Hegelin w123 300d -82 (ex-Pakardinen)
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Hegelin w123 300d -82 (ex-Pakardinen)
No ehtoota.
Kun on tullut notkuttua enemmälti vain tuolla naapurifoorumilla, niin eikös sitä pidä aina silloin tällöin laajentaa tajuntaa. Eikun perk... Siis laajentaa näkökantaansa. Ni aattelin sitten, että voishan sitä tännekin jotain hönöttää.
Asiaan. Kaksi vuotta sitten eräänä elokuisena iltana selailin nettiautoa, josta silmääni sattui vuosimallin 1982 Mercedes-Benz 300d. Lueskelin rauhassa ilmoituksen ja katselin kuvat ja sitten lausuin vaimolle, että nytpä olisi myynnissä sellanen auto siihen hintaan, että ostaa pitäisi. Vaikka ei tarvitsisikaan. Eikä olis kaukana edes. Naiset osaa aina toisinaan yllättää, niin rouva tuolloinkin, lausumalla: "No mikset sitte osta?" Täh, mitä nä sanoit?
Seuraavana päivänä sitten soitto ja sovittiin, että tulen katsomaan. Eikä se siihen katsomiseen jäänyt:
Siinä se on uudessa kodissaan, meidän pihassa.
Sittenhän siitä piti alkaa tehdä enemmän omaan silmään miellyttävää. Eräältä tutulta olin vuosien kinuamisen jälkeen saanut ostettua vanteet, siis nämä:
Nuohan ehtivät olla kesän jopa Väyrysen alla, mutta tiesin jo silloin niiden olevan vain välietapilla johonkin sellaiseen, johon ne oikeasti käyvät. Ja eikun rillat vanhuksen alle:
Niinpä, ei hääviltä näytä... Suorastaan surkuhupaisa. Nuo suokumit heivattiin hiiteen ja piakkoin tämän jälkeen Kusti polki ja toi ohipolkiessaan paketin. Sen paketin sisällön asennuksen jälkeen näytti jo vähän paremmalta:
Tuommoisena sillä surruuteltiin ensimmäinen syksy. Talvi tuli, vaan eipä tuonut tullessaan mitään yllätyksiä. Vanhus vei aina perille, kun liikkumisen tarpeessa oltiin. Katsastuksestakin meni läpi, niin kuin ei mitään. Tuli kevät ja nyt kun vanteille oli olemassa auto, niin vanteethan piti tieten laittaa kuntoon:
Sitten niille tuli hommattua sopivan kokoset renkaat ja taakse vielä tuumainen spaceri:
Ja sitten eikun jälleen kesäpyörät alle.:
No sitten, kun viime kesän kelejä muistelee, niin lämmintähän sillon oli. Alkoi tappelu mystisen lämpeämisen kanssa. Ei se nyt niin hirveän vakavaa ollut, mutta satasta lujempaa ei voinut motarilla ajaa, muuten tempaisi lämmöt toiselle sadalle. Siihen vaivaan vaihdettiin syyläri ja visko. Sitten termari. Sitten huuhdeltiin sitruunahapolla nestekierto. Eikä auta, ei sitten mikään. Vesipumppu oli suunnilleen ainoa mitä ei kokeiltu vaihtaa. Siihen se homma jäi, kun muutenkin oli hiipinyt ajatuksiin häivähdys pienestä lisävoimasta.
Tuo lämpöjuttu oli korsi, joka katkaisi kamelin selän ja tein päätöksen tehdä autoon tekniikanvaihdon. Valinta oli loppujen lopuksi aika helppo. Järkevämpi olis ollut varmaan runtata laakista sinne OM606, mutta taloudellisista syistä päädyin OM603:een. Sitä sitten alettiin etsiskelemään, talvella vähän aktiivisemmin. Talvella piti sitten jo vähän askarrellakin, kytkimen painelaakeri alkoi ulvoa. Sitten mykistyi akku. Sekin katsastusdiktaattori ei antanut kuin neljä viikkoa ajoaikaa vuoden sijaan, kun ei mielestään löytänyt tarpeeksi tehoja takajarruista. Mokoma natsi.
Vaikka miten ahkerasti Sergeyn kanssa etsittiin elimenluovuttajaa Ruotsista, niin joko ne oli sysipaskoja tai omistaja oli tyypillinen Svante, eikä suostunut myymään kultamunaansa suomipojalle. Sitten löyty tänä keväänä ihan Suomesta eräs "yksilö". Sehän se tuli hommattua. Menin sitä sitten eräänä sateisena kevätpäivänä etelä-Suomesta hakemaan. Ei mennyt ihan putkeen sekään reissu.
