Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10740
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pittää kahtoa kuvia näkösälle kunhan saan ne pienennettyä.

Vaha oli Wurthin tuotteita. Otin purnukan paikallisesta rautakaupasta kun tuli muistettua, että vahapakki huutaa tyhjyyttään...

Tuommosessa isossa autossa koneellinen vahaus puoltaa paikkaansa ja säästää aikaa todella paljon... Peltiä kun on käsitellä asti. 8)
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10740
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kokonaiskuva:
Kuva
Vanteet jätettiin toiseen kertaan...

Kabiinia:
Kuva

Omistajalla oli motivaatiota penkkien puhdistukseen... Jälki on sen näköistä. Oli kutkuttava tunne avata seuraavana aamuna auton ovi ja nuuhkaista... Puhdas nahka ja mieto Good sense freshin jälkituoksu loivat tunnelman puhtaasta autosta myös sisältä. Takatilaan tein ylijäämä palasta parvekemattoa koko kabiinin levyisen irtomaton, jonka päälle sitten laitettin auton omat tekstiilimatot. Sisäpesu suoritettiin Kärcherin Puzzi 100 Superilla ja pesuaineena Jiffy.

Nuohan on jenkkilässä täysiä työkaluja, joten maalipinta oli sen mukainen. Pääasia oli, että auto pestiin, vahattiin ja siivottiin kunnolla. Kelpaa nyt omistajan ajella kuunnellen 7.3ltr Powerstroken sulosointuja 8)
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Joo, ei paljoa kaipaa Radio Suomipoppeja eikä Janne Katajan aamujuontoja kun tuota koneen laulua kuuntelee =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10740
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuvia lähtötilanteesta ei juurikaan ole kun sääennuste näytti vesisadetta... Mentiin vähän kelloa vastaan ja niinhän siinä kävi... Justiinsa kun saatiin pesurit yms suojaan aloitti vesisateen.

Onneksi saatiin valmiiksi. :D
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Piti kanssa uuden rekisteriotteen kunniaksi hieman testailla uusia laikkoja:

Kuva

Kuva

Ja janohan se iski 8 tunnin session päätteeksi:

Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10740
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

JaniH, sinä kun olet näistä "Mequn" aineista vähän perillä niin sanoppa oma mielipiteesti tästä paketista:
http://www.mekushop.fi/epages/mekushop. ... ucts/G3300

Nuo aineet voisi ostaa erikseen, mutta TM testissä tuota tuotepakettia jonkin verran kehuttiin. Kahtelin nuo sun Ryslerin kuvat ja eipä juuri naarmuja / holoja näy. Hyvää jälkeä.

Tuohon mustaan tekisi mieli kokeilla edellä linkattua tuotepakettia kun ei ole saanut aikaiseksi Kuopion reissua Karppasen myymälään. :?
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Ultimate Compound on hyvä aine, tuo pesuaine voi olla ihan hyvä ylläpitopesuihin kun taitanee sisältää hieman carnabau-vahaa mutta muista tuon paketin tuotteista en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta ehkäpä korvaisin tuon paketin ostamalla erikseen tarvittavat aineet, jopa sen takia kun nuissa megun paketeissa on pienemmät purnukat kuin erikseen ostettuina.

UC:n hienoin puoli on se että sen leikkaavuus riittää aika pitkälle varsinkin karvalaikan kanssa ja silti samalla aineella saa viimeisteltyä pinnat holottomiksi käyttäen tietenkin viimeistelylaikkaa eli yksi aine ja muutama laikka riittää pitkälle. Aine myös leikkaa heti kun koskee pintaan joten soveltuu erinomaisesti myös Cycklo-mallisten koneiden kaveriksi sekä myös muiden epäkeskotyylisten, olen nähnyt senkin että kympin gernillä ja UC:lla on saatu erinomainen tulos aikaan.

