OM605; Jakopään ratas irti ahdistussovitteesta. KUVA!
OM605; Jakopään ratas irti ahdistussovitteesta. KUVA!
Imunokka-akselin hammaspyörä on kai ahdistusovitteella akselissa kiinni? Mikähän tuon on mahtanut irrottaa? Onko muilla sattunut vastaavaa.
Hammasratas on siis liikkunut akselin kaulalla noin 4 mm ulospäin (jäähdytintä kohti) ja ottaa nyt välillä kiinni jakopääketjun ketjupyörään. Itse nokka-akseli on oikealla paikallaan. Nokka-akseleiden välinen ajoitus pysyy kunnossa koska ahdistussovitteen lisäksi hammaspyörässä näyttäisi olevan kohdistustappi.
Hammasratas on siis liikkunut akselin kaulalla noin 4 mm ulospäin (jäähdytintä kohti) ja ottaa nyt välillä kiinni jakopääketjun ketjupyörään. Itse nokka-akseli on oikealla paikallaan. Nokka-akseleiden välinen ajoitus pysyy kunnossa koska ahdistussovitteen lisäksi hammaspyörässä näyttäisi olevan kohdistustappi.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
http://mb.autokit.com.ua/1/car/124.186/ ... 9S/05/015/
Mikähä tuo osa numero 8 oikein on kun se on nimettu laajennustulpaksi. Onko tuo joku saksalainen versio koneistajan oho tilanteen korjaamisesta
Mikähä tuo osa numero 8 oikein on kun se on nimettu laajennustulpaksi. Onko tuo joku saksalainen versio koneistajan oho tilanteen korjaamisesta
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Taitaa olla pakkaspropun mallinen tuluppa. Tuo keppihän on ontto ja ainakin joidenkin koneiden akseleissa seikkailee öljy sisällä (mm. M104). Ilmeisesti koetetaan varmistaa, että liukaste valuu ulos siihen tarkoitetuista rei'istä eikä päistä.Runtula kirjoitti:Mikähä tuo osa numero 8 oikein on kun se on nimettu laajennustulpaksi. Onko tuo joku saksalainen versio koneistajan oho tilanteen korjaamisesta
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Imunokan ajoitus saattaa olla pielessä koska hammaspyärässä ei olekkaan ohjuritappia. Pyörä on siis akselissa pelkällä sovitteella kiinni..
Taidan tekaista kuvaajan jossa 1. sylinterien venttiilien avautuma näkyy Y- akslelilla ja X- akselilla kampiakselin kiertokulma --> Avautuma kammenkulman funktiona siis. Katsellaan ja ihmetellään sitä sitten porukalla. Kuvaajasta pitäsi kai pitäsi näkyä jos ajoitus kusee..
Heittokellolla ehkä pääsee mittaamaan avautumaa hydraulinostajan pinnalta.
Taidan tekaista kuvaajan jossa 1. sylinterien venttiilien avautuma näkyy Y- akslelilla ja X- akselilla kampiakselin kiertokulma --> Avautuma kammenkulman funktiona siis. Katsellaan ja ihmetellään sitä sitten porukalla. Kuvaajasta pitäsi kai pitäsi näkyä jos ajoitus kusee..
Heittokellolla ehkä pääsee mittaamaan avautumaa hydraulinostajan pinnalta.
Ok, nokka-akseleiden hammaspyörät on oikeassa asennossa toisiinsa nähden (toivottavasti) mutta pelkään että imunokan hammaspyörä on pyörähtänyt nokka-akselin pään ympärillä. Eli vaikka jakopää on kasattu kaikkien merkkien mukaan oikein niin silti venttiilin eivät aukea oikeaan aikaan..siellähän on ajoitukselle merkit nuissa hammaspyörissä mitkä pitää olla kohdallaan ja sitten olikohan toisen vai kolmannen nokka-akselipukin takana on merkit nokka-akselin asennolle
Nopeasti mittasin venttiilien avautuman äsken. Ihmetyttää että pakonokka aukeaa ennen kuin 1 sylinteri on työtahdin lopussa (noin 320 astetta kampikulmaa). Overlappia tuolla näyttäisi vähän olevan. Onkohan se OK?
Täytyy huomenna katella lisää, yritän löytää vastaavia kuvia jostain. Itse en oikein osaa sanoa onko tuo hyvä vai ihan hanurista..
Täytyy vielä kattoa noi hammaspyörän merkit ettei vaan olisi käyny vanhanaikaiset..
niin sielä on ne merkit nokka-akselin ja nokkapukin välillä millä voi tarkistaa onko nokkapyörä oikeassa asennossa.MikkoH kirjoitti:Ok, nokka-akseleiden hammaspyörät on oikeassa asennossa toisiinsa nähden (toivottavasti) mutta pelkään että imunokan hammaspyörä on pyörähtänyt nokka-akselin pään ympärillä. Eli vaikka jakopää on kasattu kaikkien merkkien mukaan oikein niin silti venttiilin eivät aukea oikeaan aikaan..siellähän on ajoitukselle merkit nuissa hammaspyörissä mitkä pitää olla kohdallaan ja sitten olikohan toisen vai kolmannen nokka-akselipukin takana on merkit nokka-akselin asennolle