Volvo 740
Volvo 740
Niin menin ja tein pitkästä aikaa vähän autokauppoja...
Luovuin tästä hyvin palvelleesta -88 740 GL:stä ja ostin tilalle -87 740 GLE:n. Välissä ehdin ajella Mersulla pari päivää voi sitä tykittelyä Hyvä ettei kortti lähtenyt
Vaalea ruotsalaiskaunotar kuitenkin jatkaa kilometrien nielemistä erään toisen forumilaisen hyvässä hoivassa.
Haluatteko kuulla lisää? Ei se mitään, kerron kuitenkin .
Varusteita tässä helmessä on keskuslukitus, penkinlämppärit (kuskin puoli ei toimi, tähän Arilla oli joku perinteinen korjausmetodi tiedossa?), sävylasit, jonkinasteinen velour-verhoilu , vakionopeudensäädin, sähkölasit sekä muut GLE-varusteluun kuuluvat kuten ylimääräiset romutaskut etupenkeissä. Koneena on 2,3 litrainen mekaanisella ruiskulla ja luonnollisesti ilman lambdoja & katteja eli B230E, vaihteisto sähköviitonen M47. Ensituntuman perusteella lukollinen perävälitys joka varmistunee tarkemmalla tutkimuksella. Kiire on pitänyt poissa tallilta...
Jonkiverran tuossa uudessa on puuhaa heti alkuunsa, vaan kun joutuu istumaan yötä päivää täällä töissä niin ei oikein ole vielä ehtinyt... Jo perinteeksi muodostunut laaja huolto, puhdistus ja puunaus suoritettaneen viikonlopun aikana.
Kuskin penkissä on perusvikoihin kuuluvaa heilumista, pitäisi ottaa irti ja auki ja tuumata sitten mitä on tehtävissä . Kuvissa esiintyvistä ulkoisesti häiritsevistä tekijöistä on heitetty jonkkaan jo takakulmaan liimatut heijastimet mallia etuvetovolvot, käsittämättömän tyylikkäät pölykapselit ja sisältä n. 14 sinistä wunderbaumia . Tuo Ilves-tarra takalasista pitää myös pikimmiten raaputella roskiin...
Kojelauta on tyypillisesti halkeillut, ei haittaa niin paljon että tekisin asialle jotain. Penkit ovat pesua vaille siistit, kuten muukin sisusta, apparin penkissä on rrrrreikä. Vaikkei siinä kukaan siis istuisikaan.
Etupäästä kuuluu terävissä pompuissa ja tievaurioissa tyypillistä kolinaa, olettaisin että on käytetty harakiri raidetankoja... Tai sitten juuri vaihdetuissa iskareissa on jotain. Selvinnee kun pääsen auton alle. Alusta muuten onkin ihan perusmukava. Tähän tosin tulen harkitsemaan madallussarjan (Lesjeförs + Bilstein) asentelua. Tuo ex-Volvo oli ajoltaan myös huippu vaikka saikin aika rankkaa kengitystä, no, järjen rajoissa kuitenkin. Kuten mersutkin, myös nämä saa laadukkailla osilla kestäviksi ja mukaviksi.
Auto on hiljaittain katsastettu, siihen on tosiaan melko mukavasti vaihdettu äskettäin kulutusosia. Jakohihnakin vaihdettu, eli koneelle riittänee laajempi perushuolto. Jarrut eivät ole niin hyvät kuin edellisessä joten sille asialle teen jotain.
Naureskelin tässä juuri samalla, autosta löytyi runsas nippu kuitteja ja kirjanpitoa, mm. legendaarinen ruutuvihko, joka tosin tällä kertaa oli mallia vaakaviivavihko, mutta ajatus pysyy samana, otsikkona "Volvo päiväkirja", ei nyt ihan kaikkia tankkauksia ole mukana, mutta huoltotyöt Oikeasti toivon että joskus itse pääsisin samaan, tai tekisin kirjanpidon edes tietokoneelle... Nyt kaikki on tuntuman ja muistin varassa.
Romiksellakin joutuu käymään... Hakusessa on GLE:n varusteita kuten maski (hieman kromisempi) ja "aurinkolasilokero" kojelautaan. Mahdollisesti siistimpi etuspoileri tai vanhan etsaus. Takalasiverho(t) voisivat myös tulla kysymykseen mutta niitähän saa edullisesti uusinakin.
Tärkeimmästä päästä hankintalistalta löytyy myös kesärenkaat vanteineen. Pari mallia tässä on nyt harkinnan alla, tälläinen TSW Hockenheim -kopio 16 tai 17 tuumaisena sekä Volvon taattua tyyliä edustavat originaalit "Hydra":t 16 tuumaisina . 740:ssä vannevalintaa hankaloittaa hieman sopivalla ET:llä olevien löytäminen sekä suhteellisen kapea tila renkaalle, no kuitenkin maksimissaan 225:t laitan, mieluiten 205 leveät, vanne siten 6,5-8".
Palaan asiaan.
