w210 sedan ja matala keula
w210 sedan ja matala keula
E200 cdi vm. 2001 on jätetty mielestäni turhan matalaksi keulasta. Perä vaikuttaa olevan vakiokorkeudella ainakin silmämääräisesti tarkasteltuna, mutta keula on todella matala. Maantiellä ei tietenkään ole haittaa, mutta kaikkiin hidastetöyssyihin ja routaheittoihin saa melkein pysähtyä, ettei keula raapaise maata. Myyjä sanoi, että autossa on joku maantievarustus, mutta ei keksinyt sille mitään parempaa nimeä, varustelutaso on classic. Onko tuo siis alkuperäinen ominaisuus vai madallettu. Kerrottakoon vielä, että tuttu asentaja päästi tämän väykyn top10 matalimpien keulojen kerhoon, mitä on kuulemma nosturilla käyttänyt, ei pystynyt ajamaan keventimien yli ilman että ajoi puupalkkien päälle.
Jos ja kun hankin uudet jouset, niin voinko hankkia tyyliin motonetistä vakiojousina myydyt mallit? Tuleeko sieltä siis yhtä matalat vai jotkut korkeammat?
Jos ja kun hankin uudet jouset, niin voinko hankkia tyyliin motonetistä vakiojousina myydyt mallit? Tuleeko sieltä siis yhtä matalat vai jotkut korkeammat?
Heh, nuo katkenneet jouset olisivatkin aika huippu maantievarustus.
Eipä sillä, auto on mukava ajaa tasaisella. Onkos tuo vakioalustainen väykky sitten minkälainen vaappuja, onko alusta sitten liian löysä. Osaisiko joku pudotella ulkomuistista vakioväyrysen maavaran, voisin sitten verrata sitä tuohon nykyiseen?

no se ei tosiaan ole lähelläkään classic vakiota. Sinulla on siellä madallusjouset tai ne on poikki monta kierrosta tai ne on katkaistu monta kierrosta. edes 1 kierroksen katkennut jousi ei madalla niin paljon kuin kuvailet (ja kuvailu osuu täsmälleen siihen mitä minun väyrynen on nyt). Toivotonta yrittää minnekkään nosturille ilman palikoita eikä tavallinen tunkki mahdu alle.
Classic vakiojousilla

