Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Toi turtlen hotwax jättää ainakin mukavan wetlookin 8)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

onko kenellekään tuttu sellainen tuotemerkki kuin FinChem?

Tuommoseen olis mahis päästä edullisesti käsiksi.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kuva

Aah, muistoja kesältä nyt kun satelee vettä kokoajan...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

JaniH kirjoitti:
Aah, muistoja kesältä nyt kun satelee vettä kokoajan...
Tänä vuonna syksy alkoi toukokuun jälkeen, joten sun kesämuistelot ei taida olla tältä vuodelta...

T: nimim aavistuksen turhautunut autonpesijä
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Öö... Heinäkuussa paistoi aurinko parina päivänä... Toisena tein tuon tojotan ja toisena taisin hörppiä olutta =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

JaniH kirjoitti:Öö... Heinäkuussa paistoi aurinko parina päivänä... Toisena tein tuon tojotan ja toisena taisin hörppiä olutta =)
ilmeisesti tuo avatar liittyy työ hommaan
joskus +10 vuotta siitten kiikutin noita aihioita sinne ja vein valmiita pois joskus kävin monta kertaa saman päivän aikana
silloin siellä oli jollain työntekijällä valkoinen opel corsa jota kerran lainasinkin kun kävin syömässä
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Voisi itse asiassa tuon kuvankin päivitellä kun en ole reiluun kahteen vuoteen yhtään kompostoria tehnyt... Siellä on työntekijät olleet +10 vuotta sitten aivan erit kuin silloin ko mie siellä olin ja senkin jälkeen jo kerran tai parikin kertaa tainneet vaihtua...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mitäs se maksaisi mese-puunauksena, jos joku näistä mesen puoliammattilaisista (vai peräti ammattilaisista?) pesisi ja vahaisi S211:sen talvikuntoon?

Matka ei ole este, jos tiedossa on etukäteen hommaan kuluva aika-arvio.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
jani86
Viestit: 21
Liittynyt: 30.9.2012 14:50
Paikkakunta: rajamäki

Viesti Kirjoittaja jani86 »

Ari66 kirjoitti:Mitäs se maksaisi mese-puunauksena, jos joku näistä mesen puoliammattilaisista (vai peräti ammattilaisista?) pesisi ja vahaisi S211:sen talvikuntoon?

Matka ei ole este, jos tiedossa on etukäteen hommaan kuluva aika-arvio.
kaipaako auto myllyä? jos ei niin arvioksi annan 2h ja paikka löytyy hyvinkäältä. sisältäen pesun ja kovavahauksen/ tai pinnoituksen, ihan kummasta tykkää :D
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mitäs nämä ns kovavahat on kun niitä tuntuisi olevan vähän joka puolella... Muutaman autofiksaamon tiedän joka myy AG:n kultaista kovavahauksena mutta onko nuita sitten muita mahdollisesti parempia? Kaveri juuri soitteli eilen illalla että koska hän voi vahata bemarinsa kun siihen on toukokuussa laitettu kovavaha, vastasin tosin että ei muuta kuin tiukka liukkaripesu niin kyllä ne kovavahat sieltä häipyy ja vahat päälle...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

On moniakin parempia vaihtoehtoja. Glymin kulta on ihan jees, mutta kesto ei ole yhtä hyvä kuin kalliimmissa tuotteissa. Jos nyt glymin tuotteissa halutaa pysyä niin vaikka High Definition Wax voisi olla vaihtoehto. http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=789

En tiedä olenko jotenkin hidas vai mitä, mutta tumman S211:n pesuun ja ihan perus vahaukseen taisi viimeksi mennä nelisen tuntia.
Avatar
jani86
Viestit: 21
Liittynyt: 30.9.2012 14:50
Paikkakunta: rajamäki

Viesti Kirjoittaja jani86 »

no joo toi kultainen aika yleinen, ja kohtuu hyväkin, itekkin sitä tulee välil käytettyy, itse jotenkin mieltynyt näihin vanhempiin tuotteisiin. kuten collinite ja simoniz, omas autossa ton simonizin a.k.a hikisimppan :D pysymään n.7-8kk pinnassa, mutta juurikin lempinimensä veroinen, täs ammatis tulee hiki silloin kun pesee penkkejä, tai vahaa simonizilla :) nyt juuri duunikaverin autoon laitettiin testipenkkiin tämmöinen vaha:
http://www.malcoautomotive.com/Images/P ... al_wax.jpg
ainakin tulee hyvä kiiltopintaan, mutta kokeillaan nyt kauan sitten kestää :)
w124 <3
Avatar
jani86
Viestit: 21
Liittynyt: 30.9.2012 14:50
Paikkakunta: rajamäki

Viesti Kirjoittaja jani86 »