Luovuin tästä hyvin palvelleesta -88 740 GL:stä ja ostin tilalle -87 740 GLE:n. Välissä ehdin ajella Mersulla pari päivää voi sitä tykittelyä Hyvä ettei kortti lähtenyt
Vaalea ruotsalaiskaunotar kuitenkin jatkaa kilometrien nielemistä erään toisen forumilaisen hyvässä hoivassa.
Haluatteko kuulla lisää? Ei se mitään, kerron kuitenkin .
Varusteita tässä helmessä on keskuslukitus, penkinlämppärit (kuskin puoli ei toimi, tähän Arilla oli joku perinteinen korjausmetodi tiedossa?), sävylasit, jonkinasteinen velour-verhoilu , vakionopeudensäädin, sähkölasit sekä muut GLE-varusteluun kuuluvat kuten ylimääräiset romutaskut etupenkeissä. Koneena on 2,3 litrainen mekaanisella ruiskulla ja luonnollisesti ilman lambdoja & katteja eli B230E, vaihteisto sähköviitonen M47. Ensituntuman perusteella lukollinen perävälitys joka varmistunee tarkemmalla tutkimuksella. Kiire on pitänyt poissa tallilta...
Jonkiverran tuossa uudessa on puuhaa heti alkuunsa, vaan kun joutuu istumaan yötä päivää täällä töissä niin ei oikein ole vielä ehtinyt... Jo perinteeksi muodostunut laaja huolto, puhdistus ja puunaus suoritettaneen viikonlopun aikana.
Kuskin penkissä on perusvikoihin kuuluvaa heilumista, pitäisi ottaa irti ja auki ja tuumata sitten mitä on tehtävissä . Kuvissa esiintyvistä ulkoisesti häiritsevistä tekijöistä on heitetty jonkkaan jo takakulmaan liimatut heijastimet mallia etuvetovolvot, käsittämättömän tyylikkäät pölykapselit ja sisältä n. 14 sinistä wunderbaumia . Tuo Ilves-tarra takalasista pitää myös pikimmiten raaputella roskiin...
Kojelauta on tyypillisesti halkeillut, ei haittaa niin paljon että tekisin asialle jotain. Penkit ovat pesua vaille siistit, kuten muukin sisusta, apparin penkissä on rrrrreikä. Vaikkei siinä kukaan siis istuisikaan.
Etupäästä kuuluu terävissä pompuissa ja tievaurioissa tyypillistä kolinaa, olettaisin että on käytetty harakiri raidetankoja... Tai sitten juuri vaihdetuissa iskareissa on jotain. Selvinnee kun pääsen auton alle. Alusta muuten onkin ihan perusmukava. Tähän tosin tulen harkitsemaan madallussarjan (Lesjeförs + Bilstein) asentelua. Tuo ex-Volvo oli ajoltaan myös huippu vaikka saikin aika rankkaa kengitystä, no, järjen rajoissa kuitenkin. Kuten mersutkin, myös nämä saa laadukkailla osilla kestäviksi ja mukaviksi.
Auto on hiljaittain katsastettu, siihen on tosiaan melko mukavasti vaihdettu äskettäin kulutusosia. Jakohihnakin vaihdettu, eli koneelle riittänee laajempi perushuolto. Jarrut eivät ole niin hyvät kuin edellisessä joten sille asialle teen jotain.
Naureskelin tässä juuri samalla, autosta löytyi runsas nippu kuitteja ja kirjanpitoa, mm. legendaarinen ruutuvihko, joka tosin tällä kertaa oli mallia vaakaviivavihko, mutta ajatus pysyy samana, otsikkona "Volvo päiväkirja", ei nyt ihan kaikkia tankkauksia ole mukana, mutta huoltotyöt Oikeasti toivon että joskus itse pääsisin samaan, tai tekisin kirjanpidon edes tietokoneelle... Nyt kaikki on tuntuman ja muistin varassa.
Romiksellakin joutuu käymään... Hakusessa on GLE:n varusteita kuten maski (hieman kromisempi) ja "aurinkolasilokero" kojelautaan. Mahdollisesti siistimpi etuspoileri tai vanhan etsaus. Takalasiverho(t) voisivat myös tulla kysymykseen mutta niitähän saa edullisesti uusinakin.
Tärkeimmästä päästä hankintalistalta löytyy myös kesärenkaat vanteineen. Pari mallia tässä on nyt harkinnan alla, tälläinen TSW Hockenheim -kopio 16 tai 17 tuumaisena sekä Volvon taattua tyyliä edustavat originaalit "Hydra":t 16 tuumaisina . 740:ssä vannevalintaa hankaloittaa hieman sopivalla ET:llä olevien löytäminen sekä suhteellisen kapea tila renkaalle, no kuitenkin maksimissaan 225:t laitan, mieluiten 205 leveät, vanne siten 6,5-8".
