Jep, matkalla pohjoiseen. Oli virtain ja alavuuden välillä erikoisia autoja liikkeellä, vanhoja sellaisia ehkä "tintti-sarjakuvista" tuttuja autoja. Merkeistä ei mitään hajua. Tien varrella oli myös ihmisiä kameroineen ihan kuin odottamassa jotain kuvattavaa.Lerssinen kirjoitti:Taisitpa ajella tuossa lauantai-aamusella jossain Kuortaneen nurkilla ?
Black dream: Castillo's Defe ja Mersu
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Kaverukset siinä Aika paljon noissa on samaa, kääntymättömät etupyörät mukaan lukien. Tojotalla kävästiin kunnolla mehtässä, siinä kun ei risukon ja rypemisen runnut ees harmita. Pahasta paikasta menee pitkä peejiikin. Ja rankaakin taittu alle vuoden polttopuiden verran. Oispa omaa mehtää mullakin.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Hankin ja asentelin defeen taakse anti roll barin eli kallistuksen vakaajan. Tämähän on sellainen "maastojarru" minkä ilmeisesti yleensä ensimmäisenä offimiehet poistaa ja heittää polttaraispuskaan jahka sellaisen on joku menny sinne asentamaan tai jopa ruksaamaan lisävarustelistalta. Minua kuitenkin hieman häiritsi reilu kallistuminen ja keinunta joissain olosuhteissa maantiellä ja vaikkapa ouninpohjan ek:n lähistön sorateillä vaunu koukussa ajettaessa. Myös rengaslasti katolla, auto täynnä ihmisiä ja vaunun hinaaminen mutkaisia ja pienehköjä teitä sai toivomaan hieman ryhtiä takaosaa. Siis maantieominaisuudet painottuvat eikä tuo eilisen maastoajon perusteella vielä sitymaasturiksi muuttunu. Itseasiassa takapään joustojen rajoittuminen lopetti renkaan sisäosan hankaamisen äärijoustoissa jousenkiinnikkeen yläosaan. Suuri rengastus kun aiheutti satunnaista ahtautta.
Ensivaikutelma kaikin puolin positiivinen.
Lähistön mustikkametsän reunamilla oli enduro/mönkkäri hurjastelijoiden ura ja siinä sellaisia risrikkäisiä syviä kuoppia joissa sai käsitystä muuttuneesta käytöksestä. Vaikka eturengas kävi ajoittain ilmassa niin eipä tuo etenemistä haitannu kovalla alustalla. Kuva ei kyllä ilmennä maaston muotoja alkuunkaan. Parin tunnin mustikkapaikkojen kartoituksessa tulimma pojan kanssa poimineeksi 2 desiä marjoja
Ensivaikutelma kaikin puolin positiivinen.
Lähistön mustikkametsän reunamilla oli enduro/mönkkäri hurjastelijoiden ura ja siinä sellaisia risrikkäisiä syviä kuoppia joissa sai käsitystä muuttuneesta käytöksestä. Vaikka eturengas kävi ajoittain ilmassa niin eipä tuo etenemistä haitannu kovalla alustalla. Kuva ei kyllä ilmennä maaston muotoja alkuunkaan. Parin tunnin mustikkapaikkojen kartoituksessa tulimma pojan kanssa poimineeksi 2 desiä marjoja
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Ihan asiaa tuo on tieliikenneautossa, etenkin korkeahkossa sellaisessa Ihtekiin Kaappiin haaveillu takavakaajasta, vaikka eipä tuo kyllä toki liikoja kallistele.
Tyttären kanssa käytiin kans joskus Pottusäkillä (takamoottoriportterin) marjamehtiä kartottamassa, ja jäätiin kiinni Se on reissu jonka tyttö muistaa aina ja on se kyselly että miksei lähettäs toistekiin
Tyttären kanssa käytiin kans joskus Pottusäkillä (takamoottoriportterin) marjamehtiä kartottamassa, ja jäätiin kiinni Se on reissu jonka tyttö muistaa aina ja on se kyselly että miksei lähettäs toistekiin
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Juttelin Jovi hiljattain yhen mersumiehen kans jolla oli kaappipohojanen asuntoauto. Sitä siinä ihmeteltiin ja ihasteltiin. Hän oli asettanu järeän oloisen vakaajan taakse ja kehui sen tuomia parannuksia ajokäytökseen. Kärsii ajella rotvallien yms yli ilman että tavarat sinkoilee kaapeista. Juuri kauppareissulta kotiuduin ja ajelin mutkankautta kotiin pientä mäkistä ja mutkaista asfalttitietä. Huikea muutos noissa oloissa. Sehän oikein imee kurveihin. Tämä defen vakaaja on HD tyyppiä.