OskuV kirjoitti:On moniakin parempia vaihtoehtoja. Glymin kulta on ihan jees, mutta kesto ei ole yhtä hyvä kuin kalliimmissa tuotteissa. Jos nyt glymin tuotteissa halutaa pysyä niin vaikka High Definition Wax voisi olla vaihtoehto. http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=789

En tiedä olenko jotenkin hidas vai mitä, mutta tumman S211:n pesuun ja ihan perus vahaukseen taisi viimeksi mennä nelisen tuntia.
toi on kyl hyvä toi high definition, mutta ei hintansa väärti, pari kertaa vetänyt ton testi mielessä samaa kesto luokkaa ku simonizilla, ja hinta on 69e ja simoniz 10e ja kyl ite teen kahteen tuntiin, mutta teen niitä kahdenkymmenen molemmin puolin viikossa :D
w124 <3
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mutta siis ne kuuluisat kovavahat? Nuo mitä tässä on mainittu niin on ihan perus synteettisiä sealant tyylisiä vahoja, HD wax taisi sisältää carnaubaakin?
Itse olettatin että nuo ns. kovavahat olisivat jotain sellaisia erikoistuotteita jotka ovat jotenkin parempia kestoltaan kuin nämä "normaalivahat" ja joita ei normi kuluttaja edes saa mistään ostettua... Noh, myy yksi nimeltä mainitsematon fiksaamo Glymin Hard Waxia (eli siis sama tuote kuin EGP eli kultaetikettinen) pinnoitteena =)

Itse suosin tällä hetkellä Bilt Hamberin Finis-waxia, kiinteäksi vahaksi erittäin helppotöinen, levitys puoleen autoon ja kiillotus kevyesti pois. Ja se pinnan liukkaus, jösses, en ole millään muulla tuotteella saanut niin liukasta pintaa aikaan, jopa lumiharja liukuu pinnalla liukkaasti (testissä ei vahingoitettu virheettömällä pinnalla olevaa autoa). Ei jätä niin kiiltävää pintaa kuin nämä glymit, collinitet yms eli ei sisällä itsessään mitään kiiltoa lisäävää ainesosaa vaan suunnittelussakin on ajateltu etusijalla kestoa ja suojaavuutta, esimerkiksi on markkinoiden parhaiten liuotinpesuja kestävä hybridivaha...

Ja nyt olen löytänyt oikeasti hyvän "pikavahan", Sonaxin spray-vaha, kestää ihan jokusen pesunkin ja kesti jopa pari pineline-pesuakin kohtuu vahvalla seoksella...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
jani86
Viestit: 21
Liittynyt: 30.9.2012 14:50
Paikkakunta: rajamäki

Viesti Kirjoittaja jani86 »

Joo siis kovavahauksia kun myydään niin aika usein tämmösiä puolen vuoden kestolla olevia, carnauba vahoja :) tai luvataan kyl aina vähän enemmän, mut ton verta itse uskallan luvata, tai meilläkin toi on kyl kestovahaus, työntekijänä kun vielä oli niin siel myytiin aina kovavahausta, niin siitä iskostunut päähän :) me kans käytetään jotain pikavahaa autoliikkeen autoihin, mille myyjä luvannut 6kk kestoa, mutta se kans kestää 2-4 pesua, jokin nanovaha, mikä suihkitaan päälle ja kuivataan pois, nyt en muista nimeä muttta pitää katsoa ku töihin pääsee, sitä ei taida saada kuin routec:ilta ettei ole missään liikkeessä kyllä myynnissä
w124 <3
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

OskuV kirjoitti:Glymin kulta on ihan jees, mutta kesto ei ole yhtä hyvä kuin kalliimmissa tuotteissa.
Hmm, Glymin kulta maksaa kolmisen kymppiä pullo, pullosta vahaa 10-20 kertaa auton ja kestoa 1-3 kuukautta. Esim Megun #16 pari kymppiä purkki jolla vahaa 50+ kertaa auton ja kesto 6-8 kuukautta =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
jani86
Viestit: 21
Liittynyt: 30.9.2012 14:50
Paikkakunta: rajamäki

Viesti Kirjoittaja jani86 »

ootko testannut että megu pitää noin kauan? pitää ite ottaa kokeiluun jos noin kauan pitää :)
w124 <3
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Mikään kotitalouskäyttöön tarkoitettu vaha ei Suomen oloissa anna suojaa kovinkaan kauan. Kunnon käsittelyt on asia erikseen jossa "lukitaan kerrokset". Moni koti vahaaja luulee autuaasti niin että kun syksyllä vahaa auton niin se antaa talveksi suolaa vastaan hyvän suojan ettei auto pääsisi ruostumaan niin herkästi.

En ole ammattilainen mutta vahailtu on satoja kertoja ja seurailtu perstuntumalla perfektionistina miten vesi helmeilee ja ei jne. Itse huuhtelen jokainen päivä kurakeleillä autot pesurilla ja kerran viikossa pesen. Ikäväkseni olen todennut että ylimainostettua on vahatekniikka varsinkin näissä oloissa :?