Palaan asiaan.
onnittelut hienosta valinnasta
vanteita
http://volvolandia.com/markkina/index.p ... adid=23531
http://volvolandia.com/markkina/index.p ... adid=23531
iskaripatruunan ja sen kiristys mutterin väliin tulee jossain malleissa prikka ja jos se puuttuu niin varmasti kolisoo.
vanteita
http://volvolandia.com/markkina/index.p ... adid=23531
http://volvolandia.com/markkina/index.p ... adid=23531
iskaripatruunan ja sen kiristys mutterin väliin tulee jossain malleissa prikka ja jos se puuttuu niin varmasti kolisoo.
Kiitos linkeistä, vaikka ohjasivatkin samaan ilmoitukseenHarju kirjoitti:onnittelut hienosta valinnasta
vanteita
http://volvolandia.com/markkina/index.p ... adid=23531
http://volvolandia.com/markkina/index.p ... adid=23531
iskaripatruunan ja sen kiristys mutterin väliin tulee jossain malleissa prikka ja jos se puuttuu niin varmasti kolisoo.
Laitoin markkinapaikalle ostoilmoituksen eilen. Todennäköisesti vanteet tulee kuitenkin olemaan uudet, sen verran helpommin tuntuu löytyvän. Noi Hydrat ois suosikit, tuohon muutenkin mukavasti kasarivarusteilla koristeltuun koppaan
Kiitti myös iskarivinkistä, tsekataan.
Juu eipä tuo kauheesti vanhempi, ehkä puolisen vuotta kuin edellinen. Uudemmat kuin 1989 ei edes kiinnosta... No tommonen löyty tällä kertaa, olihan tossa vaihtoehtojakin ja turboa mä varsinaisesti etsin mut tää vaikutti hintaansa nähden laadukkaalta.kilander kirjoitti:Miten sie nyt vanhempaan...vai onko volovossa isokin merkitys noilla kirjaimilla siinä 740 jälkeen?
Kirjaimet numeron jälkeen kertovat varustelutasosta. 700-sarjassa ei ollut enää DL:ää vaan perusmalli oli suoraan Gran Luxe, tuo GLE on muistaakseni Gran Luxe Executive, mene ja tiedä. GLE:n vakiovarusteita lienevät juurikin nuo romutaskut, metalliväri, plyysisisustus ja öö mitä vielä...
Tuota BlackLine varustepakettia kaupattiin tosiaan joskus 88-89. Ulkoisesti siis samannäköinen kuin turbo tai GLT mutta tekniikka saattoi olla 2.0 ruisku. Maski ei välttämättä ollut turbon/GLT:n mutta listat mustia jne.
Kävin lounastunnilla hakemassa tuon kaipailemani GLE:n maskin, turbon maskiakin hetken mietin mutta 20 euron hintaero teki lopulta päätöksen puolestani. Varaosakaupassa taasen huomasin että öljyn hinta oli noussut; Valvoline 41,40€ / 4 litraa, kun itse ostan sitä toisaalta 19,90€ / 4 l.....
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jo vainraul kirjoitti:Varusteita tässä helmessä on keskuslukitus, penkinlämppärit (kuskin puoli ei toimi, tähän Arilla oli joku perinteinen korjausmetodi tiedossa?).....
Duoda... duoda....raul kirjoitti:No tommonen löyty tällä kertaa, olihan tossa vaihtoehtojakin ja turboa mä varsinaisesti etsin mut tää vaikutti hintaansa nähden laadukkaalta.
Tuossahan lukee takaluukussa INTERCOOLER eli jos merkki pitää paikkansa, pellin alta pitäisi myös turbo löytymän ?
Vai onko peräpeilimerkinnässä kyse "tuningista" ?
Jep, sen on ihan joku peräkammarin kalle liimaillut... Ei ole välijäähdytintä kun ei ole ahdintakaan.Ari66 kirjoitti:Duoda... duoda....
Tuossahan lukee takaluukussa INTERCOOLER eli jos merkki pitää paikkansa, pellin alta pitäisi myös turbo löytymän ?
Vai onko peräpeilimerkinnässä kyse "tuningista" ?
En koe asiaa niin tärkeäksi että repisin sen pois... Volvolandia kannulla meinasivat ottaa eilen jo herneitä nenuun tosta mikäs sen hauskempaa
Asiasta moottorisahaan. Naapurilla oli hetken 240 volvo. Monta kertaa pellin alle luurattuamme ruvettiin kattomaan että mitäs v**tua täälähän on painekotelo ja ilmanputsari on kummasti pakosarjan lähellä. Sinne oli joku vaihtanu putkiston ja heittäny turbon menemään
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
740 on auto isolla A.lla. Pomminvarma kulkine, joka on parhaimmillaan pitkillä, leppoisilla siirtymillä
Itsellänikin on ollut kaksi. Toinen -86 mallinen ja toinen -91 mallinen "facelift"-malli, molemmat dieseleitä.
Uudemman toin belgiasta ja ajoin sillä pari vuotta, jonkä jälkeen se jatkoi Nokialla matkaansa ja palasi sitten takaisin pääkaupunkiseudulle. Näin auton kuukausi sitten ja hyvin oli vollea hoidettu. Ainoastaan takajouset olivat hiukan menettäneet jäntevyyttään, joten asento oli aavistuksen takakenossa.
