Vanhoilla jousilla renkaat pilalle?
Vanhoilla jousilla renkaat pilalle?
Konttorilla inssi keksi että paavosta on vasen etujousi poikki. Niinpähän se olikin, viimeiseltä kierrokselta pätkä poikki. Viikonloppuna tuli vaihdettua uudet jouset, oli muuten yllättävän nätti homma, kun oli oikeat työkalut millä tehdä (ja työkalujen omistaja oli vieressä katsomassa ettei kossit telo itseään )
Noh, jousienvaihdon jälkeen keula nousi useamman sentin, joten vanhat jouset olivat jo aika huolella väsyneet. Samalla tuli sitten huomattua, että etukumit on kumpikin kuluneet sisäsyrjältä huomattavan paljon. Pitää käyttää paavo jossain kulmien tarkastuksessa mutta sitä odotellessa tuli mieleen, että voisiko nuo wanhat ja wäsyneet jouset aiheuttaa tuon kulumisen? Ajatus lähinnä, että jos keula ui liian syvällä niin ripustuksista loppuu liikkumavara ja rengas jää vinoon. Raadilta varmaan löytyy käsitys, että onko tuo ylipäätään mahdollista?
Noh, jousienvaihdon jälkeen keula nousi useamman sentin, joten vanhat jouset olivat jo aika huolella väsyneet. Samalla tuli sitten huomattua, että etukumit on kumpikin kuluneet sisäsyrjältä huomattavan paljon. Pitää käyttää paavo jossain kulmien tarkastuksessa mutta sitä odotellessa tuli mieleen, että voisiko nuo wanhat ja wäsyneet jouset aiheuttaa tuon kulumisen? Ajatus lähinnä, että jos keula ui liian syvällä niin ripustuksista loppuu liikkumavara ja rengas jää vinoon. Raadilta varmaan löytyy käsitys, että onko tuo ylipäätään mahdollista?
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
Jos pyöränkulmat on muuten kunnossa niin ei se negatiivinen camber paljoa sisäpuolelta rattaita syö. Omassa autossa on camberia reilusti 2 astetta pakkasen puolella eikä juuri huomaa renkaiden kulumista epätasaisesti. Mulla tosin on c mallia mutta samallaiset alustarakenteet taitaa olla molemmissa.
C250TDT -98
Tälläperusteella voinee todeta että diagnoosi on oikea ja väsähtäneet jouset on syönyt renkaat oheistoimintana. Sinänsä vahinkoa ei noiden kumien puolesta käynyt, kun ei niissä enää ensikesälle asti ole pintaa. Pitääpä varailla aika suuntaukseen luottohuoltamoon samalla kun käy maakunnasta hakemassa talvitassut alle.
Onko jollakulla (erään ylivieskalaisen autohuoltamon asentajalla ) hajua onko tuo nykyään 50 vai 100 €uroa?
Onko jollakulla (erään ylivieskalaisen autohuoltamon asentajalla ) hajua onko tuo nykyään 50 vai 100 €uroa?
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
On tämä kyllä ihme foorumi. Mitä vaan kysyy, niin vastaus on tiskissä nopeammin kuin normaali puhelinpalvelusta saa edes vaihteen tätiä kiinni, varsinaisesta asiakaspalvelijasta puhumattakaan. Pitääpä siis varailla aika dealerin työmaalle kunhan sielläpäin olen liikenteessä.
Ps. Toivonmukaan dealer saa palkanlisää siitä kun haalii täältä asiakskuntaa, tai sitten vähintään mesettää firman ajalla ja kalustolla.
Ps. Toivonmukaan dealer saa palkanlisää siitä kun haalii täältä asiakskuntaa, tai sitten vähintään mesettää firman ajalla ja kalustolla.
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
Ylivieskassa, tuolla dealerin työmaallaelekku kirjoitti:Missähän tuota uskaltas käyttää Oulussa mersua suuntauksessa? (sori topicin sotkeminen).
Noh, jos täällä Oulussa johonkin pitäisi mennä, niin sitten ehkä M-B Osa Oy:lle tuohon Limingantullin prisman nurkille. Kerran olen käynyt sieltä pussillisen tiivisteitä hakemassa, mutta internetin viisaiden mukaan siellä osaavat ihan korjatakin autoja. Omaa kokemusta tuosta ei tosin ole, poislukien tuo osanhakureissu, jonka perusteella ei kovin kattavia analyysejä vielä saa aikaiseksi, mutta sen yhden reissun perusteella ei jäänyt kovin hyvä maku suuhun.
Googlepa noita löytää sitten lisää vaikka millä mitalla kliks ja voisin kuvitella että täältäkin löytyy kokemusta tämänkin kylän huoltamoista.
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
Varaosissa tuolla mb osalla on hyvä ja asiantunteva palvelu jos osat on johonkin väyrysiä vanhempiin..2000 luvun autot alkaa mennä jo hankalaksi ja viime käynnillä tuli todistettua että paremmin epc:tä osaa käyttää asiakas kuin myyjä. Kysellään toiselta myyjältä kuiskaamalla että mikäs se DPF oikein on..??
