Om603 tyhjäkäynnin öljynpaine heittelee

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Om603 tyhjäkäynnin öljynpaine heittelee

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Perjantaita vain!

Öljynpaineista ei olekaan puhuttu ainakaan päivään. Siispä kerrotaan tarina kummittelevasta mittarista ja veikkaillaan syitä.

Pohjille kerrottakoon, että kone on S124:assa raksuttava vapaastihengittävä Om603, mittarissa justiin 480 000 km ja itse moottorille ei ole tehty koskaan mitään.

Meille auto tuli 280 tkm ajettuna ja jo silloin hieman oudoksutti käynnistäessä verkkaisesti nousemaan lähtevä öljynpainemittari. Sama on tallella edelleen: turvavyön ehtii hyvin vetää kiinni ennen kuin viisari aloittaa nousunsa. Vain, jos auto on seissyt ihan vähän aikaa, viisari pomppaa ylös äkkiä.

No, öljynpaineet ovat olleet koko 200 tkm ajan luokkaa ihan OK. Kylmänä tietysti tapissa ja samoin pienen ajon jälkeen jossain kahden pinnassa - mittarin mukaan siis. Talvella maantiepoljennan jälkeen viisari putoaa jonnekin puolentoista korville, kesällä alemmas ja lämpimällä ilmalla ihan 0,3 tasoon. Tällöin tarvitaankin jo kierroksia kahdentuhannen paikkeille, jos mielii saada öljynpaineet edes kolmosen viivalle.

Viime aikoina logiikka on alkanut mennä kerrassaan naiselliseksi, josta seuraava kertomus.

Työmatkani aluksi on hetki katua, sitten 20 km moottoritietä, ramppi, 1km tietä, risteys ja sitten vielä ja 55 km maantietä parilla risteyksellä höystettynä. Tänään moottoritieltä ajoin rampille ja sen päässä odotellessa paineet olivat jokseenkin tasan yhdessä kuten aina ennenkin. Ajoin kilometrin verran "välitietä" kärkikolmiolle maantielle päästäkseni ja katso: kolmiolla paineet olivat kirkkaasti nollassa! Kaasuttelemalla ne kyllä verkkaan nousivat ja myös valtatielle päästyä nousivat, jopa kolmoseen kun kierroksia oli riittämiin. Kuvioon tietysti kuuluu, että kun aivan hetken päästä rullasin vapaalla eteen tulleen traktorin takia hidastaakseni, paineet olivat taas ykkösen huitteilla tyhjäkäynnilläkin, samoin seuraavissa risteyksissä.

Mainittakoon, että öljyt ovat 5-40 synteettiset vaihdettu -suotimen kanssa- 10 000 km välein, viimeksi keskiviikkona.

Itsehän epäilen kaikesta huolimatta jotain sähköhäiriötä välillä anturi - verkkokalvot. Mittari on nimittäin tehnyt muutaman kerran sitä että se ei lähde nousuun ollenkaan ennen kuin lipan päälle naputtaa. Naapurissa vedenlämpömittari joko näyttää alakanttiin tai sitten kone käy ison osan aikaa kylmänä. Sekin viisari on joskus nykinyt pakkasilla ainakin vilkun tahtiin. Öljynpainemittari taas on aina alhaisemmilla lukemilla vähän seilannut tai hypähdellyt.

Tyhjäkäynti on katsastuksen mittarin mukaan 630 kieppiä, paljon ajetun koneen tapaan mylly oikein kuumana kolkottaa jostain kuten se on tehnyt jo kuuden vuoden ajan. Nesteitä ei kulu, ne eivät sekoitu. Kone käynnistyy hyvin ja käy kylmänä ja lämpimänä pääosin nätisti ja vetoja on sen, minkä paljon ajetulla 300D:lla voi olla.

Veikkauksia, kehäpäätelmiä, logiikkaa? Onko tuolla "mittausketjussa" jotain mikä voisi vaan kertakaikkiaan näillä virkavuosilla väsähtää?
Viimeksi muokannut Aku P, 19.10.2012 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Veikkaan öljynpaine anturii tai kansi nahka
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

vähän vanhaa...

mut miksei pumppukin vois olla huono!
® Mesen linttaklubi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5999
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Eikö se ois helpoin ottaa mekaninen mittari ohjaamoon ja vetää letku orkkis paineanturin reikään ja katella paineita siitä. Sais selvyyen onko mittaristossa vikaa vai itse konehuoneessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”