_Hämis_ kirjoitti:Noista viesteistä kylläkin ymmärsin asian niin, että kummassakin umpiossa (pitkässä ja pätkässä) olisi xenon-polttimo.

Lähivaloumpio on vähän harhaanjohtava termi valaisimessa, joka käsittää kaksi kaukovaloa, toisen lähivalon kanssa ja toisen ilman.
Bi-xenonien lisäksi tässä mallissa on ihan hyödylliset lisäkaukovalot H7 polttimoin. Valot ovat oikein hyvät, ihan kuten TM talvitestin 2012 voittajassa, mutta H7 lisäkaukovalojen vuoksi paremmilla kaukovaloilla.
Mutta kun on yli 30 talvea katsellut maisemia Bosch Touring tai Rallye 225-parin takaa, eivät hyvätkään vakiovalot tunnu riittäviltä.
Harmi vain, kun en hoksannut ottaa ennen ja jälkeen kuvia. Mutta viime syksyinä vertailin saman Avantgarden vakiovalojen (=bi-xenon + H7 apupitkät) ja Volvo S80 H7 vakiovalojen + Bosch Touring kanssa. Kuvatekstit toivottavasti kertovat mikä kuva on mitäkin. Tässä vaiheessa siis Mersun valot ovat vielä vakiovarusteisessa kunnossaan.
Xenonlähivalot:
H7 lähivalot:
xenonkaukovalot + H7 vakiolisävalot:
H7 + H7 nelivalot + Bosch Touring 190 (H3):
Bosch Touring on oma suosikkini kaukovalona, koska pidän sen tasaisesta ja leveästä valokuviosta. H3 poltin ei valovoimassa tietenkään pärjää D1S:lle, mutta kaukovalokuvio kaukana rinteessä muodostuu lähes yksinomaan lisävaloista, koska Volvon oma pieni ja kapea-alainen kaukovalo ei yllä noin kauas oikeastaan lainkaan. Kuten rinteestä näkee, on valokuvio halogeenivaloksi poikkeuksellisen hyvin hallittu, tasaisen leveä tieaukon laidasta laitaan ilman kirkkaita tai pimeitä läiskiä ja myös korkeussuunnassa hyvin rajattu.