Vahaksi voisin suositella Megun #16:sta

Nuihin savitouhuihin en ole itse kajonnut lainkaan kun olen riittävän monta kertaa kuullut että savi on tökännyt pinnassa ja siitä onkin syntynyt kiva naarmu, samaten nuo quick detailerit on melko turhia hyvien vahojen kanssa. Itse käytän sen sijaan tätä.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
_Hämis_
Viestit: 609
Liittynyt: 19.10.2010 23:43
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja _Hämis_ »

Savea on tullut kokeiltua ex mustaan bemariin, ja voi mahoton sitä lian määrää mikä siitä lähti, vaikka hyvin oli pesty ennen käsittelyä. :shock:
® Mesen Porkkana-klubi


Opel Astra wagon 1.7CDTI -08
Jonski
Viestit: 12
Liittynyt: 19.10.2010 21:40
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Tuli tossa kokeiltua cycloa bemarin takakontinluukkuun. Aineina oli megun #105 ja #205. Kyllähän tuosta pesunaarmut aika hyvin lähti, mutta isompia naarmuja varten pitäis varmaan olla se rotary. Mutta kuinkas paljon tuota myllytysainetta kuuluu laittaa siihen laikkaan? Noilla aineilla alko aika äkkiä häviämään se aine siitä pinnasta.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10740
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

JaniH kirjoitti:Ultimate Compound on hyvä aine, tuo pesuaine voi olla ihan hyvä ylläpitopesuihin kun taitanee sisältää hieman carnabau-vahaa mutta muista tuon paketin tuotteista en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta ehkäpä korvaisin tuon paketin ostamalla erikseen tarvittavat aineet, jopa sen takia kun nuissa megun paketeissa on pienemmät purnukat kuin erikseen ostettuina.
Hyvä huomio, kiitos.

Jotain jämerää tuo musta Volvo kaipaa... pinnassa on paljon semmosta pientä pesunaarmua, joka näkyy varsinkin sopivassa auringonpaisteessa.

Koirien tekemille naarmuille ei juurikaan muuta voi kun maalauttaa, mutta sille tielle tuskin tuolla autolla tulen lähtemään.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

_Hämis_ kirjoitti:Savea on tullut kokeiltua ex mustaan bemariin, ja voi mahoton sitä lian määrää mikä siitä lähti, vaikka hyvin oli pesty ennen käsittelyä. :shock:
Hyvin sillä kakkaa irtoaa ja pinnasta tulee kivan lasimaisen sileä.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Eilen tuli sadepäivän ratoksi laitetuksi Poorboysia ja Collinitea aakkosen pintaan.

Kuva

Tällainen tuli maalipinnasta lähiotoksena:

Kuva

ja tällainen parin vaaksan päästä:

Kuva


Täällä vielä lisää kuvia.
-T

Kuva
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Välillä tuli hinkkailtua rönttääki eli vanhat mömmöt pois ja Autoglymin EGP pintaan ja viimeistely Wet Glaze 2.0:lla. Muoveihin Meguiar's Gold Class Trim Detailer.

Huono 50/50 maskista:

Kuva

Ja koko auto yleiskuvin:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Eli tuomonen pikkunen pikafiksi =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
masa66
saabisti
Viestit: 692
Liittynyt: 23.3.2007 8:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Laitetaan tuosta omasta "urakasta" yksi räpsy:

Kuva

t. masa
Find your own road...

Ex-W124 E280T
Ex-W124 300E 4matic
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10740
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Sisäpesun tekasin tänään tuohon punaiseen. Onhan tuolla jo vuosi ajettu, eikä muuta kuin muutaman kerran imuroitu.

Pesuainetta kahtelin... Jiffy loppu, mäntysuopakin oli aika loppu. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi Rouvan 8kg Bioluvil... Siitä vaan tekemään kädenlämpöiseen veteen käsipesuohjeella seosta. Sopivasti 10ltr ohje purkin kyljessä.

Näyttihän tuolla p*skoo irtoovan. Kolme säiliötä lutrasin penkkeihin, lattiaan ja takakonttiin.

Kuva

Bioluvil toimii painehuuhtelukoneessa koska se ei vaahtoa kovinkaan paljoa. Mikäli käyttää pulverimaista pesuainetta niin kannattaa käyttää aikaa siihen, että pesuaine liukenee veteen kunnolla. Minä en malttanut, joten pääsin puhdistamaan tuon puhdasvesisäiliön savotan jälkeen.

:)
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Jäi aikaa kaivella esille tuo W124 yksi päivä ja lähtökohta oli "hieman" likainen..

Auto ollut seisonnassa n5 vuotta ja yhden kerran tuossa välissä pesty yhteen tapahtumaan.

Koska heti ei kerennyt laittaa silloin lakanaa päälle, niin auton tultua pölyiseksi, niin enää ei viitsinyt sitä laittaakkaan, jottei turhaan ala naarmuttaa peltipintaa.

