohdistustappi.

EDIT: Näkyipä löytyvän internetin ihmeellisestä maailmasta kuvakin:
Kuva

t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 25.4.2012 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Roisto kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Ihan täs ny konttorirotan muistin pohjalta:
- kampi OT
-- nokan viiva kannen yläpinnan kans tasalla, erestä jos tsumaa nii oikia puali :roll:
Noin tarkistetaan M102:n ajoitus.

M103:ssa merkit pitäisivät näkyä ylhäältä katsottuna. Ekassa laakeripukissa ja akselissa olevat merkit pitäisi mennä kohdakkain. Vanhemman mallisessa akselissa on tappi, uudemmassa reikä. Tuolloin myös edestä katsottuna pitäisi olla nokkapyörässä reikä klo 9:ssä. Sen läpi pitäisi saada työnnettyä tappi kanteen.

EDIT: Näkyipä löytyvän internetin ihmeellisestä maailmasta kuvakin:
Kuva

t.
Risto
No nyt rupes valakiamaan, kun kuvaa kattelee ei jää epäselvää dieseli
säätäjällekkään :) . Aika saman oloset loppupelissä kuviot tuossakin näköjään.
Noita kuvia kaipailee ittekkin joskus, jos alfameerissä päässy alivalottumaan...vaan tämä netti ei oikein avaudu mulle ja muksutkin vielä liian pieniä neuvomaan...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tarkennus. Siitä reiästä ei tökätä mitään tappia läpi vaan tuossa kohti pitäisi pojottaa se nokka-akselin ja rattaan kohdistustappi.

Anteeksi harhaanjohto...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Rou_inen
Viestit: 76
Liittynyt: 31.3.2012 14:26
Paikkakunta: Susrajoilta

Viesti Kirjoittaja Rou_inen »

Kiitoksia vinkeistä johan alko asia valkenemaan. Liekko tuo miulla ollu ohje m102 koneeseen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”