Ensin hävis laatikosta vaihteet lisää öljyä. Toimii. Sitten valui nesteet tienposkeen. Ei mitään muuta vaihtoehtoa, kuin paikkausainetta syyläriin. Sitten possahti ylävesiletkun kiinnike. No se paikattiin parin paikallisen Mersumiehen avustuksella (vieläkin meinaa ruveta itkettämään, kun ajattelee miten hienojakin ihmisiä tähän maahan mahtuu...). Sitten tultiin vajaata kahdeksaakymppiä lämmityslaite täysillä huutaen Hyvinkäältä lähelle Kuopiota. Sitten piti pysähtyä oikomaan koipia. Kun jatkoin matkaa lämppärin moottori olikin vaiennut kuin se viulu siinä laulussa. Loput parikymmentä kilometriä Kuopioon tultiin moottoritietä pitkin hätävilkut päällä kuuttakymppiä aina muutaman kilometrin jälkeen nestettä paisariin lisäten. Yöllä pikainen ja hätäinen korjaus ja aamulla nilkuttaen loput 50km kotiin. Vaimo oli iloinen.
Kaikenmoisten kiireiden ja vitutuksen ja muun sonnan pakottamana tuo elimenluovuttajaromu seisoikin sitten pihassa koko kesän koskemattomana. Sitten tuossa joku aika sitten sain sen verran tormistauduttua, että kiskoimma siitä naapurin kanssa koneen ja laatikon lattialle. Männä viikolla sitten aloin purkamaan sitä konetta varmana siitä, että löydän ainakin palaneen kannentiivisteen tai jos oikein on tuuria, niin haljenneen kannen. No kannesta en osaa vielä sanoa, mutta kannentiiviste oli ehjä.
Nyt sekin rojekti on siinä vaiheessa, että se 603:n on TÄYSIN muttereina ja pultteina tuolla asennuspaikan lattialla. Alakerta laakeroidaan uudestaan, sekä männät rengastetaan. Porausta tai mäntien uusimista yritetään välttää, sekin tietysti tehdään jos on pakko. Toisella foorumilla onkin dealer antanut hyviä neuvoja ja vinkkejä, muista ei sitten paljon ole apua ollutkaan.
Mitä tuolle koneelle sitten jatkossa tapahtuu? Jahka se saadaan kasaan, käytämmä ahtimen FinTurbolla, joka sorvaa siitä pesän isommaksi ja laittaa luonnollisesti sitten paremmat siivet. Keulalle laitamma niin suuren coolerin kuin sinne on mahdollista saada sopimaan. Pumpusta ruuvaamma kaiken vakiotapeilla saatavan irti. Näillä eväillä pääsemmä luultavasti tuonne 200hv:n korville, joka alkaa olla laillisen ylärajoilla. Se riittää. Ainakin toistaiseksi.
Tulen täällä kyselemään paljon ja kaikennäköistä liittyen tuohon tekniikanvaihtohommaan. Monen mielestä varmasti jopa itsestäänselvyyksiäkin. Kuviakin tulee varmasti jatkossakin. Kerron myös auton oikuista tai vaiheista noin muutenkin.
Ai niin. Hauskaahan tässä hommassa on se, että monimutkaisin mekaaninen laite, jonka olen ennen tätä projektia atomeiksi purkanut, on vuosimallin 1984 Tunturi Tigerin kone. Tänä keväänä olin pakotettu purkamaan yläkerran John Deere 6400 maataloustraktorin koneesta, mutta siinäpä ne sitte.
Että tältä pohjalta tässä mennään...
Kun on tullut notkuttua enemmälti vain tuolla naapurifoorumilla, niin eikös sitä pidä aina silloin tällöin laajentaa tajuntaa. Eikun perk... Siis laajentaa näkökantaansa. Ni aattelin sitten, että voishan sitä tännekin jotain hönöttää.
Asiaan. Kaksi vuotta sitten eräänä elokuisena iltana selailin nettiautoa, josta silmääni sattui vuosimallin 1982 Mercedes-Benz 300d. Lueskelin rauhassa ilmoituksen ja katselin kuvat ja sitten lausuin vaimolle, että nytpä olisi myynnissä sellanen auto siihen hintaan, että ostaa pitäisi. Vaikka ei tarvitsisikaan. Eikä olis kaukana edes. Naiset osaa aina toisinaan yllättää, niin rouva tuolloinkin, lausumalla: "No mikset sitte osta?" Täh, mitä nä sanoit?
