Synttäriauto
Ensimmäinen tankillinen poltettu tielle, Oulu-Haapavesi-Yka-Haapavesi-Yka-Haapavesi-Liminka-Haapavesi ja sekalaiset pyöritykset päälle.
Kulutus 7,5 ja kuka väitti että 200deellä tientukkona oltaisiin, juuri Limingasta tullessa ohiteltiin kolme henkilöautoa mutta kukaan ei ohittanut meitä
Matkavauhtina 110-120 mittarissa on parasta menoa.
Kulutus 7,5 ja kuka väitti että 200deellä tientukkona oltaisiin, juuri Limingasta tullessa ohiteltiin kolme henkilöautoa mutta kukaan ei ohittanut meitä
Matkavauhtina 110-120 mittarissa on parasta menoa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Minä ja moni muu. Kyllähän sitä vapaapäivinä harvassa liikenteessä saa tuommoisillakin tehoilla auton matkavauhtiin, mutta epäilen että olet itsekin todennut tilanteen niin epätoivoiseksi, että turbosarja on ollut ensimmäisenä hankintana päivityslistassadealer kirjoitti:kuka väitti että 200deellä tientukkona oltaisiin
Oikeasti esim. tuolla kasitiellä on lyhyet suorat ja pitkät rekkajonot arkipäivinä, niin alitehoisella autolla jää armottomasti jalkoihin kun mitään vauhdinkelaus/arvaus/kurkistus-mahdollisuuksia ei ole.
Hieno auto, ei sillä, varsinkin kun turbosarjalla tehot päivitetään edes hieman tämän päivän vaatimuksia vastaaviksi.
Kerran olen ajanut 200D:llä. Kyseessä oli w123 korimalli ja pidin sitä ihan mahdottomana autona suorituskyvyn puolesta. Annan kuitenkin isot respectit sille, että joku pitää näitä hengissä. Vielä paljon laiskemmilla w115 korisilla 200D;llä meidä kuskattiin kouluun aikanaan. Ja minut tietty sairaalaankin pari kertaa.
Onnea synttäriautolle!! Ja tietty omistajallekin.
Onnea synttäriautolle!! Ja tietty omistajallekin.
W123 200D vei mulla polttoainetta noin 12l satasella, kiihtyvyys 0-100 oli reilut 30s. Samaan koriin vaihdoin 300D moottorin jolloin kulutus tippui 9,5 litraan satkulla ja kiihtyvyys noin 15s 0-100 koska välitykset pysyi samana. 200D on kyllä reilusti alitehoinen moottori tähän koriin, kyllä sillä pääsee mutta ohitukset on vaikeita ja matkanopeus on syytä pitää suurena jotta ohi pääsee rattia kääntämällä . Tuosta 200D:stä saattaisi syntyä luja turbomoottori hiukan askartelemalla, tuo on pienemmällä iskulla ja männänhalkaisijalla kuin 240 ja 300D.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Kyllä veljet ovat edellä varsin oikeassa
Muutamia kysymyksiä ja ajatuksia viesteistänne heräsi.
Meissenkeri, tottahan se on ettei tällaisella risteyksestä liikenteen sekaan lähdetä kovin helposti niin ettei tulijat joutuisi hiljentelemään.
Vaikeaa olisi ajella vilkkaassa liikenteessä.
Turbosarjan hankintaan tosin ei minun tapauksessani ole pääsyynä se että tällä ei pärjäisi minun ajoja näilläkin tehoilla, kovin harvaliikenteisiä kun ovat nämä tiet joita pääasiassa ajelen.
Toisaalta ongelmiin ei tarvita muuta liikennettäkään kun on sopiva paikka - Oulaisten tieltä kun kääntyy Ylivieskaan ja on heti ylämäki niin joutuu kaasu pohjassa odottelemaan mäen päälle että lähdettäisiin kiihtymään...
Höömy, kiitos onnitteluista. Kyllä näitä voidaan sanoa "mahdottomiksi autoiksi" suorituskyvyn osalta, itse olen ajanut parilla yksilöllä joiden huippunopeus oli alle 120....
Arto, 200D ja 240D välillä on selvä ero - jopa niin että viime kesän 123:sta huomasi heti ajossa että omituisen pirteä on, ja niinhän sinne olikin vaihdettu 240 kone 200:n tilalle.
Tietysti perä oli edelleen 3,92 eli kiihtyvyys hieman parempaa kuin alkuperäisellä 240:llä.
Jari, paljon on sinun 200D vienyt - oliko ajo millaista ?
Vaikea kuvitella että tällä saisi noin paljon menemään kun aina on kuitenkin ollut kaasu pohjassa ellei olla tavoitenopeudessa.
Minulla ei kulutuksella ole niin paljon merkitystä kun kyseessä ei kuitenkaan ole se ympärivuotinen käyttöauto mutta pitäähän ne mittailla.
Just näinKimmo kirjoitti:Kyllähän tuo menee kun vauhtiin saa eikä tarvii pidätellä
Muutamia kysymyksiä ja ajatuksia viesteistänne heräsi.