Hieno peli, täysin ruosteeton, kaikilla sähköhilppeillä, ainoastaan se nahkaverhoilu puuttui...
Itsellänikin on ollut kaksi. Toinen -86 mallinen ja toinen -91 mallinen "facelift"-malli, molemmat dieseleitä.
Uudemman toin belgiasta ja ajoin sillä pari vuotta, jonkä jälkeen se jatkoi Nokialla matkaansa ja palasi sitten takaisin pääkaupunkiseudulle. Näin auton kuukausi sitten ja hyvin oli vollea hoidettu. Ainoastaan takajouset olivat hiukan menettäneet jäntevyyttään, joten asento oli aavistuksen takakenossa.
Hieno peli, täysin ruosteeton, kaikilla sähköhilppeillä, ainoastaan se nahkaverhoilu puuttui...
Joudun olemaan samaa mieltä Auto ei tosiaan ole raketti, vaikka kyllä toi jo melkein 230 E:lle pärjää. Miellyttävän vakaa, hiljainen ja mukava, ominaisuudet mitkä korostuvat pidemmillä matkoilla. Mielestäni myös varsin hyvännäköinen auto, mistä "tuunamalla" on saatu kyllä uskomattoman rumia esimerkkejä. Maltilliset stailaukset ja ennenkaikkea siistinä pito tuovat tyyliä.Haikara kirjoitti:740 on auto isolla A.lla. Pomminvarma kulkine, joka on parhaimmillaan pitkillä, leppoisilla siirtymillä
Pitkästä aikaa mulla on nyt autossani myös vakkari, sen kanssa on todella leppoisaa ajella. Voi olla että tästä lähtien voi olla vaikea ilman
Juu jotain samansuuntaista oli hakusessa... kunto ja taso yksilöissä vaihteli taas kerran, jossain oli aina yhtä kun toista taas puuttui ja toisinpäin. Vanhemman mallin nahkaverhoilu ei tosin ole niitä kiehtovimpia, ja melkein uutenakin näytti kuluneelta. Mieluisin on tässäkin automallissa veluuriverhoilu. Ehkä joskus vielä enemmän varusteitaHaikara kirjoitti:Hieno peli, täysin ruosteeton, kaikilla sähköhilppeillä, ainoastaan se nahkaverhoilu puuttui...
Hahahaaa, juuri parhaillaan Puskurissa kyntävät 740:llä lumisessa maastossa! On meillä ohjelmat
Mitä viikolla vesisateessa nopeasti näin niin oikein siisti auto. Hienompi kuin tuossa kuvassa. Varmasti ollut jopa rehvakas peli aikanaan muutamine lisävarusteineen kaikkineen. Ja väritys on varsin sopiva "petrolgrün" + vaalea (t)eko-velour. Takaosan kasari-teemasta kumispokkineen ja takavalolevyineen plussaa.
Yleisesti en lainkaan pidä kyseisestä traktorimallista täysin epäsuhtaisine laatikkomöykkyakvaario teemoineen ja järkyttävine kulutuksineen suhteessa heikohkoon suorituskykyyn enkä varsinkaan ymmärrä semmoisen hankintaa, mutta se onkin jo eri asia...
Yleisesti en lainkaan pidä kyseisestä traktorimallista täysin epäsuhtaisine laatikkomöykkyakvaario teemoineen ja järkyttävine kulutuksineen suhteessa heikohkoon suorituskykyyn enkä varsinkaan ymmärrä semmoisen hankintaa, mutta se onkin jo eri asia...
-
- Viestit: 2095
- Liittynyt: 02.10.2005 21:20
Minun -91 oli väriltään metalli grafiitti. Puskureissahan on sellaiset pari-kolmemilliä syvät ja n.15 mm leveät urat. Usein takapuskurissa on jäljellä punainen teippi siinä urassa.
Maalattuani puskurit korin väriin, hankin 2mm paksua x 15mm leveää anodisoitua alumiinilattaa. Väänsin puskurien muotoiset, uriin sopivat alulistat ja kirkaslakkasin ne näkyviin jäävältä osalta. Liimasin paikoilleen puskureihin sikaflex-tyyppisellä liimamassalla.
Kylkilistat maalasin myös alumiininväriseksi.
Autoon hankin alle 7,5x16" viisipuolavanteet leveällä kiilloitetulla reunahuulella. 205/55 renkaat.
Autossa oli belgiassa jälkiasennettu Volvon takaspoileri, jonka poistin. Samoin etulokasuojien "volvo"-merkit.Vaihdoin valkoiset sivu-ja etuvilkut. Takavalot tummensin.
Sisälle väänsin samaisesta alumiinilatasta listan kojetaulun muovisen tilalle.
Maalipinnan myllytys ja AG punainen+kultaetikettinen heti päälle.
Pienin muutoksin auto oli kieltämättä KOMEA nykyaikaisten pyöreämuotoisten joukossa
Monet kyselyt sain osakseni tyyliin: "onks tää joku juhlavuoden malli, vai mikä, kun on niin tyylikäs..."