Seuraavana päivänä sitten soitto ja sovittiin, että tulen katsomaan. Eikä se siihen katsomiseen jäänyt:
Siinä se on uudessa kodissaan, meidän pihassa.
Sittenhän siitä piti alkaa tehdä enemmän omaan silmään miellyttävää. Eräältä tutulta olin vuosien kinuamisen jälkeen saanut ostettua vanteet, siis nämä:
Nuohan ehtivät olla kesän jopa Väyrysen alla, mutta tiesin jo silloin niiden olevan vain välietapilla johonkin sellaiseen, johon ne oikeasti käyvät. Ja eikun rillat vanhuksen alle:
Niinpä, ei hääviltä näytä... Suorastaan surkuhupaisa. Nuo suokumit heivattiin hiiteen ja piakkoin tämän jälkeen Kusti polki ja toi ohipolkiessaan paketin. Sen paketin sisällön asennuksen jälkeen näytti jo vähän paremmalta:
Tuommoisena sillä surruuteltiin ensimmäinen syksy. Talvi tuli, vaan eipä tuonut tullessaan mitään yllätyksiä. Vanhus vei aina perille, kun liikkumisen tarpeessa oltiin. Katsastuksestakin meni läpi, niin kuin ei mitään. Tuli kevät ja nyt kun vanteille oli olemassa auto, niin vanteethan piti tieten laittaa kuntoon:
Sitten niille tuli hommattua sopivan kokoset renkaat ja taakse vielä tuumainen spaceri:
Ja sitten eikun jälleen kesäpyörät alle.:
No sitten, kun viime kesän kelejä muistelee, niin lämmintähän sillon oli. Alkoi tappelu mystisen lämpeämisen kanssa. Ei se nyt niin hirveän vakavaa ollut, mutta satasta lujempaa ei voinut motarilla ajaa, muuten tempaisi lämmöt toiselle sadalle. Siihen vaivaan vaihdettiin syyläri ja visko. Sitten termari. Sitten huuhdeltiin sitruunahapolla nestekierto. Eikä auta, ei sitten mikään. Vesipumppu oli suunnilleen ainoa mitä ei kokeiltu vaihtaa. Siihen se homma jäi, kun muutenkin oli hiipinyt ajatuksiin häivähdys pienestä lisävoimasta.
Tuo lämpöjuttu oli korsi, joka katkaisi kamelin selän ja tein päätöksen tehdä autoon tekniikanvaihdon. Valinta oli loppujen lopuksi aika helppo. Järkevämpi olis ollut varmaan runtata laakista sinne OM606, mutta taloudellisista syistä päädyin OM603:een. Sitä sitten alettiin etsiskelemään, talvella vähän aktiivisemmin. Talvella piti sitten jo vähän askarrellakin, kytkimen painelaakeri alkoi ulvoa. Sitten mykistyi akku. Sekin katsastusdiktaattori ei antanut kuin neljä viikkoa ajoaikaa vuoden sijaan, kun ei mielestään löytänyt tarpeeksi tehoja takajarruista. Mokoma natsi.
Vaikka miten ahkerasti Sergeyn kanssa etsittiin elimenluovuttajaa Ruotsista, niin joko ne oli sysipaskoja tai omistaja oli tyypillinen Svante, eikä suostunut myymään kultamunaansa suomipojalle. Sitten löyty tänä keväänä ihan Suomesta eräs "yksilö". Sehän se tuli hommattua. Menin sitä sitten eräänä sateisena kevätpäivänä etelä-Suomesta hakemaan. Ei mennyt ihan putkeen sekään reissu.
Ensin hävis laatikosta vaihteet lisää öljyä. Toimii. Sitten valui nesteet tienposkeen. Ei mitään muuta vaihtoehtoa, kuin paikkausainetta syyläriin. Sitten possahti ylävesiletkun kiinnike. No se paikattiin parin paikallisen Mersumiehen avustuksella (vieläkin meinaa ruveta itkettämään, kun ajattelee miten hienojakin ihmisiä tähän maahan mahtuu...). Sitten tultiin vajaata kahdeksaakymppiä lämmityslaite täysillä huutaen Hyvinkäältä lähelle Kuopiota. Sitten piti pysähtyä oikomaan koipia. Kun jatkoin matkaa lämppärin moottori olikin vaiennut kuin se viulu siinä laulussa. Loput parikymmentä kilometriä Kuopioon tultiin moottoritietä pitkin hätävilkut päällä kuuttakymppiä aina muutaman kilometrin jälkeen nestettä paisariin lisäten. Yöllä pikainen ja hätäinen korjaus ja aamulla nilkuttaen loput 50km kotiin. Vaimo oli iloinen.
