Ni ja sit vie sellanen et vaikuttaako se "polttimo palanut" merkkivalo vilkkuihin, ts: jos vilkku siinä etulokasuojas ei vilkuta nii palaako se valo sne takii vai pitäskö ettii vikaa muualta?
Keskuslukko ja Alipaine järjestelmä
Keskuslukko ja Alipaine järjestelmä
Toimiiko -87 W124 200D:s Alipaineella vielä keskuslukko? entäs valon säätö? Kun mulla auto lakkaa sammumasta jos laittaa valojen korkeussäätö nappulan muuhun kohtaan ku 2. ja keskuslukko ei oo pelannu koko aikana..
Ni ja sit vie sellanen et vaikuttaako se "polttimo palanut" merkkivalo vilkkuihin, ts: jos vilkku siinä etulokasuojas ei vilkuta nii palaako se valo sne takii vai pitäskö ettii vikaa muualta?
Ni ja sit vie sellanen et vaikuttaako se "polttimo palanut" merkkivalo vilkkuihin, ts: jos vilkku siinä etulokasuojas ei vilkuta nii palaako se valo sne takii vai pitäskö ettii vikaa muualta?
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Keskuslukko ja Alipaine järjestelmä
Toimii.^Larke^ kirjoitti:Toimiiko -87 W124 200D:s Alipaineella vielä keskuslukko?
Toimii.^Larke^ kirjoitti:Entäs valon säätö?
En tiedä mistä vikaa lähtisin etsimään mutta kysessä on varmasti alipainevuoto.
Muista asioista en ole hajullakaan.
Terve,
Keskuslukko toimii omalla sähköpumpullaan (takapenkin alla, oikealla puolella) ja tuottaa sekä painetta että alipainetta. Korkeudensäädön alipaine otetaan moottorilta niinkuin Arto jo neuvoikin. Viat eivät siis ole toisistaan riippuvaisia toisin kuin esim. 123:ssa jossa on tosiaan alipainekeskuslukko.
Keskuslukon pumpusta voi olla moottori rikki (hiilet lopussa), jos se ei toimi mistään lukosta käskyttämällä (kuski, vänkäri, takapaksi).
t.
Risto
Keskuslukko toimii omalla sähköpumpullaan (takapenkin alla, oikealla puolella) ja tuottaa sekä painetta että alipainetta. Korkeudensäädön alipaine otetaan moottorilta niinkuin Arto jo neuvoikin. Viat eivät siis ole toisistaan riippuvaisia toisin kuin esim. 123:ssa jossa on tosiaan alipainekeskuslukko.
Keskuslukon pumpusta voi olla moottori rikki (hiilet lopussa), jos se ei toimi mistään lukosta käskyttämällä (kuski, vänkäri, takapaksi).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
No mistäs vm.lähtien diisseleissä on ollu konehuoneessa se alipaine pumppu ihan remmi vetosena. Kun tiisselistähän ny oli kyse niin ei se pumppu penkin alla välttämättä ole.
Tuttavan diisseli 200 oli keskuslukko ja kaikki sen moottorin pyrittämän pumpun varassa,auton pitkään seisoessa ei paine piisannu enää kaikkien lukkojen aukasuun kun vuoti pikkasen.Auto käymään ja AWOT taas toimi
Tuttavan diisseli 200 oli keskuslukko ja kaikki sen moottorin pyrittämän pumpun varassa,auton pitkään seisoessa ei paine piisannu enää kaikkien lukkojen aukasuun kun vuoti pikkasen.Auto käymään ja AWOT taas toimi
230TE vm.86 Koirankoppi
Kyseessä on 124-korimalli.
Niissä keskuslukkoa käyttää sähkötoiminen alipainepumppu joka on takapenkin alla, sekä diesel- että bensakoneisessa.
Remmivetoista alipainepumppua ei ole missään, mutta ruiskutuspumpun käyttöpyörässä olevasta "vuoristoradasta" käyttövoimansa saava alipainepumppu on dieselmalleissa.
Se alipainepumppu ei ole yhteydessä keskuslukkoon, kuten Roisto edellä kertoi.
