Käynnistys painike
Käynnistys painike
Toivotan itseni tervetulleeksi foorumille heti alkuun.
Pieni kertomus itsestäni ekaan postaukseen:
300ce/cabriolet m104 240tkm ajettu, eka mersu ja omistuksessa ollut noin 3vuotta
Nyt asentelin tuhkakupin tilalle katkaisinpaneelin jossa on myös käynnistysnappi, nappi on vain kytkin ilman sen suurempia toimintoja poislukien ledi valaistus.
Olen pari päivää arponut ja purkanut sisustaa että mistä saisin tuolle napille oikeat johdot, nappi ei ohita mitään vaan virtalukossa pitää olla avaimet ja avaimet pitää olla kierrettynä viimeiseen asentoon ennen starttia.
Kuva asennuksesta.
Pieni kertomus itsestäni ekaan postaukseen:
300ce/cabriolet m104 240tkm ajettu, eka mersu ja omistuksessa ollut noin 3vuotta
Nyt asentelin tuhkakupin tilalle katkaisinpaneelin jossa on myös käynnistysnappi, nappi on vain kytkin ilman sen suurempia toimintoja poislukien ledi valaistus.
Olen pari päivää arponut ja purkanut sisustaa että mistä saisin tuolle napille oikeat johdot, nappi ei ohita mitään vaan virtalukossa pitää olla avaimet ja avaimet pitää olla kierrettynä viimeiseen asentoon ennen starttia.
Kuva asennuksesta.
Eikös tuo nyt periaattees kannattais tehä sillee et ohjaa tolla napilla releen maata, ja releellä startti moottoriin. Jos ny en iha väärin muista niin virtalukolta violetti johto menee startille..
Et jos oikein hifistelee niin nyhtää sen lukon takaa irti ja laittaa releen siihe, ohjausvirta virtalukolta ja releen maa tuon nappulan kautta.
Et jos oikein hifistelee niin nyhtää sen lukon takaa irti ja laittaa releen siihe, ohjausvirta virtalukolta ja releen maa tuon nappulan kautta.
Laitanko violettiin +12V?sv22 kirjoitti:Eikös tuo nyt periaattees kannattais tehä sillee et ohjaa tolla napilla releen maata, ja releellä startti moottoriin. Jos ny en iha väärin muista niin virtalukolta violetti johto menee startille..
Et jos oikein hifistelee niin nyhtää sen lukon takaa irti ja laittaa releen siihe, ohjausvirta virtalukolta ja releen maa tuon nappulan kautta.
Ja napissa on tuo valo ja sekin tarvisi virtaa, tietenkin vain silloin kun mottori on käynnistettävissä, sopii laturin merkkivalon jännite tähän?
Ei muista ulkoa mikä normi releessä se lähtevä on, mutta siihen se lukolta startille lähtevä, pitää tarkistaa miten se menee..
Onko tuo bilteman katkaisin? Mulla semmoinen on toista vuotta odottanut asennus inspiraatiota, et voisin katella sen läpi. Ainaki napaan 3 tulee virta jostain mihin tulee virta lukon ON asennosta, mutta tuleeko 1 vai 2 suoraan maahan pitäis selvittää.
Onko tuo bilteman katkaisin? Mulla semmoinen on toista vuotta odottanut asennus inspiraatiota, et voisin katella sen läpi. Ainaki napaan 3 tulee virta jostain mihin tulee virta lukon ON asennosta, mutta tuleeko 1 vai 2 suoraan maahan pitäis selvittää.
Muistaakseni jos tuon napin valon haluaa toimimaan, niin pitäis ohjata jännitepuolta, itellä muutama noita kotonakin. Voin muistaa väärinkin...
Tosiaan jos tuon napin sais jotenkin laturin merkkivalolta, tai öljynpaineen(?), niin saiskos tuon toimimaan niin, että ainoastaan silloin vois startata, kun ei lataa tai ei ole öljynpainetta Ei vahingossa tulis sohittua starttia päälle, kun kone käy.
Tosiaan jos tuon napin sais jotenkin laturin merkkivalolta, tai öljynpaineen(?), niin saiskos tuon toimimaan niin, että ainoastaan silloin vois startata, kun ei lataa tai ei ole öljynpainetta Ei vahingossa tulis sohittua starttia päälle, kun kone käy.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Jos laturin merrkivalolla ohjaa relettä joka antaa napin vain maihin kun lauturin merkkivalo ei pala.Vensku_ kirjoitti:Muistaakseni jos tuon napin valon haluaa toimimaan, niin pitäis ohjata jännitepuolta, itellä muutama noita kotonakin. Voin muistaa väärinkin...