Alkuun "Intense tar remover:a" kierros päälle ja huuhtelu. Liuotinaineella seuraava kierros, jonka jälkeen vasta shampoota.

Tuossa kohtaa yllätti, että autosta alkoi jopa tulla ihan puhtaan näköinen ja tuntuinen. Toki ennen seisontaan jäämistä autoa on vahattu tunteella ja paljon..

Takaisin hallin uumeniin ja autoglymin savella auto läpi. Ensinmäisillä kerroilla huolestutti työmäärä tuon saven kanssa, mutta tuollahan käy mielikseen koko auton läpi.

Seuraavaksi autoglym:n vahoja kerros ja kun vähän kuivuivat, niin peitot päälle ja parin päivän päästä ottamaan ne pois.

Kuva

Jeep tuli pestyä samoilla lämmöillä (muija teki kotona remonttia, joten piti pitkittää kotia menoa..)

Kuvat jäivät tuosta ottamatta, mutta joku vanha fiilistelykuva:

Kuva


Hieman tämä kesä mennyt huonolla näiden pesujen kanssa :oops: Alettava kohta kirimään, jotta on suojaa talvea vastaan.. Kun nyt on taas hyvät vahat alla, niin pesun jälkeen Aqua Wax:a pintaan ja homma rokkaa.
W124 500E
W903 316cdi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Nättiä pintaa kyllä =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Eilen tuli hierottua puolivuotiasta tojotan versoa.

Oli kivat jäljet saanut helsingin parkkipaikoilla oveensa:

Kuva

Mutta vihreä hexi ja ultimate compound yhdistelmä pelasti tilanteen:

Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Eilen tuli testattua Autoglymin uutta Super Resin Polishia. Jälki oli yllättävän hyvää, aiempi koostumus ei tuottanut minulla mitään kovin hyvää tulosta. Laiskana kävin auton kanssa pesukoneessa ja kotiin päästyäni nakkasin vain vahan päälle :)

Konepelti ennen vahausta:
Kuva

Vahattuna:
Kuva

Vielä kiiltokuva kyljestä ;)
Kuva

Vehkeinä oli levitysliina ja kiillotuksessa tavallinen mikrokuituliina. Olin kyllä tyytyväinen kun aikaakin meni alle kaksi tuntia :) Valaistus toki heittää hieman noissa konepeltikuvissa mutta kyllä musta sävy syveni heti silminnähden.
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Ei ***********, sä oot liimannut peiliä sun auton pintaan :lol:
Avatar
röhnö
Viestit: 228
Liittynyt: 18.10.2010 21:18
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja röhnö »

Voi sivistysanakirja sentään noita tein kuvia!

Kukahan kiillottas isutsun täälläpäin ihan oikein voisin maksaa siitä kunnon korvauksen.

Ei piä seurata tätä enää ko tulee vaa mielpahaa..
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.

Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Starglazer
Viestit: 132
Liittynyt: 31.12.2011 10:36
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Ei näihin nykypäivänä kovin ihmeitä tarvi että saa kiiltämään :) Yhdessä Autobildin testissä testattiin kliinereitä, ja aivan kärkipäässä oli CarS kliineri jota sitten Prismasta ostin. Se oli aivan älyttömän tehokasta ainetta! Aiempi Autoglymin vähän puhdistava vaha oli aivan surkeaa tököttiä tuohon verrattuna. Pesin auton (Hyundai -94 :lol: ) ja jyräytin CarS kliinerillä. Maalipinnasta tuli älyttömän hyvä, eikä tarvinnut mitään koneita! Tuohon laitoin Korrekin vahan päälle niin oli oikein hyvä käyttöautoksi vaikka ei sillä mitään kiiltopalkintoja voiteta ;)

Tuossa mun mersussa varmasti vaikuttaa se että se oli käynyt autofiksarilla ennen kuin sen ostin. Eka kertaa tälle vuodelle sen vahasin :oops:

Ovat nuo autovahat kehittyneet todella paljon kymmenessä vuodessa.