Classic 40mm/60mm madallusjousilla

Classic vakiojousilla

Classic 40mm/60mm madallusjousilla

I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tässäpä kuva http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... a/mese.jpg
Auton perä voisi olla kuvista päätellen samalla korkeudella kuin Sergeyn mesen perä vakioalustalla. Keula ei kuitenkaan ole varmaankaan tuota -60 mm:ä, mutta liikaa kuitenkin omiin tarpeisiini nähden.
Onko esim. Sergeyllä tai muilla kokemusta, minkälainen vakioalusta on verrattuna tuohon vakioon. En välittäisi aivan hirmuisesta keinulaudastakaan. Miellyttävän pehmeä saa olla, mutta liika keinuminen ei kuitenkaan ole mieleen sekään.
Auton perä voisi olla kuvista päätellen samalla korkeudella kuin Sergeyn mesen perä vakioalustalla. Keula ei kuitenkaan ole varmaankaan tuota -60 mm:ä, mutta liikaa kuitenkin omiin tarpeisiini nähden.
Onko esim. Sergeyllä tai muilla kokemusta, minkälainen vakioalusta on verrattuna tuohon vakioon. En välittäisi aivan hirmuisesta keinulaudastakaan. Miellyttävän pehmeä saa olla, mutta liika keinuminen ei kuitenkaan ole mieleen sekään.
kyllä se oli yleettömän mukava ajaa vakiona. tuolla madallussarjalla tuli vähä liian alas. Pitää nostaa ylemmäs. nyt o ykkösen kumit edessä jos laittas neloset ja takapäälle ei tekis mitään.
Tai sitte paan eibachin -30mm alustan. se o mahtava ajaa.
Tai sitte paan eibachin -30mm alustan. se o mahtava ajaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Hyviä vinkkejä, kiitos! Tuo avantgarden jousitus voisi olla hyvä idea, vakioalusta näyttää aika korkealta. Pitää kuitenkin vielä mitata nuo navan ja kaaren etäisyydet niin tietää suunnilleen mitä siellä alla nyt on. Onko merkitystä sillä, että motonetin luettelossa avantgarden etujousien sanotaan olevan vahvistetut?
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Jousia on alunperin useampaa eri jäykkyyttä kuin Motonetin luettelosta löytyy.
Suosittelen ostamaan jouset KL-Varaosilta jolloin saat oikeat jos vaihdat vain etujouset.
Omasta mielestäni paras vaihtoehto on Eibachin -30 mm jousisarja.
Sillä autoon saa hyvän kyydin vaikka se ei ole häiritsevän korkea.
Jousenkumit löydät Motonetin nettisivuilta jousia seuraavana tuotteena listalla, autosta ne löytyvät jokaisen jousen yläpäästä.
Suosittelen ostamaan jouset KL-Varaosilta jolloin saat oikeat jos vaihdat vain etujouset.
Omasta mielestäni paras vaihtoehto on Eibachin -30 mm jousisarja.
Sillä autoon saa hyvän kyydin vaikka se ei ole häiritsevän korkea.
Jousenkumit löydät Motonetin nettisivuilta jousia seuraavana tuotteena listalla, autosta ne löytyvät jokaisen jousen yläpäästä.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Ei tainnu renkaat linkussa nähdä onko jousen alapäästä paskanpeittämä viimeinen 5cm katki....?Tiku kirjoitti:Tuo kumijuttu on tuoreena mersukuskina vielä vieras asia. Missä välissä kumi on ja mitä nuo ykköset ja neloset tässä yhteydessä tarkoittavat? Jouset ovat kyllä ehjät sen minkä renkaat linkussa näkee.
Kumit on jousen yläpäässä jousikupissa....
1=matalin
4=korkein
.
Eibachin -30 mm setistä on itselläkin edellisestä autosta upeat kokemukset. Täytyy nyt katsoa kesärenkaiden vaihdon yhteydessä, ovatko jouset loppujen lopuksi ehjät vai ei. Auton käyttäytyminen on mielestäni turhan loogista että jousi olisi poikki, mutta enpähän ole asiantuntija, ehkä se poikki oleminen ei tunnu missään. Tarkastamalla selviää tuokin. Nuo jousethan saa pois tavallisilla jousipuristimilla? Tuo kumien vaihtohan on varsin edullinen tapa korottaa tai madaltaa autoa.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
No ei väykyssä kesäkelillä huomaa vielä 200kmh nopeudessa edes jousikupin ja katkenneiden jousien (molemmatTiku kirjoitti:Eibachin -30 mm setistä on itselläkin edellisestä autosta upeat kokemukset. Täytyy nyt katsoa kesärenkaiden vaihdon yhteydessä, ovatko jouset loppujen lopuksi ehjät vai ei. Auton käyttäytyminen on mielestäni turhan loogista että jousi olisi poikki, mutta enpähän ole asiantuntija, ehkä se poikki oleminen ei tunnu missään. Tarkastamalla selviää tuokin. Nuo jousethan saa pois tavallisilla jousipuristimilla? Tuo kumien vaihtohan on varsin edullinen tapa korottaa tai madaltaa autoa.