Tosiaan jos tuon napin sais jotenkin laturin merkkivalolta, tai öljynpaineen(?), niin saiskos tuon toimimaan niin, että ainoastaan silloin vois startata, kun ei lataa tai ei ole öljynpainetta Ei vahingossa tulis sohittua starttia päälle, kun kone käy.
Mutta putta meneekö tämä jo aika patentiksi, tietääkö joku miten nämä kaikki saisi silpomatta autojen alkuperäisi sähköjä kamalasti, itsehän en saa edes virtalukon liitintä irti virtalukon perästä..
Minä en saa sitä liitintä irti joten en näe niitä nastoja/nastojen numeroita, pystytkö pöntölle sanoa mitkä johdot vedän napille?sv22 kirjoitti:Eli releelle akusta virta nastaan 30, virtalukon ON asennosta nastaan 86, startille lähtevä johto nastaan 87 ja nastaan 85 sen napin kautta maa. Näin isot pojat kertoneet että fiksuinta, eli katkaisimella nimenomaan ohjataan maata.
jossei halua auton sähköihin enempää kajota, nii ottaa startin solenoidilta johon irti ja rakentaa uuden järjestelmän sit kokonaan, tietysti yhden virran joutuu jostain vetämään.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
mikä ei mahu ohjaus pylyväästä irtiErno2z kirjoitti:Onkohan tossa jotain paskana, renkutin joka asennossa. Ei lähtenyt ei.apg kirjoitti:virtalukon liitin lähtee irti kun avaimen kääntää ykkösasentoon
Enkä saa sitä "sylinteriä" irti siitä ohjauspylväässtä koska ei mahdu, ellei pura taas koko kattilan..
Se koko lukkohärdelli, rattilukon se lukkotappi on niin pitkä että en saa sitä vedettyä ulos ilman purkamatta keskikonsolia.touhottaja kirjoitti:mikä ei mahu ohjaus pylyväästä irtiErno2z kirjoitti:Onkohan tossa jotain paskana, renkutin joka asennossa. Ei lähtenyt ei.apg kirjoitti:virtalukon liitin lähtee irti kun avaimen kääntää ykkösasentoon
Enkä saa sitä "sylinteriä" irti siitä ohjauspylväässtä koska ei mahdu, ellei pura taas koko kattilan..
Tähän on varmaan joku mersumainen kikka..
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
ei sitä keskikonsolia tartte purkaa, käännä vaan avain radionkuuntelu asentoon ja samalla painat sen lukitus tapin sisään ja pyöräytät vähän lukkorunkoo ettei tappi pääse takasin ylös ja alat kiertelee lukkorunkoo pois paikaltaan, edellyttäen, että virtalukon pohjasta on johto pistoke pois paikaltaan
Täytyy tänään kokeilla. Laitan kuvia sitten koko rojektista.touhottaja kirjoitti:ei sitä keskikonsolia tartte purkaa, käännä vaan avain radionkuuntelu asentoon ja samalla painat sen lukitus tapin sisään ja pyöräytät vähän lukkorunkoo ettei tappi pääse takasin ylös ja alat kiertelee lukkorunkoo pois paikaltaan, edellyttäen, että virtalukon pohjasta on johto pistoke pois paikaltaan
Kokeilin purkaa sen napin, ledillä kun toteutettu, niin se tosiaan pitäisi olla 1 = virta ja 3 = maa. Sillä se ohjais suoraan virtaa, ja tietysti ihan järkevää siinä tapauksessa laittaa se siihen 86 nastaan ja 85 suoraan maihin. Tai sitten vaan kääntää sen ledin napista toisinpäin, eipähän tuo millään näyttäny olevan kiinni siellä.
Ja se virtalukon pohjahan lähtee vasta sitten kun avain on käännettynä oikeaan asentoon, suunnilleen just em. acc asentoon, rungossa ja patruunassa taitaa olla merkitkin mitkä ku kohistaa niin lähtee nyppäämällä irti. Keskikonsilissa on siinä reunassa kumia sen verran et antaa periksi kun vaan vetää sen rungon irti. ainaki 85, 86 ja 95 mallisissa tullu silleen ihan ongelmitta.