Edit: Olisipa ruosteiden poistokin yhtä helppoa ;)
Volvo S40 1.9D 2001
W202 -94 sedan 200 automaatti
+ pari muuta autoa :)
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Miehän tässä kerran testasin Korrekin kliineriä koneella niin sain nopealla kertavedolla samanlaisen pinnan kuin myllytysaineella 2 huomattavasti pidemmällä vedolla. Tietenkin erona on se että myllytysaineet leikkaavat pinnasta siivun pois kun taas kliinerit lähinnä puhdistaa maalipinnan sekä meikkaavat naarmut piiloon.

Nuita kun on aikanaan tullut testailtua niin Korrekin kliineri tehoaa parhaiten mutta on työläs käyttää käsin, Turtlen joku nano-kliineri oli hieman heikompi teholtaan kuin korrek mutta käytöltään lähinnä samanlaista kuin vahatkin, Simonizin vastaava taas oli yhtä tuskaa käyttää ja vaikutus maalipintaan oli samaa luokkaa kuin olisi vain vahannut, Sonaxilta olen käyttänyt purkillisen sitä missä on kliineri ja vaha samassa, ideana erittäin hyvä mutta melko heikosti puhdisti hapettunutta pintaa.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tuossa kun vahailin mikraa Lidlin vahalla niin tuli ohimennen mieleen että miksei sen ominaisuuksia voisi hieman kokeilla parantaa, suurimmat ongelmathan siinä on onneton kesto sekä se että vaha on kivikova klöntti josta täytyy oikein jynssätä levitystyynyllä että saa purkista sitä poiskin. Hyvinä puolinahan sillä on järjetön kiilto/hinta-suhde =)

No eikun testailemaan:

Kaivelin kaapista Lidlin vahapurkin sekä kiinteää Turtlea sekä purkin mihin seoksen tein:

Kuva

Rapsuttelin lidlin vahaa tupperin kippoon:

Kuva

Mikrossa tuota lämmittelin kunnes oli pehmeää, sen jälkeen laitoin nokareen turtlea sekaan ja laitoin taas purkin mikroon. Tästä vaiheesta ei tullut otettua kuvaa. Noin 10 sekunttia myöhemmin turtle oli täysin nestemäistä ja sekoittelin seosta kunnes ainekset olivat sulautuneet yhdeksi aineeksi:

Kuva

Kuva

Kovettunut tuotos näyttää tältä:

Kuva

Testaamaan tuota en ole vielä päässyt mutta jos toimii tuo seos niin testailen lisää erillaisia seoksia kunnes löytyy hyvä =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tässäpä tuo kyseenomainen mikrakin:

Kuva

Kuva

Kuva

Ei oikein pilvisäällä tule valkoisesta kiilto esille =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Audiin kokeilin:

bilteman cyclokopiolla
- menzernan po203s
- dodo juicen lime prime

ja käsin pintaan
- mequn nxt 2.0 kahteen kertaan



Kuva
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
ArPi
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 1079
Liittynyt: 30.9.2005 20:44
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja ArPi »

ahonen v kirjoitti:Audiin kokeilin:

bilteman cyclokopiolla
- menzernan po203s
- dodo juicen lime prime

ja käsin pintaan
- mequn nxt 2.0 kahteen kertaan
Että semmosta. :) Komeeta jälkeen. Laita vielä koko kaarasta kuvaa.
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...

Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Nonniin, perinteinen vesipullotesti:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vuEWLhPWrZ8[/youtube]

Pokkauksesta reunaan päin ja takatolppa siis omalla seoksella =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

En tohtinut uutta aihetta väkertää niin kysynpä tässä!
Eli vahataanko muoviset katteet vai laitellaanko pelkkää esim autoglymin vinyl&rubber carea?
Mikä vaha olisi soveliasta "jatkuvaan" käyttöön muovipinnoille?
(ja tarkennetaan mönkiästä kyse :oops: )
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Maalaamattomille muoviosille ei oikein ole vahaa. Useimmat vahat jättää valkoista töhnää maalaamattomille muoviosille.
Maalattuja muoviosia tietysti saa ja pitääkin vahata ihan millä haluaa.
Maalaamattomille mikä tahansa muovinhoitoaine, esim Autoglymin Bumper Care.

Tosin muistaakseni TurtleWaxin ICE vaha väittää ettei jätä mitään jämiä muoviosille. Periaatteessa sillä voinee muovitkin vahata, mutta sitä en osaa sanoa tekeekö se hallaa pidemmän päälle.

Itse käyttäisin ja käytänkin nimenomaan muoveille tarkoitettuja aineita, ne on ainakin turvallisia.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”