Meissenkeri, tottahan se on ettei tällaisella risteyksestä liikenteen sekaan lähdetä kovin helposti niin ettei tulijat joutuisi hiljentelemään.
Vaikeaa olisi ajella vilkkaassa liikenteessä.
Turbosarjan hankintaan tosin ei minun tapauksessani ole pääsyynä se että tällä ei pärjäisi minun ajoja näilläkin tehoilla, kovin harvaliikenteisiä kun ovat nämä tiet joita pääasiassa ajelen.
Toisaalta ongelmiin ei tarvita muuta liikennettäkään kun on sopiva paikka - Oulaisten tieltä kun kääntyy Ylivieskaan ja on heti ylämäki niin joutuu kaasu pohjassa odottelemaan mäen päälle että lähdettäisiin kiihtymään...
Höömy, kiitos onnitteluista. Kyllä näitä voidaan sanoa "mahdottomiksi autoiksi" suorituskyvyn osalta, itse olen ajanut parilla yksilöllä joiden huippunopeus oli alle 120....
Arto, 200D ja 240D välillä on selvä ero - jopa niin että viime kesän 123:sta huomasi heti ajossa että omituisen pirteä on, ja niinhän sinne olikin vaihdettu 240 kone 200:n tilalle.
Tietysti perä oli edelleen 3,92 eli kiihtyvyys hieman parempaa kuin alkuperäisellä 240:llä.
Jari, paljon on sinun 200D vienyt - oliko ajo millaista ?
Vaikea kuvitella että tällä saisi noin paljon menemään kun aina on kuitenkin ollut kaasu pohjassa ellei olla tavoitenopeudessa.
Minulla ei kulutuksella ole niin paljon merkitystä kun kyseessä ei kuitenkaan ole se ympärivuotinen käyttöauto mutta pitäähän ne mittailla.
Viimeksi muokannut dealer, 15.7.2012 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajo mitä mulla oli koostui pääasiassa kaupunki ajosta jossa liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä oli paljon. Maantiellä minun 200D yksilö kulutti noin 10l satkulla, syynä tähän oli miltei jatkuva huippunopeudella ajo. Vuosi oli tuolloin 2003 jolloin peltipoliiseja ei oikein paljon vielä maanteillä ollut ja pystyi pitämään paljon nykyistä kovempia matkanopeuksia. Mun 200D moottori ei todellakaan ollut hyvässä kunnossa, mm outo naputtava sivuääni oli moottorissa ja huono kylmäkäynnistyvyys ja tavallistakin heikompi suorituskyky vaivasi tuota yksilöä. Ajotapa mikä mulla oli tuon 200D:n kanssa oli jatkuvaa repimistä ja kaasupohjassa ajoa että kerkesi muiden mukana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
kulutuksista vielä...
Meillä nyt farmari 240TD siis vapari 2,4 diesel S123ja silläkin menty nyt tankki täyteen meiningillä ja joka kerta otan kilometrit ja litralukemat ylös ja laskeskelen. Matka-ajossa pääsee IHAN NORMAALILLA vauhdeilla ja ohituksilla pienimmillään 7.0L/100km ja kaupungissa on vienyt sen 8,3L/100km kun oikein piiskailee tuossa valoista vauhtiin. Enempää se ei ole vienyt vielä meillä, keskiarvo on aika tarkkaan koko aika ollut 7,4-7,8l/100km ja en ajele mitenkään sen ihmeellisemmin, piiskaan vauhtia ja OHITAN aina kun sen TARVE on, kyllä tuollakin vain rekkojen ohi menty monessa kohtaa, toki ennakointia ja raakaa piiskaa niin kyllä se siitä menee ohi aivan hyvin, tuokin semmoinen auto että vauhtiin kestää kyllä saada, mutta kun saa vauhtiin, se menee aivan erinomaisesti. Kulutus on omasta mielestäni vanhalle 123 FARMARILLE aivan sopiva, koska mulla on sedanit vienyt samaa. Nuo JariW123 kulutukset ovat jotain aivan utopiaa minun saamiini lukemiin verraten, mulla on ollut kohta varmaa 15kpl 123:a ja kaikilla ajanut ainakin kymmeniä tuhansia per auto, toisilla toki vähempi ja joillain paljonkin ja kulutuksia seurannut jokaisessa, niin maksimi kulutus 123:lla oli viime talvena kun ostin -77 300DA:n ja 300km kylmää kaupunkiajoa, niin vei sen 11l/100km. Muuten sekin vei koko aika keskimäärin 8,9-9,5l/100km.
Että semmoista..
Että semmoista..
® Mesen Porkkana-klubi
Pari vuotta sitten ajoin w123 200d:llä n. 400km talvikelissä. Ohituskaistoilla ylämäessä huomasi, että rekoista ei meinannut päästä ohi, kun pöperö ahisti menoa. Koneen lämpö vaikuttaa nykyautoihin verrattuna paljon menohaluihin. Kylmänä meno on kuin tervassa, mutta kuumaksi poljettuna herkkyys lisääntyy merkittävästi.
Joo kylmällä moottorilla ajo tuntuu siltä, kuin joku olisi sivellyt liisteriä tiehen
Mulla kolmisatanen farmari automaatti ei mennyt koskaan alle 10 l kulutuksella.