Ja se virtalukon pohjahan lähtee vasta sitten kun avain on käännettynä oikeaan asentoon, suunnilleen just em. acc asentoon, rungossa ja patruunassa taitaa olla merkitkin mitkä ku kohistaa niin lähtee nyppäämällä irti. Keskikonsilissa on siinä reunassa kumia sen verran et antaa periksi kun vaan vetää sen rungon irti. ainaki 85, 86 ja 95 mallisissa tullu silleen ihan ongelmitta.
Nyt pällille selitys, mulla on lukkolaite kokonaisuudessaan tossa pöydällä, ajattelin olla rikkomatta alkuperästä johtosarjaa ja teen jatkojohdon lukon ja se alkuperäisen liittimen väliin josta on tarvittavat haarat.sv22 kirjoitti:Eli releelle akusta virta nastaan 30, virtalukon ON asennosta nastaan 86, startille lähtevä johto nastaan 87 ja nastaan 85 sen napin kautta maa. Näin isot pojat kertoneet että fiksuinta, eli katkaisimella nimenomaan ohjataan maata.
Sano(kaa) joku mistä nastoista vedän napille jännitteet.
Kuva liitteenä pohjasta
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
pitäsköhän se releen ohjaus ottaa kumminki suoraan laturilta eikä valolta ettei alkas sotkee muuta toimintaa kummiskaanErno2z kirjoitti:Eli otanko akulta +12v siihen sulakkeen ja releen kautta, relettä ohjaa sitten se laturin merkkivalo?touhottaja kirjoitti:olisko tuo 50 solenoidin nasta startille
Sinä olet viisaampi tässä hommassa joten toimitaan näin, mutta eli nastaan 50 +12v niin auto lähtee käyntiin, tietenkin niin että avain on käännetty viimeiseen asentoon ennen starttia?touhottaja kirjoitti:pitäsköhän se releen ohjaus ottaa kumminki suoraan laturilta eikä valolta ettei alkas sotkee muuta toimintaa kummiskaanErno2z kirjoitti:Eli otanko akulta +12v siihen sulakkeen ja releen kautta, relettä ohjaa sitten se laturin merkkivalo?touhottaja kirjoitti:olisko tuo 50 solenoidin nasta startille
3 johtoa joista 1 on tarkoitettu sille valolle, eli varmaan ledin + on näistä se kolmas nasta?dealer kirjoitti:Toivoa vaan että lähtee käyntiin ennen kuin öljynpaineet nouseeVensku kirjoitti:ainoastaan silloin vois startata, kun ei lataa tai ei ole öljynpainetta
No eikun saahan sen avaimesta, pitkän startin.
Onko napissa erikseen liittimet valolle ? Montako johtoa siihen pitää laittaa ?
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28.1.2008 15:38
Johtojen väreistä en osaa sanoa yhtään sen enempää mutta kytkennästä kyllä.
Eli tarvitaan vaihtorele. Releelle otetaan napaan 85 johto generaattorin D+ (+61) liittimeltä (latausvalo). Napa 86 maihin. Nyt rele vetää kun generaattori lataa eli moottori käy.
Releen napaan 30 virta virtalukon navasta 15. Releen navasta 87a virta tuohon starttinapille ja siitä virta sitten virtalukon navalle 50. Se kolmas napa siinä napissa on maadoitus napissa olevalle valolle eli se maihin.
Muut virrat saa tuosta virtalukon liittimeltä mutta tuo +61 täytyy hakea jostain muualta, se löytyy mittariston takaa tai sitten laturilta.
Tuo D+/+61hän tulee generaattorin kenttädiodeilta, joilta menee virta myös jännitteensäätäjälle ja sieltä kenttäkäämille. Kun generaattori ei tuota virtaa, niin virta kulkee latausvalopolttimon kautta tuonne nastaan D+, josta jännitteensäätimelle ja sieltä kenttäkäämille.
Kun generaattori alkaa pyöriä, latausvalon kautta kulkeva virta magnetoi generaattorin, ja latauksen alkaessa kenttädiodien kautta alkaa kulkemaan virtaa napaan D+ jolloin jännite siellä nousee latausjännitteeseen. Tällöin napaan kytketyt releet vetää.
