Jatketaas fotopuketin täyttöä, tällä kertaa aiheesta kiertokangen laakereiden vaihto
Näin sen tein
Vaihdettava kaula pyöritellään hollille, niin että ruuvit saa auki. Pultin kantaan käy monikanttinen 10 mm hylsy
Ruuvit auki mutta ei vielä kokonaan pois, sillä niistä on hyvä longottaa silmukan puolikas irti. Muista katsoa että miten päin se pukki on siinä, toiveissa olisi kait laittaa se varuilta samoin päin. Ainakin minulla oli numero 6 valettuna noissa kaikissa vauhtipyörän puolella
Sitta pukki irtaalleen ja nihilisti kun olen niin laittelin ruuvitkin niin että tuleevat takaisin niille paikoilleen joilla ne ovat olleet. Ei liene mitenkään tärkiää varsin, kunhan niuhotan
Kammen kaula on nyt näkysällä
Pyörittelin kampea vielä vähän matkaa myötäpäivään niin että kk irotsi kammesta ja sain sen näkysälle laakereineen
Laakeri sormin longottelemalla pois ja laakeripohjan putsaus
Uusi liuska paikalleen, alapuolelle tulevassa liuskassa pitää olla öljyreikä
Voitelin uuden liuskan kampea vasten tulevan pinnan runsaalla öljyllä ettei kone leikkaa kiinni jo ennen ensi käynnistystä
Suojasin kammen kaulan kolhuilta sorhatessani kiertokangen takas linjaan kammen kaulan kanssa
Sitten rätti pois ja kampi kaulaa vasten
Useimmiten mäntä liikkui ihan sormipelissään ylös ja alas, mutta jos ei niin pyörittelin kampirautaa kiertokankea vasten
Sitten pukki putsaukseen ja siihenkin liuska paikalleen ja öljykalvo kiertokangen kaulaa vasten
Pukki oikein päin paikalleen ja ruuvit kiinni, kiristys 30 Nm
Ja perään vielä 90 astetta
Tuo varttikierroksen vääntäminen tuntuu suorastaan häijyltä, koska pulttien venymisen ihan tuntee kiristettäessä
Kiertokangen laakerit olivat tässä koneessa kyllä tosi hyvässä kunnossa, ei oikeastaa mitään kulumajälkiä, ja kaulatkin siistit. Yhtä mittailin, paksuus oli 1.79 mm kun taas uudessa 1.81, eli eroa oli kaksi satikkaa ja se nyt saattaa kaarevan osan mittauksesssa mikrometriruuvilla mennä jo mittausepätarkkuuksiin. Paikallaan olleet liuskat olivat mersun logolla, siis todennäköisesti alkuperäiset, eivätkä vielä ollenkaan vaihdon tarpeessa, eli tällä koneella ei liene välttämättä ajettu montaan miljoonaa
Suorastaan mietin että mahtoiko tämä toimenpide pidentää vai lyhentää moottorin ikää
Mutta tietää ainakin missä kunnossa ovat