Maalattuani puskurit korin väriin, hankin 2mm paksua x 15mm leveää anodisoitua alumiinilattaa. Väänsin puskurien muotoiset, uriin sopivat alulistat ja kirkaslakkasin ne näkyviin jäävältä osalta. Liimasin paikoilleen puskureihin sikaflex-tyyppisellä liimamassalla.
Kylkilistat maalasin myös alumiininväriseksi.
Autoon hankin alle 7,5x16" viisipuolavanteet leveällä kiilloitetulla reunahuulella. 205/55 renkaat.
Autossa oli belgiassa jälkiasennettu Volvon takaspoileri, jonka poistin. Samoin etulokasuojien "volvo"-merkit.Vaihdoin valkoiset sivu-ja etuvilkut. Takavalot tummensin.
Sisälle väänsin samaisesta alumiinilatasta listan kojetaulun muovisen tilalle.
Maalipinnan myllytys ja AG punainen+kultaetikettinen heti päälle.
Pienin muutoksin auto oli kieltämättä KOMEA nykyaikaisten pyöreämuotoisten joukossa
Monet kyselyt sain osakseni tyyliin: "onks tää joku juhlavuoden malli, vai mikä, kun on niin tyylikäs..."
Takaveto volvot ne oli vielä autoja...en oikein noista etuvetoisista perusta muistan kun ekakerran joskus 10v sitten ajoi 850 volvolla niin se oli kuin leikkuu puimurilla ajaisi....sellainen takajalaton jänis 960 olikin silloin vielä auto...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Aika aikoosa kutakii, sano pässi kun piätä leikattiin, mutta kyllä volovo sais vaihtaa takasi takavetoon.petska kirjoitti:Takaveto volvot ne oli vielä autoja...en oikein noista etuvetoisista perusta muistan kun ekakerran joskus 10v sitten ajoi 850 volvolla niin se oli kuin leikkuu puimurilla ajaisi....sellainen takajalaton jänis 960 olikin silloin vielä auto...
Meinasin jo aloittaa uuden aiheen mutta hoksasin tämän...
Sitten asiasta sivuun ja ajattelin piruuttani kirjoitella teän suruksi hieman äskisestä ajomatkasta 740 Farmarivolvolla noin niinkö koeajomielessä...
Auto siis on kait tarkemmin Volvo 745 GLE...
Painuimme lasten kanssa pihalle kauhealla kiireellä jossa volvo jo odotteli innoissaan. Lapset takapenkille (tai oikeastaan kyseessä oli keskipenkki) ja itse intoa puhkuen kuskin pallia kuluttamaan. Tässä vaiheessa tuli todettua että ovet toimivat mukavan herkästi ja menevät jopa kiinnikkin suosiolla mitä suurimpana verrokkina käyttämässäni Passatissa eivät tee. Avainta sovittelin reikään vapisevin käsin, (vapina ei johdu krapulasta vaan luultavasti kuumeesta) ja sinne kun upposi niin reilulla kääntöliikkeellä pari pykälää pyöräytin ja jäin vanhasta tottumuksesta odottelemaan hehkuvalon sammumista kunnes hoksasin että eihän bensa-autoja kait tartte hehkuttaa. Noh, vulvu tulille sitten ja lähtihän se kangistelematta ja kävi heti kylmiltään nättiä tyhjäkäyntiä, hetkisen tyhjäkäynnin jälkeen pistin puhaltimen kolmospykälälle ja odottelin vielä hetken että tuulilasista katoaisi enimmät huurut.
Sitten kun lasista oli noin kolmasosa auki niin valoja päälle ja ensimmäinen toteamus että pitäiskö nuilla mukamas jotain nähdäkkin. Puolivalojen teho on nippanappa samaa luokkaa kuin pihalta löytyvässä Nissan Laurelissa eli todella heikko. Onneksi keulasta löytyy lisävalot joiden turvin luultavasti pitkillä näkee jotain, jouduin ajamaan autoletkan perässä joten pitkien testaus jäi pihatien varaan. Mutta takaisin lähtöön...
