Määräjakajan "säätö"
Määräjakajan "säätö"
Päivää kaikille.
Olisikohan kenelläkään tietoa tai irrallaan olevaa määräjakajaa josta saisi mitattua kuvassa punaisella nuolella merkityn säätö "mutterin" oikean kohdan, eli kuinka paljon syvempänä se kuuluisi olla tuosta itse lukitus mutterista?
Yritin siis purkaa tuon määräjakajan siinä kuitenkaan onnistumatta, ja sitten takaisin laitto vaiheessa huomasin, että tässähän on tämmönen säätö, eikä tullut purku vaiheessa paljon katsottua missä kohin sen pitäisi olla
Koko suomesta ei meinaa löytyä tietoa missä kohin tuo säätö pitäisi olla, ja olen nyt noin 15 kertaa purkanut tuon irti ja säätänyt. Auto pelaa nyt suhteellisen hyvin, mutta varmaan voisi pelata vielä paremmin. Tämän samaisen purku projektin jälkeen tuli myös sellainen ominaisuus, että koneessa kuuluu ihan samanlainen nakutus, kuin venttiilit nakuttaisi, mutta ne ei oikein voi nakuttaa kun koneeseen on vaihdettu uudet nostajat noin 500km sitten. Eli voisiko tuo nakutus nyt johtua esim. väärään aikaan aukeavista suuttimista tai jostain määränjakajasta?
Ja kysessä on MB 230E W124 -88 102 kone.
Olisikohan kenelläkään tietoa tai irrallaan olevaa määräjakajaa josta saisi mitattua kuvassa punaisella nuolella merkityn säätö "mutterin" oikean kohdan, eli kuinka paljon syvempänä se kuuluisi olla tuosta itse lukitus mutterista?
Yritin siis purkaa tuon määräjakajan siinä kuitenkaan onnistumatta, ja sitten takaisin laitto vaiheessa huomasin, että tässähän on tämmönen säätö, eikä tullut purku vaiheessa paljon katsottua missä kohin sen pitäisi olla
Koko suomesta ei meinaa löytyä tietoa missä kohin tuo säätö pitäisi olla, ja olen nyt noin 15 kertaa purkanut tuon irti ja säätänyt. Auto pelaa nyt suhteellisen hyvin, mutta varmaan voisi pelata vielä paremmin. Tämän samaisen purku projektin jälkeen tuli myös sellainen ominaisuus, että koneessa kuuluu ihan samanlainen nakutus, kuin venttiilit nakuttaisi, mutta ne ei oikein voi nakuttaa kun koneeseen on vaihdettu uudet nostajat noin 500km sitten. Eli voisiko tuo nakutus nyt johtua esim. väärään aikaan aukeavista suuttimista tai jostain määränjakajasta?
Ja kysessä on MB 230E W124 -88 102 kone.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei tuossa säätöjä pitäisi olla? Ei ainakaan mitään hienosäätöä mitä tavallinen tallaaja saisi säädeltyä.
säätö tapahtuu siitä ruuvista joka on siinä itse rungossa jakajan ja ilmareijän välissä, illman suodattimen läpi menevästä reijästä 3mm kuusiokolo avaimella. Eli se säätää sitä vipuvartta joka menee tuon tapin alta ilmalautaselle.
Ja tosiaan paine aukaisee suuttimet, ja bensiini suihkuaa myös silloin kun venttiili on kiinni eli jatkuvasti eikä katko.
säätö tapahtuu siitä ruuvista joka on siinä itse rungossa jakajan ja ilmareijän välissä, illman suodattimen läpi menevästä reijästä 3mm kuusiokolo avaimella. Eli se säätää sitä vipuvartta joka menee tuon tapin alta ilmalautaselle.
