Raskas kalusto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Juhanit kirjoitti:Tästä http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012060 ... 5_uu.shtml tuli mieleen että kuinka hyvin näissä yleensä on kuskilla tiedossa auton korkeus ja voiko se vaihdella paljonkin kuorman tai jonkin muun tilanteen mukaan? Kuinka hyvin noiden siltojen ja muiden alitusten ilmoitetut korkeudet pitää paikkaansa?
-nuo tapahtumat on aina niihin siltoihin mitkä on olleet LIIAN MATALIA AINA.
Mutta nykyään kun on runsaasti "ulkomaalaisia" kuskeja varsinkin niissä ajoissa joissa on hinta huono. Contti-kuljetukset on yksi niistä.
Ulkolaiset ei tiedä mitkä sillat on matalia vaikka tuossakin sillassa on alitusmerkki. Ja sinne kääntyessäkin on merkki molemmista suunnista. Sekä alitusaukon yläpuolella. 4m sillasta sopii 3,9 korkunen vetäjä mutta contin kanssa korkeus ollu yli 4m ja silloin se ottaa kii. Toleranssi voi olla 5-15cm välillä jota ei kerrota.
Käytännössä kotimaiset kuljettajat tietää mitä siltoja vältetään ja missä on toleranssia riittävästi. Lain mukaan 4,4m alittavat korkeudet on merkittävä liikennemerkillä. Mutta se 4,4m merkattu voi olla toiselta kaistaltaan vaikka 4,5 tai kummaltakin kaistalta.

Jos on 4,4m merkki sillassa ja kuorman korkeus vaikka TARKALLEEN mitattuna 4,43m, sen pitää mahtua koska on alle 4,45m. Mutta jos ottaa kiinni, vastuu on AINA kuljettajan. Ja kuormavakuutus ei korvaa "tien yläpuolisiin esteisiin törmäämistä".

Kuvan tapauksessa contti on kuorma ja luetaan pakkaukseksi nykyään. Kuormatila on tuo ppv(conttiruoto) ei tuo contin sisätila.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Näissä kuljetuksissa ei korkeudet tule niin äkkiä vastaa kuin Tampereella, Turussa, Lappeenrannassa, Oulussa, Savonlinnassa mm mainitakseni.

Merellä on tilaa enempi ylöspäin :roll:
Kuva
The Boat on boat.

Toiselta puolen:
Kuva
Kuva Turun satamasta.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Kimmo Koo kirjoitti:Näissä kuljetuksissa ei korkeudet tule niin äkkiä vastaa kuin Tampereella, Turussa, Lappeenrannassa, Oulussa, Savonlinnassa mm mainitakseni.
Mahdatko Lappeenrannan tapauksessa viitata Vanhalla Viipurintiellä olevaan vanhaan kiviseen rautatiesiltaan aivan Ratakadun risteyksen vieressä? Sen sillan vierestä peruuttelin itsekkin täysperällä kerran, kun patukka oli ensin kopsauttanut katolla olevan lisäpitkään. En sitten viitsinyt mennä kokeilemaan, että josko se kuitenkin mahtuisi sieltä sillan alta, vaan peruuttelin kiltisti sen suoranpätkän siitä sillan luota sinne edelliseen risteykseen Auto-Sunin luokse. En nyt muista paljon se silta on korkea, olisi siitä ehkä voinu mahtuakkin säiliöyhdistelmällä, mutta jätin kuitenkin kokeilematta.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Kaikki tarkoittamani on rautatien alittavia siltoja ks.kaupungeissa. Lappeessa ei pääse sen kaupunkia halkovan junaradan toiselle puolelle kuin sen läntisen NESTEen vierestä. Siinäkin alituskorkeus 4,2 tai 4,3 sama kuin Riihimäellä 54lla.
Lohjallakin Siuntiontiellä 4,0m alitus joka kierretään teollisuusalueen kautta tasoristeyksestä.
Kyllähän noista menee normaalit matalahyttiset joissa ei korkeita kuljeteta(sora- ymv autot)
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Rekkamiesmusaa Jenkeistä:
Kuva
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ROOyZ8_9ZFw[/youtube]
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ta-daa :!: :!: :!:
Kesän suurin paljastus:
Kuva
Axorin korvaava Antos.
-Keep on trucking :!: :kuski:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