Kytkintä pohjaan ja ykkösvaihdetta silmään. Heti lähdössä huomaan että autohan lähtee paikaltaan ihan mukavasti, ei ilmene nykimistä eikä sammuilua vaikka kuskina on paatunut diisselimies. Kakkosta silmään ja tasaista noin 20-30 km/h vauhtia köröttelen pihatien ja pätkän kylätietä maantien laitaan. Mittarivalot ei pala lainkaan joten nopeudet arvioidaan perstuntumalla. Maantielle lähdenkin sitten kaasuttelemaan parin auton perään ja volvossa on suuren auton tuntua, kiihtyy laiskasti mutta varmasti. Kiihdyttelen noin satasen vauhtiin ja kokeilen samalla jokaisen vaihteen, kaikki 5 menevät suosiolla päälle ja eivät edes pompi pois päältä. Auto on vielä satasen vauhdissa ainakin todella hiljainen ja kyyti on mukavan tasaista hieman huonommallakin asfaltilla. Risteykseen tultaessa jarruttelen vaihteilla vanhasta tottumuksesta mutta joudun myös polkaisemaan pedaaliakin hieman ja totean jarrut hyviksi ja puoltamattomiksi. Käännös taajamaan päin ja huomaan auton olevan mersumaisen jäykkä liikkeissään vaikka ohjaus onkin sopivan kevyt, tosin ei läheskään niin kevyt kuin nissanissa, mutta pääsen parista risteyksestä kääntymään aivan hyvin ja pääsen lasten hoitopaikan pihalle. Sieltä lähtiessä pakki menee päälle ilman lisä-ääniä tai muita vastustuksia ja peruutellessa huomaan todellisen pituuden, jostain syystä näyttää ulkoapäin pienemmältä autolta kuin mitä todellisuudessa onkaan. Kotiinpäin sompailen pikkuteitä joten saan enemmän tuntumaa auton käyttäytymiseen mutkissa, montuissa ja heitoissa. Auto selvittää erikoiskokeen kunnialla ilman ylimääräisiä kolinoita ja heijauksia...
Loppuunvetona voisin sanoa että vaikka auto alkaa olemaan pintapuolelta jo melkolailla ehostusta tarvitsevassa kunnossa (sinkitty kori, ei reikiä, mutta pintaruostetta siellä täällä ja maali lohkeillut) ja mittarissakin on jo reilu 440 tkm niin silti ajoltaan ja mukavuudeltaan ollaan vielä siinä mihin se alunperinkin on tarkoitettu. Automerkin taloudellisuudesta on juttua enemmän ja vähemmän mutta onko 7-10 litraa paljoa tuon kokoiselle autolle? Ja kyytikin on huomattavasti mukavempaa kuin monella uudella itämaiden valmisteella. Volvo kestänee suoran vertailun samanikäluokan Mersujen ja isojen japsien kanssa. Varustelutasokin on pitkälti samaa luokkaa saman ikäisten mersujen kanssa, keskuslukko löytyy. Lisävarusteena autosta löytyy tavaratilasta tilapäispenkit kahdelle...
Otetaas sitten hieman omia näkemyksiä plussista ja miinuksista:
+Mukavat penkit
+Jämäkkä ja tasainen kyyti
+Hiljainen
+Suhteessa pieniruokainen
-Hieman tehoton moottori
-Kankea kääntymään
-Valot huonot
Sitten asiasta sivuun ja ajattelin piruuttani kirjoitella teän suruksi hieman äskisestä ajomatkasta 740 Farmarivolvolla noin niinkö koeajomielessä...
Auto siis on kait tarkemmin Volvo 745 GLE...
Painuimme lasten kanssa pihalle kauhealla kiireellä jossa volvo jo odotteli innoissaan. Lapset takapenkille (tai oikeastaan kyseessä oli keskipenkki) ja itse intoa puhkuen kuskin pallia kuluttamaan. Tässä vaiheessa tuli todettua että ovet toimivat mukavan herkästi ja menevät jopa kiinnikkin suosiolla mitä suurimpana verrokkina käyttämässäni Passatissa eivät tee. Avainta sovittelin reikään vapisevin käsin, (vapina ei johdu krapulasta vaan luultavasti kuumeesta) ja sinne kun upposi niin reilulla kääntöliikkeellä pari pykälää pyöräytin ja jäin vanhasta tottumuksesta odottelemaan hehkuvalon sammumista kunnes hoksasin että eihän bensa-autoja kait tartte hehkuttaa. Noh, vulvu tulille sitten ja lähtihän se kangistelematta ja kävi heti kylmiltään nättiä tyhjäkäyntiä, hetkisen tyhjäkäynnin jälkeen pistin puhaltimen kolmospykälälle ja odottelin vielä hetken että tuulilasista katoaisi enimmät huurut.
Sitten kun lasista oli noin kolmasosa auki niin valoja päälle ja ensimmäinen toteamus että pitäiskö nuilla mukamas jotain nähdäkkin. Puolivalojen teho on nippanappa samaa luokkaa kuin pihalta löytyvässä Nissan Laurelissa eli todella heikko. Onneksi keulasta löytyy lisävalot joiden turvin luultavasti pitkillä näkee jotain, jouduin ajamaan autoletkan perässä joten pitkien testaus jäi pihatien varaan. Mutta takaisin lähtöön...