Eikös muuten tuollainen 4wd pottusäkki ole aika kova sana maastossa. Jossain maastoajotapahtumassa niitäkin näkyi.
Eikös muuten tuollainen 4wd pottusäkki ole aika kova sana maastossa. Jossain maastoajotapahtumassa niitäkin näkyi.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Jep. Melko monesti oltiin isämiehen portterilla kiinni ensimmäisenä talvena. Jopa ihan parkkipaikalla, missä eturengas jäi jonkin lumitönkäreen taakse. Vaikka siinä oli muka moottori takana niin metsäpoluille kannatti mennä vasta, kun oli nostettu satakunta kiloa betonkia moottorin päälle. Portteria edeltävällä 123:lla mentiin vaikka millaisiin paikkoihin.jovihava kirjoitti:Ihtellä se toki oli vaan takavetonen, heleppo sillä oli jäähä kiiinni
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vakioilla mennään toistaiseksi. Onhan tuota tullut googletettua kaikenlaista defen alustan asioista. Nyt on oikein hyvän tuntuinen kun autossa on joka istuimella kyytiläinen. Ja kun vaunu on koukussa niin mahottoman mukava. Mutta tyhjällä autolla routa yms koloissa kaipais lisää pehmeyttä. Defe ei kuitenkaan pomppaa roudan rikkomassa rumpuylityksessä niinku 82 vuoden patrolli. Siellä pää kolahti takaosastolla kattoon.jovihava kirjoitti: Olikos sulla Defessä vakioiskarit? Tuommoseenhan voisi olla kanssa säädettävä ilmaiskarisarja jännä varuste
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Viimeisen kesälomapäivän vietin kattotelineen muokkauksessa. Heräsin aamulla 4:50 armottomaan stressiin siitä että työ alkaa huomenna ja toimenkuvan muutos alkaa hirvittämään. Karua totuutta ei pääse pakoon joten siis suuntasin ajatukset defen varusteluun, mikä onkin parasta vastamyrkkyä.
Ensinnäkin telinetekele alkoi näyttämään liian leveältä, joten kavensin sitä 2cm per puoli (symmetrian säilymiseksi). Kaventamiselle oli ihan käytännön perustettakin koska sateesta märkä teline valutti vedet auton sisään oven avauksessa. Nyt teline on pari senttiä puoleltaan vesikouruja kapeampi ja vesi siis tippuu kouruun. Myös ulkonäkösyitä asiaan ilmeni.
Hain lankulla edukkaita alumiinilatan ja neliöputken pätkiä "roskalavalta" ja työstin rautasahaa ja kuviosahaa apuna käyttäen 46cm pitkän jatko-osan räkkiin. Kaarevan etupään laitoin taakse ja tein uuden fiksumman etuosan samaan kaarevaan tyyliin. Nyt teline on koko katon pituinen mutta toisaalta 6,7kg painavampi. Siis koko toosa painaa kutakuinkin sen mitä tehdastekoiset täyspitkät defen kattoräkit. Vielä tikkaat uupuu. Ruuvit vaihdan haponkestäviin jossain vaiheessa. Sinkitty ei lie kovin kauan kauniina pysy, mutta tähän hätään ei ollu happosta saatavilla wurthin pojilla.
Heikohkoja kuvia E7 laadulla.
Millähän tuota alumiinia oikein jyrsis. Siis tekis mieli pieni pyöristys tuohon otsapintaan ajaa sekä ylä että alapintaan. Ei taida puun pyöristykseen tarkoitettu boschilainen käsijyrsin siihen hommaan toimia. Nopeuden siinä toki saa hitaammaksi mutta mitähän terät tykkää asian kanssa. Ruuvien upotus hyvällä viisteterällä ei juuri puun työstämisestä poikennu. Muotosahaus pistosahalla oli myös helppoa, joskin hidasta ja tukki mieluusti sahanterää. Viilata ei oikein viitsis noin paljoa.
