Jäähdytysnesteen kierto

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Jäähdytysnesteen kierto

Viesti Kirjoittaja Kone »

Ihmetellyt aina että mikä järki on laittaa pissapojan säiliöön se jäähdytysnesteen kierto? Onko se joku saksalainen "laitetaan talvella vettä pissapojan säiliöön" ja "ei tarvi sitä sen enempää miettiä"?

Kovalla pakkasella enemmän haittaa kuin hyötyä tuosta, auto lämpenee vaan hitaammin. Joka tapauksessahan sinne laitetaan liemet jotka kestää pakkasta.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Jotenkin muistelisin, että kyseessä olisi myös jonkinsortin jälkijäähdytysjärjestelmä.

Mielestäni varsin järkevästi ajateltu tuo pissapojan säiliön lämmitys. Ei siitä liene mitään haittaakaan, vaikka lämmin jäähdytysneste siellä seassa kiertääkin -> termostaattihan taitaa Mersuissa olla "ennen" tuota järjestelmää, jolloin (jää-)kylmällä lasinpesunesteellä ei ole mitään merkitystä auton lämpeämisnopeuteen, koska jäähdytysneste kiertää lähinnä vain moottorissa eikä sen ulkopuolella.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pesunestesäiliössä kiertää neste haaroitettuna lämppärin nestekierrosta.
Eli siellä kiertää jäähdytysneste aina.

Ja tarkemmin kun katsoo niin myös pesunesteletkut ja suuttimet on lämmitettyjä. :wink:
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Vallan loistava idea, pesunesteet pysyy sulana vaikka olis vähän lievemmätkin myrkyt sisässä etenkin kun oikeen vahvoilla pesunesteillä tahtoo jäädä kalvo lasiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Jäähdytysnesteen kierto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kone kirjoitti:Ihmetellyt aina että mikä järki on laittaa pissapojan säiliöön se jäähdytysnesteen kierto? Onko se joku saksalainen "laitetaan talvella vettä pissapojan säiliöön" ja "ei tarvi sitä sen enempää miettiä"?

Kovalla pakkasella enemmän haittaa kuin hyötyä tuosta, auto lämpenee vaan hitaammin. Joka tapauksessahan sinne laitetaan liemet jotka kestää pakkasta.
Ihan hyvä se on...

Ookko kokkeillu kummalla tavalla kädet/vaatteet tms tulee puhtaammaksi paremmin, kuumalla vai kylmällä vedellä....
Avatar
Eeti
Viestit: 60
Liittynyt: 30.3.2008 11:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Se on kytköksissä ilimeisesti lämppärin kennon takaa. Ja pelaa ainoastaan jos lämppärin kennolle menee lämmin vesi? Mistähän kohtaa putki lähtee..

Itellä vepasto esilämmittää myös pesunestesäiliön. Se on kieltämättä turha homma :lol:
W202 220CDI -08 OM646
W124 OM 603 Rohjekti
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Semi-offtopikkina tulee mieleen, että olis kätevä kun olis oma lämmityskierto automaattilaatikollekin. Ei tarttisi talviaamuina pelätä pakkimännän puolesta.
S204, AZT250
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Sinne kuplan lokilämmitin tomaattilaatikon öljypohjaan :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”