Nyt vedin megua 3 kerrosta (vastatkoon sitten kestoltaan vaikka 1.5 kerrosta) mutta tämäkään ei suojana pitkälle vuodenvaihteen puolelle vie. Jos kelit tämmösiä niin uskosin että kuukauden päästä on parhain suoja pois jos niinkään kauan kestää.
Mersuja
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

mcee kirjoitti: Moni koti vahaaja luulee autuaasti niin että kun syksyllä vahaa auton niin se antaa talveksi suolaa vastaan hyvän suojan ettei auto pääsisi ruostumaan niin herkästi.
Joo, harva vahailee ovipeltien välistä tai pohjan saumoja. Niistähän ne ruosteet iskee.

Aika tarkkaan jaksat pitää autosta huolta, jokapäiväinen auton huuhtelu ei kyllä tulisi edes mieleen.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

AM kirjoitti:
mcee kirjoitti: Moni koti vahaaja luulee autuaasti niin että kun syksyllä vahaa auton niin se antaa talveksi suolaa vastaan hyvän suojan ettei auto pääsisi ruostumaan niin herkästi.
Joo, harva vahailee ovipeltien välistä tai pohjan saumoja. Niistähän ne ruosteet iskee.

Aika tarkkaan jaksat pitää autosta huolta, jokapäiväinen auton huuhtelu ei kyllä tulisi edes mieleen.



Totuuden nimissä joskus ottaa koville kun vuodesta toiseen sama homma ja ähellys jaksoit tai et. Asia ei enää kovinkaan usein hoidu ilman jonkinasteista mesoamista näistä keleistä. Kuulostaa varmaan aika hullulle ja sitä se ehkä onkin, joskus, mutta vain joskus jokunen muutama poikkeus kerta kun olen "aivan varma" että suolaa ei ole levitetty on saattanut jäädä huuhtelu välistä, näitä kertoja ei kyllä ole montaa. Kun tästä on tullut tapa niin nuo kerrat jäävät mieleen laiminlyönteinä :D
Mersuja
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

^^
Syksyllä pintaan, keväällä vielä helmeili pinta. Kylkilistojen alapuolelta oli suola huuhdellut pois mutta listoista ylöspäin helmeili vielä keväällä...
Mikään kotitalouskäyttöön tarkoitettu vaha ei Suomen oloissa anna suojaa kovinkaan kauan. Kunnon käsittelyt on asia erikseen jossa "lukitaan kerrokset". Moni koti vahaaja luulee autuaasti niin että kun syksyllä vahaa auton niin se antaa talveksi suolaa vastaan hyvän suojan ettei auto pääsisi ruostumaan niin herkästi.
Miksi käyttää kotitalouskäyttöön tarkoitettuja vahoja kun voi käyttää ammattikäyttöön tehtyjä?
Ja moni asia vaikuttaa vahapinnan kestoon, ei pelkkä aika. Pesutottumukset vaikuttanee eniten, samaten teiden suolaus ja ennenkaikkea käytetty vaha. Korrekit, Glymit, turtlet yms "markettivahat" kestää sen 1-3 kuukautta ja jos peset kerran liuottimella niin lähtee kertapesulla pois. Esimerkiksi Bilt Hamberin Finis-wax on suunniteltu kestämään pinnassa kauan ja onkin yksi parhaiten liottimia kestävä hybridivaha eli synteettisen ja luonnonvahan seos. Kestoltaan parhaimmasta päästä on tietenkin kestopinnoitteet mutta niiden lisäksi löytyy myös ns. semipinnoitteita kuten esim Wolf's Chemicalsin Body Wrap ja Hard Body, Wolfie tietää näistä ja näiden kestosta enemmän...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

"Kotitalouskäyttö" vahoilla tässä tarkoitin esim. Megun ja Glymin vahoja. Näillä en itse ainakaan ole kestoa kovin pitkälle saanut. Tuo keston määrittely on kyllä kieltämättä aika hankalaa. Helmeily ei sitä mielestäni ainakaan kovin totuuden mukaisesti kerro koska jos hyvälläkin vahalla vahatun auton pinnassa on vähänkin likaa vaikkakin se on painepesurilla esipesty niin helmeily ei ole enää kovin selkeää eikä kestävä ilmiö, ja pesun jälkeen huuhdeltu auto voi osittain helmeillä vahashampoon ansostakin hetken lähes yhtä komeasti kuin hyvässä vahassa oleva maalipinta.