Kytkintä pohjaan ja ykkösvaihdetta silmään. Heti lähdössä huomaan että autohan lähtee paikaltaan ihan mukavasti, ei ilmene nykimistä eikä sammuilua vaikka kuskina on paatunut diisselimies. Kakkosta silmään ja tasaista noin 20-30 km/h vauhtia köröttelen pihatien ja pätkän kylätietä maantien laitaan. Mittarivalot ei pala lainkaan joten nopeudet arvioidaan perstuntumalla. Maantielle lähdenkin sitten kaasuttelemaan parin auton perään ja volvossa on suuren auton tuntua, kiihtyy laiskasti mutta varmasti. Kiihdyttelen noin satasen vauhtiin ja kokeilen samalla jokaisen vaihteen, kaikki 5 menevät suosiolla päälle ja eivät edes pompi pois päältä. Auto on vielä satasen vauhdissa ainakin todella hiljainen ja kyyti on mukavan tasaista hieman huonommallakin asfaltilla. Risteykseen tultaessa jarruttelen vaihteilla vanhasta tottumuksesta mutta joudun myös polkaisemaan pedaaliakin hieman ja totean jarrut hyviksi ja puoltamattomiksi. Käännös taajamaan päin ja huomaan auton olevan mersumaisen jäykkä liikkeissään vaikka ohjaus onkin sopivan kevyt, tosin ei läheskään niin kevyt kuin nissanissa, mutta pääsen parista risteyksestä kääntymään aivan hyvin ja pääsen lasten hoitopaikan pihalle. Sieltä lähtiessä pakki menee päälle ilman lisä-ääniä tai muita vastustuksia ja peruutellessa huomaan todellisen pituuden, jostain syystä näyttää ulkoapäin pienemmältä autolta kuin mitä todellisuudessa onkaan. Kotiinpäin sompailen pikkuteitä joten saan enemmän tuntumaa auton käyttäytymiseen mutkissa, montuissa ja heitoissa. Auto selvittää erikoiskokeen kunnialla ilman ylimääräisiä kolinoita ja heijauksia...
Loppuunvetona voisin sanoa että vaikka auto alkaa olemaan pintapuolelta jo melkolailla ehostusta tarvitsevassa kunnossa (sinkitty kori, ei reikiä, mutta pintaruostetta siellä täällä ja maali lohkeillut) ja mittarissakin on jo reilu 440 tkm niin silti ajoltaan ja mukavuudeltaan ollaan vielä siinä mihin se alunperinkin on tarkoitettu. Automerkin taloudellisuudesta on juttua enemmän ja vähemmän mutta onko 7-10 litraa paljoa tuon kokoiselle autolle? Ja kyytikin on huomattavasti mukavempaa kuin monella uudella itämaiden valmisteella. Volvo kestänee suoran vertailun samanikäluokan Mersujen ja isojen japsien kanssa. Varustelutasokin on pitkälti samaa luokkaa saman ikäisten mersujen kanssa, keskuslukko löytyy. Lisävarusteena autosta löytyy tavaratilasta tilapäispenkit kahdelle...
Otetaas sitten hieman omia näkemyksiä plussista ja miinuksista:
+Mukavat penkit
+Jämäkkä ja tasainen kyyti
+Hiljainen
+Suhteessa pieniruokainen
-Hieman tehoton moottori
-Kankea kääntymään
-Valot huonot
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Eihän tuo kulutus ole juuri mitään...
Vulva tietäjiltä ajattelinkin kysyä vinkkiä kun kaverin 700 2.3 turbo farkku vie reilut 16l/100km kaupunkipyörityksessä ja vajaa 10l/100km maantiellä, että mikäs tuossa kulutuksessa mättää? Autolla voi melkein ajaa tuplamatkan jos ajaa pelkkää maantietä... Jotain pientä viritystä tuohon oli edellisen omistajan toimesta kai tehty, mutta tuo kulutus kuulostaa kyllä aika hurjalta...
Vulva tietäjiltä ajattelinkin kysyä vinkkiä kun kaverin 700 2.3 turbo farkku vie reilut 16l/100km kaupunkipyörityksessä ja vajaa 10l/100km maantiellä, että mikäs tuossa kulutuksessa mättää? Autolla voi melkein ajaa tuplamatkan jos ajaa pelkkää maantietä... Jotain pientä viritystä tuohon oli edellisen omistajan toimesta kai tehty, mutta tuo kulutus kuulostaa kyllä aika hurjalta...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Kaasujalkahan vaikuttaa paljon... Ja onko automaatti vaiko manuaali... Kaveri kehui taannoin että hänen 740 2,3 ruiskuautomaatti ei mene millään alle 14 kulutuksiin...
Tuo 745 millä mie ajelin niin meni jokunen vuosi sitten 1700 km:n ajolenkillä 7,8 litraan minun ajamana ja olisko ollu samana vuonna appiukon ajamana noin 1000 km:n reissulla 7,6 litralla. Ja varmasti ko lähdetään ajamaan pelkkää taajama-ajoa ja poljetaan kaasupoljin pohjaan joka käänteessä niin menee 20 rikki leikiten...