Mersun omat puristimet ainoa oikea.....nimerkillä kokemusta on.
.
Jouset on nyt tarkistettu, ehjät ovat. Autoa tarkastanut asentaja sanoi, että alla on nyt ns. nollakumit. Miten noita kumien millejä nyt sitten tulkitaan? Jos otan 13 mm (KL-varaosien luettelossa oli mm. tällainen) kumit, nouseeko keula näillä tuon 13 mm vai onko noillakin nollakumeilla jokin korottava vaikutus? Asentaja sanoi lisäksi, että tarvitsen jotkin metalliholkit kumien tueksi (?), näitä en varaosaluettelosta löytänyt, mikä lienee oikea nimi?
Osaiskohan joku pudotella ulkomuistista tai omista ajoneuvoistaan nuo pyörännavan ja kaaren väliset senttimetrit eri alustoilla? Kilander aiemmin mainitsi, että 37 senttiä voisi olla vakioalusta välimatka. Itsellä on nyt noin 33-34 navan keskeltä kaareen (auto ei ollut aivan suoralla alustalla kun mittasin).
Osaiskohan joku pudotella ulkomuistista tai omista ajoneuvoistaan nuo pyörännavan ja kaaren väliset senttimetrit eri alustoilla? Kilander aiemmin mainitsi, että 37 senttiä voisi olla vakioalusta välimatka. Itsellä on nyt noin 33-34 navan keskeltä kaareen (auto ei ollut aivan suoralla alustalla kun mittasin).
Erikoinen nimitys tuo nollakumi kyllä. Tarkottaneeko matalinta ykkösen kumia vai sitä, ettei yläpäässä ole kumia ollenkaan.
Joka tapauksessa jos haluat keulan tuohon noin 37 cm vakiokorkeuteen, niin sitä ei kumeilla enää siihen nosteta, on vaihdettava jouset. Tilapäiskorotukseksi vois riittää se, että laitat korkeimmat nelosen kumit sinne.
Sitten muuten jos meinaat hankkia vakiojousia, niin ei kannata välttämättä laittaa Mätänetin vietereitä, vaan hommata ne jouset (ja kumit) vaikka KL-varaosilta valmistenumeron mukaan, niin saa jäykkyydet oikein.

Joka tapauksessa jos haluat keulan tuohon noin 37 cm vakiokorkeuteen, niin sitä ei kumeilla enää siihen nosteta, on vaihdettava jouset. Tilapäiskorotukseksi vois riittää se, että laitat korkeimmat nelosen kumit sinne.
Sitten muuten jos meinaat hankkia vakiojousia, niin ei kannata välttämättä laittaa Mätänetin vietereitä, vaan hommata ne jouset (ja kumit) vaikka KL-varaosilta valmistenumeron mukaan, niin saa jäykkyydet oikein.
S204, AZT250
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Kuulostaa siltä että asentaja ei ainakaan mersusta ymmärrä mitään.Tiku kirjoitti:Jouset on nyt tarkistettu, ehjät ovat. Autoa tarkastanut asentaja sanoi, että alla on nyt ns. nollakumit. Miten noita kumien millejä nyt sitten tulkitaan? Jos otan 13 mm (KL-varaosien luettelossa oli mm. tällainen) kumit, nouseeko keula näillä tuon 13 mm vai onko noillakin nollakumeilla jokin korottava vaikutus? Asentaja sanoi lisäksi, että tarvitsen jotkin metalliholkit kumien tueksi (?), näitä en varaosaluettelosta löytänyt, mikä lienee oikea nimi?
Osaiskohan joku pudotella ulkomuistista tai omista ajoneuvoistaan nuo pyörännavan ja kaaren väliset senttimetrit eri alustoilla? Kilander aiemmin mainitsi, että 37 senttiä voisi olla vakioalusta välimatka. Itsellä on nyt noin 33-34 navan keskeltä kaareen (auto ei ollut aivan suoralla alustalla kun mittasin).
Nollakumeja ei olekaan, voisin nimittää ehkä nollakumeiksi niitä kumeja joilla auto seisoisi vakio korossaan...siitä sitten suuntaan jostoiseen muuttuu kumeilla.
Sinulla on vaihtoehtona vain jousten vaihto.
Motonetin jouset toimii aivan hyvin, mielipidejuttuja pitkälti mistä kukakin ostaa....itse ostin merteilistä V8:lle tarkoitetut vahvistetut jouset ja jouduin sen puoli kierrosta leikkaamaan jousesta.
Sovittelun ja säätelyn tekoon kannattaa ostaa nykyisten kumien lisäksi ainakin yhdet eri kumit....
Niin ja väliaikaisvirityksiä ei kannata tehdä....samaan rahaan sinne laittaa ne muutaman kympin jouset....
.
Ei tainnu eitodellauupunut kirjoitti:
Ei tainnu renkaat linkussa nähdä onko jousen alapäästä paskanpeittämä viimeinen 5cm katki....?
Kumit on jousen yläpäässä jousikupissa....
1=matalin
4=korkein
.