Ensinnäkin telinetekele alkoi näyttämään liian leveältä, joten kavensin sitä 2cm per puoli (symmetrian säilymiseksi). Kaventamiselle oli ihan käytännön perustettakin koska sateesta märkä teline valutti vedet auton sisään oven avauksessa. Nyt teline on pari senttiä puoleltaan vesikouruja kapeampi ja vesi siis tippuu kouruun. Myös ulkonäkösyitä asiaan ilmeni.
Hain lankulla edukkaita alumiinilatan ja neliöputken pätkiä "roskalavalta" ja työstin rautasahaa ja kuviosahaa apuna käyttäen 46cm pitkän jatko-osan räkkiin. Kaarevan etupään laitoin taakse ja tein uuden fiksumman etuosan samaan kaarevaan tyyliin. Nyt teline on koko katon pituinen mutta toisaalta 6,7kg painavampi. Siis koko toosa painaa kutakuinkin sen mitä tehdastekoiset täyspitkät defen kattoräkit. Vielä tikkaat uupuu. Ruuvit vaihdan haponkestäviin jossain vaiheessa. Sinkitty ei lie kovin kauan kauniina pysy, mutta tähän hätään ei ollu happosta saatavilla wurthin pojilla.
Heikohkoja kuvia E7 laadulla.
Millähän tuota alumiinia oikein jyrsis. Siis tekis mieli pieni pyöristys tuohon otsapintaan ajaa sekä ylä että alapintaan. Ei taida puun pyöristykseen tarkoitettu boschilainen käsijyrsin siihen hommaan toimia. Nopeuden siinä toki saa hitaammaksi mutta mitähän terät tykkää asian kanssa. Ruuvien upotus hyvällä viisteterällä ei juuri puun työstämisestä poikennu. Muotosahaus pistosahalla oli myös helppoa, joskin hidasta ja tukki mieluusti sahanterää. Viilata ei oikein viitsis noin paljoa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Elikä siis ihan puun jyrsintään tarkoitettu ohjurirullalla varustettu kovapalaterä käsijyrsimeen ja sillä pitäis mennä. Rohkeniskohan sitä kokeilla. Jäi latanpätkä johon vois jokupäivä kokeilla.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Defeen on hiukan tehty remontinkorjuuta. Etupyörän laakeri ilmoitteli itsestään selkeänä välyksenä ja päätin hetialkuun tutustua sen sielunelämään. Erinäisten vaiheiden kautta sain laakerirempan päätökseen. Alkuun vain sattui viallinen laakeri ja touhun sai tehdä pariin kertaan muutaman päivän sisään. Brittien biltemalaatu ei oikein säväyttänyt. Ensi kerralla laitan orkkiskamaa eli timkennin valmistamia tai muita hyväksi kehuttuja.
Ruosteen merkkejä oli laakerissa ja navassa. Liekö ajeltu merivedessä kun auto on turun saaristossa viettänyt muutaman alun vuotensa
.
Täytyy ostaa oikea tunkki kun ei tuolla parin tonnin laitteella meinaa saada autoa ylös. Kai tuo pukkikin sais järeempi olla.
AmPron 52mm voimahylsy osoittautui erinomaiseksi avuksi laakerin lukkomutterin laittamisessa sekä koolien paikalleen naputtelussa. Muuta käyttöä tuolle ei taida sitten ollakaan. Defessä lie samanlaiset laakerit joka nurkassa. Täytynee varautua varaosalaakereilla jos näitä menee 100tkm välein ihan ominaisuutena. Näin olen käsittänyt. Eipä noiden vaihtaminen ihmeellinen homma sinänsä ole, mutta varaosien saaminen tuntuu olevan tilaustavaraa merkkiliikkeessäkin. Mikä siinä oikein on että nykyään varaosaliikkeet yms ei hyllyssä pidä mitään sellaista mitä asiakas tarvitsee.
Ruosteen merkkejä oli laakerissa ja navassa. Liekö ajeltu merivedessä kun auto on turun saaristossa viettänyt muutaman alun vuotensa
.