Kaikenmoisten kiireiden ja vitutuksen ja muun sonnan pakottamana tuo elimenluovuttajaromu seisoikin sitten pihassa koko kesän koskemattomana. Sitten tuossa joku aika sitten sain sen verran tormistauduttua, että kiskoimma siitä naapurin kanssa koneen ja laatikon lattialle. Männä viikolla sitten aloin purkamaan sitä konetta varmana siitä, että löydän ainakin palaneen kannentiivisteen tai jos oikein on tuuria, niin haljenneen kannen. No kannesta en osaa vielä sanoa, mutta kannentiiviste oli ehjä.
Nyt sekin rojekti on siinä vaiheessa, että se 603:n on TÄYSIN muttereina ja pultteina tuolla asennuspaikan lattialla. Alakerta laakeroidaan uudestaan, sekä männät rengastetaan. Porausta tai mäntien uusimista yritetään välttää, sekin tietysti tehdään jos on pakko. Toisella foorumilla onkin dealer antanut hyviä neuvoja ja vinkkejä, muista ei sitten paljon ole apua ollutkaan.
Mitä tuolle koneelle sitten jatkossa tapahtuu? Jahka se saadaan kasaan, käytämmä ahtimen FinTurbolla, joka sorvaa siitä pesän isommaksi ja laittaa luonnollisesti sitten paremmat siivet. Keulalle laitamma niin suuren coolerin kuin sinne on mahdollista saada sopimaan. Pumpusta ruuvaamma kaiken vakiotapeilla saatavan irti. Näillä eväillä pääsemmä luultavasti tuonne 200hv:n korville, joka alkaa olla laillisen ylärajoilla. Se riittää. Ainakin toistaiseksi.
Tulen täällä kyselemään paljon ja kaikennäköistä liittyen tuohon tekniikanvaihtohommaan. Monen mielestä varmasti jopa itsestäänselvyyksiäkin. Kuviakin tulee varmasti jatkossakin. Kerron myös auton oikuista tai vaiheista noin muutenkin.
Ai niin. Hauskaahan tässä hommassa on se, että monimutkaisin mekaaninen laite, jonka olen ennen tätä projektia atomeiksi purkanut, on vuosimallin 1984 Tunturi Tigerin kone. Tänä keväänä olin pakotettu purkamaan yläkerran John Deere 6400 maataloustraktorin koneesta, mutta siinäpä ne sitte.
Että tältä pohjalta tässä mennään...
Viimeksi muokannut Pakardinen, 12.5.2014 15:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
meinaakko custom-välijäähyn vai jonkun kiinankuulerin laittaa? itellä tuo 450x400 meni justiisa ja justiisa mutta alareunasta joutu leikkeleen ton pellin poies. Itellä se ei oo kuitenkaan ongelma kun mulla on pariki nuita etulippoja(AMG & Zender) mutta tosiaan sinne saa kyllä reilunkokosen ja sulla ku tullee olemaan se imusatsi toisella puolella ku pakosatsi (vs. 617A) niin saa vähän isommanki suunniteltua sinne. Mites öljyjäähyt en hokassu tekstissä että tulleeko automaatti vai manuaali? itelle laittoin erilliset molemmat kun syyläriki vaihtui mutta sillonkin joutu leikkeleen tilaa lokarin alaosista vaikkakin ne jää tonne lipan taakse piiloon. Mukava on ollu seurailla juttua tuolla toisella foorumilla mutta nyt varmaan tuleeki seurattua enemmän jos täälläkin puolella tullee päivitystä...
T.Sankari
T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Ei oo, sen ajopelin aika oli silloin joskus, kauan ennen digikameroita. Sillon salamatkin oli niitä fosforipöllähdyksiä.Sergey kirjoitti:onko kuvaa tunasta?
Motoriöljyn jäähdytyksen meinasin hoitaa ihan 123:n omalla kennolla, luulisin sen kapasiteetin riittävän noille tavoitelluille tehoille. Laatikko tulee vaihtumaan tuon 603:n persiissä olleeseen automaagiin. Syyläriksi kaavailin vapaastihengittävän 124 300d automaatin syyläriä. Saa laatikkoöljyn jäähdytyksen siihen ja se on joitakin senttejä kapeampi, kuin turbon syyläri. Näin jää enemmän tilaa coolerin lähdöille... Cooleriksi suosittelivat FinTurbolla Seat Sportin cooleria. Tehokas, hyvä, edullinen ja lähdöt samassa päädyssä. Kuulemma toimivuudessaan "vähän" toista maata, kuin Kiinancoolerit. Eikä edes maksa kovin paljoa enemmän... Riippuu nyt paljolti siitä, että mahtuuko syyläri olemaan omalla paikallaan, kun tuo 603 viskataan pesäänsä.