Nykyinen kolmisatkufarkku mutta viisvaihteisella manuaalilla vie nopeudesta(90-120km/h) riippuen 7-8 litraa, veisi varmaan viel paljon vähemmän jossei olisi kaasu aina pohjassa
Saa nähä mitä se alkaa nyt turbotettuna hörppimään...
Mulla kolmisatanen farmari automaatti ei mennyt koskaan alle 10 l kulutuksella.
Nykyinen kolmisatkufarkku mutta viisvaihteisella manuaalilla vie nopeudesta(90-120km/h) riippuen 7-8 litraa, veisi varmaan viel paljon vähemmän jossei olisi kaasu aina pohjassa
Saa nähä mitä se alkaa nyt turbotettuna hörppimään...
® Mesen Porkkana-klubi
Tässäpä turbosarjan osat.
Lisäksi tarvitaan imu/pakosarjan ja ös-jalan tiivisteet ja ilmansuodatin, tietysti uudet moottoriöljyt ja suodatin.
Saattaa olla että myöskin öljypohjan tiivisteen joutuu vaihtamaan, ja öljypohjan sen pienemmän osan eli koko öljypohjaahan ei vaihdeta vaikka se tällä kertaa osakasan mukana tulikin.
.
Lisäksi tarvitaan imu/pakosarjan ja ös-jalan tiivisteet ja ilmansuodatin, tietysti uudet moottoriöljyt ja suodatin.
Saattaa olla että myöskin öljypohjan tiivisteen joutuu vaihtamaan, ja öljypohjan sen pienemmän osan eli koko öljypohjaahan ei vaihdeta vaikka se tällä kertaa osakasan mukana tulikin.
.
Löysin maanantai-iltana geokätkön Pulkkilan liepeiltä.
Wikipedia kirjoitti:Geokätköily (engl. geocaching) on ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköiksi kutsuttuja auton varaosia. Kätköjä etsitään GPS-satelliittipaikannuksen avulla, mutta laitteen käyttö ei ole välttämätöntä. Geokätkön koordinaatit ja muut tarpeelliset tiedot kätkön löytämiseksi ilmoitetaan kätkökuvauksessa, joka julkaistaan jollain harrastuksen Internet-sivustoista. Tyypillinen kätkö koostuu Lidlin muovipussista, ja sisällä olevasta ohjausvaihteesta, jonka kätkön löytäjä voi asentaa 123.eensa.
Esimerkkikuva mahdollisesta geokätköstä:dealer kirjoitti:Löysin maanantai-iltana geokätkön Pulkkilan liepeiltä.
Wikipedia kirjoitti:Geokätköily (engl. geocaching) on ulkoiluharrastus, jossa piilotetaan ja etsitään geokätköiksi kutsuttuja auton varaosia. Kätköjä etsitään GPS-satelliittipaikannuksen avulla, mutta laitteen käyttö ei ole välttämätöntä. Geokätkön koordinaatit ja muut tarpeelliset tiedot kätkön löytämiseksi ilmoitetaan kätkökuvauksessa, joka julkaistaan jollain harrastuksen Internet-sivustoista. Tyypillinen kätkö koostuu Lidlin muovipussista, ja sisällä olevasta ohjausvaihteesta, jonka kätkön löytäjä voi asentaa 123.eensa.
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Oho!
Muutaman päivän olin poissa ja heti alkaa tapahtua.
Onneksi olkoon vaan tiilerille ja uudelle löydölle.
Omaani vaihdoin pidemmän perän kulutuslukemien pudotuksen toivossa, mutta eipä juurikaan tippunut. n.9,5l
Tosin matkamittarikin näyttänee liian vähän, jolloin laskutoimituskin menee sekaisin. Kiihtyvyys muuttui huonompaan suuntaan.
Muutaman päivän olin poissa ja heti alkaa tapahtua.
Onneksi olkoon vaan tiilerille ja uudelle löydölle.
Omaani vaihdoin pidemmän perän kulutuslukemien pudotuksen toivossa, mutta eipä juurikaan tippunut. n.9,5l
Tosin matkamittarikin näyttänee liian vähän, jolloin laskutoimituskin menee sekaisin. Kiihtyvyys muuttui huonompaan suuntaan.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Kyllähän tuola Suomen Torinossa pyörii paljon Mersuja, w123:siakin, mutta just tätä autoa en kyllä muista nähneeni. Näyttäis olevan vielä samanvärinen ylä- ja alaosistaan, niin ei passaa siihen yhteen veikeään kaksväriseen tapaukseenkaan.dealer kirjoitti:Onko tuttu auto Jaakkoselle, Torniosta tuli minulle ?
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Jaa, no kyllä mää sen sitte oon nähäny pariki kertaa. Se oli tosiaan aika ilonen ilmestys vielä joku aika sitte.dealer kirjoitti:Juuri se auto...niin ei passaa siihen yhteen veikeään kaksväriseen tapaukseenkaan.
Alaosa on maalattu keväällä samanväriseksi muun auton kanssa, aiemmin ollut kirkkaan sininen.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.