Täytyy ostaa oikea tunkki kun ei tuolla parin tonnin laitteella meinaa saada autoa ylös. Kai tuo pukkikin sais järeempi olla.
AmPron 52mm voimahylsy osoittautui erinomaiseksi avuksi laakerin lukkomutterin laittamisessa sekä koolien paikalleen naputtelussa. Muuta käyttöä tuolle ei taida sitten ollakaan. Defessä lie samanlaiset laakerit joka nurkassa. Täytynee varautua varaosalaakereilla jos näitä menee 100tkm välein ihan ominaisuutena. Näin olen käsittänyt. Eipä noiden vaihtaminen ihmeellinen homma sinänsä ole, mutta varaosien saaminen tuntuu olevan tilaustavaraa merkkiliikkeessäkin. Mikä siinä oikein on että nykyään varaosaliikkeet yms ei hyllyssä pidä mitään sellaista mitä asiakas tarvitsee.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Tuommoset oli miusta hyvä investointi Piilteemasta:
Tuo tunkki nostaa lipo puoleen metriin ja hinta on satasen, nostokapaa on kolome tonnia. Pukit taas oli nimellä traktoripukki, kuvasta ei saa mittasuhteita selville, mutta nuot on tosi jäsyt Parille noita taisi tulla hintaa kahdeksisen kymppiä.
Tuo tunkki nostaa lipo puoleen metriin ja hinta on satasen, nostokapaa on kolome tonnia. Pukit taas oli nimellä traktoripukki, kuvasta ei saa mittasuhteita selville, mutta nuot on tosi jäsyt Parille noita taisi tulla hintaa kahdeksisen kymppiä.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Nuohan vaikuttaa kriteerit täyttäviltä laitteilta, jopa hintakin on kutsuvampi. Oon noita järeämpiä ja ylös nostavia tunkkeja kyllä katsellu, viimeksi eilen. Mutta hinta oli liki pari sataa, joten vanhalla parin kympin tunkilla kekkulointi sai taas jatkoa. Naapurilta oon lainannu pari kertaa järeämpää tunkkia defen takapään ja asuntovaunun nostoon.
Mikäs noijen bilteman kamppeijen laatu on. Ja onkohan tunkissa öljyn lisäys/huolto mahdollisuutta. Vai mistä ne hajoo yleensä.
Mikäs noijen bilteman kamppeijen laatu on. Ja onkohan tunkissa öljyn lisäys/huolto mahdollisuutta. Vai mistä ne hajoo yleensä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Pukit ainakin vakuuttaa jämäkkyydellään, jos jotain toivomisen varaa niin nostopykäliä eli reikiä putkessa saisi olla tiheämmässä. Hmm, niitähän voisi ihtekiin kairata
Mitä minulla halppistunkkeja korkannut niin se on tuon pienen nostosylinterille painetta pumppaavan sylinterin tiiviste kun pettää, ihan kait se on vaihdettavissa oleva osa. Enkä ole vielä kohdannut nestetunkkia johon ei voisi öljyä lisätä, kos jotenniihan ne on siellä tehtaallakin saaneet traanit sisään
Sanotaanko että jos kympin hallitunkki on kestänyt ihan ihimerääkkejä, niin ihimettilisin jos tuo ihan erilailla jämäkkärakenteinen tunkki ei kestäisi harrastelijakäytössä, jonsei nyt ala kivitaloja nostelemaan sivu kerrallaan
Mitä minulla halppistunkkeja korkannut niin se on tuon pienen nostosylinterille painetta pumppaavan sylinterin tiiviste kun pettää, ihan kait se on vaihdettavissa oleva osa. Enkä ole vielä kohdannut nestetunkkia johon ei voisi öljyä lisätä, kos jotenniihan ne on siellä tehtaallakin saaneet traanit sisään
Sanotaanko että jos kympin hallitunkki on kestänyt ihan ihimerääkkejä, niin ihimettilisin jos tuo ihan erilailla jämäkkärakenteinen tunkki ei kestäisi harrastelijakäytössä, jonsei nyt ala kivitaloja nostelemaan sivu kerrallaan
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Onhan tuo omakin halpistunkki kolome vuotta pelannu, tosin siinä oli jo uutena ominaisuus nostaa hieman vinoon, mikä on oikein hyvä ominaisuus minun vinolla pihalla, mutta toisen puolen nosto onkin sitten mahotonta ellei autoa välillä käännä Toinen punainen halpistunkki antautui varmaankin juuri sen tiivisteen pettämisen vuoksi yhdeksän ahkeran käyttövuoden jälkeen. Siihen saattoi vaikuttaa myös se, että tunkki unehtu hankeen koko viime talveksi.