Ja tosiaan paine aukaisee suuttimet, ja bensiini suihkuaa myös silloin kun venttiili on kiinni eli jatkuvasti eikä katko.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Kyllä tuolla on väliä jonkun verrankin, karan paikka määräytyy tuolla ruuvilla. Eli niin sanotusti olisi hyvä olla kohdillaan, tai aloituspiste voi olla mettässä, tosin tuota pystyy korjaamaan taas CO-ruuvilla, mutta voi olla tuskanen hakea kaikki kuosiin.
Kokeilisin kuitenkin sellainen 0,5mm-0,7mm upoksissa, jotain niitä main se suunnilleen on. Ainakin mitä muutaman kutoskoneen noita oon kattonu.
Kokeilisin kuitenkin sellainen 0,5mm-0,7mm upoksissa, jotain niitä main se suunnilleen on. Ainakin mitä muutaman kutoskoneen noita oon kattonu.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
On tuolla tosiaan aika iso merkitys, koska tuo säätö määrää karan lähtö kohdan. Tuon säätön jos laittaa aivan pohjaan, niin moottori saa aivan liikaa polttoainetta tyhjäkäynnillä.
Tuo mystinen nakutus vaan ihmetyttää, että mistä se voi johtua? Tuskin konekkaan tyhjäkäynnillä laihan seoksen takia nakuttaa.
Tuo mystinen nakutus vaan ihmetyttää, että mistä se voi johtua? Tuskin konekkaan tyhjäkäynnillä laihan seoksen takia nakuttaa.
Joo tällähetkellä tuota upotusta on 0,6mm. Kokeilin säädellä 0,1mm välein, ja tuossa se tuntus perstuntumalla toimivan parhaiten. Mutta jos jollain olisi tollanen määräjakaja irrallaan ja kehtaisi vielä mitata tuon upotuksen, niin pulla kahvi rahat voin kyllä siitä hyvästä tilille siirtääMulqvist kirjoitti:Kyllä tuolla on väliä jonkun verrankin, karan paikka määräytyy tuolla ruuvilla. Eli niin sanotusti olisi hyvä olla kohdillaan, tai aloituspiste voi olla mettässä, tosin tuota pystyy korjaamaan taas CO-ruuvilla, mutta voi olla tuskanen hakea kaikki kuosiin.
Kokeilisin kuitenkin sellainen 0,5mm-0,7mm upoksissa, jotain niitä main se suunnilleen on. Ainakin mitä muutaman kutoskoneen noita oon kattonu.
Minusta 0.1 milläkin on iso skaala. Niin kuten sanoin niin tuohan ei kotikonstein säädetä kohdalleen kuin tuurilla. jollakin virtausmittarilla se alunperin tehdään.
Tarkoitukseni ei tietenkään ole idean lyttääminen kokonaan. Tuossahan se ainoa tekninen ero on esim. 2.0 ja 2.3 välillä.
Tarkoitukseni ei tietenkään ole idean lyttääminen kokonaan. Tuossahan se ainoa tekninen ero on esim. 2.0 ja 2.3 välillä.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Huomiseksi voisin kattella suunnilleen mitä se upotus on, vertailen kahta jakajaa vielä keskenään niin näkee tuleeko eroja. Tosin ongelma on se että nuo mun jakajat on kuusimukisesta, mutta eipä tähän hätään muitakaan vertailukohtia ole.
Sergey oivalsi tosiaan asian, eli virtausten perusteella tuo alunperin tehtaalla säädetään. Helppo se penkissä on säätää kun tiedetään minkä verran virtausta pitää olla, toisaalta samalla tiedetään että minkä verran oletettavasti tyhjäkäynnillä tuon pitää olla painuneena sisäänkin.
Sergey oivalsi tosiaan asian, eli virtausten perusteella tuo alunperin tehtaalla säädetään. Helppo se penkissä on säätää kun tiedetään minkä verran virtausta pitää olla, toisaalta samalla tiedetään että minkä verran oletettavasti tyhjäkäynnillä tuon pitää olla painuneena sisäänkin.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Nyt pitäs saada mersu takaisin ajoon. Auto on seissyt 4 vuotta petäjän alla mutta ei ole ukko ylijumala vielä säätänyt määräjakajaa... Onko tosiaan niin ettei kukaan voi mitata tuota upotusta?