Tuo 745 millä mie ajelin niin meni jokunen vuosi sitten 1700 km:n ajolenkillä 7,8 litraan minun ajamana ja olisko ollu samana vuonna appiukon ajamana noin 1000 km:n reissulla 7,6 litralla. Ja varmasti ko lähdetään ajamaan pelkkää taajama-ajoa ja poljetaan kaasupoljin pohjaan joka käänteessä niin menee 20 rikki leikiten...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Pistin kolme kuvaa tuosta kulkupelistä esille...
http://janihaataja.net/vulvu/index.htm
Auto on menossa kaiken lisäksi purettavaksi jos en sitten innostu tuosta hieromaan kauppoja... Leimalle ei vaatisi ilmeisesti kuin tankin vaihdon ja ehkä jotain pientä jarruremppaa ja pakoputken kiinnityksien parantelun...
http://janihaataja.net/vulvu/index.htm
Auto on menossa kaiken lisäksi purettavaksi jos en sitten innostu tuosta hieromaan kauppoja... Leimalle ei vaatisi ilmeisesti kuin tankin vaihdon ja ehkä jotain pientä jarruremppaa ja pakoputken kiinnityksien parantelun...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Tuohan on oikeestaan aika normaali.Wike kirjoitti:Eihän tuo kulutus ole juuri mitään...
Vulva tietäjiltä ajattelinkin kysyä vinkkiä kun kaverin 700 2.3 turbo farkku vie reilut 16l/100km kaupunkipyörityksessä ja vajaa 10l/100km maantiellä, että mikäs tuossa kulutuksessa mättää? Autolla voi melkein ajaa tuplamatkan jos ajaa pelkkää maantietä... Jotain pientä viritystä tuohon oli edellisen omistajan toimesta kai tehty, mutta tuo kulutus kuulostaa kyllä aika hurjalta...
Tosiaan kaasujalka vaikuttaa kyllä. Onkohan se 230FT (LH-jet ja matalampi puristus) vai harvinaisempi 230ET (motronic), Motronicilla varustettuja ei pitäisi olla ainakaan vuoden 1989 jälkeen? Oma valintani olisi ET, enemmän voimaa mutta hieman enemmän kulutustakin.
Kunnossa olevalla 230FT:llä pitäis maantielläkin päästä alle kympin, roimastikin. Tuo on ilmeisesti manuaalilla, kaverisi auto? Automaatilla varustetut eivät usein kuluta kaupunkiajossa ihan noin paljoa.
Tuommoisissa tapauksissa olisi aina mielenkiintoista päästä koeajamaan auto, selviäisi millaisella kulutuksella selvitään omalla ajotavalla.
Onhan se aika rososen näkönen... missä hinnoissa kauppa pyörii? Eihän nuo ruosteet menoa haittaa, ellei sitten ihan hitsuuhommiin joudu äkkiseltään. Luulis että tankin vaihto farkkumallissa ois helppo, kun ei se sedanisakaan erityisen vaikea ole. Jarruthan Volvossa on hyvät ja ne saa laatuosilla kuntoon.JaniH kirjoitti:Pistin kolme kuvaa tuosta kulkupelistä esille...
http://janihaataja.net/vulvu/index.htm
Auto on menossa kaiken lisäksi purettavaksi jos en sitten innostu tuosta hieromaan kauppoja... Leimalle ei vaatisi ilmeisesti kuin tankin vaihdon ja ehkä jotain pientä jarruremppaa ja pakoputken kiinnityksien parantelun...
Se on ET ja automaatilla. Kenkää se saa toki kohtuu reilusti... Voimaa pitäisi kait olla tuo reilu 200hp. Kyllähän se on myönnettävä että se lähtee ihan mukavasti vaikkakin vakiokoon Nokialaiset ei hirveästi pitoa tarjoa... Kyselin tuossa tuosta kulutuksesta ja siis keskikulutus on tuota 16l/100km luokkaa... Toki siinä iso osa kaupunkiajoa. Pitäsköhän suositella kaverille 420SELiä? Saattaisi säästää polttoainekuluissaraul kirjoitti:Tuohan on oikeestaan aika normaali.Wike kirjoitti:Eihän tuo kulutus ole juuri mitään...
Vulva tietäjiltä ajattelinkin kysyä vinkkiä kun kaverin 700 2.3 turbo farkku vie reilut 16l/100km kaupunkipyörityksessä ja vajaa 10l/100km maantiellä, että mikäs tuossa kulutuksessa mättää? Autolla voi melkein ajaa tuplamatkan jos ajaa pelkkää maantietä... Jotain pientä viritystä tuohon oli edellisen omistajan toimesta kai tehty, mutta tuo kulutus kuulostaa kyllä aika hurjalta...
Tosiaan kaasujalka vaikuttaa kyllä. Onkohan se 230FT (LH-jet ja matalampi puristus) vai harvinaisempi 230ET (motronic), Motronicilla varustettuja ei pitäisi olla ainakaan vuoden 1989 jälkeen? Oma valintani olisi ET, enemmän voimaa mutta hieman enemmän kulutustakin.
Kunnossa olevalla 230FT:llä pitäis maantielläkin päästä alle kympin, roimastikin. Tuo on ilmeisesti manuaalilla, kaverisi auto? Automaatilla varustetut eivät usein kuluta kaupunkiajossa ihan noin paljoa.
Tuommoisissa tapauksissa olisi aina mielenkiintoista päästä koeajamaan auto, selviäisi millaisella kulutuksella selvitään omalla ajotavalla.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name