Siinä välissä tietty 3 kilsan päässä oleva motonetti oli sulkeutunut varttia aiemmin. Hyllystäkin omaan sopivat ja ykkösen kumetkin olisi löytyneet. Tarkastin just jatkon varalle. No, katkinainen jousi takaisin, ja maanantaina uus yritys. Varmaan 5 nännin kumi muuttui samalla tarpeettomaks, autossa tällä hetkellä 3 paikalla jolla vähän liian matala. Uudella jousella varmaankin korottuu.
Tällaista se tuntuu meikäläisellä aina olevan näitten vanhusten kanssa roplailu

-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Paljonko muuten varusteista maximissaan tulee lisäpainoa ?dealer kirjoitti:EPC.stä voi laskea auton varusteiden mukaan alkuperäisen jousen ja kumin.Sellainen vielä tulee mieleen, että tietääkö joku, mitkä kumit classicin jousien päällä on vakioalustassa?
Otetaan nyt vaikka...webasto,ilmastointi....mitäs muita on jotka siihen keulapainoon vaikuttaa ?...noistahan voi sen 5kg saada painoa....joka ei mielestäni vaikuta kyllä mitään jousiin....kuskin painohan voi vaihdella jo anorektisesta 42kg neidosta kaltaiseeni tykinkuulaan 120kg....
Noin niinkuin olen tässä monesti miettinyt kun näistä värikoodeista ja jousista on ollut puhetta....
.
Lisäpainosta en tiedä.
Esim. ilmastointi, automaatti, ADS, kattoluukku, taksivarustus, lisälämmitin, taksihälytin, ESp, ASC, tasonsäätö, radio, penkin sähkösäätö, lampunpesimet, "sound system", puhelin, sammutin tuovat lisäpisteitä painoon kun lasketaan oikeaa etujousta ja kumia.
Sitten eri alustaversiot ja tietysti moottorivaihtoehdot jos ajatellaan kokonaisuutena.
Etujousia on ainakin 8 ja kumeja 5 erilaista.
Esim. ilmastointi, automaatti, ADS, kattoluukku, taksivarustus, lisälämmitin, taksihälytin, ESp, ASC, tasonsäätö, radio, penkin sähkösäätö, lampunpesimet, "sound system", puhelin, sammutin tuovat lisäpisteitä painoon kun lasketaan oikeaa etujousta ja kumia.
Sitten eri alustaversiot ja tietysti moottorivaihtoehdot jos ajatellaan kokonaisuutena.
Etujousia on ainakin 8 ja kumeja 5 erilaista.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Njaa, voihan se olla noinkin auringon tarkkaa...dealer kirjoitti:Lisäpainosta en tiedä.
Esim. ilmastointi, automaatti, ADS, kattoluukku, taksivarustus, lisälämmitin, taksihälytin, ESp, ASC, tasonsäätö, radio, penkin sähkösäätö, lampunpesimet, "sound system", puhelin, sammutin tuovat lisäpisteitä painoon kun lasketaan oikeaa etujousta ja kumia.
Sitten eri alustaversiot ja tietysti moottorivaihtoehdot jos ajatellaan kokonaisuutena.
Etujousia on ainakin 8 ja kumeja 5 erilaista.
Onko jossain ihan faktaa siitä että jousia ja kumeja on mersulla laskettu "nippelinippeliltä" vai mahtaako jousien ja kumien määräytyminen olla perustunut moottori/alusta/varustemallisarja yhdistelmiin.....esim. 200d/classic tai 300d/elegance tai 320/sport.....
Etujousi MB-"E" W210 Class/Ele 67-5491 4- ja 5-syl Eteen Classic/Elegance (ei 270CDi) [1995 - 2002] 47.90 €
Etujousi MB-E210 6syl-Class/El 67-5989 4- ja 5-syl Eteen Avantgarde (ei 270CDi) VAHV [1995 - 2002] 56.90 €
Etujousi MB-E210 6syl-Class/El 67-5989 6-syl Eteen Classic/Elegance [1995 - 2002] 56.90 €
Etujousi MB-W210/S210 6-syl "Avantgarde" 67-6163 6-syl ja 8-syl Eteen Avantgarde (ei 4-matic/AMG) [1995 - 2002] 56.90 €
Takajousi MB-"E" W210 vahv/sed 67-5492 Taakse Sedan VAHV (ei korkeudensäätöä) [1995 - 2002] 49.90 €
Takajousi MB-"E" W210 korksääd 67-5493 Taakse Sedan jos korkeudensäätö [1995 - 2002] 45.90 €
Takajousi MB-"TE" W210 67-5494 Taakse Farmari [1995 - 2002] 52.90 €
Tietty vehon tarjonta on spesiaalia ja tarkempaa mutta perusteet varmaan jotenkin noin....?
.
Kyllä tuo EPC ihan "mersun" ohjelmisto onOnko jossain ihan faktaa siitä että jousia ja kumeja on mersulla laskettu "nippelinippeliltä" vai mahtaako jousien ja kumien määräytyminen olla perustunut moottori/alusta/varustemallisarja yhdistelmiin.....esim. 200d/classic tai 300d/elegance tai 320/sport.....