Niissä keskuslukkoa käyttää sähkötoiminen alipainepumppu joka on takapenkin alla, sekä diesel- että bensakoneisessa.
Remmivetoista alipainepumppua ei ole missään, mutta ruiskutuspumpun käyttöpyörässä olevasta "vuoristoradasta" käyttövoimansa saava alipainepumppu on dieselmalleissa.
Se alipainepumppu ei ole yhteydessä keskuslukkoon, kuten Roisto edellä kertoi.
wiimax.fi
Olisko niin yksinkertaista, että sulla on karvalakkimalli, jossa ei keskuslukkoa ole.. tuon ikäisissä ei vielä ollut vakiona^Larke^ kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä, mutta mitä jos...
Sitä pumppuu ei löyrykkän sieltä takapenkin alta..nimittäin tänää kun sinne kurkkasin niin tyhjää oli ainakin penkin alla. selkänojaa en saanu irti.. oisko kellää ylimäärästä korjaus¨käsikirjaa tai käyttöohjekirjaa EDULLISESTI myydä?
Edit: siis jos se pumppu siellä on, niin se on vänkärin puolella oikean jalan reiden kohdalla istumaosan alla
Tarkoitinkin, että vänkärin puolella takapenkin istumaosan alla. Farkussa pitää irrottaa se lattiamatto siitä penkin alta. Taisi lähteä siten, että istuinosat pois, istuinosan saranoiden muovisuojat veke ja sitten vääntämään maton takareuna pois sieltä muovien alta. Ja saa vääntää ihan reilusti ja kynnet verilleArto N kirjoitti:Ei ole. Siinä kohtaa oli käytetty nenäliina ja liiskaantunut irtokarkkiveppe kirjoitti: Edit: siis jos se pumppu siellä on, niin se on vänkärin puolella oikean jalan reiden kohdalla istumaosan alla![]()
Missäs se muuten farkussa on?
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Akku alkoi purkautua jo kesällä muutamassa yössä KUN keskuslukitusta käytettiin. Bensatankin lukitusta epäiltiin & voideltiin - ei oiennut.
Lukituksen jälkeen oikean takaoven lukitus "surrasi" (ja surraa) jopa kymmeniä sekunteja kuuluvasti (ilmeisesti alipainepumppu käy vaikka ovi jo lukossa). Sitten ääni häviää eli ilmeisesti pumppu sammuu.
Huoltamon sähkömies mittaili jännitteitä (ilmeisesti sulakkeilta?) eikä löytänyt vikaa - ilmoittivat että purkuvirta alle 0.001 A.
Kuitenkin nyt viimeksi akku, jossa oli (itse navoilta mitattuna) jännitettä 12.3 V toissapäivänä, oli purkautunut 9.7 V:iin hieman yli vrk:ssa! Kun käynnistystä yritti, niin oikean takaoven "surraus" kuului hetken aikaa selvästi.
Onkohan keskuslukituksessa tai oven lukituksessa jokin tunnistin, joka voi käynnistää pumpun uudestaan kun keskuslukitus on kiinni?
Vai mikä on kroonisen virranpurkautumisen takana?
Lukituksen jälkeen oikean takaoven lukitus "surrasi" (ja surraa) jopa kymmeniä sekunteja kuuluvasti (ilmeisesti alipainepumppu käy vaikka ovi jo lukossa). Sitten ääni häviää eli ilmeisesti pumppu sammuu.
Huoltamon sähkömies mittaili jännitteitä (ilmeisesti sulakkeilta?) eikä löytänyt vikaa - ilmoittivat että purkuvirta alle 0.001 A.
Kuitenkin nyt viimeksi akku, jossa oli (itse navoilta mitattuna) jännitettä 12.3 V toissapäivänä, oli purkautunut 9.7 V:iin hieman yli vrk:ssa! Kun käynnistystä yritti, niin oikean takaoven "surraus" kuului hetken aikaa selvästi.
Onkohan keskuslukituksessa tai oven lukituksessa jokin tunnistin, joka voi käynnistää pumpun uudestaan kun keskuslukitus on kiinni?
Vai mikä on kroonisen virranpurkautumisen takana?