Niin, miten muuten on, mahtuuko se?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Itse itselleni vastaten, pitäähän sen mahtua. Kun meneehän sinne 280:n tärpättikonekin, eikä se varmaan sen lyhyempi ainakaan ole, kuin 603:n.Pakardinen kirjoitti:Niin, miten muuten on, mahtuuko se?
Vein tänään kannen koneistamolle, kysyin samalla hoonauksesta. Niillä on tasohooni käytössä, jolla lähtee se pieni rantti sieltä putkien yläpäistä. Maksaa huikeat 12€ / reikä... Kannattaskohan käyttää...? No eipä vissiin joo.
Toivalassa käytin kankia ja mäntiä näytillä. Marko oli sitä mieltä, että mikäli mitään kisakonetta ei ole tarkoitus rakentaa, niin hän ei ainakaan alkaisi mäntiä vaihtamaan. Uudet renkaat vaan. Hyvä hyvä.
Nyt jos käy niin, että kansi EI ole halki, niin tämähän alkaa näyttää paremmalta, kuin uskalsin kuvitellakaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
tääpä onkin asiallinen rojekti, 603 itelläkin suunnitteilla tuohon 123 een...
kuvia sitten runsaasti !
kuvia sitten runsaasti !
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Kui niin saatan...? Se nyt ei toisaalta olis mikään maailmanloppu, jos sen viskon joutuiskin korvaamaan flektillä. Mutta katotaanhan nyt, kuinka tässä vielä käy.kerosiini kirjoitti:Kyllä se om603 sinne mahtuu mutta saatat joutua jättämään alkuperäisen viskoflektin pois ja korvaamaan sen sähköisellä versiolla. Ainakin näin tuossa omassa 123:ssa.
Joo, kuvia kyllä tulee sitten kunhan päästään siihen vaiheeseen, että saadaan ruveta lyömään vehkeitä nippuun. Nyt tuosta romuläjästä jos käy ottamassa kuvia, niin ei tule kuin ahdistus.pekkovee kirjoitti:tääpä onkin asiallinen rojekti, 603 itelläkin suunnitteilla tuohon 123 een...
kuvia sitten runsaasti !
Noh, kiitos kiitos. Yritän aukoa sanaista arkkuani jatkossakin...Garcia kirjoitti:Hyvä muuten Pakartinen ku kirjottelet tännekin näistä rojekteistasi, juttujasi on mukava lueskella! Ja erityisplussaa vielä siitä, että kirjoitukset eivät ole sanasta sanaan samoja kuin naapurivoorumilla.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Jaa, no nyt ei jäänyt enää jossiteltavaa...kerosiini kirjoitti:No jaa, sanotaan kuitenki että varmasti joudut sen viskon pois jättään
Mutta katohan kehveliä, kun kävi äsken asiantuntija (ihan oikea asiantuntija, ei mikään kyläseppä...) katsomassa noita koneen osia. Niin se sano liukulaakereista, että uusilla laakereilla ei tule sen parempaa konetta tästä. Ovat kuulemma ihan uudenveroisia. Ei kait siinä sitten. Kaikki muutenkin näyttää oikeinkin hyvältä, lohkossa, nokassa tai kampurassa ei mitään moitittavaa...
Voi video, kun se kansi olis vielä ehjä...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Nämä nyt sitten tietysti on taas niitä minun juttuja, joille jotkut nauraa, mutta kuitenkin. Minulla kun on tuota tekemistä muutenkin melko paljon, niin haluaisin tehdä kerralla sitten niin, ettei vaan tule huolimattomuuttaan / typeryyttään tuota konetta välittömästi rikottua. Ja kun vaimokin sillä joskus varmaan tulee ajamaan. Niin jotta:
Minne laitetaan ahtopaineanturi? Entä ahtoilman lämpötila-anturi? Entä öljynlämpöanturi? Tuo jälkimmäisin tietysti öljypohjaan, vaan kunne sinne? Onko siellä valmiina joku "hyvä" paikka, vai katotaanko vaan joku sopiva soppi?