Mää ajan pian bilteemaan, viimeistään talvirenkaijen vaihosa tarvin tunkin jolla voi iloman vilunkeja nostaa defen pepun ylös. Mielellään koko pehvan kerralla, nii säästys vaivaa muihin askareisiin ja ois aika reteetä.
Mää ajan pian bilteemaan, viimeistään talvirenkaijen vaihosa tarvin tunkin jolla voi iloman vilunkeja nostaa defen pepun ylös. Mielellään koko pehvan kerralla, nii säästys vaivaa muihin askareisiin ja ois aika reteetä.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Geessä tuli mukana pullotunkki...
Ohan se vähän huonompi kun tuollaanen hallitunkki, mutta ei viitti nuolla rimpuloilla ruveta nosteleen, eikä taitaisi riittää nostovarakaan...
Nämon oikiasti aiva pa*koja, tuo pellilipare mikä liikuttaa tuota "mäntää" lähtee irti melkeen joka kerta kun tuolla jotakin autoo nostat.
Ohan se vähän huonompi kun tuollaanen hallitunkki, mutta ei viitti nuolla rimpuloilla ruveta nosteleen, eikä taitaisi riittää nostovarakaan...
Nämon oikiasti aiva pa*koja, tuo pellilipare mikä liikuttaa tuota "mäntää" lähtee irti melkeen joka kerta kun tuolla jotakin autoo nostat.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Laitoinpa lauantai-illan ja kotikylän venetsialaistunnelmien ratoksi tilauksen defen huolto-osista sunmuusta sälästä englantiin. Sen verran harvinainen on tuo kulkine, että tarvikeliikkeet ja jopa merkkiliike myy eioota mikäli heti mukaan haluaisi jotain viedä. Lisäksi nyppii se että kahden punnan stefa (orkkis) englannissa muuttuu 12 euron stefaksi metro-autossa. Siispä hieman ennakoiden ja pikku varastoa keräten kuluvista osista ajattelin koota makkarin ylökomeroon. Suodattimia, pyöränlaakereita, alustan puslia, pyyhkijän sulkia ja sen semmoista tilasin tälläerää. Saas nähä koska saapuvat.
Ensi viikolla olis tarkoitus tunkkiostoksille suunnata. Ainakin nuo bilteman traktoripukit tullee hankituksi. Naapuri kehui jotain motonetin järeämpää tunkkia. Hinnasta ei käsitystä. Mutta jos samalla kierroksella kävis bauhausit halapahallit motonetit honkkarit tarjoustalot ja biltemat koluamassa.
Ensi viikolla olis tarkoitus tunkkiostoksille suunnata. Ainakin nuo bilteman traktoripukit tullee hankituksi. Naapuri kehui jotain motonetin järeämpää tunkkia. Hinnasta ei käsitystä. Mutta jos samalla kierroksella kävis bauhausit halapahallit motonetit honkkarit tarjoustalot ja biltemat koluamassa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Oma tunkinhankintahan oli semmoinen reilun puolen vuoden vatulaatio, kolusin läpitte Puuilon (ette arvannu), mötönetin, IKH:n ja iitrailin parissa rautakaupassakin, mutta lopussaan tuo Piilteeman tunkki oli täälläpäin paras nosto-hintasuhteeltaan, siihen aikaan. Yllättävänkin isoja hintaeroja suunnnilleen samanlaisesta nostimesta oli toki eri paikoissa että kyllä nuukapihille pieni vertailu kannattaa Puhumattakaan eroista rakenteellisessa tukevuudessa
Kyllähän se pieni täsmä/kulutusosavarasto on hyvä olla jos pitää vähän erikoisempaa ajoneuvoa ja aikoo sen kanssa pidempäänkin pärjäillä, se on niin mukava kun ei joka huoltohommaan tarvihe ensinnä suunnitella kauppalistaa ja tarvikkeidenmetästysmatkaa
Kyllähän se pieni täsmä/kulutusosavarasto on hyvä olla jos pitää vähän erikoisempaa ajoneuvoa ja aikoo sen kanssa pidempäänkin pärjäillä, se on niin mukava kun ei joka huoltohommaan tarvihe ensinnä suunnitella kauppalistaa ja tarvikkeidenmetästysmatkaa
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Defen etuakselia paikalla pitävien tukivarsien puslat vaihdoin SuperPron polyuretaanipusliin. Jotain epämääräistä välystä tuntui alustassa ajoittain olevan ja kun tarkemmin asiaa tutki niin syykin löytyi. Osat saapui englannista noin viikossa ja operaatio pääsi alkamaan.