C250TDT -98
Mersuvoorumin puolella kehuneet Oulun Vehoa ja asentaja Jouni A:ta ainakin 211:en pyöränkulmien suuntauksessa. Mb-osa, no niin... Korjaamopuolesta ei kokemusta
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Tämmöinen käsitys mullakin on.Garcia kirjoitti:M-B Osalla/Laasosella ei ainakaan jonkin aikaa sitten ollut pyöränsuuntausvermeitä.
Teräsrengasta on joskus kehuttu pyöränsuuntaushommissa.
Teräsrenkaalla itse olen säädättänyt ja ihan OK tuloksia olen saanut. Vähän puoltaa Suomen kaltevilla teillä ojaan päin mutta sepä taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus näillä vanhoilla lintoilla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Nytpä on pyöränkulmat kohdallaan. Kävin kuitenkin täällä Oulussa, limingantullissa Nikusen korjaamolla kun ei täältä maakuntaan oikein töiden puolesta ehdi. Pyöränsuuntaukselle tuli hintaa 69€ ja asentaja löysi parikin kulunutta raidetangonpäätä, oikealtapuolen sisemmän ja ulomman. Tuosta lisäpuuhasta tuli tietty kustannusta vähän lisää. Tuohon könttähintaan kuuluu mittominen ja tunti säätelyä, sitä en tiedä mikä hinta pelkälle tarkistukselle ilman säätöjä tulisi.
Ihan asiansaosaava paja tuo tuntui olevan ja lisäbonuksena aulan puolelta löytyi tietokone asiakaskäyttöön niin sai töitäkin tehtyä pajalta käsin paavoa odotellessa. Kiirettä noilla tuntui olevan ainakin nyt käydessä melko kohtuudella, mutta siitä huolimatta hommasta jäi ihan hyvä maku suuhun. Asentaja otti auton sisään, tuli koputtelemaan vartinpäästä että vaihdetaanko tangonpäät ja kuittiin tuosta raidetangosta kirjautui 0,8 tuntia.
Siihen en osaa ottaa kantaa että miten suorassa tai mutkalla nuo renkaat nyt sitten on, mutta eipä tuota isommin ole syytä epäillä etteikö säätö olisi kohdallaan.
Ihan asiansaosaava paja tuo tuntui olevan ja lisäbonuksena aulan puolelta löytyi tietokone asiakaskäyttöön niin sai töitäkin tehtyä pajalta käsin paavoa odotellessa. Kiirettä noilla tuntui olevan ainakin nyt käydessä melko kohtuudella, mutta siitä huolimatta hommasta jäi ihan hyvä maku suuhun. Asentaja otti auton sisään, tuli koputtelemaan vartinpäästä että vaihdetaanko tangonpäät ja kuittiin tuosta raidetangosta kirjautui 0,8 tuntia.
Siihen en osaa ottaa kantaa että miten suorassa tai mutkalla nuo renkaat nyt sitten on, mutta eipä tuota isommin ole syytä epäillä etteikö säätö olisi kohdallaan.
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 17.10.2012 9:18
Point-S oulussa on viimesen päälle mersujen säätöistä tietävä liike, kattovat nivelet ensin läpi ettei välyksiä löydy ja laittavat oikeat paineet renkaisiin. Sitten alkavat vasta säätämään. Itellä oli vaan ratti vinossa vasemmalle ja muut arvot kunnossa, hintaa työlle tuli 55e ja tosi hyvä palvelu. Wäykky oli ihme veteliä suoraan ajettaessa, selvittikin sitten asentaja että hammastangolla on antura mikä tunnistaa kun ratti on suorassa niin ei tehosta ohjausta sillon ollenkaan. Ratti kun oli kierossa niin ohjaustehostin yritti sitten koko ajan korjata menoa. Auto on S210 E320CDI '02.
Jos edelleen kuluu sisäreunasta, (niin kuin hieman epäilen) niin seuraavaksi dealerille alatukivarren puslien vaihtoon. (ja uuteen suuntaukseen)take kirjoitti:Siihen en osaa ottaa kantaa että miten suorassa tai mutkalla nuo renkaat nyt sitten on, mutta eipä tuota isommin ole syytä epäillä etteikö säätö olisi kohdallaan.