Kohta tieten joku sanoo, tai ainakin ajattelee, että kettuako noilla tekee. Ei varmaan teekään, mutta kuten sanoin, haluan pelata varman päälle. Jos voi koneremontin välttää sillä, että lyö ajoissa pelit seis, niin mieluummin teen niin...
Minne laitetaan ahtopaineanturi? Entä ahtoilman lämpötila-anturi? Entä öljynlämpöanturi? Tuo jälkimmäisin tietysti öljypohjaan, vaan kunne sinne? Onko siellä valmiina joku "hyvä" paikka, vai katotaanko vaan joku sopiva soppi?
Kohta tieten joku sanoo, tai ainakin ajattelee, että kettuako noilla tekee. Ei varmaan teekään, mutta kuten sanoin, haluan pelata varman päälle. Jos voi koneremontin välttää sillä, että lyö ajoissa pelit seis, niin mieluummin teen niin...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Jatketaan yksinpuhelua.
Tämäkin rojekti nyt taas jämähti ihan täysin. Kansi seisoo Venttiilipajalla, siellä on ruuhkaista, kovin ruuhkaista. Sitten minun piti kuulemma lähteä vanhempien muksujen kanssa käymään Tukholmassa. Sitten piti ruveta rypsiä puimaan. Sitten särky puimuri. Sitten pitäs sitä korjata. Sitten pitäs puida se rypsi loppuun. Sitten pitäs siirtää itsensä kotitilalle ja valmistella kuivuri ja toinen puimuri, kuinkas muutenkaan, rypsin puintia varten. Sitten pitäs puida lopuille 10ha rypsiä.
Lattiaremonttikin pitäs kuulemma tehdä loppuun. Ja laittaa kuraeteinen. Ja herra ties mitä kaikkea vielä. Niin, kyntääkin pitäisi. No sillä ei ole niin kiirettä, pakkaset saa tulla, muuten sukeltaa traktori tasan.
Ja vuorotteluvapaa loppuu marraskuun viiminen päivä. Kohta siinä käy niin, että saa näpit jäässä keskellä talvea vaihtaa tuon koneen, tai jättää suosiolla ens kesään. Prkl.
Tämäkin rojekti nyt taas jämähti ihan täysin. Kansi seisoo Venttiilipajalla, siellä on ruuhkaista, kovin ruuhkaista. Sitten minun piti kuulemma lähteä vanhempien muksujen kanssa käymään Tukholmassa. Sitten piti ruveta rypsiä puimaan. Sitten särky puimuri. Sitten pitäs sitä korjata. Sitten pitäs puida se rypsi loppuun. Sitten pitäs siirtää itsensä kotitilalle ja valmistella kuivuri ja toinen puimuri, kuinkas muutenkaan, rypsin puintia varten. Sitten pitäs puida lopuille 10ha rypsiä.
Lattiaremonttikin pitäs kuulemma tehdä loppuun. Ja laittaa kuraeteinen. Ja herra ties mitä kaikkea vielä. Niin, kyntääkin pitäisi. No sillä ei ole niin kiirettä, pakkaset saa tulla, muuten sukeltaa traktori tasan.
Ja vuorotteluvapaa loppuu marraskuun viiminen päivä. Kohta siinä käy niin, että saa näpit jäässä keskellä talvea vaihtaa tuon koneen, tai jättää suosiolla ens kesään. Prkl.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Imusarjaan tai kompurapesään ahtoanturi.Pakardinen kirjoitti:
Minne laitetaan ahtopaineanturi? Entä ahtoilman lämpötila-anturi? Entä öljynlämpöanturi? Tuo jälkimmäisin tietysti öljypohjaan, vaan kunne sinne? Onko siellä valmiina joku "hyvä" paikka, vai katotaanko vaan joku sopiva soppi?
Ahtoilman lämpö ennen imusarjaa kuulerinputkeeen.
Öljynlämpöanturin mää varmaan laittasin öljynjäähyttälle menevään letkuun. Siittähän se liikalämpö pitäs nopeiten havaita. Toki öljypohjaki aivan ok paikka on. ÖL mittarisarjan mukana usein tulee adapteri jolla anturi passaa om60x moottorien öljyropun tilalle.
Kyllä mulla ainaki on tuossa 606 motissa öljynlämpömittari, enkä piä sitä hifistelynä.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Eli meinaatko niin, että tuo anturi adaptereineen toimii sen jälkeen öljyroppuna...?JuhoL kirjoitti:ÖL mittarisarjan mukana usein tulee adapteri jolla anturi passaa om60x moottorien öljyropun tilalle.
