W124 230te -88, KE-jetronic ja tehokato 2k-3k rpm

Katso myös W201.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

scoffa kirjoitti:
H.Salminen kirjoitti:Edelleen sääditkö sitä potikkaa kohalleen ku vaihdoit sen?? Silläkin on aika iso merkitys.
Laitoin samoille sijoille jotka jotka paskakerroksesta näkyivät vanhan asento olleen. Vai pitäisikö sitä säätää siitä pikkuruuvista? Potikassahan on toisen pään ruuvien kolot sellaset pitkulaiset joista voi säätää sen asentoa.
En ole itse kertaakaan käyttänyt potikkaa irti, mutta mielestäni jos ei laita samaa potikkaa takasin niin se pitäis säätää silleen että se antaa lämpinänä tyhjäkäynnillä 0.7V kahdesta ylimmästä nastasta mitattuna ja töpseli pitää olla paikallaan.

Edit: Säädetään sen asentoa muuttamalla
Viimeksi muokannut H.Salminen, 13.9.2012 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Mielenkiintoista. Eli teoriassa se aiempi vika olisi voinut vikaannuttaa hihnan tai sen kiristimen (ei ulvonut alussa kun kiihdytys jo oireili) ja nyt alkuperäinen vika saattaisi olla korjaantunut mutta uusi tilalla.

Ajattelin vielä että vaihdan hihnan ja kiristinrullan vasta kun käynti on muutoin ok etteivät uudet mene ainakaan pilalle. Haetaanpa nyt sitten nuokin osat vielä.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

scoffa kirjoitti:Mielenkiintoista. Eli teoriassa se aiempi vika olisi voinut vikaannuttaa hihnan tai sen kiristimen (ei ulvonut alussa kun kiihdytys jo oireili) ja nyt alkuperäinen vika saattaisi olla korjaantunut mutta uusi tilalla.

Ajattelin vielä että vaihdan hihnan ja kiristinrullan vasta kun käynti on muutoin ok etteivät uudet mene ainakaan pilalle. Haetaanpa nyt sitten nuokin osat vielä.
Ei kai se hihna miksikään mene vaikka kone kävis väärinpäin. Pikemminkin ulvominen voi johtua moottorin muuttuneesta käynnistä
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

http://www.sg-motorsports.com/AFS%20Pot%20write-up.htm

Tuossa vielä tarkemmat ohjeet potikan säätöön
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Okei, potikka kiinni ollessaan näyttää aika häröjä. Pitäisi olla 0.7 niin on 2.3, eikun säätämään.
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

H.Salminen kirjoitti:Ei kai se hihna miksikään mene vaikka kone kävis väärinpäin. Pikemminkin ulvominen voi johtua moottorin muuttuneesta käynnistä
No ei varmasti väärinpäin käymisestä juu, mutta kun tuo käynti on sellasta tökkivää kiihdytyksessä niin voisi kuvitella sen käyvän kiristäjän laakereille ikävästi.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Tuli nyt itelläki asiasta yks kysymys mieleen.

Miten jos pulssisuhde on säädetty kohilleen potikan säädön ollessa hieman persiillään ja sitte menee säätämään potikkaa oikeaan kohtaan niin meneekö pulssisuhde taas perseelleen?? Vai kannattaako sitä potikkaa edes säätää
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Ei tunnu vaikuttavan. Jos siis pulssisuhteella tarkoitat tota seosruuvia jota voi mitata 2-3 navoista. Säädin sen noin 50 hujakoille kun potikka oli perseellään ja nyt potikan säädön jälkeen pysyi samana.

Auto kulkee nyt huomattavasti paremmin, mutta kaukana täydellisestä. Nyt remmin vaihtoon...
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

scoffa kirjoitti:Ei tunnu vaikuttavan. Jos siis pulssisuhteella tarkoitat tota seosruuvia jota voi mitata 2-3 navoista. Säädin sen noin 50 hujakoille kun potikka oli perseellään ja nyt potikan säädön jälkeen pysyi samana.

Auto kulkee nyt huomattavasti paremmin, mutta kaukana täydellisestä. Nyt remmin vaihtoon...
Joo sitä perusseoksen säätöä juuri tuolla pulssisuhteella tarkoitin, pitää varmaan itekki säätää omasta tuota potikkaa kun näytti antavan 0.55 volttia, jospa se kylmanä nykiminen vähenis.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Remmin vaihdolla ei ollut vaikutusta, mutta potikkaa säätämällä sai aika hyväksi jo. Itseasiassa jos ei oteta huomioon kovempaa kuormitusta (kiihdytys ylämäkeen tai nopeampaa kiihdytystä tasaisella) niin auto pelaa loistavasti. Kiihdytyspuoli on kuitenkin saatava vielä paremmaksi.

En saanut käsivaralla säädettyä potikkaa kuin 0.86 volttiin, mutta siinnä olisi se hienosäätöruuvi myös. Osaako joku kertoa miten se toimii?
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Sillä ruuvilla on niin pieni vaikutus että siihen ei vaikuta koskea. Se on lähinnä tarkoitettu virtauspenkin avulla tehtäviin säätöihin.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
scoffa
Viestit: 21
Liittynyt: 02.9.2012 18:58

Viesti Kirjoittaja scoffa »

Aika minimaalinen tuo 0.15V säätökin on noinniinkuin potikan liikuttamisena ajateltu, osuu vain säkällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”