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Terve,
Paine-eron ei pitäisi pumppua uudelleen käynnistää vaan se liipaistaan vain ovikytkimillä tai kaukosäätimellä. Jos ei sitten ole jossain myös johtorikkoa, josta pumppu saisi maata / virtaa.
Surrasiko varmasti keskuslukituksen pumppu eikä esim. bensapumppu? Nehän on melkein samassa paikassa mutta eri puolella peltiä.
t.
Risto
Pumppu surisee, kunnes se on saavuttanut halutun paineen taikka kunnes tulee tietty aika täyteen. Yleensä jälkimmäinen tarkoittaa, että jossain on vuotoa.JarOla kirjoitti:Onkohan keskuslukituksessa tai oven lukituksessa jokin tunnistin, joka voi käynnistää pumpun uudestaan kun keskuslukitus on kiinni?
Paine-eron ei pitäisi pumppua uudelleen käynnistää vaan se liipaistaan vain ovikytkimillä tai kaukosäätimellä. Jos ei sitten ole jossain myös johtorikkoa, josta pumppu saisi maata / virtaa.
Surrasiko varmasti keskuslukituksen pumppu eikä esim. bensapumppu? Nehän on melkein samassa paikassa mutta eri puolella peltiä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
Sanoisin, että surraaja on oven pumppu. Purin syksymmällä paneelia ja testailin lukon toimivuutta ja toimintaa, jolloin ääni tuli "tutuksi". Ääni loppui myös kun oven avasi sisältä vivusta.
Ongelmana on siis tuo "satunnainen" (koska merkkiliikkeen sähkämies ei sitä löytänyt) mutta "säännöllinen" akun tyhjentyminen suhteettoman nopeasti (jopa yön yli). Akkukin on vaihdettu kerran (takuuseen, alunperin samanmerkkinen 80Ah:n Bosch akku vaihdettiin yli 10v hyvin toimineen 100 Ah:n akun tilalle).
Lisäksi on jo purettu varmuuden vuoksi Defan keskusyksikkö ja vaihdettu laturi (minkä vaihdon tarpeellisuudesta nyt käydään vielä keskustelua huoltamon kanssa).
Omatoimisesti irrotin C-sulakkeen (ne ns. mukavuustoiminnot eli ilmeisesti havaintojen mukaan keskuslukitus sekä ikkunoiden avaus pohjaan asti yhdellä painalluksella), mutta hieman jäi epäilys että vika ei ollut siitä kiinni.
Ongelmana on siis tuo "satunnainen" (koska merkkiliikkeen sähkämies ei sitä löytänyt) mutta "säännöllinen" akun tyhjentyminen suhteettoman nopeasti (jopa yön yli). Akkukin on vaihdettu kerran (takuuseen, alunperin samanmerkkinen 80Ah:n Bosch akku vaihdettiin yli 10v hyvin toimineen 100 Ah:n akun tilalle).
Lisäksi on jo purettu varmuuden vuoksi Defan keskusyksikkö ja vaihdettu laturi (minkä vaihdon tarpeellisuudesta nyt käydään vielä keskustelua huoltamon kanssa).
Omatoimisesti irrotin C-sulakkeen (ne ns. mukavuustoiminnot eli ilmeisesti havaintojen mukaan keskuslukitus sekä ikkunoiden avaus pohjaan asti yhdellä painalluksella), mutta hieman jäi epäilys että vika ei ollut siitä kiinni.
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
jahas - ns. välirapparia merkkiliikkeeltä:
- ovat kuulemma tutkineet (8 tuntia!) asiaa ja loppupäätelmä on, että mukavuuskeskusyksikkö (se joka on sen C-sulakkeen takana) on rikki;
- väitteen mukaan se poispurettu Defa nimenomaan olisi aiheuttanut tuon rikkoutumisen.
- hintapyynti (noiden vianselvitystuntien lisäksi) luokkaa 300-400 euroa tuosta keskusyksiköstä
Sen lisäksi, että miten voi ottaa 8 tuntia selvittää vikaa, joka jo edellissyksynä kerran raportointiin sinne niin että jos C-sulake on kii niin virrat tuntuvat häipyvän muutaman päivän seisokin aikana, arveluttaa että onkohan tuo diagnoosi viasta ja erityisesti sen syystä oikealla tontilla
Olisko ehdotuksia miten kannattaisi edetä:
- saako noita yksikköjä jostain muualta edullisemmin & miten vaikea vaihtoduuni tuo olisi itse tehtynä?