Tämän lisäksi pitäisi vielä ratkaista mikä autoa vaivaa kun ei meinaa millään lähteä käyntiin puoli lämpimänä. Ajatuksena vaihtaa YJ-rele, PA-rele ja jännitteen säädin. Onko mitään sivustoa jossa voisi hakea valmistenumerolla oikeat osanumerot?
Tämän lisäksi pitäisi vielä ratkaista mikä autoa vaivaa kun ei meinaa millään lähteä käyntiin puoli lämpimänä. Ajatuksena vaihtaa YJ-rele, PA-rele ja jännitteen säädin. Onko mitään sivustoa jossa voisi hakea valmistenumerolla oikeat osanumerot?
säätöön tuskin tarvitsee virtausmittaria
kuhan siinä on aavistuksen verran vapaa liikettä
ohje vag mutta tuskin eroa on käytännössa
http://workshop-manuals.com/volkswagen/ ... t_03.86_)/
puoli lämimänä pitkä startti johtuu kuluneista suuttimista sammutuksen jälkeen polttoaine lämpenee suutin putkissa ja kun neste lämmetessään laajenee se vuotaa suutimista
kuhan siinä on aavistuksen verran vapaa liikettä
ohje vag mutta tuskin eroa on käytännössa
http://workshop-manuals.com/volkswagen/ ... t_03.86_)/
puoli lämimänä pitkä startti johtuu kuluneista suuttimista sammutuksen jälkeen polttoaine lämpenee suutin putkissa ja kun neste lämmetessään laajenee se vuotaa suutimista
Kiitoksia linkistä, täytyy säätää tuon mukaan, ja sen jälkeen säädän seokset yleismittarin avulla. Onko porukka säätänyt mihin prosenttilukuihin moottorinsa?
Viime viikolla vaihdoin suuttimet ja tiivisteet, mutta ei ollut mitään merkitystä... YJ-releen tinasin uusiksi, mutta ei sekään auttanut. Täytyy kokeilla ihan uudella releellä jos toimisi.
Viime viikolla vaihdoin suuttimet ja tiivisteet, mutta ei ollut mitään merkitystä... YJ-releen tinasin uusiksi, mutta ei sekään auttanut. Täytyy kokeilla ihan uudella releellä jos toimisi.
Alkuperäisessä releessä on itse asiassa 7 napaa, mutta ei niistä ole kuin 4 käytössä, siis liittimessä ei ole neljälle pinnille vasta peluri.Leemu kirjoitti:Kummosen mallinen rele autossa on? Löytyy joutilas uusi 5-napainen yhdellä sulakkeella.Simo 124 kirjoitti: YJ-releen tinasin uusiksi, mutta ei sekään auttanut. Täytyy kokeilla ihan uudella releellä jos toimisi.
Kiitos tarjouksesta, mutta kerkesin jo tilata uuden YJ-releen ja PA-releen KL:stä.
Eipäs mittään, ei se olis vissiin edes sopinut..Simo 124 kirjoitti:Alkuperäisessä releessä on itse asiassa 7 napaa, mutta ei niistä ole kuin 4 käytössä, siis liittimessä ei ole neljälle pinnille vasta peluri.Leemu kirjoitti:Kummosen mallinen rele autossa on? Löytyy joutilas uusi 5-napainen yhdellä sulakkeella.Simo 124 kirjoitti: YJ-releen tinasin uusiksi, mutta ei sekään auttanut. Täytyy kokeilla ihan uudella releellä jos toimisi.
Kiitos tarjouksesta, mutta kerkesin jo tilata uuden YJ-releen ja PA-releen KL:stä.