Autokaupoilla..
Autokaupoilla..
Tervehdys taas meseläiset. Tällä kertaa liikun moisella asialla: Tein tänään kaupat, vaihdan tuon W201 2,5d:n (1987) semmoiseen W124 300D:hen(1986). Haukkasinko kakkaa? Sen verran autoista että mittarilukema entisessä 588tkm ja tulevassa 420tkm. Lukemat pitäisi olla suht. luotettavia. Tuleva kolmesataseni on tuotu uutena (-80 luvun puolella) jostainpäin maailmaa muuttoautona suomeen. Entinen keppivaihteinen ja tuleva on tomaatti. Entisessä ei juuri varusteita ollut sähköisen kattoluukun lisäksi. Tulevassa on tosiaan se tomaatti, sähköinen kattoluukku, nahkajakkarat (ehdat kasarit!) ja vakionopeudensäädin. Sen takia tänne osastoon tällä kertaa että tuo ei toimi tuo vakionopeuden säädin enkä ole aikaisemmin mersun orkkissäädintä käyttänyt niin ei ole sitten pienintäkään hajua että missä vika.. Viiksi tuntui koeajolla olevan ihan hervoton "soppakauha" joka suuntaan. Myyjä oli kyydissä (oli omistanut auton tasan kaksi päivää, autoliikkeestä tutulta siis ostamassa) ja kun kysyin tuosta niin sanoi vaan ettei siitä edes liikkeeseen tullessa ollut mitään puheita koko kruisesta, ei osannut sanoa vikaa. Toinen vika on kattoluukussa, joka ei aukea Kytkimestä painaessa kuuluu vaimea surina takaosasta pirssiä (vaijeri siis tod. näk. irti). Mitä kautta saan kaiveltua vaijerin käsiini, missä kohti on moottori, onko iso savotta? Lisäksi, kertokaa tästäkin kiulusta minulle tyyppivikoja, mietteitä, tuntemuksia, kaikkea mitä haluan ja en halua tietää, tuolla pitäisi 4000km kuussa sahailla nyt ainakin syksyyn, toivottavasti pidempäänkin. Koeajon perusteella auto tuntui vakaalta ja ehjältä, ajettavuus oli mielestäni ihan omaa luokkaansa vaikka olen tavallaan tuommoisen auton "pikkuveljellä" jo jonkin aikaa kruisaillut.
Laitata se luukku kuntoon myyjän piikkiin, tai varmista että remontin teettäminen huomioidaan hinnassa. Niissä on aina kokolailla hommaa oli vika mikä vaan. Päivä menee ammattimieheltä että heilahtaa jos vika on perustavaa laatua. Luukun linkut maksavat reilun satasen kappale, vaijerin hintaa en muista, suojaputki maksoi ässään vain 50e. Sitten kattoverhoilu pois, luukku irti katosta, jnene...
Omastani olen (ässä) ottanut kattoverhoilun alas ja vaihtanut vaijerin + vaijerin suojaputken. Anteeksi vaan, mutta ei ole valkoisen miehen hommaa.
Pelkkä poikkinainen vaijeri on sinällään helpompi vaihtaa, mutta teetätä ihmeessä mielellään sekin myyjän piikkiin.
Eli: Auto jossa on toimimaton kattoluukku on käytännössä auto ilman kattoluukkua mutta mahdollisesti vuotavalla katolla. Korjaus saattaa maksaa helposti 500-1000e.
-Vaijeri
-Työt
-Vaijerin suojaputki
-Kiskot luukkuun
-Linkut luukkuun
jne...
Hinta-arvio on kova, ja perustuu siihen että kaikki nuo osat päivitetään. Lisäksi pahimmillaan pari päivää töitä, jos seppä ei vaikka olekkaan perillä siitä mitä on tekemässä...
Onko vakkarin viiksi täysin hervoton, vai liikkuuko se neljään suuntaan ja palautuu keskelle kun päästät siitä irti?
Omastani olen (ässä) ottanut kattoverhoilun alas ja vaihtanut vaijerin + vaijerin suojaputken. Anteeksi vaan, mutta ei ole valkoisen miehen hommaa.
Pelkkä poikkinainen vaijeri on sinällään helpompi vaihtaa, mutta teetätä ihmeessä mielellään sekin myyjän piikkiin.
Eli: Auto jossa on toimimaton kattoluukku on käytännössä auto ilman kattoluukkua mutta mahdollisesti vuotavalla katolla. Korjaus saattaa maksaa helposti 500-1000e.
-Vaijeri
-Työt
-Vaijerin suojaputki
-Kiskot luukkuun
-Linkut luukkuun
jne...
Hinta-arvio on kova, ja perustuu siihen että kaikki nuo osat päivitetään. Lisäksi pahimmillaan pari päivää töitä, jos seppä ei vaikka olekkaan perillä siitä mitä on tekemässä...
Onko vakkarin viiksi täysin hervoton, vai liikkuuko se neljään suuntaan ja palautuu keskelle kun päästät siitä irti?