Kiitokset muuten vastauksista, noiden paikat on nyt sitten tiedossa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Juurikin niin. Mullon tuossa matikissa öljyroppuna tuo anturi. Siinä on jopa käytännön etu ku öljyjä vaihtaa, niin anturi jää roikkumaan sen johon varaan eikä tipu sinne öljypaljuun!Pakardinen kirjoitti:Eli meinaatko niin, että tuo anturi adaptereineen toimii sen jälkeen öljyroppuna...?JuhoL kirjoitti:ÖL mittarisarjan mukana usein tulee adapteri jolla anturi passaa om60x moottorien öljyropun tilalle.
Mutta sentakia vähä kakkos paikka ku öljyä tuosa on reilu 9litraa, niin eise mittarissa kovin herkästi näjy jos antaa hiukkasen happea koneelle. Jos anturi olis jäähyttäjän letkusa niin sen lämpötila muutoksen näkis välittömästi.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
itellä o tuossa 617sesa turbolle menevässä putkessa se lämpö ja sekkään nyt ei oo se parhain paikka mutta eipä sitä sillon niin ajatellu. Näkee siitä kuiten ainakin nuitten öljyjen eroja ku vr1set 10w-60 ei paljoa hievahakkaan yli 80-90 ja öljynpaineet pyssyy normaalina mutta sitten teboilia jne. testaillu niin häviää paineet nuilla hienommilla öljyillä ku antaa länkiä. Se kuiten on että näkkeepähä millon ne öljyt alkaa olemaan sopevan lämpösinä ettei kylymillä öljyillä rupia antaan mahottomasti runtua ku itelläki se sähköflekti on niin lämpenee muuten kyllä hyvin...
T.Sankari
T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
No nyt kun kerta sain tuon kyselyvaihteen päälle, niin turbomiehet vois kertoa, että paljonko on sitten se "normaali" öljynlämpö ja "normaali" ahtolämpö...?
Ja sitten ihan huvin vuoksi kiinnostaa, että paljonko mahtaa olla ahtolämmöt tehdaskuntoisella 603:lla? Äkkiä vois kuvitella, että melko paljon, kun se mutka hönkii sitä tavaraa suoraan imusarjaan, eikä etäisyyskään niin mahdoton ole.
Ja sitten ihan huvin vuoksi kiinnostaa, että paljonko mahtaa olla ahtolämmöt tehdaskuntoisella 603:lla? Äkkiä vois kuvitella, että melko paljon, kun se mutka hönkii sitä tavaraa suoraan imusarjaan, eikä etäisyyskään niin mahdoton ole.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Normiajosa mulla on 70-90 astetta öljypohjasta mitattuna. Vanahalla öljynjäähyttãllä vaunun vedossa helteellã meni ssinne 100 nurkille.
Penkisä mittailin ahtolämpyä ja pahimmillaan kylymällä puolella 32 astetta. Turbo k24 ja ahtopaine 0.9bar.
Sillon tällön pisto tarkastuksia teheny ja koskaan ei oo yli 40 ollu. Holsetilla vielä paljo vähemmä.
Penkisä mittailin ahtolämpyä ja pahimmillaan kylymällä puolella 32 astetta. Turbo k24 ja ahtopaine 0.9bar.
Sillon tällön pisto tarkastuksia teheny ja koskaan ei oo yli 40 ollu. Holsetilla vielä paljo vähemmä.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Rai rai rai, kansi ei oo halki, ei oo, ei oo haaaalki.
Uutta joutuu kanteen laittamaan: esikammiot, ainakin osa pakovenoista, sekä pakovenojen ohjurit.
Esikammioista "joku" vedellyt jengat paskaksi. Venttiilipajalla oli kuulemma yhtä kammiota alkanut irroittamaan, niin lyöntivasaran mukana tuli loput vähätkin kierteet... Oli joutunut sitten palotilan puolelta lyömään kammion irti.
Uutta joutuu kanteen laittamaan: esikammiot, ainakin osa pakovenoista, sekä pakovenojen ohjurit.
Esikammioista "joku" vedellyt jengat paskaksi. Venttiilipajalla oli kuulemma yhtä kammiota alkanut irroittamaan, niin lyöntivasaran mukana tuli loput vähätkin kierteet... Oli joutunut sitten palotilan puolelta lyömään kammion irti.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Aika hitaasti etenee tämä(kin) rojekti. On ollu muutakin tekemistä ja sitten on ollu vähän tuo motiveissönikin hakusellaan. Tiedä sitten, onko tullut syysmasennus tuon jatkuvan vesisateen seurauksena, vai aiheuttaako vuorotteluvapaalla olo ja sitäkautta jatkuva kotona möröttäminen henkisiä ongelmia... Tänään sain haettua kuitenkin kannen pajalta ja tiivistesarjat Toivalasta. Nyt pitäs sitten alkaa niputtamaan tuota myllyä.
