M103 vesipumpun vaihto

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2299
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

M103 vesipumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Näin alkuun, on muuten täytynyt olla insinöörillä k*sta päässä ja lujasti kun on tuota moottoria suunnitellut :lol:

Asiaan.
Vesipumpusta on laakeri sökö, siivapyörä vippaa millitolkulla.
Uusi pumppu on olemassa, mitähän muuta tarvitsisi olla?
Imusarjan tiiviste ja termarikotelon tiiviste ainakin. Onko pumpun yhteydessä muita tiivisteitä :?:

Lohkoa vasten tulevassa sivussa on ainakin jonkinlainen ura, liekö jonkinlainen o-rengas?
Entäs se pieni metalliputki onko siinä millainen tiiviste?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

On o-rengas lohkoa vasten – kokoa en ossaa sanoa. Eikö pumpun matkassa tullut o-rengassatsia?

Ainakaan M104:ssa ei imusarjaa tarvinnut irrottaa mutta tehostimen pumppua joutui vähän kääntämään sivuun, että sai ne kaikki ihanat kuusiokolopultit auki. Erikokoisia 6 mm paloja ja niveliä on hyvä olla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2299
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Roisto kirjoitti:On o-rengas lohkoa vasten – kokoa en ossaa sanoa. Eikö pumpun matkassa tullut o-rengassatsia?

Ainakaan M104:ssa ei imusarjaa tarvinnut irrottaa mutta tehostimen pumppua joutui vähän kääntämään sivuun, että sai ne kaikki ihanat kuusiokolopultit auki. Erikokoisia 6 mm paloja ja niveliä on hyvä olla.

t.
Risto
Voi olla, että on tullutkin mutta on kadonnut johonkin.
Pumppu tuli aikanaan jo auton mukana, hyvin oli edellinen omistaja ennakoinut vaihtotarpeen.
Reilu puolitoista vuotta ja 11tkm. nyt se on jo pakko vaihtaa :lol:

Olisikohan joku vaihtanut tähän jo kertaalleen pumpun kun on yksi kuusiokolo-kanta ja loput tavallisia :shock: Kuusiokolojen kanssa tulisi kyllä paremmin juttuun tuollaisessa paikassa :?
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Vaihdatin omaan kolmisataseeni vesipumpun viime keväänä. Täytyy myöntää, että harvinaisen hankalasti se on vaihdettavissa erityisesti, jos autossa on lisävarusteita (ilmastointi tms.). Vaihto-operaatio kesti ammattilaiselta vajaat nelisen tuntia. Korjaaja mainitsi, että hankalin vesipumpun vaihto miesmuistiin. Imusarjaa ei tarvinnut irrottaa, mutta ohjaustehostajan pumppua taidettiin hieman löysätä kiinnikkeistään.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2299
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Kuinkahan tuon hihnankiristäjän pitäisi pelata?
Tuota saa kierrellä ihan mihin lystää vaan hihna pysyy piukalla kuin viulun kieli :evil:

Että voi olla pitkin v*ttua rakennettu auto :?
Tehostajan pumppu pitää irrottaa, no yhtä pulttia ei saa auki jos ei irrota siivapyörää.
Voi olla, että joutuu purkamaan myös koko kiristimen edestä jotta saa edestä alimmaisen vesipumpun pultin auki yms. kivaa..

Jos tuo ei olisi "perintökalleus" niin olisi aamenenvarmaan jo nettiautossa ilmoitus :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Jotenkin M102:ssa tuntuu se kiristin löysyttävän enemmän hihnaa. Lisäksi se viisari ei tunnu nousevan "tappiin" vaikka hihnaa ei meinaa saada paikoilleen, kun se on jo alkuun niin kireällä.

Toisaalta se iskari siinä kiristimessä on ihan h*lv*tin jäykkä löysäävään suuntaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2299
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Nyt on vanha pumppu kourassa 8)

Tieltä puretut osat:
-tehostajan pumppu
-öljytikku putkineen
-hihnankiristin

Viskokytkin hihnapyörineen kannattanee irrottaa myös, nyt ne jäivät paikoilleen kun ehdin irrottamaan tehostajan pumpun eikä viskoa saanut irti enää kun remmi on pois :oops:

Tässä siis hankaluutta aiheuttaa se, että vesipumpun kiinnityspultit ovat tavallisella 13mm kannalla. Kuusikolokantojen kanssa olisi huomattavasti helpompaa :?

Kuinkahan nuo kaikki osat saa sullottua takaisin konehuoneeseen :shock:
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Leemu kirjoitti: ...Kuinkahan nuo kaikki osat saa sullottua takaisin konehuoneeseen :shock:
Sinnehän ne menee paikoilleen käänteisessä järjestyksessä ku irrottaessa :wink:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2299
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Marco kirjoitti:Sinnehän ne menee paikoilleen käänteisessä järjestyksessä ku irrottaessa :wink:
Juu Zitrogeen 2cv:n korjausoppaassakin luki moottorin purkamis ohjeen perässä, että moottori kootaan päinvastaisessa järjestyksessä :lol:
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Leemu kirjoitti: Juu Zitrogeen 2cv:n korjausoppaassakin luki moottorin purkamis ohjeen perässä, että moottori kootaan päinvastaisessa järjestyksessä :lol:
:beerhug:
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tere,

Visko on sen verran hyvin kiinni, ettei sitä pelkkää hihnaa jarruna käyttäen saa irti. Itselläkin täytyi se käyttää irti eri syistä. Helepompi tosiaan enste ottaa hihna pois haitoilta.

Hyvin pitkälle samanlainen prosessi M104:ssa ja M103:ssa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2299
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Eipä se hyvin päättynyt tämä remontti :kele:
Joskus väärin koottu ja murjottu hihnankiristin päätti antautua :?

Kuva

Tuosta osasta napsahti pala pois niin, että kierreosa irtosi.
Täytynee ottaa soittokierros josko olisi jäänyt jollekin nurkkiin :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Siis onko sulla se korvakko-osa rikki? Mulla voisi olla semmoinen joutilaana. Omasta oli p*skottu se kierreosa ja kun ostin uuden tuli molemmat.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2299
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Roisto kirjoitti:Siis onko sulla se korvakko-osa rikki? Mulla voisi olla semmoinen joutilaana. Omasta oli p*skottu se kierreosa ja kun ostin uuden tuli molemmat.

t.
Risto
Juu juurikin tuo korvakko joka tulee varsinaisen kiristin osan taakse :D
Ei muuta kuin tonkimaan komeroita ja hintapyyntiä esille jos moinen osa löytyy :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Leemu kirjoitti:Juu juurikin tuo korvakko joka tulee varsinaisen kiristin osan taakse :D
Ei muuta kuin tonkimaan komeroita ja hintapyyntiä esille jos moinen osa löytyy :lol:
Minäpä pyörähdän jossain vaiheessa tuolla autotallissa. Sen pitäisi olla yhdessä laatikossa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Täältäkin saattas löytyä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”