Pitäis varmaan kokeilla parempia merkkejä.
Mersuja
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Meillä on kotona jo pitkään vahattu glymin keltaisella. Extra Gloss on minusta vähän turha vaha. 2 kertaa keltainen niskaan niin lähtee kaikki töhnä maalipinnasta ja sitten vaikka turtle waxin platinium siihen pintaan niin pärjää taas muutaman kuukauden.
Pelkällä glymillä ei saa niin hyvää kiiltoa kuin muilla, muuten kyllä hyvä vaha.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Kyllä itsellä tuo Collinite on kestänyt yllättävänkin pitkään pinnassa. :idea: Elokuun alussa levitin autoon Lime Primen jälkeen kaksi kerrosta, edelleen vesi helmeilee, ehkei ihan kiitettävästi, mutta hyvin. Näkee selvästi, että pinta on vahattu.

EDIT:

Mitä tulee tuohon pohjan suojaamiseen, niin sinnehän kuuluu vallan eri litkut, kuin auton yläpuolelle. Jos lähtökohta on se, että alusta on ruostesuojattu ja massattu joskus aiemmin. Jos sielläkin olisi kiiltävä maalipinta, niin silloin tottakai vahaa sinnekin. Taitaa vain harvemmissa vehkeissä näin olla.

Mutta AM on siinä oikeassa, että sinne koteloihin ja korin saumoihin pohjassa/alustassa pitäisi kiinnittää huomiota vähintään saman verran kuin maalipinnan ylläpitoon auton "näkyvällä" osalla. :idea:
530d Touring -01
250EXC-F -04
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Minusta ne oven alareunat, sisäosat, konepellin reunat jne on paljon tärkeämmät kuin se katon ja konepellin kiillottaminen. Siinä vaiheessa kun auto alkaa ruostua keskeltä kattoa niin alkaa sitä ruostetta olla jo muuallakin. Mersu on tässä ehkä poikkeus, nuo keskellä kattoa tai kylkeä olevat ruostepatit on ihan normaalia :wink:
Avatar
jani86
Viestit: 21
Liittynyt: 30.9.2012 14:50
Paikkakunta: rajamäki

Viesti Kirjoittaja jani86 »

meilläkin kahta eripinnoitetta, silver one (1vuoden takuu) silver seal (3vuoden takuu) näissä erona on hinta, samalla tavalla laitetaan pintaan, mutta molemmissa takuu lapuissa ehtona, jotta käytetään 2viikon välein auto pesussa, meillä oma conditioner shamppoo noille pinnotetuille pinnoille :) eli työllistävä vaikutus noilla kyllä on... ja ne kyllä pysyykin hyvin jos sitä käytetään 2viikon välein pesussa, parit taksit käyttänyt jo muutaman vuoden pinnoituksissa :)
w124 <3
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

thabandit^ kirjoitti:Kyllä itsellä tuo Collinite on kestänyt yllättävänkin pitkään pinnassa. :idea: Elokuun alussa levitin autoon Lime Primen jälkeen kaksi kerrosta, edelleen vesi helmeilee, ehkei ihan kiitettävästi, mutta hyvin. Näkee selvästi, että pinta on vahattu.
Sitten kun jätät lime primen pois alta niin colliniten kesto vielä tuplaantuu :D
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

JaniH kirjoitti:
thabandit^ kirjoitti:Kyllä itsellä tuo Collinite on kestänyt yllättävänkin pitkään pinnassa. :idea: Elokuun alussa levitin autoon Lime Primen jälkeen kaksi kerrosta, edelleen vesi helmeilee, ehkei ihan kiitettävästi, mutta hyvin. Näkee selvästi, että pinta on vahattu.
Sitten kun jätät lime primen pois alta niin colliniten kesto vielä tuplaantuu :D
Jaa? Olen aina ollut siinä uskossa että jokin tuon kaltainen puhdistava kama olisi nimenomaan eduksi tuolle pintavahalle? :shock:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

LP on sen verran öljyinen että heikentää kestoa huomattavasti. Ja vaha kuin vaha niin paras kesto saadaan täysin puhtaalle pellille levitettynä, kaikki mitä on alla heikentää päälimmäisen kerroksen tarttuvuutta.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Laitoin muutamien nettikehumisten innoittamana Gloria FoamMaster FM10:n tilaukseen (http://www.amazon.de/Gloria-FM10-Schaum ... 246&sr=8-1).

Painepesuria ei toistaiseksi ole käytössä, joten tavoitteena saada helpompi "esipesu", ja talvella mahdollisesti jättää jopa varsinainen pesu pois, foamit tuolla vain pintaan ja puutarhaletkupistoolilla huuhtelu. Bilthamberin Autofoamiahan tuo pesukinnas.com ylistää, varmaan sitä kannattaa laittaa tulemaan? Vai toimiiko joku muu paremmin tällaisten lelujen kanssa, ja BH sitten oikean lancen kanssa?

Juutuupista löytyy aika paljon matskua tästä, esim:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fyg7f3FIp9o[/youtube]
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”