Joissain generaattoreissa on myös liitin DF (eli kenttäkäämi) joka kytketään moottorinohjaukselle, joka seuraa generaattorin kenttävirtaa ja näin kuormitusastetta. Tietoa käytetään mm. sähkölämmityksen ohjaukseen.
Ulkopuolinen jännitteensäätäjä tulisi niinikään napojen D+ ja DF välille, toki tarttisi se vielä sen vertailujännitteen B+ ja maadoituksen. Mutta siis esimerkiksi joissain Boschin latureissa löytyy nuo D+ ja DF navat vaikka on sisäinen jännitteensäätäjä, DF moottorinohjausta varten, näihin ei tule kytkeä ulkopuolista jännitteensäätäjää.
Tuota generaattorin D+ jännitettä ei kannata hirveästi kuormittaa, siihen saattaa helposti kertyä kuormaa jos esimerkiksi yksi rele on ajovaloautomatiikalle, toinen rele webastolle, kolmas asuntovaunun latausvirralle, sitten vielä yksi starttinapille... rupeaa kenttädiodit olemaan kovilla, kun kuormana on vielä magnetointikin.
Yhden tavallisen releen siihen voi huoletta kytkeä, ja jos useampia releitä eri käyttötarkoituksiin tarvitaan, niin ottaa niille releille sitten ohjausvirran sulakerasialta, akulta tms... ja kierrättää sen tuon yhden releen kautta niin silloin kaikki releet vetää kun generaattori alkaa ladata eikä D+ssaa kuormiteta yhtä relettä enempää.
Eli tarvitaan vaihtorele. Releelle otetaan napaan 85 johto generaattorin D+ (+61) liittimeltä (latausvalo). Napa 86 maihin. Nyt rele vetää kun generaattori lataa eli moottori käy.
Releen napaan 30 virta virtalukon navasta 15. Releen navasta 87a virta tuohon starttinapille ja siitä virta sitten virtalukon navalle 50. Se kolmas napa siinä napissa on maadoitus napissa olevalle valolle eli se maihin.
Muut virrat saa tuosta virtalukon liittimeltä mutta tuo +61 täytyy hakea jostain muualta, se löytyy mittariston takaa tai sitten laturilta.
Tuo D+/+61hän tulee generaattorin kenttädiodeilta, joilta menee virta myös jännitteensäätäjälle ja sieltä kenttäkäämille. Kun generaattori ei tuota virtaa, niin virta kulkee latausvalopolttimon kautta tuonne nastaan D+, josta jännitteensäätimelle ja sieltä kenttäkäämille.
Kun generaattori alkaa pyöriä, latausvalon kautta kulkeva virta magnetoi generaattorin, ja latauksen alkaessa kenttädiodien kautta alkaa kulkemaan virtaa napaan D+ jolloin jännite siellä nousee latausjännitteeseen. Tällöin napaan kytketyt releet vetää.
Joissain generaattoreissa on myös liitin DF (eli kenttäkäämi) joka kytketään moottorinohjaukselle, joka seuraa generaattorin kenttävirtaa ja näin kuormitusastetta. Tietoa käytetään mm. sähkölämmityksen ohjaukseen.
Ulkopuolinen jännitteensäätäjä tulisi niinikään napojen D+ ja DF välille, toki tarttisi se vielä sen vertailujännitteen B+ ja maadoituksen. Mutta siis esimerkiksi joissain Boschin latureissa löytyy nuo D+ ja DF navat vaikka on sisäinen jännitteensäätäjä, DF moottorinohjausta varten, näihin ei tule kytkeä ulkopuolista jännitteensäätäjää.
Tuota generaattorin D+ jännitettä ei kannata hirveästi kuormittaa, siihen saattaa helposti kertyä kuormaa jos esimerkiksi yksi rele on ajovaloautomatiikalle, toinen rele webastolle, kolmas asuntovaunun latausvirralle, sitten vielä yksi starttinapille... rupeaa kenttädiodit olemaan kovilla, kun kuormana on vielä magnetointikin.
Yhden tavallisen releen siihen voi huoletta kytkeä, ja jos useampia releitä eri käyttötarkoituksiin tarvitaan, niin ottaa niille releille sitten ohjausvirran sulakerasialta, akulta tms... ja kierrättää sen tuon yhden releen kautta niin silloin kaikki releet vetää kun generaattori alkaa ladata eikä D+ssaa kuormiteta yhtä relettä enempää.