Taitaa muuten käydä niin, että niputtamisen jälkeen säilön koneen ensi kevääseen saakka. Jollei nyt sitten käy niin, että joku kanssafoorumilainen tulee kossu- ja ruokapalkalla tekemään kanssani kulttuuritekoa ja vaihtamaan tuota tekniikkaa. Kylmät, kosteat ja hämärät olosuhteet taataan.
Taitaa muuten käydä niin, että niputtamisen jälkeen säilön koneen ensi kevääseen saakka. Jollei nyt sitten käy niin, että joku kanssafoorumilainen tulee kossu- ja ruokapalkalla tekemään kanssani kulttuuritekoa ja vaihtamaan tuota tekniikkaa. Kylmät, kosteat ja hämärät olosuhteet taataan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
-
- Viestit: 744
- Liittynyt: 15.5.2011 2:33
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Juu, tottahan toki! Kotipolttoista ei ole luvassa, mutta tottahan sitä nyt asennusölöjyä pitää olla...Jussi L. kirjoitti:eikös se kossu ja ruokapalkan lupaa tuossa tekstissäSavolaene69 kirjoitti:kait sitä sitten myös kylmät, kosteat ja hämärät juomatkin luvataan?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Tänään tuli sitten haettua loput osat (nyt on tiivistesarjaa, männänrengasta, ketjunohjainta, kannenpulttia ja mitähän kaikkea perkelettä vielä...) ja kones on nyt sitten enää kokoamista vajaa. Se on semmonen perinteinen savolainen rojekti, alottamista vaille valmis.
Näinköhän sitä ens viikolla sais aikaseks ruveta miettimään, että tuota tuota mikäs helekkarin pultti se tämä nyt olikaan ja mihinkäs se tämä nyt tulikaan...?
Näinköhän sitä ens viikolla sais aikaseks ruveta miettimään, että tuota tuota mikäs helekkarin pultti se tämä nyt olikaan ja mihinkäs se tämä nyt tulikaan...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- Pakardinen
- metusalem
- Viestit: 901
- Liittynyt: 08.11.2011 22:36
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
No eipä alkanu silloin "ens viikolla". Tänään kävin askartelemassa paskartelemassa mäntiin uudet renkaat. Kova yritys olisi, että torstaina alkas mennä alakerta nippuun. Huomenna piti jo alkuperäsen suunnitelman mukaan alottaa, mutta huominen menee tuon lankun niputtamisessa, se kun on ollut viikon päivät ruosteiden poistossa.
Mutta. Duoda duoda, nydhän on niin, eddä Pyymäen mopossa on dehopudki, elikkäs Pyymäellä on virideddy mopo. Elikkäs toisin sanoen ilmeni, että naapurista olisi saatavilla lämmin talli talven pakkasille tuota tekniikanvaihtoa varten. Äidillä on isävainaalta jälkeen jääneet kaksi Volvoa, joista toinen joutaisi minulle lainaan tarvittavaksi ajaksi. Nyt vain puuttuisi kädellinen mies sitä tekniikanvaihtoa kaveriksi tekemään... Kyllähän se toki minulta itseltänikin onnistuu, en minä sillä, ei tuo rakettitiedettä ole. Varmuuden varalle olisi vain hyvä olla joku katsomassa perään...
Noh, katotaan. Onhan se vieläkin todennäköistä, että ens kesään jää, mutta siinäpä tuon nyt näkee...
Mutta. Duoda duoda, nydhän on niin, eddä Pyymäen mopossa on dehopudki, elikkäs Pyymäellä on virideddy mopo. Elikkäs toisin sanoen ilmeni, että naapurista olisi saatavilla lämmin talli talven pakkasille tuota tekniikanvaihtoa varten. Äidillä on isävainaalta jälkeen jääneet kaksi Volvoa, joista toinen joutaisi minulle lainaan tarvittavaksi ajaksi. Nyt vain puuttuisi kädellinen mies sitä tekniikanvaihtoa kaveriksi tekemään... Kyllähän se toki minulta itseltänikin onnistuu, en minä sillä, ei tuo rakettitiedettä ole. Varmuuden varalle olisi vain hyvä olla joku katsomassa perään...
Noh, katotaan. Onhan se vieläkin todennäköistä, että ens kesään jää, mutta siinäpä tuon nyt näkee...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.