(en kehu dealeria, en tunne koko miestä, vai onko se edes mies? mutta meseläistä suosittelen lähes aina)
Minullekkin on "asiantuntevat" yritykset säätänyt kulmia ja vaihdelleet raidetangon päitä, mutta jos alatukivarren etummainen pusla on väljä, niin näyttää hyvältä nosturilla, mutta ajaessa pyörät kääntyy harittamaan. (tai menee niin kuin kaupan ostoskärryssä)
W210 E320 ja W210 E320cdi (+sprinter 313)
kahesta 190 säädetty kulmat kun matallussarjan kiskassu kiinni,no nivelet on ollut ehjät ja puslat silti syönyt sisäpuolen kumia....tuntuu siltä että mitä alemmas kiskassu kopan,sitä enemmän ns.traktorikuviolla kesän jälkeen tiä sitte onko missä syy?aina tiennyt sahalaitasesta sisäpuolesta kun rengasmeteli on suurentunut.no eturattaat on siirtynyt takarattaiksi seuraavana suvena
mihinä kuhuna mies
Surkeat puslat (alatukivarren etummainen taitaa olla lyhytikäisin), eli tuo ostoskärry efekti. eli sekä auraa että harittaa, riippuen joustoista.jolle kirjoitti:Kysytääs kun liittyy saman aiheeseen.
Mikä saa renkaan kulumaan sisäreunasta sahalaidalle?
Mulla kului tuosta lintasta eturenkaat vastaavasti ja olen pähkäillyt että mikä sen tekee.
Keulan painuessa alas tai noustessa ylös auraus muuttuu.
Kun on lähtenyt kulumaan väärin, niin väärin kuluminen vain korostuu.
Taitaa myös hakea aika kovasti urissa?
Tai renkaasta rakenne rikki.
Kokeilehan kääntää ihan pikkusen lisää aurausta.keltsi kirjoitti:kahesta 190 säädetty kulmat kun matallussarjan kiskassu kiinni,no nivelet on ollut ehjät ja puslat silti syönyt sisäpuolen kumia....tuntuu siltä että mitä alemmas kiskassu kopan,sitä enemmän ns.traktorikuviolla kesän jälkeen tiä sitte onko missä syy?aina tiennyt sahalaitasesta sisäpuolesta kun rengasmeteli on suurentunut.no eturattaat on siirtynyt takarattaiksi seuraavana suvena
Jos säädätetty vianorilla tms. arpafirmalla, niin todennäköisesti harittaa hieman liikaa. (ovat aina ihmetelleet kun olen vaatinut ettei tehtaan arvoihin, vaan pikkusen enemmän aurausta. Mutta ovat suostuneet, kun olen huomauttanut että minä olen se joka maksaa)
W210 E320 ja W210 E320cdi (+sprinter 313)
Miksi rengas sitten kuluu vain sisäreunastaan hampaille jos pyöräkulmat pääsee vaihtelemaan ajossa?
Alatukivarren puslissa ei ollut vikaa, vaihdoin kyllä kaikki tuossa syksyllä varuiksi mutta en usko että vika oli niissä.
Ylätukivarsissa oli välystä, en tiedä että miten se vaikuttaa ajoon tai renkaiden kulumiseen mutta se nähdään ensi kesänä kun nekin on vaihdettu uuteen.
Alustan toimivuus on myös yksi kysymysmerkki. Tuossa autossahan on alusta mallia taxi -1,5 kierrosta ja vakio 350 tkm ajetut iskarit ettei alusta ole enää mitään viimeisen päälle.
Kurvissa joutu kääntämään väkisin koska alusta ei pysy kovemmassa ajossa enää mukana. Viime kesänä tuli välillä ajettua tuolla saariston lossien välisessä ajossa aika haipakkaa.
Alustakin vaihtuu keväällä kokonaan uuteen että sekin tulee suljettua pois.
Raidetanko on vielä vakio ja siinä alkaa olla tasaisesti välystä joka kohdassa, kolistaa ja varmasti tuntuu ajossakin. Olen suunnitellut että sekin vaihtuu ensi keväänä mutta pitää nyt katsoa.
EDIT: Alatukivarren puslista se taaempi on w202 kohdalla heikoin lenkki, w210 se on umpinainen eli huomattavasti jämäkämpi.
Alatukivarren puslissa ei ollut vikaa, vaihdoin kyllä kaikki tuossa syksyllä varuiksi mutta en usko että vika oli niissä.
Ylätukivarsissa oli välystä, en tiedä että miten se vaikuttaa ajoon tai renkaiden kulumiseen mutta se nähdään ensi kesänä kun nekin on vaihdettu uuteen.
Alustan toimivuus on myös yksi kysymysmerkki. Tuossa autossahan on alusta mallia taxi -1,5 kierrosta ja vakio 350 tkm ajetut iskarit ettei alusta ole enää mitään viimeisen päälle.
Kurvissa joutu kääntämään väkisin koska alusta ei pysy kovemmassa ajossa enää mukana. Viime kesänä tuli välillä ajettua tuolla saariston lossien välisessä ajossa aika haipakkaa.
Alustakin vaihtuu keväällä kokonaan uuteen että sekin tulee suljettua pois.
Raidetanko on vielä vakio ja siinä alkaa olla tasaisesti välystä joka kohdassa, kolistaa ja varmasti tuntuu ajossakin. Olen suunnitellut että sekin vaihtuu ensi keväänä mutta pitää nyt katsoa.
EDIT: Alatukivarren puslista se taaempi on w202 kohdalla heikoin lenkki, w210 se on umpinainen eli huomattavasti jämäkämpi.