Alku olikin oikein lupaava. Ensimmäisen mutterin irroittaminen otti koko illan. Niin oli kireälle tehtaalla väännetty. Siis ei auttanu jatkovarret, ei riittäny voima meikän käsivarsissa eikä jaloissa, ei edes neljan tuuman parrulla hakkaaminen. Lopulta kokeilin mitä kamasan 24 hylsy/varsi kestää ja tunkkasin hallitunkilla vaakatasossa olevan avaimen varren päästä auton etupään ilmaan ja kun sitten moskalla kopautin mutterin seutuun niin putos auto jousilleen ja napsahti lupaavasti. Tämä oli ennenaikaista iloa. Jouduin tunkin avulla samalla periaatteella pyörittämään koko 3cm kierteen matkan
mutteria ennen kuin se oli kourassa. Jengat oli sekasi, sen ny arvas. Pultti ruosteessa ja syöpyny. Seuraavana päivänä kävin samanlaiseen urakkaan asennoituneena loppujen pulttien kimppuun mutta ne aukes ilman ongelmia eikä ruoste ollu tehny merkkiäkään niihin. Ihme homma.
Porasin akkuporakoneella vanhojen puslien metalliholkkien välisen kumin pois ja sahasin nätisti rautasahalla ulkoreunan holkin parista kohtaa poikki ja näin sain puslapesät tyhjiksi. Alkuun vastusti ajatus tällaisesta hommasta mutta lopulta ryhdyin hommaan ja noin 20 minuuttia tuhraantui aikaa yhden puslan poistamiseen. Tämä tietysti piti toistaa yhteensä 6 kertaa jotta myös panhard-tangon puslat tuli vaihdetuiksi polyuretanisiin. Yksi kuva tästä puslien poistosta.
Homma ei siis ollu kovinkaan työläs tätä ensimmäistä pulttia lukuunottamatta. Ja vaikutus ratin takana koeajolla olikin sitten melkoinen. Olihan nuo kaikki holkit kuluneet väljiksi ja yksi pusla oli pettänyt. Mutta en olisi uskonut noin paljon vaikuttavan routavaurioisen mutkatien ajokäytökseen. Eikä kolise ja tärise enää lainkaan. Täytynee kai vaihtaa taakse myös superpron puslat kun samalla niitä sinnekin tilasin.
Alku olikin oikein lupaava. Ensimmäisen mutterin irroittaminen otti koko illan. Niin oli kireälle tehtaalla väännetty. Siis ei auttanu jatkovarret, ei riittäny voima meikän käsivarsissa eikä jaloissa, ei edes neljan tuuman parrulla hakkaaminen. Lopulta kokeilin mitä kamasan 24 hylsy/varsi kestää ja tunkkasin hallitunkilla vaakatasossa olevan avaimen varren päästä auton etupään ilmaan ja kun sitten moskalla kopautin mutterin seutuun niin putos auto jousilleen ja napsahti lupaavasti. Tämä oli ennenaikaista iloa. Jouduin tunkin avulla samalla periaatteella pyörittämään koko 3cm kierteen matkan
mutteria ennen kuin se oli kourassa. Jengat oli sekasi, sen ny arvas. Pultti ruosteessa ja syöpyny. Seuraavana päivänä kävin samanlaiseen urakkaan asennoituneena loppujen pulttien kimppuun mutta ne aukes ilman ongelmia eikä ruoste ollu tehny merkkiäkään niihin. Ihme homma.