Joskus oikeaa jousta määrittäessä huomaa että pari varustetta vähemmän - tai enemmän - tarkoittaisi eri jousta.
On tullut asenneltua vuosien varrella jousia joilla mersun keula on jäänyt kovin korkealle, yleensä tavan varaosaliikkeestä ostettu ja myyjä kertonut että kannattaa ottaa vahvistettu .
Tietysti moottorin paino on olennaisin asia ja sopiva jousi yleensä löytyy sen mukaan.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
dealer kirjoitti:Kyllä tuo EPC ihan "mersun" ohjelmisto onOnko jossain ihan faktaa siitä että jousia ja kumeja on mersulla laskettu "nippelinippeliltä" vai mahtaako jousien ja kumien määräytyminen olla perustunut moottori/alusta/varustemallisarja yhdistelmiin.....esim. 200d/classic tai 300d/elegance tai 320/sport.....![]()
Joskus oikeaa jousta määrittäessä huomaa että pari varustetta vähemmän - tai enemmän - tarkoittaisi eri jousta.
On tullut asenneltua vuosien varrella jousia joilla mersun keula on jäänyt kovin korkealle, yleensä tavan varaosaliikkeestä ostettu ja myyjä kertonut että kannattaa ottaa vahvistettu .
Tietysti moottorin paino on olennaisin asia ja sopiva jousi yleensä löytyy sen mukaan.
Niinpäniin, minäkin ostin vahvistetut v8:iin jouset....ihmettelinkin mitä vahvistettu tarkoittaa?....minulla tarkoitti 10cm maavaran lisäystä

No, ykkösen kumit ja puolikas lierre laikalla pois.
Mitä koneisiin tulee, muistaakseni kasin kone on kymmeniä kiloja 300tdt konetta kevyempi...alumiinilohkosta johtuen, muistaakseni.
.
Jostain syystä mersujen vakiostanssi näyttää muutenkin melko keulivalta ainakin tehtaan mainoskuvissa. Tyyliin näin: http://www.ajovalo.net/Historia/images/85W124.jpg ja näin: http://www.ajovalo.net/Mallit/Kuvat/94MBCsivulta.jpg
Näin muuten tässä vähän aikaa sitten lankun, jossa oli perä nostettu käsittämättömän korkealle. Renkaan ja pyöränkaaren väliin jäi valehtelematta varmaan 30 cm rako. Oli aika uskomaton näky.
Näin muuten tässä vähän aikaa sitten lankun, jossa oli perä nostettu käsittämättömän korkealle. Renkaan ja pyöränkaaren väliin jäi valehtelematta varmaan 30 cm rako. Oli aika uskomaton näky.

S204, AZT250