MANin malleihin facelift ja luopuminen V8:sta, joten Scania jää viimeiseksi vinkkelivalmistajaksi:
Kuva
http://www.iepieleaks.nl/iepieleaksnieu ... he-man-v8/
Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2274
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Laaksonen kirjoitti: Scania jää viimeiseksi vinkkelivalmistajaksi:
Eikös mersu tee myös v8:a vai onko ne jotain jämäkoneita mitä Sisuihin laitetaan :?:
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Leemu kirjoitti:
Laaksonen kirjoitti: Scania jää viimeiseksi vinkkelivalmistajaksi:
Eikös mersu tee myös v8:a vai onko ne jotain jämäkoneita mitä Sisuihin laitetaan :?:
Tekeehän Mersu noita vinkkeleitään (V6&8 ) vielä pari vuotta, mutta 2014 voimaan astuvat EURO 6 määräykset tekevät lopun noista lohkoista.
Kuva
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Tuo MAN on Mersun näköinen.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kyllä on komea tämä Stuttgartin liigaseuran bussi:
Kuva
http://fi.wikipedia.org/wiki/VfB_Stuttgart
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Renault-hytillisiä Sisuja valmistui aikoinaan ainakin yli 3000:
Kuva
-Nähtäväksi jää, kuinka paljon nykyisiä Actros-hytillisiä ehditään tehdä. :roll:
Kuva
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

kahtelin tuosa uutta actrosta joka ootteli säiliötä niskaansa niin on sielä muuten runko täynnä reikiä..

ja vähän käyttö kokemuksia mitä olen kuullut, niin edestä uupuu sisälokasuojat moottoriin päin niin on kuulemma kaapin etuseinä aina ihan paskassa.. ja moottori..
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Via Finlandia
Kuva
J Suontakanen
-Autona Actros :kuski:
Kuva
frak
Viestit: 231
Liittynyt: 28.10.2010 16:15

Viesti Kirjoittaja frak »

Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Laaksonen kirjoitti:Ta-daa :!: :!: :!:
Kesän suurin paljastus:
-Keep on trucking :!: :kuski:
Mainostatko salaa? :?: :ei_tajuu:

http://keep.fi/

:lol: 8)

Eih, MAN ei sais luopua kasista missään nimessä. :cry:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Sankarikuski kaatoi kuorma-autonsa välttääkseen kolarin
Kuva
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... si_news_p1
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Vielä ei ole uutta Antostakaan virallisesti esitelty, mutta Mersulla on kehitteillä jo seuraavan sukupolven Atego:
Kuva
http://www.iepieleaks.nl/iepieleaksnieu ... -the-road/
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kiinassa osataan kierrättämisen jalo taito
Kuva
Mersun NG-hyttiä päivitetty Actroksen maskilla
http://www.trucksplanet.com/index.php?id=691
-Kyseessä on siis tosiaan SK:takin vanhempi NG-hytti, SK on ulkoisesti muuten samanlainen, mutta siinä on vino sivuikkunan alareuna:
Kuva :P
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Kova kolmikko:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Ruotsalaisilla kuorma-autovalmistajilla alamäki Euroopassa
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/ruo ... sa/a827877
Eniten uutta jalasijaa ovat saaneet saksalaiset MAN ja Daimler.
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Laaksonen kirjoitti:Ta-daa :!: :!: :!:
Kesän suurin paljastus:
Kuva
Axorin korvaava Antos.
-Keep on trucking :!: :kuski:
Loppukesän paljastus; tuleva FH:
Kuva
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Erikoiskuljetus:
Kuva :asd:
Kuva
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Tulevaan FH-Volvoon erillisjousitettu etuakseli
Kuva
http://www.raskaskalusto.fi/2409/fh-hetki-lahestyy
Kuva
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Voi luoja. Vuodessa pari tonnia etupään niveliin??
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tuleekin pitkästä aikaa jotain uutta raskaalla puolella alustapuolella. Näyttäis olevan hammastanko-ohjaus tuossa uudessa FH:ssa.
Avatar
Laaksonen
aktiivimeseläinen
Viestit: 9026
Liittynyt: 17.7.2007 23:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Laaksonen »

Erillisjousitus ei toki ole täysin uusi keksintö kuorma-autoissa:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5UkAyAzhmsA[/youtube] :ope:
Kuva
Avatar
Ville500
Rekkamies
Viestit: 1618
Liittynyt: 21.3.2011 9:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Koskas muuten tuota naamannosto mannia alkaa tulemaan markkinoille? Toivottavasti vuoden sisällä et saadaan vihdoin kania vaihdettua pois.. :lol:
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kuinka paljon tuos kärrys on kantavuutta? Keskustas ne on alkanu ajamaan kiveä puolikkailla lähinnä kaksi akselisilla kärryillä ja paljonko niissä on kantavuutta? Vetopöydän kantavuus... Eikös aksilan voi yleisesti laskea kantavan 8 tonnia?

Mulla oli jakeluajos yksi akselinen kärry puolikkaan peräs ja se käänti kärryn akselia vetopöydästä. Peruutuskamera ja kaukosäädin takalaitanosturiin. Oli kyllä täysin voittamaton yhdistelmä !!! (kytät ei tajunnu että se oli yli 12metriä :D ) Jakeluautois piti aina varoa ettei laita keulaan liikaa painoa.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3a5kdTEt ... =endscreen[/youtube]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”