Vakionopeuden säädin
Muistaakseni tuo säädin palautui keskikohtaan suht. ripeästi, en kuitenkaan ainakaan tuntenut mitään "klikkejä" tai pykäliä millään puolella kun varovasti sitä pyörittelin.. En tosiaan ole ennen samanmoista cruisea käyttänyt missään autossa joten voi olla että se on ehjä, en vaan sitä osannut käyttää tuolla pikaisella koeajollaHVM kirjoitti: Onko vakkarin viiksi täysin hervoton, vai liikkuuko se neljään suuntaan ja palautuu keskelle kun päästät siitä irti?
Re: Vakionopeuden säädin
Klikkejä siinä ei olekkaan.Karhu kirjoitti:Muistaakseni tuo säädin palautui keskikohtaan suht. ripeästi, en kuitenkaan ainakaan tuntenut mitään "klikkejä" tai pykäliä millään puolella kun varovasti sitä pyörittelin.. En tosiaan ole ennen samanmoista cruisea käyttänyt missään autossa joten voi olla että se on ehjä, en vaan sitä osannut käyttää tuolla pikaisella koeajollaHVM kirjoitti: Onko vakkarin viiksi täysin hervoton, vai liikkuuko se neljään suuntaan ja palautuu keskelle kun päästät siitä irti?
Tökkäät ylöspäin=nopeus muistiin.
Tökkäät eteenpäin=pois päältä.
Vetäiset itseesi päin=palataan edelliseen nopeuteen jota ajoit ennenkuin otit vakkarin pois päältä, eli siis muisti.
Paina koko ajan ylös tai alas=nopeuden säätö viiksestä.
Osta pois
Itse sijoitin 300 d helmikuussa!Oli ajettu 420 000 km ja ainakin autoa tällä hetkellä huoltavan mekaanikon mukaan pitäisi oikealla huollolla päästä vielä toiset mokomat lisää... Tosin kyllähän noissakin osat kuluu!
Vakkari temppuili mulla pakkaskeleissä, mutta nyt kun tuli kesä, niin toimii moitteettomasti. Omani on kokemukseni mukaan erinomainen ajettana ( vm. -93) ja nyt on tullut vedettyä sellainen 10 000 km ja matkaajossa aivan mahtava! Jos vain ei ruostetta omastasi löydy, niin ei muuta kuin kauppaa tekemään! Mitä muuten on pyynti tuollaisesta mesestä ( ihan vaan mielenkiinnosta kyselen)
Vakkari temppuili mulla pakkaskeleissä, mutta nyt kun tuli kesä, niin toimii moitteettomasti. Omani on kokemukseni mukaan erinomainen ajettana ( vm. -93) ja nyt on tullut vedettyä sellainen 10 000 km ja matkaajossa aivan mahtava! Jos vain ei ruostetta omastasi löydy, niin ei muuta kuin kauppaa tekemään! Mitä muuten on pyynti tuollaisesta mesestä ( ihan vaan mielenkiinnosta kyselen)
300d
Nonniin, nyt on mersukaupat tehty ja jonkinverran jo oon ehtinyt ajamaankin.. Päästiin myyjän kanssa kauppoihin, kruisen ja kattoluukun kanssa kävi niin että huomioitiin hinnassa ja otin omaksi asiakseni hoitaa ne kuntoon. Lisäksi mittaristo ei ole kunnossa. Kello, trip ja matkamittari ei toimi. Tuossa näköjään jo oli kattolunkun räjäytyskuva laitettu, otan siitä asiakseni joku alkuviikko kun on vapaata. Öljynpaineet näyttävät olevan kuumaksi ajettuna tyhjäkäynnillä noin 1,4-1,7k, riittääkö? Kertokaas sitten mistä sitä kruisen vikaa alan metsästää? Viiksi siis toimii niinkuin aikaisemmin kuvattu eikä reagoi mihinkään mitenkään.. Kauppahinnan lupasimme myyjän kanssa pitää omana tietonamme, maksoin kuitenkin väliä vielä tuommoisen 190d 2,5 -1987n perään. Myyjä oli sukulaismies eli toivottavasti hinnasta oli ilmat pois ja esimerkiksi nettiauton hinnoista jos katsoo niin siihen keskipaikkeelle tuon ikäisiä kolmesatasia meni.
Väyrynen
tarkista
Moi
Tarkista aluksi että liittimissa on kontaktit kunnossa / sulake. Toisena voisit tsekkata että cruisen boksille tulee sähköä . Jos sekään ei auta niin tarkistaa yleismittarilla että viiksi yhdistää, ja sitten jos muu ei auta niin avaa cruisen kontrolli boksi ja tsekkaa kylmäliitokset liittimen ja piirikortin juuresta.
Tarkista aluksi että liittimissa on kontaktit kunnossa / sulake. Toisena voisit tsekkata että cruisen boksille tulee sähköä . Jos sekään ei auta niin tarkistaa yleismittarilla että viiksi yhdistää, ja sitten jos muu ei auta niin avaa cruisen kontrolli boksi ja tsekkaa kylmäliitokset liittimen ja piirikortin juuresta.