Porasin akkuporakoneella vanhojen puslien metalliholkkien välisen kumin pois ja sahasin nätisti rautasahalla ulkoreunan holkin parista kohtaa poikki ja näin sain puslapesät tyhjiksi. Alkuun vastusti ajatus tällaisesta hommasta mutta lopulta ryhdyin hommaan ja noin 20 minuuttia tuhraantui aikaa yhden puslan poistamiseen. Tämä tietysti piti toistaa yhteensä 6 kertaa jotta myös panhard-tangon puslat tuli vaihdetuiksi polyuretanisiin. Yksi kuva tästä puslien poistosta.
Homma ei siis ollu kovinkaan työläs tätä ensimmäistä pulttia lukuunottamatta. Ja vaikutus ratin takana koeajolla olikin sitten melkoinen. Olihan nuo kaikki holkit kuluneet väljiksi ja yksi pusla oli pettänyt. Mutta en olisi uskonut noin paljon vaikuttavan routavaurioisen mutkatien ajokäytökseen. Eikä kolise ja tärise enää lainkaan. Täytynee kai vaihtaa taakse myös superpron puslat kun samalla niitä sinnekin tilasin.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Niin siinä on ihan aito oldschool jäykkä etuakseli, minä luulin että se oli jo toteutettu nykytyylin mukaan tukivarsilla Paljonkos niitä kilomterejä olikaan laitteella?
Varmaan se yksi mutteri vedetty jo tehtaalla viko jengoille maailman suurimmalla pulttikoneella
Varmaan se yksi mutteri vedetty jo tehtaalla viko jengoille maailman suurimmalla pulttikoneella
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Kilsoja 95tkm. Ja siellä solihullissa on varmaan tosi riski ja hyvä pulttikone. Vaikka mutteri oli kii niin ois se saanu kuitenkin olla väännetty loppuun asti eri vielä millin pari pidemmälle niin olisi puslaa puristava hahlo ollu tiukalla.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Eipä oo juuri tuttuja ammattisotilaita, varuseläimenä kyllä taitaa paraikaa olla useitakin tuttuja.MattiS kirjoitti:Onko sulla tuttuja armyssa? Siälähä nuata defejä on, ainaki kajjaanis.
Näemmä simppelinoloisessakin alustassa voi kuluvaa osaa tulla vaihtokuntoon ja muutoksen parempaan havaitsee vähintäänkin selkeästi. Varaosakulut jäi muutamaan kymppiin defen tapauksessa. Aikoinaan väyryskässä hieman enemmän vaihdettiin osaa ja vaikutus oli silloinkin melkoinen parempaan suuntaan.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Yllättävän vähillä kilometreillä oli kuitenkin ihan vaihtokuntoista puslaa, vai onko merkittävä osa parannusta ihan rakenteellinen ero alkuperäispuslan ja ns. paremman puslan välillä Siis etenkin silleen ajatellen että tuo on ollut ihan asfalttitiekäytössä pääosin
Tai no, minulle nyt kaikki alle 300 000 km ajetut nyt tuntuu uusilta autoilta
Tai no, minulle nyt kaikki alle 300 000 km ajetut nyt tuntuu uusilta autoilta
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Sanoisin että kun alustassa on kokolailla vähän puslia jo alakuunsa niin yhden pettäminen on ihan havaittavissa. Mutta tässä tapauksessa yhden viallisen sijaan uusin samaan syssyyn kaikki 6kpl erityyppisiin ja vaikutus perustuu varmaankin tähän asiaan. Ja aika kovan tuntuisia oli nuo orkkis kumiset verrattuna uusiin ilman metallista ulkoholkkia oleviin polyuretaanisiin. Siis alusta jotenkin hiljeni ja pehmeni mutta kuitenkin samalla jämäköityi. Tai sitten mielikuvitus yhdessää remontin onnistumisen tuoman mielihyvän ja menetettyjen eurojen kanssa saa aikaan harhakuvitelmat, mitkä ainakin haluaa uskoa tapahtuneeksi
ja eiku reisuun
ja eiku reisuun
Viimeksi muokannut Castillo, 24.11.2012 8:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98