Pistetään nyt muistakin tarinaa ja kuvia loiston ajoilta.
`69 Belvedere, tarinoiden mukaan Karjalaisen Ahtin entinen auto, isällä ollut vuodesta `88. Tekniikkana vakio 318 automaatilla. Rupesi maalit lohkeileen isoina palasina ja odottelee lattioiden ja peräkontinpohjan vaihtajaa. Ei myynnissä mistään hinnasta, entisöidään museokilpiin kun ehditään.
Ja kun Belvedere jäi ajosta pois niin tilalle piti saada toinen auto ajoon. Tuli hommattua se `64 Valiant, keulilla 170 kutonen ja 3 vaihteinen manuaali rattikarahkalla. Suoraan ensimmäisen omistajan kuolinpesältä. Oli vaari ollut paikallinen kyläseppä, joten aattelin että on varmaan saattanut pitää hyvinkin. Ja paskat... Seppä oli sepittänyt aika hyvinkin

Oli hitsattu jotain gallonan pohjia yms lattioihin ja konttiin, popniittiä, kanaverkkoa, kittiä, pikeä ja kaikkea mahdollista sontaa löytyi. Lattiakin oli paikoitellen toista senttiä paksu kun oli peltejä päällekäin

Pääosin on hitsattu mutta odottaa myös joutilasta aikaa.
Äkkiä parista valokuvasta napattu digikuva Ylemmässä kuvassa oleva harmaa on siis uutta suoraa peltiä...
Ja jossain välissä tuli kuvioihin
`66 Valiantti johon nakattiin tuon kuusnepan moottori keulille ja sillä ajoin yhden syksyn. Moottori vei melkein yhtä paljon öljyä kuin bensaakin joten taas tarvi miettiä jotain. Kuusnepaan oli rempattuna ja viritettynä isompi kutonen ja sitähän ruvettiin suuniitteleen keulille. Mutta kaverilla sattui olemaan
lintahko `65 Valiant johon viritetty moottori sopi kuin nenä päähän. Autot vaihtoivat siis taas käyttäjää. Lintan motti meni tuohon nelioviseen ja lintta sai kuusnepaan tehdyn 225:sen ja nelilovisen manuaalin. Tällä autolla taas ajeltiin jonkin aikaa ja kappas vain. Alkaa pakkelit tippuun ja vääntösauvatkin irtoaa kohta rungosta, tarttee varmaan tehdä jotain. Ja taas karkasi rojekti käsistä... Tämäkin koppa on hyvin pitkälti hitsattuna ja hangattu peltipuhtaaksi.
Oulaisten American Car Showssa `03
Näyttelyn jälkeen sitten silloinen käyttöauto otti ja paloi näyttävästi perjantai-iltana pilistä pyöriessä keskustaan. Ja sen jälkeen etsittiin kaverin tallin takaa taas tuo
`66 käyttöautoksi. Ja Scirocco tuli tässä vaiheessa myös taloon. Sciroccon kun sain ajoon ja aloittelin `65:n pohjatöitä niin oli myynnissä unelmien auto ja halvalla. Siis tuo Sport Satellite, joka oli pakko hakea talteen. Pikku kunnostuksella kilpiin ja ajoon. Keulilla tässä vähän piristetty 318 ja automaatti.
Sitten iski tuo dieselin viritysinnostus ja piti hommata semmonenkin. Eli tuo nykyinen käyttis Audi 80 1,6 dieselillä. Viritys onnistui kohtuullisesti ja 100hv/litra ylittyi pikkusen.
Viimeisenä hankintana on
`65 Valiant joka tuli ostettua kesällä varaosiksi noille kahdelle muulle. Mutta tämäpä olikin paljon parempi mitä nämä kumpikaan aikaisempi. Laitamma siis senkin kuntoon

Suunnitelmissa on mm. hammastankoa, isoja levyjarruja joka kulmaan, ahdinta ja ruiskua. Ulkonäölle ei tehdä toistaiseksi mitään
Tässäpä oli meikäläisen harrastehistoria vuosilta 2000-2005. Tekemistä ja rahan menoa riittää jatkossakin... Toivottavasti joku edes jaksoi lukea kokonaan.