- vai jättääkö k.o. sulake pois (ja tyhjentää peräkontti joka ei enää avaimella toimi) & "neuvotella" tuosta selvitystyön hinnasta vs. oliko defan purku tarpeen alunperinkään kun vika ei sillä korjautunut.
- _tähän asti_ ovat noin yleisesti ottaen asiallisesti palvelleet ja jopa kerran ohjanneet lähes 400 euron hintaisen matkamittarinvaihdon sijasta asiantuntijalle joka korjasi vian 50 eurolla ja huolsi & sääti samalla nopeusmittarin kohdalleen.
- ovat kuulemma tutkineet (8 tuntia!) asiaa ja loppupäätelmä on, että mukavuuskeskusyksikkö (se joka on sen C-sulakkeen takana) on rikki;
- väitteen mukaan se poispurettu Defa nimenomaan olisi aiheuttanut tuon rikkoutumisen.
- hintapyynti (noiden vianselvitystuntien lisäksi) luokkaa 300-400 euroa tuosta keskusyksiköstä
Sen lisäksi, että miten voi ottaa 8 tuntia selvittää vikaa, joka jo edellissyksynä kerran raportointiin sinne niin että jos C-sulake on kii niin virrat tuntuvat häipyvän muutaman päivän seisokin aikana, arveluttaa että onkohan tuo diagnoosi viasta ja erityisesti sen syystä oikealla tontilla
Olisko ehdotuksia miten kannattaisi edetä:
- saako noita yksikköjä jostain muualta edullisemmin & miten vaikea vaihtoduuni tuo olisi itse tehtynä?
- vai jättääkö k.o. sulake pois (ja tyhjentää peräkontti joka ei enää avaimella toimi) & "neuvotella" tuosta selvitystyön hinnasta vs. oliko defan purku tarpeen alunperinkään kun vika ei sillä korjautunut.
- _tähän asti_ ovat noin yleisesti ottaen asiallisesti palvelleet ja jopa kerran ohjanneet lähes 400 euron hintaisen matkamittarinvaihdon sijasta asiantuntijalle joka korjasi vian 50 eurolla ja huolsi & sääti samalla nopeusmittarin kohdalleen.
Re: Purkaako W124 takaoven alipainepumppu auton akun?
YHTEENVETO:
- teetin korjauksen lopulta urputusten kera merkkiliikkeessä
- vian etsintä kesti nyt sitten kalenteriviikon (!)
- loppulaskun yhteydessä ensi kerran sitten tuli mittausarvoja:
.. defa-hälyn kanssa purkausvirta luokkaa 1000 mA (= A).
.. hälyn purun jälkeenkin keskuslukitus päällä luokkaa 300-500 mA
(pitäisi kait olla tuossa noin 30 ... 50 mA max).
Plussana: Hyvittivät aiemman huoltotyön jonka jälkeen piti olla kunnossa.
Miinuksena: Ei voi olla noin vaikeeta - purkuvirtaa ei ilmeisesti mitattu kunnolla hälyn purun jälkeen vaikka niin väitettiin.
- teetin korjauksen lopulta urputusten kera merkkiliikkeessä
- vian etsintä kesti nyt sitten kalenteriviikon (!)
- loppulaskun yhteydessä ensi kerran sitten tuli mittausarvoja:
.. defa-hälyn kanssa purkausvirta luokkaa 1000 mA (= A).
.. hälyn purun jälkeenkin keskuslukitus päällä luokkaa 300-500 mA
(pitäisi kait olla tuossa noin 30 ... 50 mA max).
Plussana: Hyvittivät aiemman huoltotyön jonka jälkeen piti olla kunnossa.
Miinuksena: Ei voi olla noin vaikeeta - purkuvirtaa ei ilmeisesti mitattu kunnolla hälyn purun jälkeen vaikka niin väitettiin.